Campuskaart

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
Plaats reactie
Tuur

Campuskaart

Bericht door Tuur »

Hallo

Ik ben jonger dan 18 en moet regelmatig naar Gent. Maar niet voor school...
Ik zou een Campuskaart willen kopen omdat dat wel een pak goedkoper uitkomt dan de 9,20 voor een biljet heen en terug telkens.
Volgens mij is dat geen probleem, als je jonger bent dan 18 lees ik dat je geen attest van je school moet voorleggen dus maakt het waarschijnlijk niet uit of m'n school in Gent ligt of niet?

Ik woon hier eigenlijk tussen drie 'grote' stations: Oudenaarde, Waregem en Kortrijk. Meestal reis ik via Waregem naar Gent, maar soms ook via Kortrijk, dat hangt ervan af welke Lijnbus ik het eerst kan nemen en goed aansluit op de trein. De trein naar Gent die in Waregem stopt is ook altijd al in Kortrijk gestopt. Maar nu is m'n vraag dus of ik een Campuskaart Kortrijk-Gent kan kopen en dan opstappen in Waregem? Afstappen in Waregem zou geen probleem moeten zijn normaal... Maar is het dus toegelaten slechts een deel van het traject te reizen waarvoor de campuskaart bedoeld is?
En zoja, dan kan ik in principe ook een campus Kortrijk-Brussel kopen? Dan geraak in Gent en in Brussel met dezelfde kaart?
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5318
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Campuskaart

Bericht door Steve »

Onder de 18 jaar heb je inderdaad sowieso recht op een Campus, dus dat is geen probleem.

Voor alle Treinkaarten (waaronder dus de Campus) geldt dat je een deel van het gedekte traject mag afleggen. Met een Campus of andere Treinkaart Kortrijk - Gent mag je dus ook gewoon Waregem - Gent doen.

Of je met een Campus Kortrijk - Brussel ook naar Gent kunt, is ietsje genuanceerder. De algemene regel is dat je de kortste weg moet volgen, de rechtstreekse trein via Oudenaarde dus. Je mag echter ook een andere reisweg nemen als je er daarmee (op dat moment) sneller raakt. De situatie wil dat er elk uur een aantal mogelijkheden zijn via Gent of zelfs Moeskroen (en in de spits dan ook nog eens rechtstreekse treinen via Gent). Tegelijkertijd geldt ook dat je mag afzien van de rest van je reis, dus in principe kun je bij zo'n reismogelijkheid via Gent daar gewoon afstappen en blijven.

En aangezien er met de beide treinen Kortrijk - Gent (de IC en de IR) zo'n alternatieve reismogelijkheid Kortrijk - Brussel bestaat, kun je in feite vrijwel elke trein van Kortrijk naar Gent nemen. Zou in de praktijk dus ook geen probleem mogen opleveren.
Molenbruch Y.
Berichten: 745
Lid geworden op: 03 aug 2006, 21:51

Re: Campuskaart

Bericht door Molenbruch Y. »

Of je met een Campus Kortrijk - Brussel ook naar Gent kunt, is ietsje genuanceerder. De algemene regel is dat je de kortste weg moet volgen, de rechtstreekse trein via Oudenaarde dus. Je mag echter ook een andere reisweg nemen als je er daarmee (op dat moment) sneller raakt. De situatie wil dat er elk uur een aantal mogelijkheden zijn via Gent of zelfs Moeskroen (en in de spits dan ook nog eens rechtstreekse treinen via Gent). Tegelijkertijd geldt ook dat je mag afzien van de rest van je reis, dus in principe kun je bij zo'n reismogelijkheid via Gent daar gewoon afstappen en blijven.
De allerlaatste zin lijkt me niet correct. De voorwaarden vermelden immers dat de reis slechts onderbroken (dus ook stopgezet) mag worden in een station dat op de aangerekende reisweg ligt. Als deze aangerekende reisweg inderdaad via Oudenaarde loopt (hetgeen ik niet heb nagerekend), dan is reisonderbreking of -stopzetting in Gent dus niet toegelaten en mag je er enkel overstappen in het kader van een doorgaande verplaatsing van Kortrijk naar Brussel. Al kunnen de TBG's hierop in de praktijk natuurlijk weinig controle uitoefenen...

Groeten,
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5318
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Campuskaart

Bericht door Steve »

Molenbruch Y. schreef:
Of je met een Campus Kortrijk - Brussel ook naar Gent kunt, is ietsje genuanceerder. De algemene regel is dat je de kortste weg moet volgen, de rechtstreekse trein via Oudenaarde dus. Je mag echter ook een andere reisweg nemen als je er daarmee (op dat moment) sneller raakt. De situatie wil dat er elk uur een aantal mogelijkheden zijn via Gent of zelfs Moeskroen (en in de spits dan ook nog eens rechtstreekse treinen via Gent). Tegelijkertijd geldt ook dat je mag afzien van de rest van je reis, dus in principe kun je bij zo'n reismogelijkheid via Gent daar gewoon afstappen en blijven.
De allerlaatste zin lijkt me niet correct. De voorwaarden vermelden immers dat de reis slechts onderbroken (dus ook stopgezet) mag worden in een station dat op de aangerekende reisweg ligt. Als deze aangerekende reisweg inderdaad via Oudenaarde loopt (hetgeen ik niet heb nagerekend), dan is reisonderbreking of -stopzetting in Gent dus niet toegelaten en mag je er enkel overstappen in het kader van een doorgaande verplaatsing van Kortrijk naar Brussel. Al kunnen de TBG's hierop in de praktijk natuurlijk weinig controle uitoefenen...

