HKX - Hamburg-Köln
HKX - Hamburg-Köln
Een jonge spoorwegmaatschappij spoort sinds deze zomer tussen Keulen en Hamburg met aantrekkelijke tarieven: https://www.hkx.de/en/
Het belangrijkste voordeel is de prijs, qua snelheid is het vergelijkbaar met een IC van DB. Heeft iemand hier al ervaring mee? Ik ben vooral nieuwsgierig naar de reizigerservaring: stopcontacten, kan je kiezen welk rijtuig bij reservatie, aankondigingen, klantvriendelijkheid,...
Het belangrijkste voordeel is de prijs, qua snelheid is het vergelijkbaar met een IC van DB. Heeft iemand hier al ervaring mee? Ik ben vooral nieuwsgierig naar de reizigerservaring: stopcontacten, kan je kiezen welk rijtuig bij reservatie, aankondigingen, klantvriendelijkheid,...
Re: HKX - Hamburg-Köln
Mijn mond viel even open. Transregio heeft nu niet bepaald een te groot wagenpark en dan zo'n trein waar je voeten niet inpassen op zo'n lange afstand. Volgens datzelfde forum was dat maar een tijdelijk, tot afgelopen zondag. Normaal met een allegaartje uit Rheingold, en nog wat anders (ben even vergeten wat).
Re: HKX - Hamburg-Köln
Ze rijden toch met dit: http://www.bahnbilder.de/1024/der-neue- ... 611570.jpg
Toen ik in de herfstvakantie naar Keulen ging zag ik ze staan in de opstelsporen bij het binnenkomen van Keulen.
Toen ik in de herfstvakantie naar Keulen ging zag ik ze staan in de opstelsporen bij het binnenkomen van Keulen.
Re: HKX - Hamburg-Köln
Het probleem met al die wanna-be concurrenten van DB is dat ze nooit een deftig materieelpark op nahouden, en ook de marketingstrategie te wensen overlaat. Het originele plan van HKX was dat men de tussenwagens van de afgedankte ÖBB 4010 (reden in de jaren '60 op de Transalpin !) ging opkalefateren, maar daar is niks van terechtgekomen:
http://www.zughalt.de/2011/07/hkx-prase ... gendesign/ (dat was het plan)
http://www.bahnforum.info/index.php?ind ... le&ide=233 (dat was de voorlopige renovatiestand)
Daarna moest men dan gaan improviseren, en heeft snel-snel overal materieel bij elkaar gezocht: een deel ALEX-rijtuigen, de vroegere rijtuigen van de NOB/InterConnex (weekendstammen) en dan nog wat museummaterieel van verhuurders. Komaan, zelfs Regiojet heeft hier deftiger werk afgeleverd: voormalige Skoda-locs uit Italië teruggehaald en homogene rijtuigstammen (allemaal Eurofima-familie).
Als HKX nog een paar jaar wil bestaan, raad ik ze aan hun te ontdoen van hun mengelmoes van materieel en een deftig plan uit te werken. Een offerte vragen aan Railpool/ATD/andere lessors om 25 nieuwe enkeldeksrijtuigen te leasen zou alvast geen slecht idee zijn.
http://www.zughalt.de/2011/07/hkx-prase ... gendesign/ (dat was het plan)
http://www.bahnforum.info/index.php?ind ... le&ide=233 (dat was de voorlopige renovatiestand)
Daarna moest men dan gaan improviseren, en heeft snel-snel overal materieel bij elkaar gezocht: een deel ALEX-rijtuigen, de vroegere rijtuigen van de NOB/InterConnex (weekendstammen) en dan nog wat museummaterieel van verhuurders. Komaan, zelfs Regiojet heeft hier deftiger werk afgeleverd: voormalige Skoda-locs uit Italië teruggehaald en homogene rijtuigstammen (allemaal Eurofima-familie).
Als HKX nog een paar jaar wil bestaan, raad ik ze aan hun te ontdoen van hun mengelmoes van materieel en een deftig plan uit te werken. Een offerte vragen aan Railpool/ATD/andere lessors om 25 nieuwe enkeldeksrijtuigen te leasen zou alvast geen slecht idee zijn.
