Treinramp Schellebelle - gevolgen voor gebruik KeyCard

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
rdv
Berichten: 1243
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Treinramp Schellebelle - gevolgen voor gebruik KeyCard

Bericht door rdv »

Ik doe een aantal keer per week een trip Melle - Denderleeuw - Jette. Hiervoor gebruik ik normaalgezien 3 KeyCards (Melle - Schellebelle, Schellebelle - Denderleeuw, Denderleeuw - Jette).

Iemand een idee hoe ik dat nu kan doen met de omleiding via L50A? Met de KeyCard moet je trein stoppen in het station dat je vermeldt. Zou ik met 2 KeyCards (Melle - Schellebelle, Schellebelle - Denderleeuw) de omgeleide trein Melle - Denderleeuw mogen nemen? Of moet ik hiervoor een ticket nemen? Dat laatste zou niet serieus zijn, aangezien deze omleiding buiten mijn wil gebeurd.

Idem voor mijn trips Dendermonde - Gent? Mag ik met KeyCard Gent-Wetteren/Wetteren-Dendermonde via Lokeren reizen ipv met de bus te gaan?
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5316
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Treinramp Schellebelle - gevolgen voor gebruik KeyCard

Bericht door Steve »

Ik vrees dat je nergens aanspraak op zult kunnen maken. De KeyCard is bedoeld voor één enkele korte verplaatsing. Dit "omzeil" je door er meerdere te gebruiken - op zich is dat niet verboden, maar het geeft je volgens mij ook geen enkel recht op een alternatief vervoer voor de middellange afstand die je aflegt als je "trucje" door dit voorval tijdelijk niet blijkt te werken...
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: Treinramp Schellebelle - gevolgen voor gebruik KeyCard

Bericht door Retard »

Als je jonger bent dan 26 is deze rit één euro goedkoper met de Go-Pass.
Maar als je normaalgezien de IR h nam, mag je dat trucje totaal niet gebruiken, want men mag geen één Key-kaartrit invullen om twee trajecten te doen die één reis vormen, tenzij je eerst de L-trein Brugge-Mechelen nam tot in Schellebelle.
Of je zult een rail-pass moeten kopen, dat is 1 euro 60 duurder, maar je zult er misschien wel rapper zijn, aangezien je onmiddelijk van Melle naar Denderleeuw kunt.
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Treinramp Schellebelle - gevolgen voor gebruik KeyCard

Bericht door HLE 2302 »

Ik snap sowieso al niet waarom u gebruik maakt van 3 key cards in de plaats van een Go pass.
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
rdv
Berichten: 1243
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Treinramp Schellebelle - gevolgen voor gebruik KeyCard

Bericht door rdv »

Retard schreef:Als je jonger bent dan 26 is deze rit één euro goedkoper met de Go-Pass.
Maar als je normaalgezien de IR h nam, mag je dat trucje totaal niet gebruiken, want men mag geen één Key-kaartrit invullen om twee trajecten te doen die één reis vormen, tenzij je eerst de L-trein Brugge-Mechelen nam tot in Schellebelle.
Of je zult een rail-pass moeten kopen, dat is 1 euro 60 duurder, maar je zult er misschien wel rapper zijn, aangezien je onmiddelijk van Melle naar Denderleeuw kunt.
Ik combineer al jaren KeyCards op dit traject, nog nooit iemand gehad die er een probleem van maakte, ook het Ticket Controle Team niet. Enkele jaren geleden heeft men afgeschaft dat je op één Card aaneensluitende lijnen mocht invullen, en suggereerde de NMBS zelf om meerdere kaarten te combineren. Dat staat ook zo in de voorwaarden voor de Key Card.
Reisverlenging: Toegestaan, tegen tarief waar je recht op hebt
. Als ik voor mijn aansluitend traject een KeyCard kan gebruiken, mag dat dus niet?
rdv
Berichten: 1243
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Treinramp Schellebelle - gevolgen voor gebruik KeyCard

Bericht door rdv »

HLE 2302 schreef:Ik snap sowieso al niet waarom u gebruik maakt van 3 key cards in de plaats van een Go pass.
Jammer genoeg kan ik geen gebruik meer maken van de Go Pass :(
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Treinramp Schellebelle - gevolgen voor gebruik KeyCard

Bericht door Steven »

rdv schreef:. Als ik voor mijn aansluitend traject een KeyCard kan gebruiken, mag dat dus niet?
Het combineren is in principe niet toegestaan, het is echter een probleem daar een 100% sluitende controle te doen. Kortweg de nmbs geeft toe dat het systeem niet 100% waterdicht is. Vroeger vulden inderdaad mensen meerdere lijntjes in maar dat was eigenlijk nooit de bedoeling, ze waren die regel gewoon vergeten in het systeem te zetten toen ze de key-card hebben ontworpen.
Trouwens voor uw tracjet Melle Denderleeuw heb jij dus in principe 1 trein waarbij je twee key-cards hebt gebruikt, wat niet is toegestaan, een treinbegeleider die hier echt aandacht op legt en u herkent (veel kans voor als er amper volk op de trein zit) zou er toch opmerkingen kunnen over maken. Met de nadruk op "kunnen op maken". Ik weet uit ervaring dat vele controles ook te snel gebeuren en dat hierdoor bepaalde zaken geregeld aan het oog ontspringen.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5316
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Treinramp Schellebelle - gevolgen voor gebruik KeyCard

