Schooltreinkaart Roosendaal

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
student1991

Schooltreinkaart Roosendaal

Bericht door student1991 »

Hallo allemaal,

Ik wil komend jaar graag in Antwerpen studeren, maar woon in Breda (NL).
Daar ik van plan ben om (in ieder geval het eerste jaar) te pendelen, ben ik nu op zoek naar de voordeligste manier van treinreizen op dit traject.

Voor het Nederlandse gedeelte van het traject (t/m Roosendaal) heb ik een OV-studentenkaart. Nu zag ik dat de NMBS de zogenaamde schooltreinkaart Roosendaal heeft. I.c.m. mijn OV-studentenkaart lijkt deze schooltreinkaart mij de beste optie om te reizen op dit traject.

Nu is de informatie op de website van de NMBS helaas wat summier, en ook kan ik niks vinden over het tarief van deze kaart. Is er hier misschien iemand die deze kaart heeft en hier meer over weet? En kun je deze kaart ook als niet-Belg aanschaffen? En dan is er ook nog de campuskaart Roosendaal. Wat het verschil tussen deze kaart en de schooltreinkaart is, is me niet helemaal duidelijk.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen :)
t-town
Berichten: 39
Lid geworden op: 22 nov 2012, 18:03

Re: Schooltreinkaart Roosendaal

Bericht door t-town »

Ik kan je al zeggen dat een campuskaart gebruikt kan worden voor kotstudenten (1x heen en 1x terug per week). Een trajecttreinkaart is dan weer geschikt voor diegenen die dagelijks pendelen.Over de kostprijs van deze verbindingen is jammer genoeg weinig informatie te vinden en ik kan je enkel aanraden eens te gaan luisteren in een station.
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Schooltreinkaart Roosendaal

Bericht door rvdborgt »

student1991 schreef:Ik wil komend jaar graag in Antwerpen studeren, maar woon in Breda (NL).
Daar ik van plan ben om (in ieder geval het eerste jaar) te pendelen, ben ik nu op zoek naar de voordeligste manier van treinreizen op dit traject.

Voor het Nederlandse gedeelte van het traject (t/m Roosendaal) heb ik een OV-studentenkaart. Nu zag ik dat de NMBS de zogenaamde schooltreinkaart Roosendaal heeft. I.c.m. mijn OV-studentenkaart lijkt deze schooltreinkaart mij de beste optie om te reizen op dit traject.

Nu is de informatie op de website van de NMBS helaas wat summier, en ook kan ik niks vinden over het tarief van deze kaart. Is er hier misschien iemand die deze kaart heeft en hier meer over weet? En kun je deze kaart ook als niet-Belg aanschaffen? En dan is er ook nog de campuskaart Roosendaal. Wat het verschil tussen deze kaart en de schooltreinkaart is, is me niet helemaal duidelijk.
Je OV-studentenkaart is geldig tot de grens (dat is dus verder dan Roosendaal). Voor het dagelijkse pendelen heb je daarnaast een "schooltreinkaart" nodig van de grens tot Antwerpen. Die kost 19,30 per maand, 54,00 voor 3 maanden of 193,00 voor een jaar. Die is alleen aan een NMBS-loket te koop. Nationaliteit doet er niet toe.
Als je in Antwerpen nog bus of tram moet gebruiken, dan kun je dat op 1 abonnement kopen. Dat is goedkoper dan twee aparte abonnementen.
Sommige lokettisten weten niet dat abonnementen ook vanaf de grens te koop zijn. Laat je echter niet afschepen, want een abonnement vanaf Roosendaal is duurder dan vanaf de grens.

Groetjes,
Rian
student1991

Re: Schooltreinkaart Roosendaal

Bericht door student1991 »

t-town schreef:Ik kan je al zeggen dat een campuskaart gebruikt kan worden voor kotstudenten (1x heen en 1x terug per week). Een trajecttreinkaart is dan weer geschikt voor diegenen die dagelijks pendelen.Over de kostprijs van deze verbindingen is jammer genoeg weinig informatie te vinden en ik kan je enkel aanraden eens te gaan luisteren in een station.
Ah, dat is dus het verschil. Bedankt voor je reactie :) Ik zal t.z.t. zeker eens op een station gaan informeren.
student1991

Re: Schooltreinkaart Roosendaal

Bericht door student1991 »

rvdborgt schreef:
student1991 schreef:Ik wil komend jaar graag in Antwerpen studeren, maar woon in Breda (NL).
Daar ik van plan ben om (in ieder geval het eerste jaar) te pendelen, ben ik nu op zoek naar de voordeligste manier van treinreizen op dit traject.

