Thalys

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Thalys

Bericht door Steve »

Shrek schreef:
Steve schreef:
K V B schreef:
Kan je mij eens uitleggen waarom een enkeltje Brussel - Parijs geen 99,- euro zou mogen kosten? Je mag dat wat mij betreft inderdaad veel vinden, maar er bestaat niet zoiets als een fundamenteel recht op vervoer aan een bepaalde prijs...
In een markt waarbij er slechts één enkele speler actief is (die echter wel als een commercieel bedrijf handelt!) is zo'n prijs bij totaal gebrek aan concurrentie moeilijk te rechtvaardigen.
99€ zou inderdaad teveel zijn, maar gelukkig is dat een fabeltje. De echte prijzen zijn 50-70€ voor wie laat bestelt en 20-40€ voor wie er vroeg bij is.
Probeer gerust maar eens de boekingsmodule... als ik bijvoorbeeld morgen een retourtje naar Parijs zou willen maken, zou me dat voor de meeste treinen 99 euro per rit kosten. Zelfs op pakweg 10 september zit ik voor het vertrek van 8.37 u in Brussel-Zuid naar Parijs op die 99 euro.

Situaties genoeg waarin je niet (lang) op voorhand hebt kunnen boeken, en dan heb je het wel heel zwaar "vlaggen" met zo'n woekerprijs.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Thalys

Bericht door Shrek »

Steve schreef:Probeer gerust maar eens de boekingsmodule... als ik bijvoorbeeld morgen een retourtje naar Parijs zou willen maken, zou me dat voor de meeste treinen 99 euro per rit kosten. Zelfs op pakweg 10 september zit ik voor het vertrek van 8.37 u in Brussel-Zuid naar Parijs op die 99 euro.

Situaties genoeg waarin je niet (lang) op voorhand hebt kunnen boeken, en dan heb je het wel heel zwaar "vlaggen" met zo'n woekerprijs.
Ja als je moeilijk gaat doen over het uur dan is het maar normaal dat het 100€ kost.
De prijzenkalender laat het trouwens mooi zien: enkel voor morgen is het die 100€, letterlijk alle andere dagen kan je er nu nog goedkoper geraken.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Thalys

Bericht door Steve »

Shrek schreef:
Steve schreef:Probeer gerust maar eens de boekingsmodule... als ik bijvoorbeeld morgen een retourtje naar Parijs zou willen maken, zou me dat voor de meeste treinen 99 euro per rit kosten. Zelfs op pakweg 10 september zit ik voor het vertrek van 8.37 u in Brussel-Zuid naar Parijs op die 99 euro.

Situaties genoeg waarin je niet (lang) op voorhand hebt kunnen boeken, en dan heb je het wel heel zwaar "vlaggen" met zo'n woekerprijs.
Ja als je moeilijk gaat doen over het uur dan is het maar normaal dat het 100€ kost.
De prijzenkalender laat het trouwens mooi zien: enkel voor morgen is het die 100€, letterlijk alle andere dagen kan je er nu nog goedkoper geraken.
Moeilijk gaat doen over het uur? Je kunt toch een heel goede reden hebben om op een bepaald tijdstip te moeten aankomen. Vele uren vroeger of later aankomen is niet altijd een optie. En voor een verbinding met een rittijd van niet eens anderhalf uur is het helemaal niet onlogisch dat er specifieke wensen zijn qua tijdstip, we spreken hier niet over een intercontinentale vlucht hé...

Het is niet per se onlogisch dat je voor een boeking op korte termijn en voor een populaire trein wat meer betaalt (zeker in een omgeving met voldoende concurrentie wat hier NIET het geval is), maar 99 euro voor een enkeltje is toch een heel pak meer.

Stel je voor dat iedereen die de volgende dag met de IC van 9 uur naar Oostende wil wegens mooi weer plots pakweg 40 euro zou moeten betalen: het land staat op z'n kop.
Chess1

Re: Thalys

Bericht door Chess1 »

Ja,
echt goedkoop is treinrijden niet ...
ja, vroeg boeken en wat rondneuzen op die sites kan helpen
opvallend : Breda > Amsterdam bv. weekdagen 20 €
week-end 12 € ... veel aanbod ! 3 treinen per uur en meer ... ook s'ochtens
ideaal , rechtstreeks naar Schiphol en eigenlijk goedkoop ...
maar vanuit Antwerpen kan dat niet ! triestig !
nog eens herhalen 7€ voor boekingkost aan loket (Thalys) = een schande !
ik vraag me eigenlijk af of het wel wettelijk allemaal kan ... al die verschillen
binnen Europa .
enfin niet druk maken , ongezond & helpt niet echt
op tijd vertekken en eerst nog nen Duvel drinken = gezonder dan stress !

