Met de ICE naar Berlijn

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Met de ICE naar Berlijn

Bericht door Asterix »

Goedeavond

Ik zou graag de 26e oktober met de ICE vanuit Luik (via Keulen) naar Berlijn reizen. Terugkomen de 31e oktober.
Via de website van Deutsche Bahn heb ik al eens één en ander opgezocht maar ik krijg helaas geen prijzen te zien.

Nu had ik drie vragen:

- Vanaf wanneer ongeveer kan men boeken? Hoe sneller hoe liever, kwestie van eventueel goedkope tickets op de kop te kunnen tikken.
- Wat zijn de gangbare prijzen? Ter vergelijking: met EasyJet is het H/T via Brussel minder dan 90 euro.
- Bestaan er andere websites waar je nòg voordeliger een ICE-ticket kan boeken?

Alvast bedankt!
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Met de ICE naar Berlijn

Bericht door rvdborgt »

Jeroen schreef:Ik zou graag de 26e oktober met de ICE vanuit Luik (via Keulen) naar Berlijn reizen. Terugkomen de 31e oktober.
Via de website van Deutsche Bahn heb ik al eens één en ander opgezocht maar ik krijg helaas geen prijzen te zien.

Nu had ik drie vragen:

- Vanaf wanneer ongeveer kan men boeken? Hoe sneller hoe liever, kwestie van eventueel goedkope tickets op de kop te kunnen tikken.
- Wat zijn de gangbare prijzen? Ter vergelijking: met EasyJet is het H/T via Brussel minder dan 90 euro.
- Bestaan er andere websites waar je nòg voordeliger een ICE-ticket kan boeken?
1. Vermijd de Thalys. Lage prijzen zijn alleen beschikbaar als je met de ICE België verlaat.
2. De vooruitboekingstermijn is ca. 3 maanden (ik dacht 92 dagen bij DB). Voor eind oktober moet je dus nog heel even wachten.
3. De prijs is vanaf 39 euro enkele reis. 25% korting is mogelijk met een BahnCard 25, waarvan vaak ook een probeerversie te koop is voor 25 of 30 euro (geldt dan 3 maanden).
4. Als je vertrekstation niet Luik is, boek dan vanaf je echte vertrekstation. Het wordt er lang niet altijd duurder door.
5. Bekijk in Berlijn wat het beste eindstation is. Dat hoeft niet Berlin Hbf te zijn en een ander station betekent geen meerprijs.
5. Vergeet bij je vliegreis niet de kosten van de reis naar/van de luchthavens mee te rekenen.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Met de ICE naar Berlijn

Bericht door Steven »

tickets 3 maand vooraf beschikbaar, probeer maar eens voor 10 oktober en dan krijg je wel prijzen.

goedkoopste prijs die ik vond in 1 ticket was 89 euro enkel
goedkoopste prijs die ik vond door op te delen in twee (tot Keulen) was 19 + 59 = 78 euro. je moet voor jezelf ook bepalen welke reistijd je aanvaardbaar vind. voor de laatste combinatie moet je namelijk een ICE laten rijden (eentje aan 69 euro) die uw totaal anders op 88 euro brengt en een uur langer wachten in Keulen.
De snelste reistijd die ik zo vond was van 15u14 in Luik en aankomen om 21u08 in Berlijn (is gewoon een voorbeeldje) en dus net geen zes uur, in het geval je voor de goedkopere combinatie kiest komt er natuurlijk een uur bij. en komt je op net geen zeven uur reistijd uit. Met wat puzzelwerk vind je de treinen en tickets naar uw smaak op www.bahn.de die je overigens volledig in het Nederlands kan plaatsen.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Met de ICE naar Berlijn

Bericht door Asterix »

rvdborgt schreef:3. De prijs is vanaf 39 euro enkele reis. 25% korting is mogelijk met een BahnCard 25, waarvan vaak ook een probeerversie te koop is voor 25 of 30 euro (geldt dan 3 maanden).
Dat is wel zeer goedkoop! Via welk kanaal zijn die tickets te boeken? Via de website van DB krijg ik veel hogere prijzen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Met de ICE naar Berlijn