Re: HKX - Hamburg-Köln
Marketing is inderdaad ronduit miserabel, maar ook integratie in het 'gewone' treinverkeer: zo staan hun treintijden niet vermeld op de gewone gele affiches met vertrektijden. Tot nu toe hebben ze wel steeds snel (binnen 1 werkdag) op mijn mailtjes geantwoord, met zinnige en correcte antwoorden, dat kan je van DB niet altijd zeggen. Deze keer heb ik kaartjes van DB gehaald omdat ik nog een paar kilometer meer moet, en dat argument geldt voor velen: wel treinbinding en geen voor- en natransport. Een volgende keer dan maar proberen.
Re: HKX - Hamburg-Köln
Heb 3 keer gebruik van RegioJet gemaakt en ik blijf van mening dat dat de maatschappij met de meest hoogstaande service is die ik óóit heb gehad. Hun rijtuigen en locomotieven zien er altijd stralend uit en je kan er serieus van de grond eten. Veel reizigers wisten niet eens dat het al 'oudere' rijtuigen waren. Maar HKX maakt er zoals gezegd echt een bende van...msts.be schreef:Komaan, zelfs Regiojet heeft hier deftiger werk afgeleverd: voormalige Skoda-locs uit Italië teruggehaald en homogene rijtuigstammen (allemaal Eurofima-familie).
Re: HKX - Hamburg-Köln
DB maakt het hen ook niet makkelijk, zijn zij één of meerdere jaren vroeger niet afgeblokt door een "rijpadenvraag" door een zgz. dochter van de SNCF ?msts.be schreef:Het probleem met al die wanna-be concurrenten van DB is dat ze nooit een deftig materieelpark op nahouden, en ook de marketingstrategie te wensen overlaat. .
Die aanvraag verdween na de weigering van de paden voor HKX (of zijn voorganger) ook weer als sneeuw voor de zon.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: HKX - Hamburg-Köln
Vanmiddag zou HKX zelf maar met één dubbeldeksrijtuig onderweg zijn geweest, ingesloten tussen twee Taurussen. Da's wel héél pover.
Toen ze pas begonnen en aankondigden met Rheingoldrijtuigen te gaan rijden, dacht ik: tof, moet ik gewoon eens doen. Maar toen ik vervolgens op hun site ging kijken, werd het me al snel duidelijk dat er voor mij geen enkele 'logische' mogelijkheid bestond om komende vanuit België in Keulen aansluiting te hebben. De aansluitingen op het binnenverkeer blijken ook al niet goed, zodat het echt vereinzelte ritjes worden. Als ze dan ook nog eens beginnen te rijden met 'het materieel van de dag', tja, dan is mijn goesting ook snel over en vertrouw ik mezelf liever toe aan de vertrouwde diensten van DB.
Voor de liefhebbers van de Rheingoldrijtuigen is er gelukkig nog een alternatief onder de vorm van AKA Eisenbahntouristik. Dat is natuurlijk iets anders dan reguliere dienst, maar het is wat mij betreft wel zeer aanlokkelijk om eens een van hun Tagesfahrten mee te maken.
Toen ze pas begonnen en aankondigden met Rheingoldrijtuigen te gaan rijden, dacht ik: tof, moet ik gewoon eens doen. Maar toen ik vervolgens op hun site ging kijken, werd het me al snel duidelijk dat er voor mij geen enkele 'logische' mogelijkheid bestond om komende vanuit België in Keulen aansluiting te hebben. De aansluitingen op het binnenverkeer blijken ook al niet goed, zodat het echt vereinzelte ritjes worden. Als ze dan ook nog eens beginnen te rijden met 'het materieel van de dag', tja, dan is mijn goesting ook snel over en vertrouw ik mezelf liever toe aan de vertrouwde diensten van DB.
Voor de liefhebbers van de Rheingoldrijtuigen is er gelukkig nog een alternatief onder de vorm van AKA Eisenbahntouristik. Dat is natuurlijk iets anders dan reguliere dienst, maar het is wat mij betreft wel zeer aanlokkelijk om eens een van hun Tagesfahrten mee te maken.