thalys brussel/parijs

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
Plaats reactie
johan V
Berichten: 95
Lid geworden op: 04 apr 2013, 16:47

thalys brussel/parijs

Bericht door johan V »

Heb een vraagje over de thalys van brussel naar parijs,moet ik mij ook een half uur voor het vertrek aanmelden, zoals bij een eurostar of is niet nodig? groeten
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: thalys brussel/parijs

Bericht door Shrek »

johan V schreef:Heb een vraagje over de thalys van brussel naar parijs,moet ik mij ook een half uur voor het vertrek aanmelden, zoals bij een eurostar of is niet nodig? groeten
Niet nodig, gewoon 5 minuten voor het uur van vertrek op het perron staan :wink:
wattman
Berichten: 264
Lid geworden op: 23 apr 2007, 20:48

Re: thalys brussel/parijs

Bericht door wattman »

En bij vertrek uit Parijs is vroeg komen ook niet nodig, omdat het juiste perron slechts ca 10 minuten voor vertrek wordt aangekondigd. Waarna de meute zich gaat verplaatsen.
groentje
Berichten: 7270
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: thalys brussel/parijs

Bericht door groentje »

5 minuten volstaat, maar ik zou toch ook niet wachten tot de laatste minuut. De deuren sluiten immers 2 minuten op voorhand, om stipt op tijd te kunnen vertrekken, en er is vaak ticketcontrole op het perron.
The_Knitter
Berichten: 587
Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:33
Locatie: Zwijndrecht NEDERLAND

Re: thalys brussel/parijs

Bericht door The_Knitter »

Ik heb nog nooit meegemaakt dat de deuren bij de Thalys al zeker 2 minuten voor vertrek sloten ... Maar idd, laatste moment aankomen is zeker niet handig. Ik neem altijd een trein eerder naar het overstapstation voor de Thalys dan de planner aangeeft.
groentje
Berichten: 7270
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: thalys brussel/parijs

Bericht door groentje »

Ik wel, toevallig een trein waar mijn aansluiting heel erg nipt was (45 minuten tijd vanaf Montparnasse, waar ik voor de eerste keer was). Ik had nog 3 minuten, ik heb dus afgestempeld, ben opgestapt aan de eerste deur (toevallig ook mijn compartiment) en de deuren gingen dicht. Als dat geen 2 minuten voor vertrek was, zal het toch niet veel hebben gescheeld...
Laat ons zeggen dat ze kunnen sluiten 2 minuten vooraf. Die waarschuwing op de biljetten staan er niet voor niets.
rvdborgt
Berichten: 4321
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: thalys brussel/parijs

Bericht door rvdborgt »

groentje schreef:Ik wel, toevallig een trein waar mijn aansluiting heel erg nipt was (45 minuten tijd vanaf Montparnasse, waar ik voor de eerste keer was). Ik had nog 3 minuten, ik heb dus afgestempeld, ben opgestapt aan de eerste deur (toevallig ook mijn compartiment) en de deuren gingen dicht. Als dat geen 2 minuten voor vertrek was, zal het toch niet veel hebben gescheeld...
Laat ons zeggen dat ze kunnen sluiten 2 minuten vooraf. Die waarschuwing op de biljetten staan er niet voor niets.
In Frankrijk is de SNCF van mening dat ze in het langeafstandsverkeer (TGV, Corail, enz.) de deuren 2 minuten voor vertrektijd (dus 2 minuten te vroeg) kunnen sluiten. Ondertussen staat dat inderdaad ook op de reserveringen, maar de reisplanners houden daar geen rekening mee. In Lille Flandres heb je bv. gewoon 2 minuten minder om over te stappen dan vroeger. Ik verwacht dat er nog een keer een geval hiermee voor de rechtbank zal verschijnen (zeker bij een trein zonder reserveringsplicht), nadat een reiziger financiële schade heeft opgelopen omdat die bv. 1,5 minuut van tevoren niet meer mocht instappen.

Groetjes,
Rian
Plaats reactie