Pagina 1 van 5

Rail Pass + internationaal ticket mag niet meer?

Geplaatst: 19 okt 2012, 22:40
door Dieselfreak
Ik ga af en toe een weekend naar Amsterdam. In Kortrijk neem ik de trein naar Antwerpen, en in Antwerpen de Beneluxtrein. Voor het Belgische deel van het traject gebruik ik een Rail Pass Kortrijk - Essen, en voor het Nederlandse een weekendretour Essen - Amsterdam. Dat heeft nog nooit problemen gegeven.

Maar toen ik vanmorgen mijn weekendretour Essen - Amsterdam, dat ik online gekocht had, aan het loket afhaalde, vroeg de loketbediende me: "Hoe ga je naar Essen?" "Met een Rail Pass." zei ik dus. "Dat mag nu niet meer," zei ze, "je zal moeten uitstappen in Essen en de volgende trein nemen." Ik begreep er niets van. Stelde voor dan maar een gewoon ticket Kortrijk - Essen te kopen, maar dat ging blijkbaar ook niet: volgens de loketbediende is het niet meer toegestaan eender welk vervoerbewijs te combineren met een internationaal ticket als je beide op dezelfde trein gebruikt: ik had een ticket Antwerpen - Amsterdam moeten kopen. Maar omdat ik dat ticket online besteld had, was daar niets meer aan te veranderen. "Je kan het proberen," werd me gezegd, "maar je kan een boete krijgen."

Ik was al van plan de proef op de som te nemen, maar in Antwerpen aangekomen, bleek de Beneluxtrein afgeschaft. Dan maar op de boemeltrein naar Roosendaal. In die trein werd omgeroepen dat de Benelux uitzonderlijk zou stoppen in Essen, maar in Essen zelf bleek dat niet te kloppen, en tevens reed de L naar Roosendaal niet verder. Dus zat er niets anders op dan in Essen te wachten op de volgende stoptrein naar Roosendaal. In Roosendaal nam ik dan de Benelux van 13:30. Door dat voorval heb ik natuurlijk geen problemen gehad met mijn biljet.

Nu wil ik wel eens meer weten over wat die loketbediende zei, dat de combinatie die ik en anderen al zoveel jaren toepassen ineens niet meer mag. Klopt dat echt, geen enkele andere bron geeft hier enige informatie over. Als ik de terugweg afleg, hoe kan ik dat biljet dan reglementair gebruiken?

Re: Rail Pass + internationaal ticket mag niet meer?

Geplaatst: 20 okt 2012, 00:30
door rvdborgt
Dieselfreak schreef:Ik ga af en toe een weekend naar Amsterdam. In Kortrijk neem ik de trein naar Antwerpen, en in Antwerpen de Beneluxtrein. Voor het Belgische deel van het traject gebruik ik een Rail Pass Kortrijk - Essen, en voor het Nederlandse een weekendretour Essen - Amsterdam. Dat heeft nog nooit problemen gegeven.

Maar toen ik vanmorgen mijn weekendretour Essen - Amsterdam, dat ik online gekocht had, aan het loket afhaalde, vroeg de loketbediende me: "Hoe ga je naar Essen?" "Met een Rail Pass." zei ik dus. "Dat mag nu niet meer," zei ze, "je zal moeten uitstappen in Essen en de volgende trein nemen."

[...]

Nu wil ik wel eens meer weten over wat die loketbediende zei, dat de combinatie die ik en anderen al zoveel jaren toepassen ineens niet meer mag. Klopt dat echt, geen enkele andere bron geeft hier enige informatie over. Als ik de terugweg afleg, hoe kan ik dat biljet dan reglementair gebruiken?
Dit is grote onzin. Er is niets veranderd. Als een lokettist nog eens zoiets beweert, laat je dan aanwijzen *in de voorwaarden* waar dat zou staan (niet in aanwijzingen voor het personeel, die hebben voor de reiziger geen waarde). En dan gaan ze lang moeten zoeken, want dat staat er niet in. De NMBS probeert enkel te voorkomen dat je sommige goedkope(re) tickets voor kort grensverkeer combineert met iets anders (dat kun je in de binnenlandse voorwaarden vinden, maar is juridisch drijfzand), maar dat was hier niet het geval.

Groetjes,
Rian

Re: Rail Pass + internationaal ticket mag niet meer?

