Schellebelle - late vervangbussen rijden niet meer

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
Plaats reactie
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Schellebelle - late vervangbussen rijden niet meer

Bericht door rdv »

Met de nieuwe vervangdienstregeling worden we op L53 vroeger naar bed gestuurd.

De laatste bus van Gent naar Dendermonde is om 21u53, waar er tot vorige week nog één was om 22u53. Er zijn nu twee treinen (L571 en IR4122) die niet meer vervangen worden door bussen. Vrijdagavond was dit voor het eerst raadpleegbaar, vanavond een feit.

Idem in de tegenrichting: laatste bus om 21u44, waar er in de normale dienstregeling nog L593, IR4143 en L594 zijn geprogrammeerd.

Kan dat zomaar?
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Schellebelle - late vervangbussen rijden niet meer

Bericht door Steve »

rdv schreef:Met de nieuwe vervangdienstregeling worden we op L53 vroeger naar bed gestuurd.

De laatste bus van Gent naar Dendermonde is om 21u53, waar er tot vorige week nog één was om 22u53. Er zijn nu twee treinen (L571 en IR4122) die niet meer vervangen worden door bussen. Vrijdagavond was dit voor het eerst raadpleegbaar, vanavond een feit.

Idem in de tegenrichting: laatste bus om 21u44, waar er in de normale dienstregeling nog L593, IR4143 en L594 zijn geprogrammeerd.

Kan dat zomaar?
Ik stel me er in ieder geval grote vragen bij. Als ik in de Vervoersvoorwaarden lees wat er voorzien is rond alternatief vervoer en redelijke accomodatie bij schrapping van een trein en het daardoor niet meer dezelfde dag kunnen aankomen, zou je daar misschien best wel eens in aanmerking voor kunnen komen. Je ziet hier natuurlijk wel met het gegeven dat de aangepaste dienstregeling enigszins wordt meegedeeld aan de reizigers, maar of hen dat zomaar het "recht" geeft om laatste doorkomsten te schrappen?

Rian?!
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Schellebelle - late vervangbussen rijden niet meer

Bericht door rvdborgt »

Steve schreef:
rdv schreef:Met de nieuwe vervangdienstregeling worden we op L53 vroeger naar bed gestuurd.

De laatste bus van Gent naar Dendermonde is om 21u53, waar er tot vorige week nog één was om 22u53. Er zijn nu twee treinen (L571 en IR4122) die niet meer vervangen worden door bussen. Vrijdagavond was dit voor het eerst raadpleegbaar, vanavond een feit.

Idem in de tegenrichting: laatste bus om 21u44, waar er in de normale dienstregeling nog L593, IR4143 en L594 zijn geprogrammeerd.

Kan dat zomaar?
Ik stel me er in ieder geval grote vragen bij. Als ik in de Vervoersvoorwaarden lees wat er voorzien is rond alternatief vervoer en redelijke accomodatie bij schrapping van een trein en het daardoor niet meer dezelfde dag kunnen aankomen, zou je daar misschien best wel eens in aanmerking voor kunnen komen. Je ziet hier natuurlijk wel met het gegeven dat de aangepaste dienstregeling enigszins wordt meegedeeld aan de reizigers, maar of hen dat zomaar het "recht" geeft om laatste doorkomsten te schrappen?
Je rechten zijn gebaseerd op de informatie die tot je beschikking staat op de plaats en tijd dat je je ticket koopt. Online is de dienstregeling in de planner verwerkt. Op de stations neem ik aan dat er een gewijzigde dienstregeling hangt. Zo niet, dan heeft de NMBS een probleem. Reizigers die vorige week al een ticket hebben gekocht, hebben mogelijk ook meer rechten. Internationale reizigers krijgen momenteel zonder waarschuwing ongeldige reisadviezen - voor hen is het dus een ongeplande verstoring.

Klaag ook vooral bij de NMBS. Niet om een zinvolle reactie terug te krijgen, maar de NMBS kijkt wel degelijk naar het aantal klachten.

Groetjes,
Rian
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Schellebelle - late vervangbussen rijden niet meer

Bericht door rdv »

Gdvd ze zijn hier serieus met mijn voeten aan het rammelen. Waar men dit WE aan het loket beweerde dat de laatste bussen niet meer ging rijden, en ik dan maar mijn nieuw weekabonnement afzegde (vrijdag gekocht, 5 EUR maakgeld betaald, 16 EUR moeten opleggen om te annuleren) blijkt die vandaag nu toch te rijden. Betaalt NMBS de kosten voor de huurauto en haar administratie terug?
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Schellebelle - late vervangbussen rijden niet meer

Bericht door rdv »

Dit begint toch op een verkapte besparingsoperatie te lijken:
- slechts 1 op de 2 late treinen in de week wordt door een bus vervangen
- in het WE wordt de laatste trein niet vervangen door een bus (tenzij dit weer een foutje is).
Plaats reactie