Thalys

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: Thalys

Bericht door Retard »

K V B schreef:
Retard schreef:Ja, maar in Zwitserland incasseert de overheid 23 % van uw inkomen. Hier in België is dat 53 %. Het is normaal dat als je veel meer belastingen betaalt, dat ze daar ook meer voor terugkrijgt.
Nee hoor. Het is normaal dat als je meer belastingen betaalt je minder terugkrijgt. Is overal zo. Is een van die fundamentele natuurwetten die overal gelden...
Ah, neen. Je zegt juist dat je in Zwitserland meer betaalt voor een biljet dan hier.
Zwitserland investeert overigens stukken meer overheidsgeld in het spoor dan België.
Is het daarom dat ze een hoop lijnen gaan sluiten? Volgens Op De Baan moet elke lijn daar nu in Zwitserland minstens 60 % voor eigen inkomsten instaan.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Thalys

Bericht door K V B »

Retard schreef:Is het daarom dat ze een hoop lijnen gaan sluiten? Volgens Op De Baan moet elke lijn daar nu in Zwitserland minstens 60 % voor eigen inkomsten instaan.
Waar haalt Op De Baan dat vandaan?

Er zijn op dit moment geen lijnsluitingen geplant. Zwitserland is trouwens vrij uniek dat de meeste spoorwegen die ooit aangelegd zijn nog in gebruik zijn.

Wel heeft de regering besloten bij bij investeringen in lijnen met een kostendekkingsgraad van minder dan 50% er voor tot de investering overgegaan wordt er moet onderzocht worden of men dezelfde dienstverlening niet goedkoper met bussen kan uitvoeren. Dat is in ongeveer alle media volledig fout weergegeven. Van een spoorwegblad verwacht ik echter correcte berichtgeving...
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Thalys

Bericht door K V B »

Retard schreef:
K V B schreef: Nee hoor. Het is normaal dat als je meer belastingen betaalt je minder terugkrijgt. Is overal zo. Is een van die fundamentele natuurwetten die overal gelden...
Ah, neen. Je zegt juist dat je in Zwitserland meer betaalt voor een biljet dan hier.
Een biljet is toch geen belasting?
Maar mijn opmerking was deels "tongue in cheek". Een van de dingen die mij toch altijd weer opvalt is hoe de overheidsdienstverlening in Zwitserland toch een stuk beter is dan in België, en bij lagere belastingen...
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: Thalys

Bericht door Retard »

Ah neen. Vermits we hier meer belastingen betalen, zijn de tickets hier goedkoper. Als ik van Basel naar Zürich wil, moet ik veertig euro betalen. Hier doe ik met de Go-Pass Oostende Brussel voor vijf euro.

Nu, uit tests is gebleken dat de Zwitserse 23 % inderdaad beter besteed wordt dan onze 53 % , maar vermits we hier meer betalen voor het openbaar vervoer (hoeveel wordt daar in Zwitserland voor betaald, ik dacht anderhalf miljard?) is dit (kijk naar bovenstaand voorbeeld) wel het geval:
K V B schreef:Treinen zijn in België eigenlijk te goedkoop.
fets
Berichten: 183
Lid geworden op: 06 sep 2009, 10:19
Locatie: 1210

Re: Thalys

Bericht door fets »

Gisteren ben ik met de Thalys naar Parijs gekomen voor 49 EUR. ± 10 dagen op voorhand ticket gekocht bij de SNCF.
Ik kreeg een zitje in rijtuig 1 en was verbaasd aangezien dit blijkbaar een 1e klasse wagon was.
Ik vond dit in feite een zeer aangename verrassing: 1e klasse rijtuigen, en geen onnodige service (eten, kranten, taxi bestellen, etc..) die je niet echt nodig hebt. Een beetje back to basics... En als bonus als een van de eerste uit de trein.