Bericht door Steve »

rdv schreef: Ik combineer al jaren KeyCards op dit traject, nog nooit iemand gehad die er een probleem van maakte, ook het Ticket Controle Team niet. Enkele jaren geleden heeft men afgeschaft dat je op één Card aaneensluitende lijnen mocht invullen, en suggereerde de NMBS zelf om meerdere kaarten te combineren. Dat staat ook zo in de voorwaarden voor de Key Card.
In de Vervoersvoorwaarden staat daar niets over hoor (zie p. 56), er staat in dat je geen meerdere ritten mag invullen op dezelfde kaart maar geen enkele vermelding dat je in zo'n geval aparte kaarten kunt gebruiken. Dat leid je er zelf uit af en is inderdaad moeilijk hard te maken bij controle (er staat dus ook niet echt dat het verboden zou zijn), maar het betekent dus nog niet dat je uit dat "creatief" gebruik van de voorwaarden plots allerlei rechten kunt gaan putten zoals alternatieve reiswegen gebruiken e.d. Je hebt al een flinke hand, maar de hele arm willen is toch nog iets anders... :wink:
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Treinramp Schellebelle - gevolgen voor gebruik KeyCard

Bericht door dentheo »

Ik heb het ooit op de trein gevraagd:
Antwoord : NIET op één kaart en zorgen dat de trein op het overgangspunt stopt.
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Treinramp Schellebelle - gevolgen voor gebruik KeyCard

Bericht door Steven »

tja ze zullen u inderdaad niet gaan aftasten op zoek naar andere keycards, das net het zwak punt aan de invoering er van.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5267
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Treinramp Schellebelle - gevolgen voor gebruik KeyCard

Bericht door overweg13 »

Steven schreef:tja ze zullen u inderdaad niet gaan aftasten op zoek naar andere keycards, das net het zwak punt aan de invoering er van.
En een argument om die rommel zo snel mogelijk af te schaffen; In de algemene voorwaarden staan 70 pagina's met lijsten van geldige verbindingen, opgesplitst per station. Zeg nu zelf: welke tbg kan die ooit - zelfs alleen maar de courante in een bepaalde regio - kennen? De KeyCard is er gekomen omdat korte trajecten zogezegd te duur waren, maar ondertussen zijn die zelfs opnieuw goedkoper zonder KeyCard. Weg ermee, zoals alle andere passen, trouwens. Dat men maar eens alternatieve reducties zoekt, een kijkje over de landsgrenzen volstaat.
Met vriendelijke groet

overweg13
jens123
Berichten: 224
Lid geworden op: 29 okt 2009, 19:26

Re: Treinramp Schellebelle - gevolgen voor gebruik KeyCard

Bericht door jens123 »

overweg13 schreef:
Steven schreef:tja ze zullen u inderdaad niet gaan aftasten op zoek naar andere keycards, das net het zwak punt aan de invoering er van.
En een argument om die rommel zo snel mogelijk af te schaffen; In de algemene voorwaarden staan 70 pagina's met lijsten van geldige verbindingen, opgesplitst per station. Zeg nu zelf: welke tbg kan die ooit - zelfs alleen maar de courante in een bepaalde regio - kennen? De KeyCard is er gekomen omdat korte trajecten zogezegd te duur waren, maar ondertussen zijn die zelfs opnieuw goedkoper zonder KeyCard. Weg ermee, zoals alle andere passen, trouwens. Dat men maar eens alternatieve reducties zoekt, een kijkje over de landsgrenzen volstaat.
Inderdaad, men zou beter al die invulkaarten afschaffen zodat het eindelijk gedaan is met al die discussies. Ik als TBG in FLS (wij doen lijnen waar er enorm veel keycards gebruikt worden) heb dagelijks niets dan problemen met niet ingevuld, overschreven of ze vullen het pas in als ik er bijna aankom. Vooral tussen Brussel en Braine L'Alleud is dit een groot probleem...
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Treinramp Schellebelle - gevolgen voor gebruik KeyCard

Bericht door kika »

Indien een ander vervoerbewijs wordt gebruikt als aanvulling bij een biljet worden de beide beschouwd als één vervoerbewijs en zijn de principes van doorgaand verkeer van toepassing (alle stations die zich op de aangerekende reisweg bevinden, kunnen worden aangevraagd als vertrek- of bestemmingsstation van het nieuwe vervoerbewijs). Dit is niet van toepassing voor de Key Card.
M.a.w.: helaas. En inderdaad: met de grote bezem door al die tarieven, formules en handgeschreven poespas (maar GEEN privacyschendende drama's a la OV-chipkaart, alstublieft).
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Treinramp Schellebelle - gevolgen voor gebruik KeyCard

Bericht door Shrek »

kika schreef:M.a.w.: helaas. En inderdaad: met de grote bezem door al die tarieven, formules en handgeschreven poespas (maar GEEN privacyschendende drama's a la OV-chipkaart, alstublieft).
Er hoeft toch helemaal niets privacyschendend te zijn aan een chipkaart? Chipkaarten zijn wel de oplossing bij uitstek voor al de aangehaalde problemen. Er worden een hele hoop nieuwe tarieven/kortingen mogelijk en de controle kan veel strikter.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Treinramp Schellebelle - gevolgen voor gebruik KeyCard

Bericht door kika »

Dat hangt helemaal van de implementatie af. En de keuzes die gemaakt worden. Ik wil alleen maar zeggen: maak er niet zo'n drama van als in Nederland.
Plaats reactie