Met MIVB-ticket binnen Brussel sporen

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2059
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Met MIVB-ticket binnen Brussel sporen

Bericht door Dieselfreak »

Ik ga af en toe naar Brussel. Meestal koop ik dan een biljet Discover Brussels 24 uur. Nu is mijn vraag: mag je daarmee ook de trein nemen binnen het Brussels Hoofdstedelijk Gewest? Ik herinner me dat ooit gelezen te hebben, maar vind het niet meer terug.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Met MIVB-ticket binnen Brussel sporen

Bericht door Steven »

Als het biljet van het type jump is zou dat bovenaan moeten vermelden dat het biljet ook op de trein geldig is.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2059
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Met MIVB-ticket binnen Brussel sporen

Bericht door Dieselfreak »

Hier staat:

"Geldig op heel het netwerk van de MIVB (behalve op het gedeelte NAVO-Brussels Airport) met mogelijke aansluiting, de stedelijke netten van de TEC en De Lijn en het spoorwegnet van de NMBS in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest."

En hier staat:

"Geldig op heel het netwerk van de MIVB (met inbegrip van het gedeelte NAVO-Brussels Airport) met mogelijke aansluiting"

Maar over de sporen van de NMBS in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest wordt niets vermeld. Wat is trouwens "het gedeelte NAVO-Brussels Airport"?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Met MIVB-ticket binnen Brussel sporen

Bericht door kika »

Dieselfreak schreef:Wat is trouwens "het gedeelte NAVO-Brussels Airport"?
Lijnen 12/21 en de luchthaven express, vanaf halte NAVO (in het noord-oosten) tot de eindhalte: die welbekende luchthaven. Zelfde verhaal in de andere richting: Normale kaartjes kosten daar een stuk meer.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Met MIVB-ticket binnen Brussel sporen

Bericht door groentje »

De Discover Brussels 24u is niet geldig bij de NMBS, De Lijn of de TEC. Het oude dagkaartje is echter wél nog steeds te krijgen aan het loket, je moet gewoon wat aandringen, ze proberen je immers altijd zo'n Discover op te solferen, dat levert hen meer op. Zo'n dagkaart kost evenveel, maar loopt wel af om 01u 's nachts, geloof ik, ongeacht wanneer je je eerste reis ermee maakte. Zo'n Discover Brussels gaat exact 24u mee.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2059
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Met MIVB-ticket binnen Brussel sporen

Bericht door Dieselfreak »

groentje schreef:Het oude dagkaartje is echter wél nog steeds te krijgen aan het loket, je moet gewoon wat aandringen, ze proberen je immers altijd zo'n Discover op te solferen, dat levert hen meer op.
Is het dagkaartje niet aan de automaat te verkrijgen?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Frank
Berichten: 229
Lid geworden op: 31 jan 2006, 23:48

Re: Met MIVB-ticket binnen Brussel sporen

Bericht door Frank »

Dieselfreak schreef:Is het dagkaartje niet aan de automaat te verkrijgen?
Toch wel: http://www.mivb.be/1-jour-dag.html?l=nl
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Met MIVB-ticket binnen Brussel sporen

Bericht door Steve »

groentje schreef:De Discover Brussels 24u is niet geldig bij de NMBS, De Lijn of de TEC. Het oude dagkaartje is echter wél nog steeds te krijgen aan het loket, je moet gewoon wat aandringen, ze proberen je immers altijd zo'n Discover op te solferen, dat levert hen meer op. Zo'n dagkaart kost evenveel, maar loopt wel af om 01u 's nachts, geloof ik, ongeacht wanneer je je eerste reis ermee maakte. Zo'n Discover Brussels gaat exact 24u mee.
Ik weet niet waar je je op baseert, maar de MIVB verdient niet echt meer aan een Discover Brussels hoor. Er is natuurlijk geen stukje af te dragen aan De Lijn/TEC/NMBS, máár daar staat tegenover dat het ticket 24 uur geldig is in plaats van tot het einde van de dienst, zoals je vermeldt. Je kan er dus een pak langer gebruik van maken.

Feit is gewoon dat de meeste occasionele reizigers niet specifiek nood hebben aan de mogelijkheid om ook DL/TEC/NMBS te nemen binnen de Brusselse stadszone, en dus meer gebaat zijn bij de kaart die 24 uur geldig is.

