verhoogd perron - fiets

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
Plaats reactie
basp

verhoogd perron - fiets

Bericht door basp »

Hallo,

Als ik ergens in België ga fietsen, neem ik dikwijls de trein. Ik vertrek dan vanuit Antwerpen. Hoewel Antwerpen-Berchem dichter is voor mij, fiets ik dikwijls nog wat verder tot in Antwerpen Centraal. M.i. zijn de perrons daar hoger én is het véél gemakkelijker om mijn fiets in de trein te tillen. (De liften in Antwerpen Centraal zijn ook een pluspunt natuurlijk)

Nu zie ik dat, blijkbaar, beide stations beschikken over een "verhoogd perron"

http://www.belgianrail.be/nl/stations-e ... traal.aspx
http://www.belgianrail.be/nl/stations-e ... rchem.aspx

Deze informatie is dus m.i. niet helemaal correct. Of interpreteer/zie ik dit verkeerd?

vraag: Is er ergens een station op 20à30 km. van Sint Martens Voeren, waar je een écht verhoogd perron hebt?
(Welckenraedt / Visé / ...)

mvg, Bart
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: verhoogd perron - fiets

Bericht door rvdborgt »

basp schreef:Als ik ergens in België ga fietsen, neem ik dikwijls de trein. Ik vertrek dan vanuit Antwerpen. Hoewel Antwerpen-Berchem dichter is voor mij, fiets ik dikwijls nog wat verder tot in Antwerpen Centraal. M.i. zijn de perrons daar hoger én is het véél gemakkelijker om mijn fiets in de trein te tillen. (De liften in Antwerpen Centraal zijn ook een pluspunt natuurlijk)

Nu zie ik dat, blijkbaar, beide stations beschikken over een "verhoogd perron"

http://www.belgianrail.be/nl/stations-e ... traal.aspx
http://www.belgianrail.be/nl/stations-e ... rchem.aspx

Deze informatie is dus m.i. niet helemaal correct. Of interpreteer/zie ik dit verkeerd?
Dat klopt wel degelijk. Ook Berchem heeft een hoog perron, ik vermoed ook om en nabij de 76 cm.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: verhoogd perron - fiets

Bericht door Steven »

Het enige verschil tussen Antwerpen Centraal en Berchem is dat het ene station nieuwe perrons heeft en het andere wat oudere, waardoor deze laatste misschien een paar cm verloren zijn en niet noodzakelijk een exacte hoogte hanteren tov het perron over de volledige lengte.

Ter info

Visé heeft lage perrons, Welkenraedt heeft verhoogde perrons op halve hoogte, Verviers Centraal heeft hoge perrons.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: verhoogd perron - fiets

Bericht door kika »

Zijn de perrons in Berchem wel allemaal dezelfde hoogte? Ook bvb. 6? Ik vind Maastricht op een 20-tal kilometer zowel een mooie fietstocht (pietersberg e.d.) als een heel gemakkelijk station om met de fiets uit te stappen (een aantal kopsporen, spoor 4 heb je ook geen lift nodig en voor 5 en 6 is er een lift). Visé vind ik onhandig met de fiets, er is wel een (steile) roltrap omhoog, maar ik kan me niet meer herinneren of er een fatsoenlijke fietsgoot is. En inderdaad lage perrons.In Guillemins is de laatste keer dat ik er met de fiets was van voor de verbouwing… er zijn nu wel overal liften en het perron is op fatsoenlijke hoogte. Ravel 1 is in de juiste richting en 31 zijn een paar kilometers meer, dan zit je rond de 30km.

