4 Weken gratisch rijden buurlanden, 80 % vermindering lijn

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
Plaats reactie
glda19
Berichten: 65
Lid geworden op: 12 mei 2012, 12:45

4 Weken gratisch rijden buurlanden, 80 % vermindering lijn

Bericht door glda19 »

Hi
Ik heb iemand mij laten vertellen dat we via intraweb aan nog beter verkeersvoordelen kunnen geraken. Dan deze die we nu al hebben.
Zo zouden we 4 weken gratisch kunnen rijden in de buurlanden. En voor onze kinderen en vrouw een abonement voor de lijn kunnen aan vragen aan 80% verminddering.

Is dit correct. Zo ja en weet waar dit te vinden is stuur mij een prive bericht daar over.
groentje
Berichten: 7277
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: 4 Weken gratisch rijden buurlanden, 80 % vermindering li

Bericht door groentje »

Nog niets van gevonden of gehoord, hoor. Het zal wel een kwakkel zijn.
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: 4 Weken gratisch rijden buurlanden, 80 % vermindering li

Bericht door Kristofke »

Alle voordelen staan online en zijn in reglementering gegoten.

Dus ik geloof weinig, eigenlijk niks van die bewering.

Vergeet trouwens niet dat er zware sancties staan op misbruik van verkeersvoordelen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: 4 Weken gratisch rijden buurlanden, 80 % vermindering li

Bericht door Steven »

Als je over buurlanden spreekt is er niet veel keuze, de gewone vrijkaart geeft al 365 dagen vrij verkeer in Nederland en Luxemburg, blijven Frankrijk en Duitsland over. Voor Duitsland is het eenvoudig en daar kunnen we 1 FIP biljet per jaar krijgen. Voor Frankrijk hebben we recht op 4 vrij FIP biljetten per jaar (dat is 4 x 4 vakjes die je ieder op zich 2 dagen kan gebruiken= 32 dagen vrij sporen), maar voor het noorden van Frankrijk hebben we recht op 8 FIP biljetten per jaar (de juiste afbakening van die zone ken ik echter niet van buiten. Kortweg voor het Franse net hebben we het meeste voordelen maar die zijn niet specifiek gebonden aan het intraweb, dat is al jaren zo, ook van de tijd dat je uw aanvraag nog volledig op papier deed.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: 4 Weken gratisch rijden buurlanden, 80 % vermindering li

Bericht door Asterix »

Zijn FIP-biljetten gratis of geven ze korting?
Zijn die biljetten op naam van de werknemer en dus enkel door hem te gebruiken?
Bestaat de FIP-kaart ook nog altijd? Kan je daar nog veel mee doen?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: 4 Weken gratisch rijden buurlanden, 80 % vermindering li

Bericht door Steven »

FIP biljetten zijn altijd op naam.
FIP biljetten zijn gratis en behoren tot de voordelen van de werknemer (zolang het nog bestaat)
de FIP-kaart bestaat nog altijd want ze is het bewijs dat je recht hebt op FIP biljetten, je moet ze dus altijd kunnen voorleggen alsook een geldig ID bewijs als men daarom vraagt (heb ik al meegemaakt)
de FIP-kaart geeft u het recht om tickets aan 50% te kopen op de netten van de overeenkomstige landen/maatschappijen zoals voorzien in de lijst.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: 4 Weken gratisch rijden buurlanden, 80 % vermindering li

Bericht door Asterix »

Dus bovenop die gratis FIP-biljetten voor die enkele buurlanden kan je altijd bijkomend tickets aan 50% korting kopen? Is Spanje daar ook bij?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: 4 Weken gratisch rijden buurlanden, 80 % vermindering li

Bericht door Steven »

wij krijgen korting in haast heel de EU, het is echter een hele tabel om weer te geven in welke landen en welke bedrijven je korting krijgt en hoeveel. Landen zoals Zwitserland vormen al een lijst op zich, wetende dat je ginder ook rechten hebt bij bepaalde ferrydiensten.
glda19
Berichten: 65
Lid geworden op: 12 mei 2012, 12:45

Re: 4 Weken gratisch rijden buurlanden, 80 % vermindering li

Bericht door glda19 »

Hoe bedoel je frankrijk iedervakje 2 dagen gebruiken. Dus als je bv 15/8/2013 invult dan kan je ook 16/8/2013 gebruik maken van het zelfde vakje? IS dit juist. En waar vinden we de uitleg erover
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: 4 Weken gratisch rijden buurlanden, 80 % vermindering li

Bericht door Kristofke »

Elk vakje is de dag zelf en de dag erna geldig. Het gehele papier vervalt eenmaal je terug in belgie komt. Dus je mag het ticket niet enkele weken later nog eens gebruiken ook al heb je nog vakjes vrij.

Dat staat zo op het papiertje zelf, dat staat naar mijn weten niet op intraweb.

De landen met korting aan het loket staan achteraan op je FIP kaart. De regel is zowat alle landen 50 percent en in het VK 75 percent.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: 4 Weken gratisch rijden buurlanden, 80 % vermindering li

Bericht door Steven »

inderdaad het grootste deel van de uitleg vind je op de biljetten zelf en op de FIP-kaart.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: 4 Weken gratisch rijden buurlanden, 80 % vermindering li

Bericht door kika »

Stiekem vind ik het wel komisch dat de regels voor spoorwegmedewerkers zo mogelijk nog ingewikkelder zijn dan voor 'gewone' reizigers :mrgreen:
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: 4 Weken gratisch rijden buurlanden, 80 % vermindering li

Bericht door Steven »

Het probleem met de verkeersvoordelen is dat het landschap bijna jaarlijks aan het veranderen is, niet in ons landje maar in verschillende andere landen zijn privé operatoren in dienst en het ene jaar mag het wel en het andere jaar soms niet meer of omgekeerd.
glda19
Berichten: 65
Lid geworden op: 12 mei 2012, 12:45

Re: 4 Weken gratisch rijden buurlanden, 80 % vermindering li

Bericht door glda19 »

bedankt zo ver
Intranet is niet altijd heel duidelijk.
Plaats reactie