Web Deal - tijdelijk GoPass prijs voor iedereen

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
Plaats reactie
kuba.g

Web Deal - tijdelijk GoPass prijs voor iedereen

Bericht door kuba.g »

Volgens mij is deze aanbieding hier nog niet vermeld: http://www.belgianrail.be/nl/vervoersbe ... -deal.aspx

€5 voor enkele reis, ook voor volwassenen, zonder dat je 10 tegelijkertijd moet kopen. 1 maand lang


Standaard twijfel-vraagstuk voor reizigers uit Nederland: of het gecombineerd mag worden met een grenskaartje. In de productvoorwaarden is mooi de opmerking geplaatst onder Reisverlening → "Niet toegestaan in internationaal verkeer".
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2059
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Web Deal - tijdelijk GoPass prijs voor iedereen

Bericht door Dieselfreak »

kuba.g schreef:In de productvoorwaarden is mooi de opmerking geplaatst onder Reisverlening → "Niet toegestaan in internationaal verkeer".
Daar bestaat een oplossing voor: in het laatste station vóór de grens uitstappen, en de volgende trein richting grens nemen.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Web Deal - tijdelijk GoPass prijs voor iedereen

Bericht door Steve »

Dieselfreak schreef:
kuba.g schreef:In de productvoorwaarden is mooi de opmerking geplaatst onder Reisverlening → "Niet toegestaan in internationaal verkeer".
Daar bestaat een oplossing voor: in het laatste station vóór de grens uitstappen, en de volgende trein richting grens nemen.
Of gewoon dezelfde trein, het instappen kan kort na het uitstappen alweer gebeuren. Voor de Benelux vereist dat natuurlijk wel dat je het internationale kaartje al vanaf Antwerpen neemt, aangezien je in Essen moeilijk kunt uitstappen (en als je daar al in slaagt, wacht je nog het opnieuw instappen :mrgreen: ).
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2059
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Web Deal - tijdelijk GoPass prijs voor iedereen

Bericht door Dieselfreak »

MIVB-reiziger schreef:Of gewoon dezelfde trein, het instappen kan kort na het uitstappen alweer gebeuren. Voor de Benelux vereist dat natuurlijk wel dat je het internationale kaartje al vanaf Antwerpen neemt, aangezien je in Essen moeilijk kunt uitstappen (en als je daar al in slaagt, wacht je nog het opnieuw instappen :mrgreen: ).
Maar als op die trein je "combinatie met internationaal vervoerbewijs niet toegestaan"-ticket al gezien is, en later komt dezelfde treinbegeleider je opnieuw controleren, wat dan? En als je met de Benelux gaat, kun je in Antwerpen toch overstappen op de stoptrein naar Roosendaal, die wel in Essen stopt, en in Roosendaal opnieuw op de Benelux springen?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Web Deal - tijdelijk GoPass prijs voor iedereen

Bericht door Steve »

Dieselfreak schreef:
MIVB-reiziger schreef:Of gewoon dezelfde trein, het instappen kan kort na het uitstappen alweer gebeuren. Voor de Benelux vereist dat natuurlijk wel dat je het internationale kaartje al vanaf Antwerpen neemt, aangezien je in Essen moeilijk kunt uitstappen (en als je daar al in slaagt, wacht je nog het opnieuw instappen :mrgreen: ).
Maar als op die trein je "combinatie met internationaal vervoerbewijs niet toegestaan"-ticket al gezien is, en later komt dezelfde treinbegeleider je opnieuw controleren, wat dan? En als je met de Benelux gaat, kun je in Antwerpen toch overstappen op de stoptrein naar Roosendaal, die wel in Essen stopt, en in Roosendaal opnieuw op de Benelux springen?
Als je uitstapt en dan meteen weer instapt, wat is dan het probleem? Het enige verschil met een andere (binnenlandse) trein tot Antwerpen is dat je toevallig ook de Benelux gebruikt hebt om van Mechelen of Brussel tot Antwerpen te gaan.
wattman
Berichten: 264
Lid geworden op: 23 apr 2007, 20:48

Re: Web Deal - tijdelijk GoPass prijs voor iedereen

Bericht door wattman »

"Niet toegstaan in internationaal verkeer" lijkt mij toch iets anders te zijn dan niet toegestaan in combinatie met een internationaal ticket. Je reist met een internationaal biljet vanuit Nederland tot Antwerpen, en gaat dan verder op het Belgische vervoersbewijs.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Web Deal - tijdelijk GoPass prijs voor iedereen

Bericht door Steve »

wattman schreef:"Niet toegstaan in internationaal verkeer" lijkt mij toch iets anders te zijn dan niet toegestaan in combinatie met een internationaal ticket. Je reist met een internationaal biljet vanuit Nederland tot Antwerpen, en gaat dan verder op het Belgische vervoersbewijs.
Die bepaling staat wel onder het kopje "Reisverlenging". Dat het biljet op zich niet geldig is in het buitenland staat buiten kijf (de geldigheid staat helemaal in het begin vermeld, enkel Belgische stations), maar het gaat wel degelijk om de combinatie.

