Treinramp Schellebelle - gevolgen voor gebruik KeyCard
Treinramp Schellebelle - gevolgen voor gebruik KeyCard
Ik doe een aantal keer per week een trip Melle - Denderleeuw - Jette. Hiervoor gebruik ik normaalgezien 3 KeyCards (Melle - Schellebelle, Schellebelle - Denderleeuw, Denderleeuw - Jette).
Iemand een idee hoe ik dat nu kan doen met de omleiding via L50A? Met de KeyCard moet je trein stoppen in het station dat je vermeldt. Zou ik met 2 KeyCards (Melle - Schellebelle, Schellebelle - Denderleeuw) de omgeleide trein Melle - Denderleeuw mogen nemen? Of moet ik hiervoor een ticket nemen? Dat laatste zou niet serieus zijn, aangezien deze omleiding buiten mijn wil gebeurd.
Idem voor mijn trips Dendermonde - Gent? Mag ik met KeyCard Gent-Wetteren/Wetteren-Dendermonde via Lokeren reizen ipv met de bus te gaan?
Iemand een idee hoe ik dat nu kan doen met de omleiding via L50A? Met de KeyCard moet je trein stoppen in het station dat je vermeldt. Zou ik met 2 KeyCards (Melle - Schellebelle, Schellebelle - Denderleeuw) de omgeleide trein Melle - Denderleeuw mogen nemen? Of moet ik hiervoor een ticket nemen? Dat laatste zou niet serieus zijn, aangezien deze omleiding buiten mijn wil gebeurd.
Idem voor mijn trips Dendermonde - Gent? Mag ik met KeyCard Gent-Wetteren/Wetteren-Dendermonde via Lokeren reizen ipv met de bus te gaan?
Re: Treinramp Schellebelle - gevolgen voor gebruik KeyCard
Ik vrees dat je nergens aanspraak op zult kunnen maken. De KeyCard is bedoeld voor één enkele korte verplaatsing. Dit "omzeil" je door er meerdere te gebruiken - op zich is dat niet verboden, maar het geeft je volgens mij ook geen enkel recht op een alternatief vervoer voor de middellange afstand die je aflegt als je "trucje" door dit voorval tijdelijk niet blijkt te werken...
Re: Treinramp Schellebelle - gevolgen voor gebruik KeyCard
Als je jonger bent dan 26 is deze rit één euro goedkoper met de Go-Pass.
Maar als je normaalgezien de IR h nam, mag je dat trucje totaal niet gebruiken, want men mag geen één Key-kaartrit invullen om twee trajecten te doen die één reis vormen, tenzij je eerst de L-trein Brugge-Mechelen nam tot in Schellebelle.
Of je zult een rail-pass moeten kopen, dat is 1 euro 60 duurder, maar je zult er misschien wel rapper zijn, aangezien je onmiddelijk van Melle naar Denderleeuw kunt.
Maar als je normaalgezien de IR h nam, mag je dat trucje totaal niet gebruiken, want men mag geen één Key-kaartrit invullen om twee trajecten te doen die één reis vormen, tenzij je eerst de L-trein Brugge-Mechelen nam tot in Schellebelle.
Of je zult een rail-pass moeten kopen, dat is 1 euro 60 duurder, maar je zult er misschien wel rapper zijn, aangezien je onmiddelijk van Melle naar Denderleeuw kunt.
Re: Treinramp Schellebelle - gevolgen voor gebruik KeyCard
Ik snap sowieso al niet waarom u gebruik maakt van 3 key cards in de plaats van een Go pass.
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Re: Treinramp Schellebelle - gevolgen voor gebruik KeyCard
Ik combineer al jaren KeyCards op dit traject, nog nooit iemand gehad die er een probleem van maakte, ook het Ticket Controle Team niet. Enkele jaren geleden heeft men afgeschaft dat je op één Card aaneensluitende lijnen mocht invullen, en suggereerde de NMBS zelf om meerdere kaarten te combineren. Dat staat ook zo in de voorwaarden voor de Key Card.Retard schreef:Als je jonger bent dan 26 is deze rit één euro goedkoper met de Go-Pass.
Maar als je normaalgezien de IR h nam, mag je dat trucje totaal niet gebruiken, want men mag geen één Key-kaartrit invullen om twee trajecten te doen die één reis vormen, tenzij je eerst de L-trein Brugge-Mechelen nam tot in Schellebelle.
Of je zult een rail-pass moeten kopen, dat is 1 euro 60 duurder, maar je zult er misschien wel rapper zijn, aangezien je onmiddelijk van Melle naar Denderleeuw kunt.
. Als ik voor mijn aansluitend traject een KeyCard kan gebruiken, mag dat dus niet?Reisverlenging: Toegestaan, tegen tarief waar je recht op hebt
Re: Treinramp Schellebelle - gevolgen voor gebruik KeyCard
Jammer genoeg kan ik geen gebruik meer maken van de Go PassHLE 2302 schreef:Ik snap sowieso al niet waarom u gebruik maakt van 3 key cards in de plaats van een Go pass.
Re: Treinramp Schellebelle - gevolgen voor gebruik KeyCard
Het combineren is in principe niet toegestaan, het is echter een probleem daar een 100% sluitende controle te doen. Kortweg de nmbs geeft toe dat het systeem niet 100% waterdicht is. Vroeger vulden inderdaad mensen meerdere lijntjes in maar dat was eigenlijk nooit de bedoeling, ze waren die regel gewoon vergeten in het systeem te zetten toen ze de key-card hebben ontworpen.rdv schreef:. Als ik voor mijn aansluitend traject een KeyCard kan gebruiken, mag dat dus niet?
