Schooltreinkaart Roosendaal

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Schooltreinkaart Roosendaal

Bericht door rvdborgt »

trainlovertje schreef:
brigitteblij schreef:Mijn zoon gaat reizen vanaf (Oosterhout/bus ->Breda naar Antwerpen.

Ik begrijp dat ov kaart voordeliger is ivm bus vanuit Oosterhout en trein naar Roosendaal.

Echter, is een campuskaart niet veel voordeliger dan een schooltreinkaart? Ondanks dat hij iedere dag van de week op en neer gaat?
Een snelle berekening: ik vergelijk met de prijzen uit de vervoersvoorwaarden: https://www.belgianrail.be/nl/klantendi ... AD4A90.pdf (zie pagina's 157 en 158), want ik kan ze online niet berekenen.
We nemen aan dat het traject tussen Antwerpen en Roosendaal 40 kilometer bedraagt, want ik ken de exacte afstand niet.
Je moet hier de afstand tot de grens nemen voor de prijsberekening: 28 km. Voor de resterende 8 km is er een vaste toeslag die al in de prijs is inbegrepen. Maar dat legt de NMBS nergens goed uit.
trainlovertje schreef:Schooltreinkaart voor 12 maanden onbeperkt reizen: €668
Campus voor 10 enkele ritten: €21,90
Als je dus meer dan (668/21,90)*10=305 ritten per jaar maakt, is een schooltreinkaart voordeliger. Als je minder dan 305 ritten aflegt, is een campus voordeliger.
Met andere woorden: als je meer dan 150 keer per jaar op en af pendelt, is het voordeliger om een schooltreinkaart te nemen. Ik denk dat een student makkelijk over die 150 komt. Ook is een schooltreinkaart praktisch gemakkelijker, want dan moet je niet steeds een lijntje invullen en niet om de 10 ritten (dus elke week) een nieuw validatiebiljet kopen.
Voor de verhouding maakt het echter niet uit.
Een "schooltreinkaart" voor een jaar Antwerpen - Roosendaal kost 612 euro, een Campuskaart 19,90. Met dezelfde berekening kom je dan op 308 ritten per jaar ofwel 154 dagen.

Verder: als er voor het Nederlandse trajectdeel al een vervoerbewijs is, bv. een OV-studentenkaart, dan is een NMBS-abonement tot aan de grens voldoende. Dat is goedkoper dan tot Roosendaal. Een "schooltreinkaart" voor een jaar Antwerpen - Roosendaal Grens (zo heet het grenspunt) kost 196 euro en een Campuskaart 7,10. Een schooltreinkaart is daarmee dus na 276 ritten of 138 reisdagen goedkoper dan een Campuskaart.

Als er aan Nederlandse kant ook een treinabonnement vanaf Breda nodig is, dan moet je ook uitrekenen wat voordeliger is. NS verkoopt ook abonnementen tot aan de grens ("grensabonnement"); Breda - Roosendaal grens kost 199 euro per maand of bij een jaarabonnement 159 per maand.

Groetjes,
Rian
Plaats reactie