HKX - Hamburg-Köln

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
Plaats reactie
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

HKX - Hamburg-Köln

Bericht door kika »

Een jonge spoorwegmaatschappij spoort sinds deze zomer tussen Keulen en Hamburg met aantrekkelijke tarieven: https://www.hkx.de/en/
Het belangrijkste voordeel is de prijs, qua snelheid is het vergelijkbaar met een IC van DB. Heeft iemand hier al ervaring mee? Ik ben vooral nieuwsgierig naar de reizigerservaring: stopcontacten, kan je kiezen welk rijtuig bij reservatie, aankondigingen, klantvriendelijkheid,...
Accelerat
Berichten: 2771
Lid geworden op: 01 sep 2006, 22:37
Locatie: Canada

Re: HKX - Hamburg-Köln

Bericht door Accelerat »

Momenteel rijden ze met Desiro's, aldus Drehscheibe-Online...
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: HKX - Hamburg-Köln

Bericht door kika »

Mijn mond viel even open. Transregio heeft nu niet bepaald een te groot wagenpark en dan zo'n trein waar je voeten niet inpassen op zo'n lange afstand. Volgens datzelfde forum was dat maar een tijdelijk, tot afgelopen zondag. Normaal met een allegaartje uit Rheingold, en nog wat anders (ben even vergeten wat).
sippycarlito

Re: HKX - Hamburg-Köln

Bericht door sippycarlito »

Ze rijden toch met dit: http://www.bahnbilder.de/1024/der-neue- ... 611570.jpg
Toen ik in de herfstvakantie naar Keulen ging zag ik ze staan in de opstelsporen bij het binnenkomen van Keulen.
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1476
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Re: HKX - Hamburg-Köln

Bericht door msts.be »

Het probleem met al die wanna-be concurrenten van DB is dat ze nooit een deftig materieelpark op nahouden, en ook de marketingstrategie te wensen overlaat. Het originele plan van HKX was dat men de tussenwagens van de afgedankte ÖBB 4010 (reden in de jaren '60 op de Transalpin !) ging opkalefateren, maar daar is niks van terechtgekomen:

http://www.zughalt.de/2011/07/hkx-prase ... gendesign/ (dat was het plan)
http://www.bahnforum.info/index.php?ind ... le&ide=233 (dat was de voorlopige renovatiestand)

Daarna moest men dan gaan improviseren, en heeft snel-snel overal materieel bij elkaar gezocht: een deel ALEX-rijtuigen, de vroegere rijtuigen van de NOB/InterConnex (weekendstammen) en dan nog wat museummaterieel van verhuurders. Komaan, zelfs Regiojet heeft hier deftiger werk afgeleverd: voormalige Skoda-locs uit Italië teruggehaald en homogene rijtuigstammen (allemaal Eurofima-familie).

Als HKX nog een paar jaar wil bestaan, raad ik ze aan hun te ontdoen van hun mengelmoes van materieel en een deftig plan uit te werken. Een offerte vragen aan Railpool/ATD/andere lessors om 25 nieuwe enkeldeksrijtuigen te leasen zou alvast geen slecht idee zijn.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: HKX - Hamburg-Köln

Bericht door kika »

Marketing is inderdaad ronduit miserabel, maar ook integratie in het 'gewone' treinverkeer: zo staan hun treintijden niet vermeld op de gewone gele affiches met vertrektijden. Tot nu toe hebben ze wel steeds snel (binnen 1 werkdag) op mijn mailtjes geantwoord, met zinnige en correcte antwoorden, dat kan je van DB niet altijd zeggen. Deze keer heb ik kaartjes van DB gehaald omdat ik nog een paar kilometer meer moet, en dat argument geldt voor velen: wel treinbinding en geen voor- en natransport. Een volgende keer dan maar proberen.
Accelerat
Berichten: 2771
Lid geworden op: 01 sep 2006, 22:37
Locatie: Canada

Re: HKX - Hamburg-Köln

Bericht door Accelerat »

msts.be schreef:Komaan, zelfs Regiojet heeft hier deftiger werk afgeleverd: voormalige Skoda-locs uit Italië teruggehaald en homogene rijtuigstammen (allemaal Eurofima-familie).
Heb 3 keer gebruik van RegioJet gemaakt en ik blijf van mening dat dat de maatschappij met de meest hoogstaande service is die ik óóit heb gehad. Hun rijtuigen en locomotieven zien er altijd stralend uit en je kan er serieus van de grond eten. Veel reizigers wisten niet eens dat het al 'oudere' rijtuigen waren. :) Maar HKX maakt er zoals gezegd echt een bende van...
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: HKX - Hamburg-Köln

Bericht door dentheo »

msts.be schreef:Het probleem met al die wanna-be concurrenten van DB is dat ze nooit een deftig materieelpark op nahouden, en ook de marketingstrategie te wensen overlaat. .
DB maakt het hen ook niet makkelijk, zijn zij één of meerdere jaren vroeger niet afgeblokt door een "rijpadenvraag" door een zgz. dochter van de SNCF ?
Die aanvraag verdween na de weigering van de paden voor HKX (of zijn voorganger) ook weer als sneeuw voor de zon.
Theo
Groeten vanop de Heide
jotie
Berichten: 364
Lid geworden op: 06 aug 2008, 17:17

Re: HKX - Hamburg-Köln

Bericht door jotie »

Vanmiddag zou HKX zelf maar met één dubbeldeksrijtuig onderweg zijn geweest, ingesloten tussen twee Taurussen. Da's wel héél pover.

Toen ze pas begonnen en aankondigden met Rheingoldrijtuigen te gaan rijden, dacht ik: tof, moet ik gewoon eens doen. Maar toen ik vervolgens op hun site ging kijken, werd het me al snel duidelijk dat er voor mij geen enkele 'logische' mogelijkheid bestond om komende vanuit België in Keulen aansluiting te hebben. De aansluitingen op het binnenverkeer blijken ook al niet goed, zodat het echt vereinzelte ritjes worden. Als ze dan ook nog eens beginnen te rijden met 'het materieel van de dag', tja, dan is mijn goesting ook snel over en vertrouw ik mezelf liever toe aan de vertrouwde diensten van DB.

Voor de liefhebbers van de Rheingoldrijtuigen is er gelukkig nog een alternatief onder de vorm van AKA Eisenbahntouristik. Dat is natuurlijk iets anders dan reguliere dienst, maar het is wat mij betreft wel zeer aanlokkelijk om eens een van hun Tagesfahrten mee te maken.
Plaats reactie