Bericht door Steven »

via de website bahn.de kon ik ook nog het volgende vinden

Luik => berlijn voor 59 euro enkel.
op de datum van zaterdag 5 oktober 2013 met de trein van 11u14 in Luik (aankomst berlijn om 17u08)

het komt er dus blijkbaar echt op aan de juiste trein op de juiste datum te vinden voor die lage prijzen te vinden.
Het probleem zit hem er een beetje in dat er quota zijn voor elk soort ticket op elke trein. De quota voor de verschillende tickets zijn niet elke keer hetzelfde. Het kan dus best zijn dat de laagste prijs voor een bepaalde trein gewoonweg niet beschikbaar is. Zeker voor die ritten waarvan men vooraf weet dat de bezetting toch voldoende hoog gaat zijn.
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Met de ICE naar Berlijn

Bericht door rvdborgt »

Steven schreef:via de website bahn.de kon ik ook nog het volgende vinden

Luik => berlijn voor 59 euro enkel.
op de datum van zaterdag 5 oktober 2013 met de trein van 11u14 in Luik (aankomst berlijn om 17u08)

het komt er dus blijkbaar echt op aan de juiste trein op de juiste datum te vinden voor die lage prijzen te vinden.
Het probleem zit hem er een beetje in dat er quota zijn voor elk soort ticket op elke trein. De quota voor de verschillende tickets zijn niet elke keer hetzelfde. Het kan dus best zijn dat de laagste prijs voor een bepaalde trein gewoonweg niet beschikbaar is. Zeker voor die ritten waarvan men vooraf weet dat de bezetting toch voldoende hoog gaat zijn.
Ook voor Berlijn zijn via DB (en NMBS) tickets voor 39 euro beschikbaar. Maar de ICE op Keulen - Berlijn is zo populair dat je voor reizen op vrijdag, zaterdag of zondag het liefste 92 dagen van tevoren om middernacht achter de pc zit.

Groetjes,
Rian
groentje
Berichten: 7278
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Met de ICE naar Berlijn

Bericht door groentje »

Als je met ICE naar Berlijn wil, zal je wellicht ook wel belang hebben aan snelheid. Indien niet, kan je, door een beetje te spelen met de planner en VIA's in te geven, soms goedkoper uitkomen, maar je bent wel vaak een pak langer onderweg...
Een voorbeeldje: ik ben een jaar of 2 jaar Leipzig gegaan, voor de ICE via Hannover (de snelste route) ging de prijs niet meer onder de 89 euro, maar via het binnenland ben ik nog aan een kaartje voor 49 euro geraakt. Misschien kan je dus, met een omwegje over Kassel, bijvoorbeeld, goedkoper uitkomen...
Verdere opties zijn het Quer-durchs-Land-Ticket, alleen maar lokaal en regionaal verkeer, geen IC of ICE, voor 44 euro als je alleen bent, of 6 euro/persoon erbij, met maximum 4 extra reizigers.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Met de ICE naar Berlijn

Bericht door kika »

Vanaf 39 euro enkel, steeds 5 euro erbij (en zo verder tot de normaalprijs). Verder als je met meerdere personen reist zit je bijna altijd in een prijsklasse hoger, dus soms is het goedkoper om 2x1 ticket te halen of 1 via DB en 1 via NMBS. Probebahncard *kan* problematisch zijn qua geldigheid (3 maanden van tevoren boeken, 3 maanden geldig, niet vergeten tijdig op te zeggen, consumentenbescherming in Duitsland is nog niet zo goed ontwikkeld als in België). 39 euro ga je *niet* krijgen voor die zaterdag. Verder inderdaad 92 dagen, dus 92 dagen voor de heenrit en enkele dagen later apart je terugrit kopen.