Trouwens voor uw tracjet Melle Denderleeuw heb jij dus in principe 1 trein waarbij je twee key-cards hebt gebruikt, wat niet is toegestaan, een treinbegeleider die hier echt aandacht op legt en u herkent (veel kans voor als er amper volk op de trein zit) zou er toch opmerkingen kunnen over maken. Met de nadruk op "kunnen op maken". Ik weet uit ervaring dat vele controles ook te snel gebeuren en dat hierdoor bepaalde zaken geregeld aan het oog ontspringen.
Re: Treinramp Schellebelle - gevolgen voor gebruik KeyCard
In de Vervoersvoorwaarden staat daar niets over hoor (zie p. 56), er staat in dat je geen meerdere ritten mag invullen op dezelfde kaart maar geen enkele vermelding dat je in zo'n geval aparte kaarten kunt gebruiken. Dat leid je er zelf uit af en is inderdaad moeilijk hard te maken bij controle (er staat dus ook niet echt dat het verboden zou zijn), maar het betekent dus nog niet dat je uit dat "creatief" gebruik van de voorwaarden plots allerlei rechten kunt gaan putten zoals alternatieve reiswegen gebruiken e.d. Je hebt al een flinke hand, maar de hele arm willen is toch nog iets anders...rdv schreef: Ik combineer al jaren KeyCards op dit traject, nog nooit iemand gehad die er een probleem van maakte, ook het Ticket Controle Team niet. Enkele jaren geleden heeft men afgeschaft dat je op één Card aaneensluitende lijnen mocht invullen, en suggereerde de NMBS zelf om meerdere kaarten te combineren. Dat staat ook zo in de voorwaarden voor de Key Card.
Re: Treinramp Schellebelle - gevolgen voor gebruik KeyCard
Ik heb het ooit op de trein gevraagd:
Antwoord : NIET op één kaart en zorgen dat de trein op het overgangspunt stopt.
Antwoord : NIET op één kaart en zorgen dat de trein op het overgangspunt stopt.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Treinramp Schellebelle - gevolgen voor gebruik KeyCard
tja ze zullen u inderdaad niet gaan aftasten op zoek naar andere keycards, das net het zwak punt aan de invoering er van.
Re: Treinramp Schellebelle - gevolgen voor gebruik KeyCard
En een argument om die rommel zo snel mogelijk af te schaffen; In de algemene voorwaarden staan 70 pagina's met lijsten van geldige verbindingen, opgesplitst per station. Zeg nu zelf: welke tbg kan die ooit - zelfs alleen maar de courante in een bepaalde regio - kennen? De KeyCard is er gekomen omdat korte trajecten zogezegd te duur waren, maar ondertussen zijn die zelfs opnieuw goedkoper zonder KeyCard. Weg ermee, zoals alle andere passen, trouwens. Dat men maar eens alternatieve reducties zoekt, een kijkje over de landsgrenzen volstaat.Steven schreef:tja ze zullen u inderdaad niet gaan aftasten op zoek naar andere keycards, das net het zwak punt aan de invoering er van.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: Treinramp Schellebelle - gevolgen voor gebruik KeyCard
Inderdaad, men zou beter al die invulkaarten afschaffen zodat het eindelijk gedaan is met al die discussies. Ik als TBG in FLS (wij doen lijnen waar er enorm veel keycards gebruikt worden) heb dagelijks niets dan problemen met niet ingevuld, overschreven of ze vullen het pas in als ik er bijna aankom. Vooral tussen Brussel en Braine L'Alleud is dit een groot probleem...overweg13 schreef:En een argument om die rommel zo snel mogelijk af te schaffen; In de algemene voorwaarden staan 70 pagina's met lijsten van geldige verbindingen, opgesplitst per station. Zeg nu zelf: welke tbg kan die ooit - zelfs alleen maar de courante in een bepaalde regio - kennen? De KeyCard is er gekomen omdat korte trajecten zogezegd te duur waren, maar ondertussen zijn die zelfs opnieuw goedkoper zonder KeyCard. Weg ermee, zoals alle andere passen, trouwens. Dat men maar eens alternatieve reducties zoekt, een kijkje over de landsgrenzen volstaat.Steven schreef:tja ze zullen u inderdaad niet gaan aftasten op zoek naar andere keycards, das net het zwak punt aan de invoering er van.
Re: Treinramp Schellebelle - gevolgen voor gebruik KeyCard
M.a.w.: helaas. En inderdaad: met de grote bezem door al die tarieven, formules en handgeschreven poespas (maar GEEN privacyschendende drama's a la OV-chipkaart, alstublieft).Indien een ander vervoerbewijs wordt gebruikt als aanvulling bij een biljet worden de beide beschouwd als één vervoerbewijs en zijn de principes van doorgaand verkeer van toepassing (alle stations die zich op de aangerekende reisweg bevinden, kunnen worden aangevraagd als vertrek- of bestemmingsstation van het nieuwe vervoerbewijs). Dit is niet van toepassing voor de Key Card.
Re: Treinramp Schellebelle - gevolgen voor gebruik KeyCard
Er hoeft toch helemaal niets privacyschendend te zijn aan een chipkaart? Chipkaarten zijn wel de oplossing bij uitstek voor al de aangehaalde problemen. Er worden een hele hoop nieuwe tarieven/kortingen mogelijk en de controle kan veel strikter.kika schreef:M.a.w.: helaas. En inderdaad: met de grote bezem door al die tarieven, formules en handgeschreven poespas (maar GEEN privacyschendende drama's a la OV-chipkaart, alstublieft).
Re: Treinramp Schellebelle - gevolgen voor gebruik KeyCard
Dat hangt helemaal van de implementatie af. En de keuzes die gemaakt worden. Ik wil alleen maar zeggen: maak er niet zo'n drama van als in Nederland.