Rail Pass + internationaal ticket mag niet meer?

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Rail Pass + internationaal ticket mag niet meer?

Bericht door dentheo »

Ach noemt men dat het Roosendaal -gamma ?
Ik zou het wel nuttig vinden dat men op het papier van de NMBS even de computercodes zet voor de TBG computer..alle soorten.
Ik heb uiteindelijk meer betaald dan op het papier stond, maar aangezien het verschil minder is dan de prijs van een brief nar de NMBS.

ps. hoe moest de TBG weten dat ik een dagkaart van de NS had ? En een ticket van Hengelo naar Hamburg ? :) :)
Theo
Groeten vanop de Heide
Galactic

Re: Rail Pass + internationaal ticket mag niet meer?

Bericht door Galactic »

@rdvborgt : het klopt idd van die 5 euro toeslag.
Probleem is : het correcte biljet volgens die nieuwe vervoersvoorwaarden kunnen we niet maken met onze ibis.
Zoals je schrijft : we moeten een gewoon biljet maken en daarbij een C6 afleveren + de gegevens van de klantendienst waar ze voor een deel terugbetaling kunnen vragen.
Hoeveel reizigers zullen de moeite nemen om die hele administratieve weg te nemen? Waarom kunnen ze er niet voor zorgen dat we op de trein onmiddellijk het juiste biljet kunnen maken, inclusief deze toeslag?
Ergens in mei hebben we een flash (n° 15 als ik me niet vergis) gekregen met de belangrijkste wijzigingen. Maar als we die codes gebruikten op onze ibis, werkten die niet (of niet correct -> prijzen klopten niet). Onlangs hebben we de hele uitleg op papier gekregen. Maar het is er zeker niet eenvoudiger op geworden. De collega's van de depots Arlon, Kortrijk & Antwerpen zullen hier wel meer mee te maken hebben, zodat ze hier beter kunnen op antwoorden.
In ieder geval : onze directie heeft het weer ingewikkeld gemaakt. We moeten de klant eerst teveel laten betalen. Stel dat er slechts 25% van de reizigers met zo'n biljet om een terugbetaling vragen (via die C6 & brief naar klantendienst), dan wint de NMBS van die andere 75% een extra bedrag wat ten onrechte betaald werd.
Het woord "oplichting" wil ik hier niet gebruiken ( :mrgreen: ), maar het komt er toch wel dichtbij...
Geef ons gewoon de mogelijkheid om het correcte tarief te rekenen op de trein, zonder al die administratieve rompslomp achteraf.
Maar ja, dat is blijkbaar te ingewikkeld. Ik denk dat ze hierover eerst nog een 3-tal studies moeten bestellen bij externe firma's... :mrgreen:
rvdborgt
Berichten: 4325
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Rail Pass + internationaal ticket mag niet meer?

Bericht door rvdborgt »

Galactic schreef:Probleem is : het correcte biljet volgens die nieuwe vervoersvoorwaarden kunnen we niet maken met onze ibis.
Zoals je schrijft : we moeten een gewoon biljet maken en daarbij een C6 afleveren + de gegevens van de klantendienst waar ze voor een deel terugbetaling kunnen vragen.
Hoeveel reizigers zullen de moeite nemen om die hele administratieve weg te nemen? Waarom kunnen ze er niet voor zorgen dat we op de trein onmiddellijk het juiste biljet kunnen maken, inclusief deze toeslag?
In ieder geval : onze directie heeft het weer ingewikkeld gemaakt. We moeten de klant eerst teveel laten betalen. Stel dat er slechts 25% van de reizigers met zo'n biljet om een terugbetaling vragen (via die C6 & brief naar klantendienst), dan wint de NMBS van die andere 75% een extra bedrag wat ten onrechte betaald werd.
Het woord "oplichting" wil ik hier niet gebruiken ( :mrgreen: ), maar het komt er toch wel dichtbij...
Hm... maar het is toch wel mogelijk om een gewoon binnenlands ticket te maken zonder toeslag voor iemand die al een internationaal abonnement heeft? Want daarvoor moeten reizigers ook die ingewikkelde omweg via de klantendienst nemen.

Groetjes,
Rian
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Rail Pass + internationaal ticket mag niet meer?

Bericht door dentheo »

Hehe, bij mij wist hij niet dat ik een buitenlands (niet-internationaal!!!) ticket had.
Toch kwam er uit zijn machine een hoger tarief dan op de PDF van NMBS....
En..ik wil het niet combineren met een internationaal biljet, enkel met een buitenlands ticket, is dat nog een verschil ?
Theo
Groeten vanop de Heide
rvdborgt
Berichten: 4325
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Rail Pass + internationaal ticket mag niet meer?