Overigens zal de verdere invoering van de MOBIB-kaart wellicht e.e.a. veranderen qua geldigheid bij de andere operatoren. Nu is de moeilijkheid vooral dat De Lijn, de TEC en de NMBS MOBIB nog niet of amper ondersteunen, en je dus ook geen nieuwe producten kunt lanceren die ook bij hen geldig zijn. Discover Brussels is oorspronkelijk voor de MOBIB-kaart bedoeld, in een tweede fase is er ook een magnetische variant gecreëerd. Ook de heen-en-terugkaart is zo'n voorbeeld. Maar dat zal dus allemaal makkelijker verlopen als MOBIB overal aanvaard wordt.

Om op de oorspronkelijke vraag te antwoorden: het JUMP-ticket is inderdaad ook bruikbaar op de trein binnen Brussel (maar wel beperkt tot een kalenderdag), de Discover Brussels is enkel geldig bij de MIVB maar wel de volledige 24/48/72 uur. Allemaal zijn ze perfect verkrijgbaar in de automaten (GO) en in de snelverkooppunten (KIOSK).
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Met MIVB-ticket binnen Brussel sporen

Bericht door groentje »

Er zijn behoorlijk wat toeristen die gewoon een dagkaart kopen zonder dat ze kijken naar het aantal verplaatsingen, hoor. Maar goed, je ruilt een stukje flexibiliteit qua vervoerders in voor wat meer flexibiliteit qua tijd. Met een klassieke dagkaart is het een beetje van de gekke om om 20u nog te ontwaarden.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Met MIVB-ticket binnen Brussel sporen

Bericht door kika »

En verder nog: toeristen + luchthaven. Ik vind het prima dat de discovery er ook is, liefst had ik natuurlijk het beste van beide werelden, maar ik vind het prima qua prijs en mogelijkheden, beide vormen.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2059
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Met MIVB-ticket binnen Brussel sporen

Bericht door Dieselfreak »

Ik ben gisteren naar Brussel geweest, en een jumpticket voor 1 dag was aan het loket wel te verkrijgen, maar niet aan de automaat. Bijna een kwartier in de rij moeten staan. :x Ik heb het ticket trouwens alleen voor de tram en de metro gebruikt.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Met MIVB-ticket binnen Brussel sporen

Bericht door Steve »

Dieselfreak schreef:Ik ben gisteren naar Brussel geweest, en een jumpticket voor 1 dag was aan het loket wel te verkrijgen, maar niet aan de automaat. Bijna een kwartier in de rij moeten staan. :x Ik heb het ticket trouwens alleen voor de tram en de metro gebruikt.
Het is wel degelijk te verkrijgen aan de automaat (GO) hoor. Heel misschien staat het op de tweede pagina van de voorgestelde producten, ik weet dat de volgorde ietwat veranderd is sinds de introductie van onder meer de Discover Brussels-producten.

Maar als je enkel de tram en de metro gebruikt hebt, dan was een Discover Brussels nog veel interessanter (kost evenveel en is desgewenst ook nog een deel van de volgende dag geldig).
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2059
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Met MIVB-ticket binnen Brussel sporen

Bericht door Dieselfreak »

Steve schreef:Het is wel degelijk te verkrijgen aan de automaat (GO) hoor. Heel misschien staat het op de tweede pagina van de voorgestelde producten, ik weet dat de volgorde ietwat veranderd is sinds de introductie van onder meer de Discover Brussels-producten.
Ik heb wel degelijk op de tweede pagina gekeken, maar daar vond ik het ook niet.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Met MIVB-ticket binnen Brussel sporen

Bericht door groentje »

Ik heb ook al gezocht en niet gevonden aan de automaat...
The_Knitter
Berichten: 587
Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:33
Locatie: Zwijndrecht NEDERLAND

Re: Met MIVB-ticket binnen Brussel sporen

Bericht door The_Knitter »

Op die Discover Brussel 24u-kaart staat een extra vermelding "Niet geldig bij NMBS" ofzoiets, viel mij laatst op. De oude dagkaart kon ik ook niet vinden, aan het loket wel te verkrijgen.
Plaats reactie