Geplaatst: 20 okt 2012, 08:55
door Dieselfreak
rvdborgt schreef:Dit is grote onzin. Er is niets veranderd. Als een lokettist nog eens zoiets beweert, laat je dan aanwijzen *in de voorwaarden* waar dat zou staan (niet in aanwijzingen voor het personeel, die hebben voor de reiziger geen waarde). En dan gaan ze lang moeten zoeken, want dat staat er niet in. De NMBS probeert enkel te voorkomen dat je sommige goedkope(re) tickets voor kort grensverkeer combineert met iets anders (dat kun je in de binnenlandse voorwaarden vinden, maar is juridisch drijfzand), maar dat was hier niet het geval.
Ah, oke. Maar ik zit met nog een vraag. Dit weekend is er door werken geen treinverkeer tussen Antwerpen en Sint-Niklaas. In Antwerpen kun je om 4 minuten na het uur een stoptrein nemen die via een omweg naar Sint-Niklaas rijdt, en daar dan overstappen op de trein naar Kortrijk. De Benelux komt, als hij geen vertraging heeft, op het volle uur aan in Antwerpen, wat betekent dat je die aansluiting gemakkelijk kunt misschien. Ik zou daarom via Mechelen naar Kortrijk willen sporen. Op de site van de nmbs verschijnt echter: "Deze reisweg is niet toegestaan met om het even welk vervoerbewijs." Hoe kan dat?

Re: Rail Pass + internationaal ticket mag niet meer?

Geplaatst: 20 okt 2012, 13:12
door groentje
Wel, je mag die route alleen maar nemen als je een Via-biljet neemt, OF als die route voor jou het snelste is. Neem misschien een printje mee met de reisweg, als je twijfelt dat de tbg het zou aanvaarden. Zeker als het een tijdelijke situatie is omwille van werken, is niet iedere tbg er even goed van op de hoogte, ook al betwijfel ik dat er moeilijk over zou gedaan worden. Je steekt immers nergens terug (wat wél uitdrukkelijk verboden is).

Re: Rail Pass + internationaal ticket mag niet meer?

Geplaatst: 21 okt 2012, 00:15
door Dieselfreak
groentje schreef:Wel, je mag die route alleen maar nemen als je een Via-biljet neemt, OF als die route voor jou het snelste is.
Of misschien ook als je via die route de minste overstappen hebt? Immers, op alle andere routes moet je minstens twee keer overstappen, maar via Mechelen slechts één keer. Ik zal uiteraard een printje meenemen met de reisweg. Ik vrees ervoor dat de tbg zal zeggen dat ik in Antwerpen die stoptrein van '04 naar Sint-Niklaas had moeten nemen, maar gezien de zeer geringe overstaptijd haal ik die waarschijnlijk toch niet. Je kan ook in Brussel uitstappen, van daar naar Gent gaan en daar dan de IC naar Kortrijk nemen, dat ben je sneller in Kortrijk dan als je via Mechelen gaat, maar dan is het traject wel langer in afstand én moet je twee keer overstappen, met bijgevolg meer kans op het missen van een of meer aansluitingen. Hoe dan ook, ik weet niet goed hoe ik morgen het best kan reizen.

Re: Rail Pass + internationaal ticket mag niet meer?

Geplaatst: 21 okt 2012, 00:28
door Retard
Zeg maar, denk je nu echt dat ze Securail op je af gaan sturen voor de kwesties die je hier aanhaalt? De meeste van die TBG's (als ze al rondkomen), geven enkel commentaar op ernstigere feiten, zoals het niet invullen van de Go-Pass of het simpelweg zonder biljet reizen. Wedden dat zelf een deel niet weet hoe het juist zit?

Re: Rail Pass + internationaal ticket mag niet meer?

Geplaatst: 21 okt 2012, 08:27
door rvdborgt
Dieselfreak schreef:
groentje schreef:Wel, je mag die route alleen maar nemen als je een Via-biljet neemt, OF als die route voor jou het snelste is.
Of misschien ook als je via die route de minste overstappen hebt?
Dat ook.

Groetjes,
Rian

Re: Rail Pass + internationaal ticket mag niet meer?

Geplaatst: 21 okt 2012, 12:21
door Galactic
Klopt niet wat loketbediende vertelt. Als tgb doe ik veel het traject Brussel - Luxemburg en er zijn veel reizigers die hun railpass invullen tot Arlon en dan een biljet kopen voor het traject Arlon - Luxemburg. Er is inderdaad iets veranderd betreffende het grensverkeer, maar zelfs voor mij is dit niet 100% duidelijk. Op de volgende trimestriële conferentie wordt daar meer uitleg over gegeven.

