Grenskaartjes naar Nederland = tarieven-gokspel

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
kuba.g

Grenskaartjes naar Nederland = tarieven-gokspel

Bericht door kuba.g »

Dus.... ik ging de afgelopen 9 dagen twee keer van België naar Nederland. De ene keer kocht ik mijn kaartje in Brussel Zuid, de andere keer in Antwerpen Centraal. Resultaat:
Afbeelding
In Antwerpen dus 10 cent goedkoper, en ook nog eens zonder Thalys-beperking :wink:

Geven ze Nederlandstaligen korting als ze naar Nederland reizen, of is het SCIC-NRT tarief toevallig gedaald ( :!: ) in die 9 dagen?

NSH en Jízdenka geven in ieder geval €2,00 aan als prijs, dus ik neig toch voor mijn eerste verklaring van dit verschijnsel :mrgreen:
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Grenskaartjes naar Nederland = tarieven-gokspel

Bericht door kika »

Gokje: Roosendaal(Gr) is nu even ver van Essen als Essen(Gr.)?
Peter Eijkman

Re: Grenskaartjes naar Nederland = tarieven-gokspel

Bericht door Peter Eijkman »

Thalys beperking: Da's altijd leuk, want die rijdt niet meer via Roosendaal..... :lol: Trouwens wel lekker goedkoop, want vorig jaar ging ik andersom van Roosendaal grens naar Antwerpen, en dat kostte mij volgens de NS 4,50..... :?: :?:
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Grenskaartjes naar Nederland = tarieven-gokspel

Bericht door Steve »

Peter Eijkman schreef:Thalys beperking: Da's altijd leuk, want die rijdt niet meer via Roosendaal..... :lol: Trouwens wel lekker goedkoop, want vorig jaar ging ik andersom van Roosendaal grens naar Antwerpen, en dat kostte mij volgens de NS 4,50..... :?: :?:
Hier gaat het wel "slechts" om een kaartje van Roosendaal / Essen grens naar Essen, een indrukwekkende 500 meter van elkaar verwijderd. :wink:

Om de absurditeit van die tarieven aan te tonen: als je tegen datzelfde tarief (2 euro voor 500 meter) van Genk een uitstapje naar de kust zou willen maken, zou dat je (heen) meer dan 800 euro kosten... :roll:
Peter Eijkman

Re: Grenskaartjes naar Nederland = tarieven-gokspel

Bericht door Peter Eijkman »

Nog altijd goedkoper dan bij ons 'Ollanders: 2,50 is 't minimum tarief voor een enkele reis... :(
The_Knitter
Berichten: 587
Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:33
Locatie: Zwijndrecht NEDERLAND

Re: Grenskaartjes naar Nederland = tarieven-gokspel

Bericht door The_Knitter »

Nee hoor, €2,10 enkele reis (vol-tarief), €1,30 (40% korting).
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Grenskaartjes naar Nederland = tarieven-gokspel

Bericht door rvdborgt »

kuba.g schreef:Dus.... ik ging de afgelopen 9 dagen twee keer van België naar Nederland. De ene keer kocht ik mijn kaartje in Brussel Zuid, de andere keer in Antwerpen Centraal. Resultaat:
[...]
In Antwerpen dus 10 cent goedkoper, en ook nog eens zonder Thalys-beperking
Ik vermoed dat het ticket voor 1,90 is afgegeven met het Roosendaal-tarief. Tot de grens wordt daarvoor het binnenlandse tarief gebruikt en daar is de minimumprijs 1,90. Het is zeer waarschijnlijk geen TCV aangezien de melding over Thalys ontbreekt. Anderzijds wordt het Roosendaal-tarief eigenlijk als binnenlands ticket afgegeven, niet op de voordrukken. Een vreemde combinatie dus.

Bij NS is dit ticket voor jongeren overigens te koop voor 1,30 (ook online) wegens jongerenkorting. De NMBS wil geen jongerenkorting geven voor tickets tot of vanaf de grens, gebruikt bovendien het Roosendaal-tarief waarbij er geen jongerenkorting is en biedt online voor Essen - Roosendaal blijkbaar alleen een Go Pass 1 aan, die voor die afstand veel te duur is.

Groetjes,
Rian
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Grenskaartjes naar Nederland = tarieven-gokspel

Bericht door kika »

rvdborgt schreef:De NMBS wil geen jongerenkorting geven voor tickets tot of vanaf de grens
Ik heb die nochtans in het verleden vaak gekocht (alweer enkele jaren geleden). Is dat een kwestie van willen of is er wat veranderd?
The_Knitter
Berichten: 587
Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:33
Locatie: Zwijndrecht NEDERLAND

Re: Grenskaartjes naar Nederland = tarieven-gokspel

Bericht door The_Knitter »

kika schreef:
rvdborgt schreef:De NMBS wil geen jongerenkorting geven voor tickets tot of vanaf de grens
Ik heb die nochtans in het verleden vaak gekocht (alweer enkele jaren geleden). Is dat een kwestie van willen of is er wat veranderd?
Het lijkt niet eens te kunnen, want de keren dat ik dit wilde kopen voor Essen - Roosendaal Grens (heb Vrij-Reizen in NL en een GoPass in BE) kreeg de lokettist een "jongeren"ticket die automatisch versprong naar Essen - Roosendaal. Daar betaal je €2,70 voor. Lokettist kon jongerentarief naar grens er niet uit krijgen. Voor €2 kon ik op "volwassene".

