Bestaat er een verplichting tot verkoop?

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
Plaats reactie
jotie
Berichten: 364
Lid geworden op: 06 aug 2008, 17:17

Bestaat er een verplichting tot verkoop?

Bericht door jotie »

Nieuw wapenfeit in mijn eindeloze strijd met de NMBS inzake de verkoop van internationale tickets. Enfin, strijd; het lijkt eerder op een reis steeds verder in Absurdistan.

Ter zake: bestaat er ergens regelgeving die de NMBS als verkoper van TCV/SCIC-NRT tickets verplicht om een ticket uit dat gamma te verkopen aan al wie erom vraagt? Want, jawel hoor: gisteren werd mij in Brussel-Zuid de aankoop van een TCV-biljet geweigerd.

De zaken liggen nochtans zeer eenvoudig. Ik heb in mijn bezit een biljet uitgegeven door Ameropa (DB), geldig vanaf Aachen Süd-Gr. tot mijn Duitse bestemmingsstation. Wat ik logischerwijze nodig heb, is een TCV-biljet van mijn Belgische vertrekstation (Liège-Guillemins) tot Aachen Süd-Gr. In mijn geval met Railpluskorting. Prijs van dat biljet: € 7,80. Maar dat werd mij dus geweigerd.

Reden: 'niet voorzien in het gamma REG'. Kan best, maar ik heb geen behoefte aan REG. Ik verlang TCV. Om de eenvoudige reden dat dat a) goedkoper is en b) logisch aansluit op mijn ander biljet.

Iemand enig idee hoe ik, 'verwijzend naar kapittel en vers' de uitgifte van zo'n biljet bij de NMBS kan afdwingen?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Bestaat er een verplichting tot verkoop?

Bericht door Steven »

Ik zou gewoon teruggaan naar het loket, andere verkoper = meer geluk, heb ik al meermaals meegemaakt.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5316
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Bestaat er een verplichting tot verkoop?

Bericht door Steve »

Inderdaad, je hebt er altijd wel die hun eigen visie / hoe ze het geleerd hebben / hoe ze het altijd gedaan hebben / wat volgens hen correct is, verwarren met de werkelijkheid. Komt in vrijwel elk dienstverlenend beroep voor, vrees ik.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Bestaat er een verplichting tot verkoop?

Bericht door Steven »

ging zo ooit naar het loket tickets boeken voor een nachttrein, volgens de bediende had ik de verkeerde info en bestond die trein niet, na tien minuten babbelen is ze dan toch op de dienstregeling gaan zien en heeft ze moeten vaststellen dat die trein effectief bestond doch dat hij op een deel van mijn traject onder een ander nr reed (wat ik toen zelf niet wist).
jotie
Berichten: 364
Lid geworden op: 06 aug 2008, 17:17

Re: Bestaat er een verplichting tot verkoop?

Bericht door jotie »

Jullie hebben gelijk, uiteraard, maar ik zocht naar enige reglementaire ammunitie.

Het enige wat ik kan bedenken is een passus in de CIV, art. 7 §3 "De reiziger moet er zich bij het in ontvangst nemen van het vervoerbewijs van overtuigen, dat dit met zijn aanwijzingen overeenstemt." Zolang ik geen vervoerbewijs in handen krijg dat met mijn aanwijzingen overeenstemt, kunnen we daar lang staan palaveren.

Ik kan ook mijn laptop meenemen en in voorkomend geval de onwillige beambte (m/v) zuchtend en op een neerbuigend toontje de productfiches voorlezen, waaruit op geen enkele wijze blijkt dat het verlangde 'onmogelijk' zou zijn. Maar eerlijk: ik hou zo niet van dat soort circustoestanden. Enfin, we zullen ons geluk een dezer dagen nog eens beproeven.

Mocht iemand toch nog een andere tip hebben: laat het gerust horen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Bestaat er een verplichting tot verkoop?

Bericht door Shrek »

Met de exotische tickets die jij allemaal koopt lijkt het mij geen slecht idee permanent een bundel productfiches mee te hebben :mrgreen:
KB
Berichten: 637
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:43

Re: Bestaat er een verplichting tot verkoop?

Bericht door KB »

Shrek schreef:Met de exotische tickets die jij allemaal koopt lijkt het mij geen slecht idee permanent een bundel productfiches mee te hebben :mrgreen:
Eigenlijk zouden de loketbedienden die moeten hebben of kunnen en willen raadplegen, zeker als er exotische tickets gevraagd worden. Een loketbediende kan niet alles weten, maar hij/zij moet toch op zijn minst een poging willen (en kunnen) doen om het te weten te komen.
L'union fait la force.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Bestaat er een verplichting tot verkoop?

Bericht door Steven »

Ze hebben die info zeker ter beschikking hoor, maar zoals gewoonlijk heb je gemotiveerde en minder gemotiveerde mensen, sommige trachten er zich dan vanaf te maken met een bepaalde uitleg, maar natuurlijk kan je niet iedereen zomaar wegsturen. :mrgreen: :mrgreen:
jotie
Berichten: 364
Lid geworden op: 06 aug 2008, 17:17

Re: Bestaat er een verplichting tot verkoop?