Groeten,
Fair enough: strikt genomen heb je inderdaad gelijk, het afzien van een deel van de reis is in theorie enkel mogelijk op de aangerekende reisweg (staat overigens nog los van het principe van de reisonderbreking, hier gaat het om het volledig afzien van de rest zonder intentie om het vervolg dan later te doen). Maar het is in de praktijk gewoonweg niet te controleren. En er is ook nog zoiets als vrijheid van elk individu: zou de NMBS iemand die op een geldige manier op plaats X is aangekomen (met aanvankelijk de intentie om naar Y door te reizen) maar de rest van de rit niet meer ziet zitten, echt kunnen verplichten om nog een bijkomende trein te nemen naar Y?
Molenbruch Y.
Berichten: 745
Lid geworden op: 03 aug 2006, 21:51

Re: Campuskaart

Bericht door Molenbruch Y. »

En er is ook nog zoiets als vrijheid van elk individu: zou de NMBS iemand die op een geldige manier op plaats X is aangekomen (met aanvankelijk de intentie om naar Y door te reizen) maar de rest van de rit niet meer ziet zitten, echt kunnen verplichten om nog een bijkomende trein te nemen naar Y?
Dag,

In een context zoals hier besproken heb ik dat alleszins nooit weten gebeuren of zelfs maar horen vertellen. In andere situaties kom je echter soms reizigers tegen die dergelijke trucjes gebruiken met de bedoeling een lagere prijs te betalen dan ze strikt gezien zouden moeten en is er dus kwaad opzet in het spel. Ik heb het dan concreet over reiswegen waarbij het overstapstation verder van de herkomst verwijderd is dan de zogezegde bestemming. Dergelijke valsspelers zouden zich m.i. echt niet op het argument "vrijheid van elk individu" mogen beroepen.

Groeten,
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5318
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Campuskaart

Bericht door Steve »

Molenbruch Y. schreef:
En er is ook nog zoiets als vrijheid van elk individu: zou de NMBS iemand die op een geldige manier op plaats X is aangekomen (met aanvankelijk de intentie om naar Y door te reizen) maar de rest van de rit niet meer ziet zitten, echt kunnen verplichten om nog een bijkomende trein te nemen naar Y?
Dag,

In een context zoals hier besproken heb ik dat alleszins nooit weten gebeuren of zelfs maar horen vertellen. In andere situaties kom je echter soms reizigers tegen die dergelijke trucjes gebruiken met de bedoeling een lagere prijs te betalen dan ze strikt gezien zouden moeten en is er dus kwaad opzet in het spel. Dergelijke valsspelers zouden zich m.i. echt niet op het argument "vrijheid van elk individu" mogen beroepen.

Groeten,
Volledig akkoord als het echt over bewust valsspelen gaat. M'n bedoeling is dan hoe dan ook niet om dat op welke manier dan ook maar aan te moedigen: in dit geval is er immers betaald voor een verplaatsing Kortrijk - Brussel (ruim 80 km per spoor), terwijl er in werkelijkheid maar de helft van wordt afgelegd (Kortrijk - Gent is zo'n 40 km). De NMBS komt er dus niet zo bekaaid van af, lijkt me. ;-)
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Campuskaart

Bericht door rvdborgt »

Molenbruch Y. schreef:
Of je met een Campus Kortrijk - Brussel ook naar Gent kunt, is ietsje genuanceerder. De algemene regel is dat je de kortste weg moet volgen, de rechtstreekse trein via Oudenaarde dus. Je mag echter ook een andere reisweg nemen als je er daarmee (op dat moment) sneller raakt. De situatie wil dat er elk uur een aantal mogelijkheden zijn via Gent of zelfs Moeskroen (en in de spits dan ook nog eens rechtstreekse treinen via Gent). Tegelijkertijd geldt ook dat je mag afzien van de rest van je reis, dus in principe kun je bij zo'n reismogelijkheid via Gent daar gewoon afstappen en blijven.
De allerlaatste zin lijkt me niet correct. De voorwaarden vermelden immers dat de reis slechts onderbroken (dus ook stopgezet) mag worden in een station dat op de aangerekende reisweg ligt. Als deze aangerekende reisweg inderdaad via Oudenaarde loopt (hetgeen ik niet heb nagerekend), [...]
De NMBS biedt geen mogelijkheid om te bepalen wat de "aangerekende reisweg" is. We weten alleen dat het de kortste is, maar dat is dan ook alles. Als het op een kaart niet duidelijk is of een bepaalde reisweg korter is dan een andere, dan kan een gewone reiziger niet bepalen wat de aangerekende reisweg is en kan hem ook niks verweten worden.

Groetjes,
Rian
Plaats reactie