Maarreh je kan ook een grotere fietstocht maken, bijvoorbeeld grotendeels langs het Albertkanaal, België is niet zo groot :wink:
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: verhoogd perron - fiets

Bericht door Steven »

Luik heeft vaste trappen, liften, roltrappen en roltapijten, voor ieder wat wils dus.
basp

Re: verhoogd perron - fiets

Bericht door basp »

Ok, bedankt voor de info! Ik ga denk ik een ticket naar Welkenraedt kopen (overstap in Luik). Als het weer morgen in het oosten beter is, vertrek ik vanuit Luik; anders vanuit Welkenraedt. (door het webticket is dit even duur)
kika schreef:Maarreh je kan ook een grotere fietstocht maken, bijvoorbeeld grotendeels langs het Albertkanaal, België is niet zo groot :wink:
Zo sportief ben ik niet; zeker niet met bagage ;-) Oorspronkelijk was het plan om via knooppunten vanuit Genk te vertrekken (overstap in Leuven waar liften zijn; twee keer eindstation = meer tijd om af te stappen) maar door het stormachtig weer morgen en omdat ik deze week ziek ben geweest heb ik die ambities al laten varen...

mvg, Bart
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5283
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: verhoogd perron - fiets

Bericht door overweg13 »

In Berchem zijn er minstens enkele perrons die niet verhoogd zijn. Die liggen dan aan de lage kant (perrons 1-2). Die van lijn 25 (9-10) zijn zeker verhoogd. Maar hoe het met de perrons daartussenin zit, kan ik me niet zo meteen voor de geest halen.
Met vriendelijke groet

overweg13
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: verhoogd perron - fiets

Bericht door Retard »

Speciaal voor de Oerklassiekskes (AM50-53) zijn alle stations tussen Essen en Charleroi uitgerust met hoge perrons.
dentheo
Berichten: 8173
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: verhoogd perron - fiets

Bericht door dentheo »

De originele viertjes waren ooit de allereerste GEN tussen Brussel en Antwerpen..daarom hoge perrons ??
Theo
Groeten vanop de Heide
Bordensteker
Berichten: 1291
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Re: verhoogd perron - fiets

Bericht door Bordensteker »

Retard schreef:Speciaal voor de Oerklassiekskes (AM50-53) zijn alle stations tussen Essen en Charleroi uitgerust met hoge perrons.
De echte oer-motorstellen waren de viertjes MS35 en de tweetjes MS39, en speciaal daarvoor zijn die hoge perrons gemaakt destijds.
Mijn indruk is dat die (en inderdaad sommige latere reeksen ook nog) zo hoog waren omdat men toen elektromotoren nog niet zo compact wist te bouwen. Vanaf een bepaalde reeks is men lagere vloerhoogten kunnen gaan toepassen.
Hoge en lage klassiekjes.jpg
dentheo
Berichten: 8173
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: verhoogd perron - fiets

Bericht door dentheo »

Bordensteker schreef:
Retard schreef:Speciaal voor de Oerklassiekskes (AM50-53) zijn alle stations tussen Essen en Charleroi uitgerust met hoge perrons.
De echte oer-motorstellen waren de viertjes MS35 en de tweetjes MS39, en speciaal daarvoor zijn die hoge perrons gemaakt destijds.
Die bedoelde ik inderdaad.
Volgens mij wou men toen ook in en uitstappen zonder trapjes... voorloper van het GEN.
GEN waarvoor men nu de Desiro gekocht heeft, maar toch maar met uitschuifbare trede (die dan ook weer moeilijk doet, met sneeuw en steentjes en ongelijke perrons).
Theo
Groeten vanop de Heide
thejay
Berichten: 448
Lid geworden op: 11 dec 2006, 21:38
Locatie: Waasland
Contacteer:

Re: verhoogd perron - fiets

Bericht door thejay »

overweg13 schreef:In Berchem zijn er minstens enkele perrons die niet verhoogd zijn. Die liggen dan aan de lage kant (perrons 1-2). Die van lijn 25 (9-10) zijn zeker verhoogd. Maar hoe het met de perrons daartussenin zit, kan ik me niet zo meteen voor de geest halen.
Volgens mij zijn enkel de sporen 2 en 3 (in casu lijn 59) laag. Dat is echt een behoorlijke klim of sprong, ik gebruik die regelmatig met de P-treinen.
Gelukkig worden die verder maar weinig gebruikt.

Sporen 1 en 4 zijn volgens mij wel op (de?) goede hoogte gebracht, tijdens de uitbreidingswerken in Antwerpen-Centraal stopten hier immers de Thalys en Beneluxtreinen (ze zijn toen ook voorzien van een overkapping).
Plaats reactie