Bericht door rvdborgt »

dentheo schreef:Hehe, bij mij wist hij niet dat ik een buitenlands (niet-internationaal!!!) ticket had.
Toch kwam er uit zijn machine een hoger tarief dan op de PDF van NMBS....
En..ik wil het niet combineren met een internationaal biljet, enkel met een buitenlands ticket, is dat nog een verschil ?
Het combinatieverbod van de NMBS heeft enkel betrekking op de combinatie van de tickets voor kort grensverkeer en binnenlandse tickets. Verder kijken ze niet.
Wat heeft de conducteur je dan precies verkocht en voor welke prijs? Je had in principe alleen een ticket naar de grens nodig als je een dagkaart voor Nederland had.

Groetjes,
Rian
Paul
Berichten: 1288
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Rail Pass + internationaal ticket mag niet meer?

Bericht door Paul »

Mag ik een seniorenbiljet combineren met een internationaal biljet? Seniorenbiljet naar Essen, internationaal biljet Essen - Den Haag dagretour, en reizen met de Benelux die niet in Essen stopt?
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5317
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Rail Pass + internationaal ticket mag niet meer?

Bericht door Steve »

Paul schreef:Mag ik een seniorenbiljet combineren met een internationaal biljet? Seniorenbiljet naar Essen, internationaal biljet Essen - Den Haag dagretour, en reizen met de Benelux die niet in Essen stopt?
Uit alle informatie hierboven blijkt dat het nieuwe combinatieverbod enkel geldt voor het speciale ticket voor lokaal grensoverschrijdend verkeer tegen voordeeltarief (van de lokale stations op lijn 12 tot Roosendaal - en dat is ergens ook wel te begrijpen), dus het antwoord lijkt me duidelijk JA. Een ticket Essen - Den Haag is absoluut niet zo'n lokaal grensoverschrijdend ticket.
rvdborgt
Berichten: 4325
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Rail Pass + internationaal ticket mag niet meer?

Bericht door rvdborgt »

Paul schreef:Mag ik een seniorenbiljet combineren met een internationaal biljet? Seniorenbiljet naar Essen, internationaal biljet Essen - Den Haag dagretour, en reizen met de Benelux die niet in Essen stopt?
Dat mag zeker. Er zijn momenteel geen binnenlandse tickets die niet gecombineerd mogen worden. De enige internationale tickets die de NMBS niet wil combineren zijn de tickets voor kort grensverkeer (dagretours en abonnementen) naar Roosendaal, Lille en Luxemburg.
Een Superdagretour is overigens niet vanaf Essen te koop, want de NMBS wil minstens 21 km belgisch traject om een of andere reden. Een Benelux-weekend kan wel. Dat is nog iets goedkoper en kan op zaterdag of zondag ook als dagretour worden gebruikt.

Groetjes,
Rian
Paul
Berichten: 1288
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Rail Pass + internationaal ticket mag niet meer?

Bericht door Paul »

Dank je voor de info, Rian.
Voor een reis vanuit Sint-Niklaas is een superdagretour goedkoper dan de combinatie seniorenbiljet + gewoon retourbiljet vanaf Essen.
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
rvdborgt
Berichten: 4325
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Rail Pass + internationaal ticket mag niet meer?

Bericht door rvdborgt »

Paul schreef:Voor een reis vanuit Sint-Niklaas is een superdagretour goedkoper dan de combinatie seniorenbiljet + gewoon retourbiljet vanaf Essen.
Je kunt ook nog vergelijken met een Superdagretour vanaf Antwerpen.

Groetjes,
Rian
ELEWOUT

Re: Rail Pass + internationaal ticket mag niet meer?

Bericht door ELEWOUT »

En dan wilt men nog Europa verkopen aan de burger ook.... Reeds tien jaar hoor ik reeds dat dit of dat niet meer mag van Europa inzake internationaal verkeer.
Wat betreft autoverkeer verloopt alles vlotter maar een grensoverschrijdend verkeer met een trein is blijkbaar toch een groot probleem.
Men zou denken dat het verkeer binnen Europa vlotter zou moeten verlopen maar blijkbaar moeten alle maatrgelen worden uitgevonden om het internationaal verkeer met een trein te bemoeilijken.
Bliijkbaar heeft het luchtverkeer minder problemen met Europese reglementering dan het treinverkee
rvdborgt
Berichten: 4325
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Rail Pass + internationaal ticket mag niet meer?

Bericht door rvdborgt »

ELEWOUT schreef:En dan wilt men nog Europa verkopen aan de burger ook.... Reeds tien jaar hoor ik reeds dat dit of dat niet meer mag van Europa inzake internationaal verkeer.
Wat betreft autoverkeer verloopt alles vlotter maar een grensoverschrijdend verkeer met een trein is blijkbaar toch een groot probleem.
Men zou denken dat het verkeer binnen Europa vlotter zou moeten verlopen maar blijkbaar moeten alle maatrgelen worden uitgevonden om het internationaal verkeer met een trein te bemoeilijken.
Bliijkbaar heeft het luchtverkeer minder problemen met Europese reglementering dan het treinverkee
Het al dan niet mogen combineren van verschillende tickets heeft niets met EU-wetgeving te maken.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Rail Pass + internationaal ticket mag niet meer?