De NS Kaartautomaat kent wel dit stuk als jongerentarief, en kost dan maar €1,30 ofzoiets.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Grenskaartjes naar Nederland = tarieven-gokspel

Bericht door rvdborgt »

The_Knitter schreef:
kika schreef:
rvdborgt schreef:De NMBS wil geen jongerenkorting geven voor tickets tot of vanaf de grens
Ik heb die nochtans in het verleden vaak gekocht (alweer enkele jaren geleden). Is dat een kwestie van willen of is er wat veranderd?
Het lijkt niet eens te kunnen, want de keren dat ik dit wilde kopen voor Essen - Roosendaal Grens (heb Vrij-Reizen in NL en een GoPass in BE) kreeg de lokettist een "jongeren"ticket die automatisch versprong naar Essen - Roosendaal. Daar betaal je €2,70 voor. Lokettist kon jongerentarief naar grens er niet uit krijgen. Voor €2 kon ik op "volwassene".

De NS Kaartautomaat kent wel dit stuk als jongerentarief, en kost dan maar €1,30 ofzoiets.
In het verleden kon dat inderdaad wel, maar ze hebben de afgifte nu blijkbaar geblokkeerd. Benelux-Weekend mag bij de NMBS ook niet naar de grens maar kan technisch wel worden afgegeven. Superdagretour weet ik niet - die ene keer dat ik dat wilde weigerde de lokettist.
NS verkoopt daarentegen zonder probleem via alle verkoopkanalen alles vanaf de grens - erg handig voor dagkaarten, jaarnetkaarten, enz. Daar volgt ook uit dat de NMBS deze beperkingen zichzelf oplegt. Naar het schijnt hebben ze daarvoor een speciale beperkoloog in dienst.

Wat bij de NMBS nog wel kan is jongerenkorting in combinatie met een andere korting, bv. voordeeluren in Nederland.

Edit: Als je online een bestemming achter Roosendaal kiest (bv. Dordrecht) en als korting OV-jaarabonnement kiest, dan zijn Jongerentarief en Benelux-weekend blijkbaar wel tot de grens mogelijk.

Groetjes,
Rian
kuba.g

Re: Grenskaartjes naar Nederland = tarieven-gokspel

Bericht door kuba.g »

Het is inderdaad geblokkeerd bij de NMBS tegenwoordig. Helaas biedt NSH tickets als Essen-Roosendaal(Gr) enkel met homeprint aan, en ik kom vaak in de situatie dat ik op het laatste moment moet beslissen (en dus geen printmogelijkheid heb). In een kaartautomaat gaat het natuurlijk ook niet die richting in.

Vroeger kon je trouwens Antwerpen-Roosendaal(Gr) wel bij NSH kopen met de optie afhalen aan een afhaalautomaat (en dan kon je het afhalen in Brussel of Antwerpen). Maar nu zie ik dat ze die optie ook hebben verwijderd voor kaartjes Antwerpen-Roosendaal(Gr). Ik ben benieuwd wat de criterium dan wel niet is tegenwoordig om te mogen afhalen...
Peter Eijkman

Re: Grenskaartjes naar Nederland = tarieven-gokspel

Bericht door Peter Eijkman »

Na zoveel gepuzzel werp ik in wanhoop mijn handen in de lucht ( het duizelt mij...) :roll: en besluit voortaan maar met "den Voituur" te reizen.... :mrgreen:
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Grenskaartjes naar Nederland = tarieven-gokspel

Bericht door kika »

Een pousette bedoel je? Ben je daar niet wat groot voor? :mrgreen:
Ik herinner me ook situaties waar ik vaak het ticket van de vorige rit moest tonen, puur omdat een groot deel van de lokettisten er niet in slaagt om alles uit die apparaten te krijgen wat al eerder is verkocht. Dat ging dan inderdaad bijvoorbeeld over voordeeluren in Nederland gecombineerd met benelux-weekend.
Peter Eijkman

Re: Grenskaartjes naar Nederland = tarieven-gokspel

Bericht door Peter Eijkman »

Een groot voordeel in Nederland is de OV chipkaart: men laadt geld op , men checkt in en reizen maar!! :lol: Dat daarbij het geld (saldo) soms "zomaar" verdwijnt, tja ge kunt nie 'alles hebben eh :?: buitenland bestaat echter niet, en als in Roosendaal geen loket meer is hoe dan de grens legaal overschrijden... :mrgreen:
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Grenskaartjes naar Nederland = tarieven-gokspel

Bericht door kika »

Door niet in te checken. Als je naar ergens buiten Nederland reist, moet je papieren kaartjes gebruiken. Je moet dus ook niet inchecken als je vanuit het buitenland komt. Hoe je gebruik kan maken van pakweg een traject-abbo tussen Dordt en Rotterdam en je met een ander geldig kaartje bent ingestapt voor Dordrecht is me een raadsel. En er zijn wel meer mankementen aan het hele OV-chipkaartverhaal, maar laten we alsjeblieft niet al teveel afwijken van het onderwerp. Open gerust een ander draadje.
Plaats reactie