Wat betreft de reisweg tijdens werken : als we weten dat er werken langs een lijn zijn, controleren we ook minder streng de genomen reisweg. Het is zo al vervelend genoeg voor de reizigers die "slachtoffer" zijn van die werken. Het belangrijkste is dat ze toch nog binnen een redelijke tijd op hun bestemming raken. En moet daarvoor een klein stukje traject dubbel bereden worden, so be it.
Ik denk wel dat de meeste collega's er zo over denken. Ofwel ben ik veel te braaf tijdens mijn controle :mrgreen: .

Re: Rail Pass + internationaal ticket mag niet meer?

Geplaatst: 21 okt 2012, 12:26
door Steve
Galactic schreef:Klopt niet wat loketbediende vertelt. Als tgb doe ik veel het traject Brussel - Luxemburg en er zijn veel reizigers die hun railpass invullen tot Arlon en dan een biljet kopen voor het traject Arlon - Luxemburg. Er is inderdaad iets veranderd betreffende het grensverkeer, maar zelfs voor mij is dit niet 100% duidelijk. Op de volgende trimestriële conferentie wordt daar meer uitleg over gegeven.
Er is toch een wezenlijk verschil met het traject via Essen, in die zin dat alle treinen naar Luxemburg in Aarlen stoppen, terwijl de Benelux (waar het hier over gaat) niet in Essen stopt en de splitsing van de tickets in die plaats dus enigszins virtueel is (maar daarom niet verboden uiteraard). Dus de vergelijking kan hier moeilijk getrokken worden, vrees ik.

Re: Rail Pass + internationaal ticket mag niet meer?

Geplaatst: 21 okt 2012, 12:53
door ELEWOUT
Probleem is ook dat het grensoverschrijdend verkeer op zich heel duur is ( ooit eens een biljet gekocht Arlon -Trier / 2 grensoverschrijdingen; als je dan de prijs per km bekijkt zelfs voor één persoon, laat staan als je met een familie bent...).
Als je dan nog geen railpass kunt gebruiken tot Arlon dan vrees ik dat de trein een weinig aantrekkelijk vervoermiddel wordt en dat men enkel nog de door de werkgever terugebetaalde reizigers overhoudt.

Een bijkomende discussie voor reiziger en TBG is dan ook of het reglementair voldoende is op het perron te stappen in Arlon en onmiddellijk terug op dezelfde trein te stappen of dat je werkelijk de volgende trein moet nemen .

Denk dan ook dat het in ieders belang is dat alles bij het oude blijft . Hoe meer de "beperkoloog" toeslaat hoe meer discussies . Begrijp wel dat men eist dat op de pass een station vermeld wordt waar de trein werkelijk stopt .

In het pass-reglement staat ook expliciet dat men geen grenspunt (b.v. Aachen Grenze of Sterpenich) mag vermelden . Over het laatste stopstation wordt niet gesproken.

Heb wel gezien dat op de tickets van de summer-deal formule expliciet gedrukt was dat men ze niet in combinatie met internationale tickets mocht gebruiken .

Trouwens de discussie wordt minder en minder van belang want internationale treinen worden meer en meer een zeldzaamheid.

Re: Rail Pass + internationaal ticket mag niet meer?

Geplaatst: 21 okt 2012, 13:12
door rvdborgt
ELEWOUT schreef:Heb wel gezien dat op de tickets van de summer-deal formule expliciet gedrukt was dat men ze niet in combinatie met internationale tickets mocht gebruiken .
Dat was alleen maar voor sommige Summer Deal-tickets. Online gekochte tickets hadden zo'n vermelding niet en op de nieuwe NMBS-website werd dat ook helemaal niet vermeld bij de voorwaarden. Het lijkt me voor de NMBS dan ook moeilijk om die bepaling door te zetten.

Groetjes,
Rian

Re: Rail Pass + internationaal ticket mag niet meer?

Geplaatst: 21 okt 2012, 13:13
door Galactic
ELEWOUT schreef:Een bijkomende discussie voor reiziger en TBG is dan ook of het reglementair voldoende is op het perron te stappen in Arlon en onmiddellijk terug op dezelfde trein te stappen of dat je werkelijk de volgende trein moet nemen .
Voor mij is dat geen discussie waard. Ik laat een reiziger niet afstappen in Arlon om de volgende trein naar Luxemburg te nemen. Reglementair of niet : ik laat die reiziger rustig zitten. Valt voor mij onder de benaming dienstverlening. Het is toch maar al te zot om een reiziger te laten uitstappen in Arlon, terwijl wij toch nog doorrijden naar Luxemburg.
Als de reiziger de tickets heeft Brussel - Arlon en Arlon - Lux., dan is het voor mij in orde.

