Campus treinkaart onbeperkt?

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
Plaats reactie
The Terminator

Campus treinkaart onbeperkt?

Bericht door The Terminator »

Hallo,

Ik heb sinds deze week een Campus Treinkaart Zone Leuven-Zellik en heb er een paar vragen over.

Ik heb gelezen dat je in een Zone vrij met de trein mag rijden, bijvoorbeeld: ik mag (tenminste als ik een dag op mijn validatie invul) vrij reizen in die bepaalde Zone, zoals in dit geval van Leuven naar Heverlee en terug. Nu om richting Zellik te gaan, moet ik overstappen in Brussel-Noord, wat dus ook een Zone is. Mag ik dan ook vrij reizen van bijvoorbeeld Noord naar Zuid en terug?

Mijn tweede vraag, als je een gewone Schooltreinkaart hebt, mag je dat bepaalde traject zo vaak afleggen als je wilt. Geld dit ook bij Campus? Mag ik met andere woorden als ik mijn Campuskaart als volgt invul onbeperkt het traject afleggen die dag?

1: DINSDAG 25/12/12 ZELLIK
2: DINSDAG 25/12/12 ZONE LEUVEN


Alvast bedankt voor de moeite!
Vriendelijke groeten,

Jesse
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5274
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Campus treinkaart onbeperkt?

Bericht door overweg13 »

The Terminator schreef:Hallo,

Ik heb sinds deze week een Campus Treinkaart Zone Leuven-Zellik en heb er een paar vragen over.

Ik heb gelezen dat je in een Zone vrij met de trein mag rijden, bijvoorbeeld: ik mag (tenminste als ik een dag op mijn validatie invul) vrij reizen in die bepaalde Zone, zoals in dit geval van Leuven naar Heverlee en terug. Nu om richting Zellik te gaan, moet ik overstappen in Brussel-Noord, wat dus ook een Zone is. Mag ik dan ook vrij reizen van bijvoorbeeld Noord naar Zuid en terug?

Mijn tweede vraag, als je een gewone Schooltreinkaart hebt, mag je dat bepaalde traject zo vaak afleggen als je wilt. Geld dit ook bij Campus? Mag ik met andere woorden als ik mijn Campuskaart als volgt invul onbeperkt het traject afleggen die dag?

1: DINSDAG 25/12/12 ZELLIK
2: DINSDAG 25/12/12 ZONE LEUVEN


Alvast bedankt voor de moeite!
Vriendelijke groeten,

Jesse
1. Dat ommetje langs Brussel-Zuid zal wel verboden zijn: je mag vrij in de zone Leuven reizen (en de zone Zellik, héhé..) omdat dat begin- of eindzones zijn, maar niet in een tussenliggende zone; er zit trouwens een fout in je redenering: Brussel-Noord behoort tot een zone, is dus geen zone;
2. voor de Campuskaart geldt het principe van de invulkaart: dus voor elke rit een nieuw lijntje. Als je op één dag dus 2 keer H&T wil, moet je 4 lijntjes invullen.
Met vriendelijke groet

overweg13
The Terminator

Re: Campus treinkaart onbeperkt?

Bericht door The Terminator »

overweg13 schreef:
1. Dat ommetje langs Brussel-Zuid zal wel verboden zijn: je mag vrij in de zone Leuven reizen (en de zone Zellik, héhé..) omdat dat begin- of eindzones zijn, maar niet in een tussenliggende zone; er zit trouwens een fout in je redenering: Brussel-Noord behoort tot een zone, is dus geen zone;
2. voor de Campuskaart geldt het principe van de invulkaart: dus voor elke rit een nieuw lijntje. Als je op één dag dus 2 keer H&T wil, moet je 4 lijntjes invullen.
Ha ok, haha ja, ik zal dan maar wat in zone Zellik rondrijden ;-) Maar knippen ze daadwerkelijk je validatie-biljet? Want ik dacht, die kaart wordt niet geknipt, dus heb je voor die dag een 'abonnement'. Maar blijkbaar fout dus? Want als je bekijkt dat een Campus Treinkaart toch een 'treinkaart' is en voor een treinkaart geldt:
Een Treinkaart is geldig voor een onbeperkt aantal trajecten tijdens de geldigheidsperiode vermeld op het valideringsbiljet, in de gevraagde rijtuigklas en voor het gevraagde trajct
Dus zou ik toch denken als mijn valideringsbiljet ingevuld is....

Dan heb ik nog een vraagje. Het zit eigenlijk zo dat ik vlak na school richting PIVO moet en ik dus in Brussel-Noord zou kunnen afstappen, ergens iets eten (en dus een paar treinen laten rijden), om dan de L1566 naar Zellik te nemen. Wat dus reisonderbreking is.

Nu op nmbs.be staat bij uitleg over de Treinkaarten duidelijk dat de Campuskaart een uitzondering is en reisonderbreking dus niet toelaat:
Afbeelding Terwijl in de gebruiksvoorwaarden (PDF) van de Campuskaart dan weer is aangevinkt dat reisonderbreking wel mogelijk is:
Afbeelding
Maar wat moet ik nu geloven?
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5318
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Campus treinkaart onbeperkt?

