Vertraging door 'niet-aangekondigde werkzaamheden'

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
Plaats reactie
The_Knitter
Berichten: 587
Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:33
Locatie: Zwijndrecht NEDERLAND

Vertraging door 'niet-aangekondigde werkzaamheden'

Bericht door The_Knitter »

Gister ging ik met een kennis richting België (beide Nederlander) voor een rondje België, oa de 96/94 en 132 stonden nog op de To-Dolijst (nog niet afgereisd).
Wij namen gister IC-H 1932, Brussel Zuid v. 11:21 richting Doornik. Vertrek daar was een magere +2. Bij Halle bleven wij zeker 6 minuten staan (vertrokken pas toen er een tegentrein IC-H arriveerde, bleven wel links rijden, en konden wij pas vertrekken. Vervolgens komen wij bij Aat, en daar hebben wij ook ongeveer 5 minuten gestaan, waar ook pas werd omgeroepen: "Vanwege niet-aangekondigde werkzaamheden die de reisduur met ongeveer 3 minuten verlengen, hebben wij inmiddels 11 minuten vertraging." en nog wat geneuzel eromheen.
Wel merkte ik dat wij "verkeerd spoor" reden: reden rechts in plaats van links. Er stonden ook bij diverse overwegen infrabel-auto's, en zagen her en der wat "gele hessies" in het nevenspoor.

Kom je dus met +8 binnen in Doornik, en zie (en hoor) je dat jou aansluitende trein pas zijn deuren sluit (had ook al +2).

Mijn vraag: Hoe kan men werkzaamheden plannen, die nergens vermelden, maar wel weten dat de rittijd met 3 minuten wordt verlengd? Maar die rittijd die werd verlengd stond niet in de reisplanner (NMBS & Railtime), maar als ik zo mijn eigen ogen mocht geloven bleef het zelden bij die "3 minuten rittijd verlenging"..
Uiteindelijk maar naar Zeebrugge Strand gereisd, het is wel op z'n pootjes terechtgekomen :mrgreen:
tomdg
Berichten: 230
Lid geworden op: 16 jul 2008, 13:40

Re: Vertraging door 'niet-aangekondigde werkzaamheden'

Bericht door tomdg »

Zijn "niet-aangekondigde werkzaamheden" (ik denk dan aan railbreuk, verzakkingen,...) wel gepland?

Aan de andere kant ook niet alle geplande werken zijn te zien op railtime.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Vertraging door 'niet-aangekondigde werkzaamheden'

Bericht door dekooiker »

Niet aangekondigde werken zijn dringende werken die opeens nodig blijken.
Problemen met overwegen om maar iets te noemen, spoorstaafbreuk,...
Regimewijziging (tweemaal neem ik aan) zorgt al gauw voor enkele minuten vertraging en zo kan dat dan weer doorverteld worden.
De trein.
Alleen voor durvers.
rdv
Berichten: 1243
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Vertraging door 'niet-aangekondigde werkzaamheden'

Bericht door rdv »

Ook voor geplande werken worden reistijdverlengingen niet vermeld in de planners, (deels) afgeschafte treinen wel. Treinen die omrijden worden enkel aangepast als hierdoor haltes vervallen. De reistijdverlengingen zijn veelal optimistisch ingeschat. Er staat wel een klein i-tje in de marge van de planner waar je een cryptische omschrijving vind en (na veel te veel kliks en downloads) meer info kan vinden over de werken. Zeer onhandig allemaal en een groot contrast met de planner van DB bvb.
En dan hebben we het nog niet gehad over de termijn waarop de werken maar worden aangekondigd: 10 dagen op voorhand. Als ik nu een ticket boek bij DB voor over 3 maanden, krijg ik een waarschuwing dat een aansluiting mogelijks niet mogelijk zal zijn door werken.
The_Knitter
Berichten: 587
Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:33
Locatie: Zwijndrecht NEDERLAND

Re: Vertraging door 'niet-aangekondigde werkzaamheden'

Bericht door The_Knitter »

Dan is de communicatie tegenover de reiziger dus niet op peil, ookal waren het spoedwerkzaamheden of iets dergelijks. Zoiets zou men dan toch nog wel moeten vermelden? Het kan net het wel of niet halen van een overstap beslissen.
Het is dat het één keer omgeroepen werd, verder zweeg de omroep in alle talen (en was de TBG continu weggedoken richting de eerste klas).
Hoe kan een TBG sowieso zeer stellig vermelden dat er "ongeveer 3 minuten rittijdverlenging" is, terwijl de vertraging juist met 6 minuten extra toenam? (de 11 minuten minus de 2 in Brussel en minus de 3 die er bij zouden komen).

Persoonlijk zou ik het fijn vinden dat zulke werkzaamheden (ookal is het enkel de aangepaste tijden) in de reisplanner vermeld staan. Als dat in Railtime/Belgianrail of whatever had gestaan, had ik niet eens de overstap in Doornik geprobeerd.
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Vertraging door 'niet-aangekondigde werkzaamheden'

Bericht door rvdborgt »

rdv schreef:En dan hebben we het nog niet gehad over de termijn waarop de werken maar worden aangekondigd: 10 dagen op voorhand. Als ik nu een ticket boek bij DB voor over 3 maanden, krijg ik een waarschuwing dat een aansluiting mogelijks niet mogelijk zal zijn door werken.
Bij DB is het zeer wisselend. Vaak zijn ze er wel eerder bij dan 10 dagen maar 3 maanden wordt helaas ook vaak niet gehaald. Of er komen tijdens die 3 maanden nog 5 wijzigingen. Alles al eens meegemaakt.
In GB is Network Rail verplicht om minstens 13 weken van tevoren de infrabeperkingen bekend te hebben. De vervoerders hebben een week of 2 erna doorgaans de dienstregeling klaar. Daar kunnen de spoorwegen op het continent nog wat van leren.

Groetjes,
Rian
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Vertraging door 'niet-aangekondigde werkzaamheden'

Bericht door HLE 2302 »

Wanneer er stukken spoor buiten dienst zijn en de treinen over één spoor moeten rijden is dat vaak zo bedacht dat de treinen elkaar op het juiste uur kruisen zonder vertraging te maken. Maar als dan één trein 5 minuten vertraging heeft krijg je natuurlijk een boemerangeffect. Ik denk eerder dat dit de oorzaak was van uw vertraging.
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Plaats reactie