Bericht door jotie »

Shrek schreef:Met de exotische tickets die jij allemaal koopt lijkt het mij geen slecht idee permanent een bundel productfiches mee te hebben :mrgreen:
:mrgreen:
OK, ik ben een liefhebber van exotische dinges, maar ik verzin die dus niet hé. Zeker internationaal bestaat er een half oerwoud aan tickets, en ik gebruik die inderdaad puzzelgewijs, zoals het mij toevallig goed uitkomt. Voor mij, en voor de meesten onder ons wellicht, is treinreizen net iets meer dan van A naar B sporen in een zo kort mogelijke tijd. En ja, dan kom je nogal vreemde dingen tegen. En neen, ik verwacht echt niet dat een loketbediende alles kent, maar stoeien met grenspunten en sectiecoupons lijkt me nog niet zo bijzonder. Da's dezelfde basis als eind jaren 1920 al bestond :wink:
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2064
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Bestaat er een verplichting tot verkoop?

Bericht door Dieselfreak »

Shrek schreef:Met de exotische tickets die jij allemaal koopt lijkt het mij geen slecht idee permanent een bundel productfiches mee te hebben :mrgreen:
Daar zeg je nu eens wat. Loketbedienden blijken soms totaal geen kennis te hebben van bepaalde producten. Ik heb vorig jaar twee keer gebruik gemaakt van de formule trein + huurfiets, en toen ik aan het loket in Kortrijk kwam zeggen dat ik zo'n fiets gereserveerd had, hoorden ze het in Keulen donderen. Ze begrepen gewoon niet waarover ik het had. Zelfs toen ik de pagina van de B-dagtripbrochure met dat product onder hun neus schoof, bleven ze kijken alsof ik gezegd had dat ik van Mars kwam. Het heeft zo wel 5 minuten geduurd om dat ticket te bestellen.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Paul
Berichten: 1288
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Bestaat er een verplichting tot verkoop?

Bericht door Paul »

Een TCV-biljet naar een grenspunt, daar is toch niks exotisch aan, dat lijkt me juist iets heel eenvoudigs. Ik begrijp niet dat een loketbediende dat niet kan/wil verkopen.
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Bestaat er een verplichting tot verkoop?

Bericht door kika »

Wat bij mij meestal werkt is hetzelfde ticket van een paar weken eerder de lokettist onder de neus te schuiven 'uw collega kan dat wel.' Helaas gaat dat natuurlijk niet altijd. Verder naam personeelsnummer, loketnummer, tijd etc. noteren en een paar klachten sturen naar de welbekende adressen. Of er daar wat mee gebeurd weet ik niet, misschien ben ik naïef. Bestaat er eigenlijk een verplichting tot de reizigers de mogelijkheid te geven om de specifieke en algemene voorwaarden raad te plegen en er een kopietje van te krijgen bij een aankoop? Dat kan een eventueel interessante route zijn om de loketbediende in kwestie haar/zijn neus tussen de papieren en formulieren te krijgen?

Er is niks mis met onwetendheid maar wel als je dat niet kan toegeven.
Elgar
Berichten: 621
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:41

Re: Bestaat er een verplichting tot verkoop?

Bericht door Elgar »

Vorig jaar rond juli kon men mij noch aan de internationale loketten in Brussel-Zuid,noch in Gent-Sint-Pieters en noch in de trein tussen Kortrijk en Lille een ticketje verkopen van het grenspunt Tourcoing (fr) tot Tourcoing. Het was gewoonweg niet meer beschikbaar in het systeem.
Ik was trouwens onderweg naar Tourcoing voor Interrail-reservaties te maken voor TGV's. Hetgeen men in Brussel ook niet meer kon. :lol: In Tourcoing lukte dat allemaal zeer vlot evenals een ticketje terug tot de grens.

Blijkbaar kent men bij de NMBS de grenspunten (nog steeds) niet?
rvdborgt
Berichten: 4325
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Bestaat er een verplichting tot verkoop?

Bericht door rvdborgt »

Elgar schreef:Vorig jaar rond juli kon men mij noch aan de internationale loketten in Brussel-Zuid,noch in Gent-Sint-Pieters en noch in de trein tussen Kortrijk en Lille een ticketje verkopen van het grenspunt Tourcoing (fr) tot Tourcoing. Het was gewoonweg niet meer beschikbaar in het systeem.
Ik was trouwens onderweg naar Tourcoing voor Interrail-reservaties te maken voor TGV's. Hetgeen men in Brussel ook niet meer kon. :lol: In Tourcoing lukte dat allemaal zeer vlot evenals een ticketje terug tot de grens.

Blijkbaar kent men bij de NMBS de grenspunten (nog steeds) niet?
Ik vermoed dat de NMBS alleen het gemeenschappelijke grenspunt Blandain-Tourcoing(fr) heeft geprogrammeerd. Online krijg je dat ook: Kortrijk - Tourcoing met vrijkaart België kost 6,40, wat overeenkomt met de prijs van Blandain-Tourcoing(fr) naar Tourcoing.

Als de SNCF de prijs naar het gemeenschappelijke grenspunt op dezelfde manier zou vaststellen als de NMBS (dus gelijkstellen aan de afstand naar het dichtstbijzijnde grenspunt) dan was dat geen probleem, maar de SNCF neemt kennelijk de afstand naar het verste grenspunt. Dat pakt voor Tourcoing natuurlijk erg onvoordelig uit: 6,40 i.p.v. 1,20. Ter vergelijking: Tourcoing(fr) - Lille is 3,80.

Heb je de klantenservice al eens gevraagd wanneer ze Tourcoing(fr) - Tourcoing voor de correcte prijs gaan verkopen?

Groetjes,
Rian
Plaats reactie