Dus -> is dit iets what Thalys gaat herhalen? ;-) Of is er zo'n grote vraag tijdens de vakantie dat ze 1e klassen moeten deklasseren?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Thalys

Bericht door Shrek »

fets schreef:Gisteren ben ik met de Thalys naar Parijs gekomen voor 49 EUR. ± 10 dagen op voorhand ticket gekocht bij de SNCF.
Ik kreeg een zitje in rijtuig 1 en was verbaasd aangezien dit blijkbaar een 1e klasse wagon was.
Ik vond dit in feite een zeer aangename verrassing: 1e klasse rijtuigen, en geen onnodige service (eten, kranten, taxi bestellen, etc..) die je niet echt nodig hebt. Een beetje back to basics... En als bonus als een van de eerste uit de trein.

Dus -> is dit iets what Thalys gaat herhalen? ;-) Of is er zo'n grote vraag tijdens de vakantie dat ze 1e klassen moeten deklasseren?
Had je niet gewoon eerste klasse gereserveerd? In elke trein zijn er immers enkele plaatsen eerste klasse aan 50€. Meestal zijn die de week dat de reservatie open gaat wel op, maar het kan zijn :wink:
fets
Berichten: 183
Lid geworden op: 06 sep 2009, 10:19
Locatie: 1210

Re: Thalys

Bericht door fets »

Shrek schreef:
fets schreef:Gisteren ben ik met de Thalys naar Parijs gekomen voor 49 EUR. ± 10 dagen op voorhand ticket gekocht bij de SNCF.
Had je niet gewoon eerste klasse gereserveerd? In elke trein zijn er immers enkele plaatsen eerste klasse aan 50€. Meestal zijn die de week dat de reservatie open gaat wel op, maar het kan zijn :wink:
Nee, ticket vermeldt duidelijk 2e klasse, en dat van een medereiziger waar ik toevallig zicht op had ook.
http://twitter.com/fets/status/37303096 ... 01/photo/1
The_Knitter
Berichten: 587
Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:33
Locatie: Zwijndrecht NEDERLAND

Re: Thalys

Bericht door The_Knitter »

Vandaag gehoord van een kennis die bij NS Hispeed werkt, en dit via-via heeft gehoord:
Soms maakt NS Hispeed er een potje van, zo ervaarde een reiziger vorige week:
Koopt 43 dagen vooraf een ticket Rotterdam - Parijs, enkele reis, tweede klas. Zou terug met het vliegtuig, 3 dagen later.
Krijgt ook dat gevraagde ticket. Maar de zitplaats werd toegewezen in de eerste klas. En het treinpersoneel op de Thalys deed dus moeilijk, omdat hij geen geldig vervoersbewijs én zitplaatsreservering had. En kreeg dus een boete. Wat zegt NS Lowspeed? "Maar dit is niet onze fout, dit is een fout in de boekingsmodule".
NS Hispeed heeft na tussenkomst van een advocaat de boete wel terugbetaald aan de reiziger.
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Thalys

Bericht door rvdborgt »

The_Knitter schreef:Vandaag gehoord van een kennis die bij NS Hispeed werkt, en dit via-via heeft gehoord:
Soms maakt NS Hispeed er een potje van, zo ervaarde een reiziger vorige week:
Koopt 43 dagen vooraf een ticket Rotterdam - Parijs, enkele reis, tweede klas. Zou terug met het vliegtuig, 3 dagen later.
Krijgt ook dat gevraagde ticket. Maar de zitplaats werd toegewezen in de eerste klas. En het treinpersoneel op de Thalys deed dus moeilijk, omdat hij geen geldig vervoersbewijs én zitplaatsreservering had. En kreeg dus een boete. Wat zegt NS Lowspeed? "Maar dit is niet onze fout, dit is een fout in de boekingsmodule".
NS Hispeed heeft na tussenkomst van een advocaat de boete wel terugbetaald aan de reiziger.
Was daar een advocaat voor nodig? Zwakke redenering overigens: het boekingssysteem is altijd de verantwoordelijkheid van de spoorwegen.

Groetjes,
Rian
Plaats reactie