Afstempelen Franse kaartjes

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
Plaats reactie
reiziger123
Berichten: 70
Lid geworden op: 22 mei 2009, 21:01

Afstempelen Franse kaartjes

Bericht door reiziger123 »

Volgende week reis ik van Brussel naar Marne la Vallee.
Het was goedkoper om de tickets te splitsen in:
Brussel - Lille Europe
Lille Europe - Marne la Vallee

Ik heb de tickets bij de Franse spoorwegen besteld, dus moet ze afstempelen voor vertrek. Is het noodzakelijk om in Lille uit te stappen en te stempelen? Doen conducteurs moeilijk?

Mag ik bij de terugreis mijn ticket Lille-Brussel alvast in Marne la Vallee stempelen?
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Afstempelen Franse kaartjes

Bericht door rvdborgt »

reiziger123 schreef:Volgende week reis ik van Brussel naar Marne la Vallee.
Het was goedkoper om de tickets te splitsen in:
Brussel - Lille Europe
Lille Europe - Marne la Vallee

Ik heb de tickets bij de Franse spoorwegen besteld, dus moet ze afstempelen voor vertrek. Is het noodzakelijk om in Lille uit te stappen en te stempelen? Doen conducteurs moeilijk?
Op de tickets staat dat je ze alleen in Frankrijk maar hoeft te stempelen. Het ticket vanaf Brussel hoef je niet te stempelen; dat vanaf Lille wel. Je kunt eventueel aan de conducteur vragen (mocht die langskomen voor Lille) of hij wil stempelen. Anders zit er weinig anders op om even dde stempelautomaaat op te zoeken.
reiziger123 schreef:Mag ik bij de terugreis mijn ticket Lille-Brussel alvast in Marne la Vallee stempelen?
Dat weet ik niet.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1781
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Afstempelen Franse kaartjes

Bericht door Portbou »

Hallo,

Volgens mij zijn TGV-tickets vrijgesteld van "compostage" (want er is treinbinding)

Bart.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Afstempelen Franse kaartjes

Bericht door groentje »

Er is inderdaad treinbinding, maar compostage blijft verplicht. Fransen geven een kaartje per gereserveerde trein, maar beschouwen het toch als 1 reis als je alle kaartjes tegelijkertijd afstempelt, heb ik begrepen. Dus heenreis aan de boordchef vragen of snel afstempelen in Rijsel (indien je daar de tijd voor hebt, zoniet meld je het zo snel mogelijk aan de boordchef van de tweede TGV in Rijsel), voor de terugreis stempel je alle biljetten van de terugreis af bij vertrek in Marne-la-Vallée. Als de Fransen per se 2 kaartjes willen geven voor 1 reis met overstap, dan is dat hun keuze, het blijft 1 reis.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1781
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Afstempelen Franse kaartjes

Bericht door Portbou »

groentje schreef:Er is inderdaad treinbinding, maar compostage blijft verplicht.
Heel juist, ik ben wat snel geweest met mijn veronderstellingen...
Afstempelen is inderdaad verplicht.

Toch een rare regel... Ticket is enkel geldig voor die trein en onbruikbaar in andere dus de zin van het afstempelen om te vermijden dat het ticket hergebruikt wordt ontgaat me.
nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Afstempelen Franse kaartjes

Bericht door nighttrain »

Portbou schreef:
groentje schreef:Er is inderdaad treinbinding, maar compostage blijft verplicht.
Heel juist, ik ben wat snel geweest met mijn veronderstellingen...
Afstempelen is inderdaad verplicht.

Toch een rare regel... Ticket is enkel geldig voor die trein en onbruikbaar in andere dus de zin van het afstempelen om te vermijden dat het ticket hergebruikt wordt ontgaat me.
Dit is om te vvorkomen dat je het achteraf kunt omwisselen "als niet gebruikt"
Maar op de perrons staan ook "composteurs" of "ontwaarders"
nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Afstempelen Franse kaartjes

Bericht door nighttrain »

nighttrain schreef:
Portbou schreef:
groentje schreef:Er is inderdaad treinbinding, maar compostage blijft verplicht.
Heel juist, ik ben wat snel geweest met mijn veronderstellingen...
Afstempelen is inderdaad verplicht.

Toch een rare regel... Ticket is enkel geldig voor die trein en onbruikbaar in andere dus de zin van het afstempelen om te vermijden dat het ticket hergebruikt wordt ontgaat me.
Dit is om te vvorkomen dat je het achteraf kunt omwisselen "als niet gebruikt"
Maar op de perrons staan ook "composteurs" of "ontwaarders"
Vergelijking tussen een biljet toegestuurd naar reservatie via internet en een biljet (E-billet) uitgedrukt bij U thuis
www.kelbillet.com/blog/tarifs-sncf/e-billet-sncf/
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Afstempelen Franse kaartjes

Bericht door K V B »

Volgens mij is het eenvoudig:

Staat er op het biljet "à composter avant l'access au train", dan moet je stempelen.

Ik ben nu op weg van Barcelona naar Genève, en heb drie kaartjes van de SNCF: Figueres - Montpelier, Montpelier - Lyon en Lyon - Genève. Enkel op de laatste twee staat dat ik moet stempelen.
nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Afstempelen Franse kaartjes

Bericht door nighttrain »

K V B schreef:Volgens mij is het eenvoudig:

Staat er op het biljet "à composter avant l'access au train", dan moet je stempelen.

Ik ben nu op weg van Barcelona naar Genève, en heb drie kaartjes van de SNCF: Figueres - Montpelier, Montpelier - Lyon en Lyon - Genève. Enkel op de laatste twee staat dat ik moet stempelen.
maar in geval van "te weinig tijd" kan je dat tweede en/of derde biljet laten "composteren" door de "commerciele "bediende op de eerste /twedetrein zodanig hoef je het tweede en /of het derde niet composteren en een composteur zoeken in de tussenligende stations.
Gebruikersavatar
Merijn
Berichten: 477
Lid geworden op: 05 jul 2006, 19:40
Locatie: Haacht

Re: Afstempelen Franse kaartjes

Bericht door Merijn »

nighttrain schreef: maar in geval van "te weinig tijd" kan je dat tweede en/of derde biljet laten "composteren" door de "commerciele "bediende op de eerste /twedetrein zodanig hoef je het tweede en /of het derde niet composteren en een composteur zoeken in de tussenligende stations.
Ik ben niet zeker, maar ik denk dat er in Lille sowieso geen tijd is om snel die kaartjes te gaan afstempelen. Maar een beetje menselijke treinbegeleider zal dit wel begrijpen (zoek die eventueel al op vooraleer je opstapt te Brussel).
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: Afstempelen Franse kaartjes

Bericht door Kristofke »

Soms wordt er in Lille gekoppeld... en heb je wel enkele minuten tijd...

Ik heb echter de vorige reis enkele maanden geleden voor het eerst gestempeld, ik heb die machientjes altijd genegeerd ik wist niet dat ik het moest doen, ik heb er nooit een opmerking over gehad. SNCF controleurs zijn vaak zelfs vriendelijker dan je eigen NMBS collega's. Maar dat komt waarschijnlijk omdat er FIP op de tickets staat.
Plaats reactie