Samengevat lijkt Essen me met de Benelux zeer moeilijk te rechtvaardigen aangezien hij er niet stopt (en er dus automatisch sprake is van reisverlenging), maar in het geval van Antwerpen kunnen ze je volgens mij helemaal niets maken aangezien niets je belet om uit te stappen en meteen weer in te stappen. Zelfs als je toevallig dezelfde Benelux gebruikt om van Brussel of Mechelen naar Antwerpen te gaan. Idem trouwens voor alle overige grensoverschrijdende verbindingen, aangezien de trein er bijna steeds een halte heeft vlak voor de grens (Maastricht-Visé, Aken-Hergenrath, Luxemburg-Aarlen, enzovoort).
wattman
Berichten: 264
Lid geworden op: 23 apr 2007, 20:48

Re: Web Deal - tijdelijk GoPass prijs voor iedereen

Bericht door wattman »

MIVB-reiziger schreef:Samengevat lijkt Essen me met de Benelux zeer moeilijk te rechtvaardigen aangezien hij er niet stopt (en er dus automatisch sprake is van reisverlenging), ...
Precies wat ik bedoel te zeggen.
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Web Deal - tijdelijk GoPass prijs voor iedereen

Bericht door rvdborgt »

MIVB-reiziger schreef:
wattman schreef:"Niet toegstaan in internationaal verkeer" lijkt mij toch iets anders te zijn dan niet toegestaan in combinatie met een internationaal ticket. Je reist met een internationaal biljet vanuit Nederland tot Antwerpen, en gaat dan verder op het Belgische vervoersbewijs.
Die bepaling staat wel onder het kopje "Reisverlenging". Dat het biljet op zich niet geldig is in het buitenland staat buiten kijf (de geldigheid staat helemaal in het begin vermeld, enkel Belgische stations), maar het gaat wel degelijk om de combinatie.

Samengevat lijkt Essen me met de Benelux zeer moeilijk te rechtvaardigen aangezien hij er niet stopt (en er dus automatisch sprake is van reisverlenging)
Nee, zo eenvoudig is het niet. "Reisverlenging" heeft in de algemene voorwaarden een specifieke definitie die slechts in bepaalde gevallen van toepassing is. Ik citeer even wat een kennis van me hier gisteren over schreef op mijn Facebookpagina:
Met „reisverlenging” wordt iets heel specifieks bedoeld: „een reiziger [met een geldig vervoerbewijs] die tijdens zijn reis een aanvullend traject wenst in de trein” of die in het vertrekstation een aanvulling wenst. Een reisverlenging is „toegestaan tot aan het laatste Belgische station” en onder bepaalde voorwaarden „in grensoverschrijdend verkeer van/naar Maastricht, Maastricht Randwyck, Eijsden en Aachen”. Het voordeel t.o.v. een tweede vervoerbewijs is dat geen maakloon geïnd wordt en dat het eerste vervoerbewijs wordt aangerekend. (art. 49 van de Algemene Voorwaarden van NMBS)

In de bijzondere voorwaarden voor de diverse soorten vervoerbewijzen wordt aangegeven wanneer een internationale reisverlenging niet mogelijk is. Alle beperkingen die ik heb gezien betreffen grensoverschrijdende vervoerbewijzen; dan is geen tweede grensoverschrijding mogelijk, b.v. kun je niet een vervoerbewijs Maastricht–Luik laten verlengen tot Aken.

De Web Deal is sowieso niet in de trein te koop; daarom is het niet mogelijk een ticket te verlengen tot een Web Deal. De bepaling die Rian citeert betreft dus alleen de reiziger met een Web Deal die op het instapstation of tijdens zijn reis verlangt dat hem een internationaal vervoerbewijs wordt verkocht, onder aanrekening van de Web Deal. Zij betreft niet de reiziger die al van te voren twee tickets heeft gekocht.
Ik citeerde daarvoor dezelfde bepaling over de niet toegestane reisverlenging.

Conclusie: als je van tevoren de webdeal en een aansluitend internationaal ticket koopt, dan is dat gewoon toegestaan. Of de trein stopt op het station waar je de tickets hebt gesplitst, dat doet er niet toe.

Groetjes,
Rian
Plaats reactie