Bericht door Steven »

ELEWOUT schreef:En dan wilt men nog Europa verkopen aan de burger ook.... Reeds tien jaar hoor ik reeds dat dit of dat niet meer mag van Europa inzake internationaal verkeer.
Wat betreft autoverkeer verloopt alles vlotter maar een grensoverschrijdend verkeer met een trein is blijkbaar toch een groot probleem.
Men zou denken dat het verkeer binnen Europa vlotter zou moeten verlopen maar blijkbaar moeten alle maatrgelen worden uitgevonden om het internationaal verkeer met een trein te bemoeilijken.
Bliijkbaar heeft het luchtverkeer minder problemen met Europese reglementering dan het treinverkee
Dat heeft niets met europa te maken maar alles met het feit dat men zoveel mogelijk mensen op de HST wil krijgen en zo min mogelijk op klassieke verbindingen. Ze bezien dat als concurrentie aan hun eigen duurdere hst.
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Rail Pass + internationaal ticket mag niet meer?

Bericht door dentheo »

rvdborgt schreef:]Het combinatieverbod van de NMBS heeft enkel betrekking op de combinatie van de tickets voor kort grensverkeer en binnenlandse tickets. Verder kijken ze niet.
Wat heeft de conducteur je dan precies verkocht en voor welke prijs? Je had in principe alleen een ticket naar de grens nodig als je een dagkaart voor Nederland had.
Ik heb een Wildert - Roosendaal retour gekocht (waarschijnlijk dom).
Volgens tekst op PDF 4,4€, uit haar computer kwam 5,6€.
Opmerking: op de PDF, dezelfde dag uit NMBS site getapt, staat GEEN datum, alleen de vermelding "huidige versie" dom, dom, blijft dus eeuwig goed ??? :lol: :lol:
ER staan wel instructies op voor LISA, maar die had die dame blijkbaar niet...
ER staat wel op: mag niet gebruikt ter verlenging van een ANDER vervoerbewijs, dus ik hield mijn dagkaart netjes in mijn tas....
Theo
Groeten vanop de Heide
rvdborgt
Berichten: 4325
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Rail Pass + internationaal ticket mag niet meer?

Bericht door rvdborgt »

dentheo schreef:
rvdborgt schreef:]Het combinatieverbod van de NMBS heeft enkel betrekking op de combinatie van de tickets voor kort grensverkeer en binnenlandse tickets. Verder kijken ze niet.
Wat heeft de conducteur je dan precies verkocht en voor welke prijs? Je had in principe alleen een ticket naar de grens nodig als je een dagkaart voor Nederland had.
Ik heb een Wildert - Roosendaal retour gekocht (waarschijnlijk dom).
Volgens tekst op PDF 4,4€, uit haar computer kwam 5,6€.
Opmerking: op de PDF, dezelfde dag uit NMBS site getapt, staat GEEN datum, alleen de vermelding "huidige versie" dom, dom, blijft dus eeuwig goed ??? :lol: :lol:
ER staan wel instructies op voor LISA, maar die had die dame blijkbaar niet...
ER staat wel op: mag niet gebruikt ter verlenging van een ANDER vervoerbewijs, dus ik hield mijn dagkaart netjes in mijn tas....
Vreemd inderdaad. Van Wildert tot de grens had 2 euro moeten kosten, naar Roosendaal 4,20. 5,60 is de prijs van een dagretour kort grensverkeer Wildert - Roosendaal, dat inderdaad niet als reisverleninging mag worden gebruikt.
Reisverlenging zou dat trouwens niet geweest zijn, want dat is een specifieke situatie:
NMBS schreef:Wordt als een reisverlenging beschouwd:
- Een reiziger die tijdens zijn reis een aanvullend traject wenst in de trein. Deze reiziger is verplicht het begeleidingspersoneel hiervan op de hoogte te brengen, vooraleer hij de op zijn vervoerbewijs vermelde bestemming bereikt.
Dit personeel stelt de reiziger voor deze reisverlenging dan in regel door aanrekening van een vervoerbewijs aan het tarief waarop de reiziger recht heeft.
- Een reiziger die een aanvullend traject wenst bij zijn oorspronkelijk vervoerbewijs en dit vraagt in het vertrekstation/onbewaakte stopplaats van zijn eerste traject, vooraleer zijn initiële reis aan te vatten.
(Vervoersvoorwaarden art. 49 par. 5)
Een reisverlenging is het dus alleen als je al een kaartje hebt vanaf je vertrekstation en verder wilt reizen dan de bestemming die daarop staat en dat vraagt op het station voordat je de reis bent begonnen of in de trein voordat je die bestemming hebt bereikt.

Groetjes,
Rian
Plaats reactie