nieuwe treinkaart

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
Plaats reactie
GentPendelaar

nieuwe treinkaart

Bericht door GentPendelaar »

Sinds maart wordt de nieuwe chipkaart ingevoerd voor de abonnementen. Is er een datum voorzien voor een volledige overstap? Ik heb echter de indruk dat er nog stations zijn waarbij je je treinkaart nog in zijn oude vorm krijgt.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: nieuwe treinkaart

Bericht door Steven »

heeft eerder te maken met het type treinkaart. Ik dacht dat eerst de 65+ werden aangepakt dan de jongeren enz...
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: nieuwe treinkaart

Bericht door rvdborgt »

GentPendelaar schreef:Sinds maart wordt de nieuwe chipkaart ingevoerd voor de abonnementen. Is er een datum voorzien voor een volledige overstap? Ik heb echter de indruk dat er nog stations zijn waarbij je je treinkaart nog in zijn oude vorm krijgt.
Invulabonnementen zoals de Campuskaart of de halftijdse treinkaart worden bij mijn weten nog niet op chipkaart gegeven. De gewone abonnementen zouden nu wel allemaal op chipkaart moeten zijn.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: nieuwe treinkaart

Bericht door Steven »

Dank je Rian om aan te vullen. Ik wist gewoon dat ze ergens met een volgorde werkte maar wist niet van buiten welke deze was en hoever men al was met het uitrijken van die mobib's.
am62
Berichten: 840
Lid geworden op: 20 mei 2006, 20:40

Re: nieuwe treinkaart

Bericht door am62 »

GentPendelaar schreef:Sinds maart wordt de nieuwe chipkaart ingevoerd voor de abonnementen. Is er een datum voorzien voor een volledige overstap? Ik heb echter de indruk dat er nog stations zijn waarbij je je treinkaart nog in zijn oude vorm krijgt.
Ik spoor nog met een oud abonnement (trajecttreinkaart) maar dat komt omdat ik het valideringsbiljet online bestel (en niet langs het loket passeer). Ik denk dat ik anders ook al moest overschakelen. Aangezien mijn abo de vervaldatum van 10 jaar nadert (volgend jaar), is het toch een uitdovende zaak voor mij.
Gebruikersavatar
Zorba
Berichten: 149
Lid geworden op: 25 nov 2010, 22:16

Re: nieuwe treinkaart

Bericht door Zorba »

Als je al een MOBIB kaart hebt waar een abonnement op staat, kan je daar dan ook andere ritten laten opzetten (bv enkele rit Brugge - Leuven)? Of kan daar voorlopig maar 1 abonnement/rit op staan?
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5318
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: nieuwe treinkaart

Bericht door Steve »

Zorba schreef:Als je al een MOBIB kaart hebt waar een abonnement op staat, kan je daar dan ook andere ritten laten opzetten (bv enkele rit Brugge - Leuven)? Of kan daar voorlopig maar 1 abonnement/rit op staan?
Bij mijn weten wordt MOBIB bij de NMBS op dit moment enkel gebruikt voor abonnementen, dus niet voor biljetten en andere producten.

In se is het absoluut mogelijk om meerdere zaken op je MOBIB-kaart te zetten. Zo gaat het bij de MIVB al sinds jaar en dag. Je kunt op je NMBS-kaart overigens ook gewoon producten van de MIVB laden en vice versa.
Gebruikersavatar
Zorba
Berichten: 149
Lid geworden op: 25 nov 2010, 22:16

Re: nieuwe treinkaart

Bericht door Zorba »

Bedankt Steven. Best jammer, hopelijk komt deze mogelijkheid er snel.
pietmol

Re: nieuwe treinkaart

Bericht door pietmol »

2 vraagjes:

1. wanneer je met zo'n nieuw abonnement reist, dan leest de treinbegeleider je kaart in om te controleren of je abo in orde is. Worden de gegeven opgeslagen/bewaar?

2. een tijdje terug zag ik iemand op de trein die zijn identiteitskaart af gaf aan de treinbegeleider, en dat de treinbegeleider deze kaart inlas. kan je abo tegenwoordig ook op je identiteitskaart staan?
Paul
Berichten: 1288
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: nieuwe treinkaart

Bericht door Paul »

pietmol schreef:2. een tijdje terug zag ik iemand op de trein die zijn identiteitskaart af gaf aan de treinbegeleider, en dat de treinbegeleider deze kaart inlas. kan je abo tegenwoordig ook op je identiteitskaart staan?
Je abo niet, denk ik, wel een gewoon biljet dat je online aankoopt. Dat staat dan niet echt "op je identiteitskaart", maar is gekoppeld aan je nationaal nummer, en kan gecontroleerd worden door middel van je identiteitskaart.
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: nieuwe treinkaart

Bericht door Shrek »

pietmol schreef:2 vraagjes:

1. wanneer je met zo'n nieuw abonnement reist, dan leest de treinbegeleider je kaart in om te controleren of je abo in orde is. Worden de gegeven opgeslagen/bewaar?

2. een tijdje terug zag ik iemand op de trein die zijn identiteitskaart af gaf aan de treinbegeleider, en dat de treinbegeleider deze kaart inlas. kan je abo tegenwoordig ook op je identiteitskaart staan?
Ik denk dat die gegevens wel bijgehouden worden. Het beter in kaart brengen van de reizigersstromen was immers één van de voordelen van de elektronische kaart.
Plaats reactie