MIVB-reiziger schreef:Er is toch een wezenlijk verschil met het traject via Essen, in die zin dat alle treinen naar Luxemburg in Aarlen stoppen, terwijl de Benelux (waar het hier over gaat) niet in Essen stopt en de splitsing van de tickets in die plaats dus enigszins virtueel is (maar daarom niet verboden uiteraard). Dus de vergelijking kan hier moeilijk getrokken worden, vrees ik.
Idd, vergelijking is hier moeilijk.

Re: Rail Pass + internationaal ticket mag niet meer?

Geplaatst: 21 okt 2012, 14:18
door rvdborgt
Galactic schreef:Klopt niet wat loketbediende vertelt. Als tgb doe ik veel het traject Brussel - Luxemburg en er zijn veel reizigers die hun railpass invullen tot Arlon en dan een biljet kopen voor het traject Arlon - Luxemburg. Er is inderdaad iets veranderd betreffende het grensverkeer, maar zelfs voor mij is dit niet 100% duidelijk. Op de volgende trimestriële conferentie wordt daar meer uitleg over gegeven.
De gewijzigde vervoersvoorwaarden van 1 april zijn enkele weken geleden (!) gepubliceerd. Ik heb die nog eens preciezer bekeken en er zijn inderdaad een paar geniepige veranderingen. Er staat nu in artikel 125 par. 5 dat een "Roosendaal - Standaardbiljet" wel als reisverlenging mag worden gebruikt van een binnenlands biljet, maar dat er dan een toeslag van 5 euro (1e klas 8 euro) wordt geheven.
Andersom, als een binnenlandse reisverlenging wordt gevraagd voor een "Roosendaal - Standaardbiljet", dan moet de conducteur een nieuw ticket voor het hele traject verkopen, met diezelfde toeslag van 5 euro. Het oorspronkelijke biljet kun je dan terugbetaald krijgen.

Soortgelijke bepalingen zijn er voor combinaties met tickets voor kort grensverkeer naar Luxemburg en Rijsel/Jeumont (trampoline 1 dag). In artikel 49 staat nog een keer dat niet alleen reisverlengingen een probleem zijn (een reisverlenging is een zeer specifieke situatie), maar ook het gewoon combineren in dezelfde van een binnenlands ticket met de tickets uit de gamma's Roosendaal, Lille/Jeumont/Aulnoye en "Elk Luxemburgs Station". Voor Maastricht en Aken is er blijkbaar geen probleem.

Ditzelfde wordt zelfs gesteld voor een abonnementen naar Roosendaal, Luxemburg en Rijsel: de combinatie van een binnenlands ticket met zo'n abonnement zou niet geldig zijn en in plaats daarvan moet de conducteur een nieuw ticket voor het hele traject verkopen, inclusief weer de toeslag van 5 euro (zie bv. artikel 129 voor Roosendaal). Of je koopt van tevoren natuurlijk een ticket voor het hele traject. Dat vind ik wel erg ver gaan: die abonnementen zijn immers gewoon een optelsom van de prijzen van de deeltrajecten in de verschillende landen. Dat zijn helemaal geen voordeelformules. Bovendien kun je toch moeilijk verwachten dat een reiziger dubbel gaat betalen voor een deel van zijn reis. Dat hoeft in het binnenlands verkeer ook niet.
Deze regeling lijkt me juridisch nog slechter houdbaar dan een combinatieverbod. Ik kan me moeilijk voorstellen dat reizigers met zo'n abonnement er ook maar enig begrip voor zullen hebben dat ze niets aan hun abonnement hebben als ze verder willen reizen dan het traject op hun abonnement.

Zie verder de vervoersvoorwaarden hier:
http://www.belgianrail.be/nl/klantendie ... arden.aspx

Groetjes,
Rian

Re: Rail Pass + internationaal ticket mag niet meer?

Geplaatst: 21 okt 2012, 14:31
door dentheo
Hoe zit dat met het speciaal tarief voor stations op lijn 12 ? Daar ook veranderingen ?

Re: Rail Pass + internationaal ticket mag niet meer?

Geplaatst: 21 okt 2012, 14:45
door rvdborgt
dentheo schreef:Hoe zit dat met het speciaal tarief voor stations op lijn 12 ? Daar ook veranderingen ?
Daar gaat het precies over, want dat zit in het Roosendaal-gamma. Voor die tarieven bestaat er al langer een combinatieverbod.

Groetjes,
Rian