Greets,
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Thalys

Bericht door K V B »

Steve schreef:
K V B schreef: In een markt waarbij er slechts één enkele speler actief is (die echter wel als een commercieel bedrijf handelt!) is zo'n prijs bij totaal gebrek aan concurrentie moeilijk te rechtvaardigen.
Je gaat toch niet beweren dat Thalys de enige manier is om in Parijs te geraken?
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Thalys

Bericht door K V B »

Steve schreef: Situaties genoeg waarin je niet (lang) op voorhand hebt kunnen boeken, en dan heb je het wel heel zwaar "vlaggen" met zo'n woekerprijs.
Blijkbaar zijn er dus veel situaties waarbij een reis naar Parijs voor veel personen dus 99 euro waard is. Nu, als ik kijk in de boekingsmodule zie ik voor morgen best nog veel kaartjes voor 69,-
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Thalys

Bericht door K V B »

Steve schreef: Stel je voor dat iedereen die de volgende dag met de IC van 9 uur naar Oostende wil wegens mooi weer plots pakweg 40 euro zou moeten betalen: het land staat op z'n kop.
Als ik nu met de IC van Bern naar Zürich wil betaal ik 40 euro. En dat op elk moment. Treinen zijn in België eigenlijk te goedkoop.
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: Thalys

Bericht door Retard »

Ja, maar in Zwitserland incasseert de overheid 23 % van uw inkomen. Hier in België is dat 53 %. Het is normaal dat als je veel meer belastingen betaalt, dat ze daar ook meer voor terugkrijgt.
jotie
Berichten: 362
Lid geworden op: 06 aug 2008, 17:17

Re: Thalys

Bericht door jotie »

K V B schreef:
Steve schreef:
K V B schreef: In een markt waarbij er slechts één enkele speler actief is (die echter wel als een commercieel bedrijf handelt!) is zo'n prijs bij totaal gebrek aan concurrentie moeilijk te rechtvaardigen.
Je gaat toch niet beweren dat Thalys de enige manier is om in Parijs te geraken?
Toch wel. Of liever: de boekingsmodule van NMBS Europe denkt er zo over. Die van de SNCF trouwens ook. Bij DB kan je natuurlijk kiezen voor 'Alle ohne ICE', maar daar trek je online geen kaartje uit. Een ramp dus, die boekingsmodules. Quod erat demonstrandum.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Thalys

Bericht door kika »

Ik vermoed dat er bedoelt wordt dat je -met wat moeite- ook een bus zou kunnen nemen. Of een 'Via Lille' ingeven en dan zijn er enkele treinen te vinden voor max 79, zit je wel in de luchthaven :roll:

Ook al is een goedkope snelle trein naar Parijs geen mensenrecht of basisnoodzaak voor de meesten onder ons, op zowat alle deeltrajecten mag je wel een degelijke minimumdienstverlening verwachten. Het is niet gek om die mogelijkheid ook aan te bieden en prijs er van te berekenen.
Laatst gewijzigd door kika op 27 aug 2013, 22:15, 1 keer totaal gewijzigd.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Thalys

Bericht door groentje »

Of als je helemaal klassiek wil, kan dat ook, mits overstappen (vanuit Brussel) in Doornik of Kortrijk, Rijsel en Amiens. Naar Bergen, daar een bus nemen naar Maubeuge, en dan een van de zeldzame InterCités nemen, kan ook nog.Dat wil ik nog eens proberen, binnenkort. Maar omdat hij lokale bussen en internationale treinreizen combineert, is die optie al helemaal niet te vinden in de meeste planners...
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Thalys

Bericht door kika »

K V B schreef:Als ik nu met de IC van Bern naar Zürich wil betaal ik 40 euro. En dat op elk moment. Treinen zijn in België eigenlijk te goedkoop.
Nee hoor, je kan een Europa Spezial Memmingen via Zürich naar Bern voor 39 euro kopen (of omgekeerd), dat is met de huidige wisselkoers bijna 20 cent minder… Of hetzelfde op Freiburg, ben je 29 euro kwijt zonder korting. En er bestaat nog de halbtax, zoek die maar eens in België. Wie niet creatief is, is een dief van zijn portemonnee :mrgreen: [We zijn het met elkaar eens hoor: het Belgische financieringsmodel zie ik niet als correct, het zou een beetje meer richting SBB mogen opschuiven, maar het is meer dan enkel treinprijzen, zoals iemand al opmerkte: koopkracht, loonbelastingen etc.]
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Thalys

Bericht door K V B »

Retard schreef:Ja, maar in Zwitserland incasseert de overheid 23 % van uw inkomen. Hier in België is dat 53 %. Het is normaal dat als je veel meer belastingen betaalt, dat ze daar ook meer voor terugkrijgt.
Nee hoor. Het is normaal dat als je meer belastingen betaalt je minder terugkrijgt. Is overal zo. Is een van die fundamentele natuurwetten die overal gelden...
Zwitserland investeert overigens stukken meer overheidsgeld in het spoor dan België.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Thalys

Bericht door K V B »

kika schreef:Ik vermoed dat er bedoelt wordt dat je -met wat moeite- ook een bus zou kunnen nemen.
Inderdaad. En de bus is nog milieuvriendelijker ook. Dus waarom zou men de trein moeten subsidiëren opdat die qua prijs met die bus zou kunnen concurreren.
Ik stel verder vast dat het aantal reizigers op Brussel - Parijs behoorlijk toegenomen is, dus dat Thalys te duur zou zijn komt niet echt overeen met mijn waarnemingen.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Thalys

Bericht door K V B »

kika schreef:
K V B schreef:Als ik nu met de IC van Bern naar Zürich wil betaal ik 40 euro. En dat op elk moment. Treinen zijn in België eigenlijk te goedkoop.
En er bestaat nog de halbtax, zoek die maar eens in België.
Ik weet het. Er is de halbtax. En die heb ik ook (net als de helft van de Zwitsers...) En straks heb ik waarschijnlijk weer een GA, en dat is helemaal luxe.

Het punt is natuurlijk dat je het prijspijl niet alleen aan de maximum prijs moet meten. De goedkoopste Thalys tickets zijn een stuk goedkoper dan het standaard tarief uit het pre-Thalys tijdperk. En daarvoor ben je toch nog steeds in 1u20 in Parijs. Mij ga je daar dus niet over klagen...
Plaats reactie