Er is ook de probebahncard 1+4, soort samenreiskorting biedt die aan (ga je alleen?). Als je bahncard + punten neemt (+alle welkomstgeschenken, e-mailadres prijsgeeft etc.), ga je maar iets tussen de 500 en 750 punten hebben, zo ongeveer 1,5 koffie uit de bordbistro :roll: Mocht je om wat voor reden ook toch later boeken, kan het soms voordeliger zijn om een 1e klasse spartarif te halen als een 2e klasse ticket aan normalpreis.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Met de ICE naar Berlijn

Bericht door Asterix »

kika schreef:Verder als je met meerdere personen reist zit je bijna altijd in een prijsklasse hoger, dus soms is het goedkoper om 2x1 ticket te halen of 1 via DB en 1 via NMBS.
Hoe zit dit dan met plaatsreservering? Wij gaan met twee dus loop je dan niet het risico dat 2x1 niet bij elkaar zit?
kika schreef:Probebahncard *kan* problematisch zijn qua geldigheid (3 maanden van tevoren boeken, 3 maanden geldig, niet vergeten tijdig op te zeggen, consumentenbescherming in Duitsland is nog niet zo goed ontwikkeld als in België). 39 euro ga je *niet* krijgen voor die zaterdag. Verder inderdaad 92 dagen, dus 92 dagen voor de heenrit en enkele dagen later apart je terugrit kopen.

Er is ook de probebahncard 1+4, soort samenreiskorting biedt die aan (ga je alleen?). Als je bahncard + punten neemt (+alle welkomstgeschenken, e-mailadres prijsgeeft etc.), ga je maar iets tussen de 500 en 750 punten hebben, zo ongeveer 1,5 koffie uit de bordbistro :roll: Mocht je om wat voor reden ook toch later boeken, kan het soms voordeliger zijn om een 1e klasse spartarif te halen als een 2e klasse ticket aan normalpreis.
Wat is die Probebahncard? Geeft die korting? Je moet die dan blijkbaar wel terug opzeggen?
groentje
Berichten: 7278
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Met de ICE naar Berlijn

Bericht door groentje »

Op de website van DB kan je je plaats zelf kiezen, via de website.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Met de ICE naar Berlijn

Bericht door kika »

Jeroen schreef:Hoe zit dit dan met plaatsreservering? Wij gaan met twee dus loop je dan niet het risico dat 2x1 niet bij elkaar zit?
Je kan ook de plaatsreservering apart van je ticket kopen. Die is ook niet verplicht trouwens, en het kost ook weer wat extra: 4 euro voor een individu en 8 voor een familie (ik neem zelf enkel reservaties wanneer ik op drukke momenten reis, heel erg ver of met kind(eren)). Vraag me niet wat er onder 'familie' wordt verstaan, geen idee of 3 huisgenoten ook maar 8 euro betalen.
kika schreef:Probebahncard *kan* problematisch zijn qua geldigheid (3 maanden van tevoren boeken, 3 maanden geldig, niet vergeten tijdig op te zeggen, consumentenbescherming in Duitsland is nog niet zo goed ontwikkeld als in België). 39 euro ga je *niet* krijgen voor die zaterdag. Verder inderdaad 92 dagen, dus 92 dagen voor de heenrit en enkele dagen later apart je terugrit kopen.