Bericht door Steve »

Je Campus-valideringsbiljet wordt wel degelijk geknipt. Om een voorbeeld te nemen dat je wellicht beter kent: beschouw het valideringsbiljet als een Go Pass met vast begin- en eindpunt. De prijs is uiteraard anders (veel goedkoper op dat traject) en de datum is vrij te kiezen (weliswaar binnen de 50 kalenderdagen), maar voor de rest lijkt je Campus veel meer op die Go Pass dan op een echt abonnement dat onbeperkt reizen toestaat.

Reisonderbreking is dan weer wél toegestaan, afgaand op de Vervoersvoorwaarden (ik leer het net zelf ook bij) - zie punt 1.3.3 hier: http://www.belgianrail.be/nl/klantendie ... 1B5C3A.pdf

Hoe dan ook zul je met het gegeven voorbeeld maar heel zelden problemen ondervinden, zelfs als je reist met een product waarbij reisonderbreking niet toegestaan is.
The Terminator

Re: Campus treinkaart onbeperkt?

Bericht door The Terminator »

Ok, hartelijk dank voor de info Overweg13 en Steve!
The Terminator

Re: Campus treinkaart onbeperkt?

Bericht door The Terminator »

Was daarnet in het station van Leuven en had even het volgende gevraagd:

Dus met een vervoersbewijs van en of naar een Zone geeft je recht op vrij reizen tussen die zone. Maar met een campuskaart mag je dus je reis aanvangen en stoppen naar keuze (op het traject). Dus m.a.w. als ik mijn reis beëindig in Brussel-Noord (dat ik een Zone ligt), heb ik toch een vervoersbewijs naar een Zone? De loketbediende zei dat het klopte en dat dat mocht, maar hij wist niet of ik dan ook nog eventueel naar Zellik mocht doorreizen (omdat reisonderbreking dan niet meer geldt)
Maar dat is ook niet nodig, het is eigenlijk zo dat ik soms ook mijn campuskaart eens zou kunnen gebruiken om naar Centraal en Zuid te reizen. En dat zou dus blijkbaar mogen.

Wat denken jullie nu net?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22509
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Campus treinkaart onbeperkt?

Bericht door Steven »

Wat wij denken doet er weinig toe hè. Het enige wat telt zijn de reisvoorwaarden van de campuskaart.
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: Campus treinkaart onbeperkt?

Bericht door Retard »

The Terminator schreef:Was daarnet in het station van Leuven en had even het volgende gevraagd:

Dus met een vervoersbewijs van en of naar een Zone geeft je recht op vrij reizen tussen die zone. Maar met een campuskaart mag je dus je reis aanvangen en stoppen naar keuze (op het traject). Dus m.a.w. als ik mijn reis beëindig in Brussel-Noord (dat ik een Zone ligt), heb ik toch een vervoersbewijs naar een Zone? De loketbediende zei dat het klopte en dat dat mocht, maar hij wist niet of ik dan ook nog eventueel naar Zellik mocht doorreizen (omdat reisonderbreking dan niet meer geldt)
Maar dat is ook niet nodig, het is eigenlijk zo dat ik soms ook mijn campuskaart eens zou kunnen gebruiken om naar Centraal en Zuid te reizen. En dat zou dus blijkbaar mogen.

Wat denken jullie nu net?
Volgens mij mag je je onbeperkt verplaatsen in die zone, maar wel in die zone, en niet 'tussen' die zone.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Campus treinkaart onbeperkt?

Bericht door Asterix »

Retard schreef:Volgens mij mag je je onbeperkt verplaatsen in die zone, maar wel in die zone, en niet 'tussen' die zone.
"Tussen één zone" reizen, wat is dat voor iets?
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: Campus treinkaart onbeperkt?

Bericht door Retard »

Jeroen schreef:
Retard schreef:Volgens mij mag je je onbeperkt verplaatsen in die zone, maar wel in die zone, en niet 'tussen' die zone.
"Tussen één zone" reizen, wat is dat voor iets?
The Terminator schreef:Was daarnet in het station van Leuven en had even het volgende gevraagd:
Dus met een vervoersbewijs van en of naar een Zone geeft je recht op vrij reizen tussen die zone. Maar met een campuskaart mag je dus je reis aanvangen en stoppen naar keuze (op het traject). Dus m.a.w. als ik mijn reis beëindig in Brussel-Noord (dat ik een Zone ligt), heb ik toch een vervoersbewijs naar een Zone? De loketbediende zei dat het klopte en dat dat mocht, maar hij wist niet of ik dan ook nog eventueel naar Zellik mocht doorreizen (omdat reisonderbreking dan niet meer geldt)
Maar dat is ook niet nodig, het is eigenlijk zo dat ik soms ook mijn campuskaart eens zou kunnen gebruiken om naar Centraal en Zuid te reizen. En dat zou dus blijkbaar mogen.
Plaats reactie