City Star: ervaringen? tips?

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
Plaats reactie
jotie
Berichten: 364
Lid geworden op: 06 aug 2008, 17:17

City Star: ervaringen? tips?

Bericht door jotie »

Geheel bij toeval kwam ik erachter dat er zoiets bestaat als een City Star ticket, dat voornamelijk in Oost-Europa wordt aangeboden en nogal eens goedkoper of praktischer blijkt dan een klassieke interrail. (Zie bv.deze site.) Het is blijkbaar een ticket met een vaste route heen-en-terug, maar, al naar gelang de uitgever, twee tot zes maanden geldig. De Slowaakse spoorwegen zouden zo'n beetje het mekka zijn voor het verkrijgen van goedkope City Stars. In die mate dat ik al een Berlijnse treinreiswinkel heb gevonden die blijkbaar tickets uit Slowakije 'importeert'.

Nu stel ik me uiteraard de vraag of er hier mensen zijn die vertrouwd zijn met dat ticket en misschien even kunnen toelichten hoe je het beste te werk gaat en hoe flexibel zo'n ticket werkelijk is. Uit de vermelde site begrijp ik dat je bijvoorbeeld vanuit Bratislava kan reizen naar de Russische Federatie, en door een 'eindpunt' tegen Mongolië aan te kiezen feitelijk een soort 'interrail' in handen hebt, zolang je je maar beweegt volgens de vooraf bepaalde route. Alles schijnt er evenwel op te wijzen dat zoiets alleen geldt binnen één land, en uiteraard de doorsteek naar dat land.

Wat ik me echter afvraag: kan je er ook een écht circulair biljet van maken over diverse staatsgrenzen heen, dus i.p.v. bv. Bratislava -> Krakow -> L'viv -> Krakow -> Bratslava, zoiets als Bratislava -> Brno -> Wroclaw -> Warszawa -> Lublin -> Samy -> L'viv -> Chop -> Budapest -> Beograd -> Zagreb -> Ljubljana -> Wien -> Bratislava? Of, nog beter: Bratislava -> Köln -> Berlin -> Krakow -> Lviv -> ... -> Bratislava? Kortom: hoe flexibel is dit systeem? En kan dat allemaal op 1 ticket, of moet je uiteindelijk een hele map meezeulen?
groentje
Berichten: 7271
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: City Star: ervaringen? tips?

Bericht door groentje »

Geen ervaring mee, nee. Interessante aanbieding, wel.
rvdborgt
Berichten: 4325
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: City Star: ervaringen? tips?

Bericht door rvdborgt »

jotie schreef:Geheel bij toeval kwam ik erachter dat er zoiets bestaat als een City Star ticket, dat voornamelijk in Oost-Europa wordt aangeboden en nogal eens goedkoper of praktischer blijkt dan een klassieke interrail. (Zie bv.deze site.) Het is blijkbaar een ticket met een vaste route heen-en-terug, maar, al naar gelang de uitgever, twee tot zes maanden geldig. De Slowaakse spoorwegen zouden zo'n beetje het mekka zijn voor het verkrijgen van goedkope City Stars. In die mate dat ik al een Berlijnse treinreiswinkel heb gevonden die blijkbaar tickets uit Slowakije 'importeert'.

Nu stel ik me uiteraard de vraag of er hier mensen zijn die vertrouwd zijn met dat ticket en misschien even kunnen toelichten hoe je het beste te werk gaat en hoe flexibel zo'n ticket werkelijk is.
Ik heb geen idee, maar stel je vraag eens in het buitenlandforum van de Drehscheibe. Daar zitten mensen die er meer ervaring mee hebben.

http://www.drehscheibe-foren.de/foren/list.php?30

Groetjes,
Rian
Plaats reactie