Er is ook de probebahncard 1+4, soort samenreiskorting biedt die aan (ga je alleen?). Als je bahncard + punten neemt (+alle welkomstgeschenken, e-mailadres prijsgeeft etc.), ga je maar iets tussen de 500 en 750 punten hebben, zo ongeveer 1,5 koffie uit de bordbistro :roll: Mocht je om wat voor reden ook toch later boeken, kan het soms voordeliger zijn om een 1e klasse spartarif te halen als een 2e klasse ticket aan normalpreis.
Wat is die Probebahncard? Geeft die korting? Je moet die dan blijkbaar wel terug opzeggen?
Bahncard geeft korting, eigenlijk heb je 2 standaardvarianten: 25% of 50% korting, die laatste is voor jou niet interessant (enkel vanaf ~500 euro aan Bahntickets per jaar, en als je vaak pas kort voor vertrek een kaartje haalt). Die eerste is ook niet interessant, want kost tegenwoordig 61 euro per jaar. Daarmee krijg je ook 25% op spartarief. Maar dan heb je nog de probe bahcard (probe=proberen): die kost dan maar 25ə maar is ook slechts 3 maanden geldig. Zoals telecomboeren standaard aanbiedingen hebben die je nu moet kopen want het is de laatste dag, doet ook DB dat. Over 2 maanden organiseren ze weer dezelfde superaanbieding :wink: Dus het kan zijn dat je nu geen probe bahnkart kan kopen, maar in de herfst weer wel. Wat er vandaag loopt is dus eigenlijk nog iets interessanter als je met meerderen bent: 1 bahncard die 4 maanden geldig is en je kan tot 4 mensen meenemen die dan ook 25% korting hebben. Dan moet je wel 1 ticket kopen voor iedereen! Bij alle bahnkarten moet je meer dan een maand van tevoren opzeggen, anders willen ze weer abonnementsgeld van je voor een heel jaar dan.


http://www.bahn.com/i/view/BEL/nl/price ... card.shtml
http://www.bahn.de/p/view/bahncard/uebe ... -bild_LZ01
Dus Nederlandstalige info is wel eens wat vaker verouderd.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Met de ICE naar Berlijn

Bericht door kika »

groentje schreef:Op de website van DB kan je je plaats zelf kiezen, via de website.
Dat geldt lang niet voor alle treinen en verbindingen, tot voor kort was het zelfs enkel voor binnenlandse ICE's.
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Met de ICE naar Berlijn

Bericht door rvdborgt »

Jeroen schreef:
kika schreef:Probebahncard *kan* problematisch zijn qua geldigheid (3 maanden van tevoren boeken, 3 maanden geldig, niet vergeten tijdig op te zeggen, consumentenbescherming in Duitsland is nog niet zo goed ontwikkeld als in België). 39 euro ga je *niet* krijgen voor die zaterdag. Verder inderdaad 92 dagen, dus 92 dagen voor de heenrit en enkele dagen later apart je terugrit kopen.

Er is ook de probebahncard 1+4, soort samenreiskorting biedt die aan (ga je alleen?). Als je bahncard + punten neemt (+alle welkomstgeschenken, e-mailadres prijsgeeft etc.), ga je maar iets tussen de 500 en 750 punten hebben, zo ongeveer 1,5 koffie uit de bordbistro :roll: Mocht je om wat voor reden ook toch later boeken, kan het soms voordeliger zijn om een 1e klasse spartarif te halen als een 2e klasse ticket aan normalpreis.
Wat is die Probebahncard? Geeft die korting? Je moet die dan blijkbaar wel terug opzeggen?
4 maanden 25% korting voor jezelf en maximaal 4 medereizigers, voor 29 euro:
http://www.bahn.de/p/view/bahncard/uebe ... card.shtml
Als je met zijn tweeën naar Berlijn gaat, haal je hem er dus meteen uit.
Een BahnCard is altijd een abonnement. Hij gaat na de proefperiode automatisch over op een normale BahnCard25, tenzij je hem op tijd (ik dacht 6 weken) van tevoren opzegt. Je kunt de proefkaart online bestellen en op 30 september laten ingaan (laatst mogelijke eerste geldigheidsdag).

Groetjes,
Rian
Fabian318
Berichten: 102
Lid geworden op: 20 jan 2013, 00:17
Locatie: Münster (Westf.)

Re: Met de ICE naar Berlijn

Bericht door Fabian318 »

Maar korting voor medereizigers is alleen voor reizen binnen Duitsland van toepassing.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Met de ICE naar Berlijn

Bericht door kika »

Goed punt Fabian, weet je of die wel geldig is op het binnenlandse deel van internationale reizen?
Plaats reactie