Voor het Nederlandse gedeelte van het traject (t/m Roosendaal) heb ik een OV-studentenkaart. Nu zag ik dat de NMBS de zogenaamde schooltreinkaart Roosendaal heeft. I.c.m. mijn OV-studentenkaart lijkt deze schooltreinkaart mij de beste optie om te reizen op dit traject.

Nu is de informatie op de website van de NMBS helaas wat summier, en ook kan ik niks vinden over het tarief van deze kaart. Is er hier misschien iemand die deze kaart heeft en hier meer over weet? En kun je deze kaart ook als niet-Belg aanschaffen? En dan is er ook nog de campuskaart Roosendaal. Wat het verschil tussen deze kaart en de schooltreinkaart is, is me niet helemaal duidelijk.
Je OV-studentenkaart is geldig tot de grens (dat is dus verder dan Roosendaal). Voor het dagelijkse pendelen heb je daarnaast een "schooltreinkaart" nodig van de grens tot Antwerpen. Die kost 19,30 per maand, 54,00 voor 3 maanden of 193,00 voor een jaar. Die is alleen aan een NMBS-loket te koop. Nationaliteit doet er niet toe.
Als je in Antwerpen nog bus of tram moet gebruiken, dan kun je dat op 1 abonnement kopen. Dat is goedkoper dan twee aparte abonnementen.
Sommige lokettisten weten niet dat abonnementen ook vanaf de grens te koop zijn. Laat je echter niet afschepen, want een abonnement vanaf Roosendaal is duurder dan vanaf de grens.

Groetjes,
Rian
Bedankt voor je reactie! Super! :)
Dus er is dus een verschil tussen Roosendaal en de grens, als ik het goed begrijp?
Ik heb nog maar 1 jaar recht op een Nederlandse OV-studentenkaart helaas, dus na dat jaar zou ik dan wel een schooltreinkaart vanaf Roosendaal moeten hebben (i.p.v. vanaf de grens), en dan reizen i.c.m. een bij de NS aangeschaft trajectabonnement Breda-Roosendaal?
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Schooltreinkaart Roosendaal

Bericht door Bibke »

t-town schreef:Ik kan je al zeggen dat een campuskaart gebruikt kan worden voor kotstudenten (1x heen en 1x terug per week). Een trajecttreinkaart is dan weer geschikt voor diegenen die dagelijks pendelen.Over de kostprijs van deze verbindingen is jammer genoeg weinig informatie te vinden en ik kan je enkel aanraden eens te gaan luisteren in een station.
Voor de campuskaart kan je zo veel als je wilt heen en weer en dus niet enkel 1 maal per week. Een tien beurten kaart is wel maar 49 dagen geldig.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Schooltreinkaart Roosendaal

Bericht door rvdborgt »

student1991 schreef:Dus er is dus een verschil tussen Roosendaal en de grens, als ik het goed begrijp?
Jazeker, ongeveer 8 km :)
student1991 schreef:Ik heb nog maar 1 jaar recht op een Nederlandse OV-studentenkaart helaas, dus na dat jaar zou ik dan wel een schooltreinkaart vanaf Roosendaal moeten hebben (i.p.v. vanaf de grens), en dan reizen i.c.m. een bij de NS aangeschaft trajectabonnement Breda-Roosendaal?
Ook NS heeft abonnementen tot de grens en splitsen op de grens is ook dan meestal het goedkoopste. Maar het beste is het om het uit te rekenen.

Op basis van jaarabonnementen, met de huidige prijzen:

Antwerpen - Roosendaal 557 (schooltreinkaart)
Roosendaal - Breda 1408
Totaal: 1965

Antwerpen - Roosendaal Grens: 193 (schooltreinkaart)
Roosendaal Grens - Breda 1826
Totaal: 2019

Om het zelf uit te rekenen:

Tariefafstanden:

Antwerpen - Roosendaal Grens: 28 km
Roosendaal Grens - Breda: 32 km
Roosendaal Grens - Roosendaal: 8 km
Roosendaal - Breda: 24 km

Tarieftabellen NS: http://www.ns.nl/reizigers/klantenservi ... e/tarieven
Tarieftabellen NMBS: http://www.belgianrail.be/nl/klantendie ... arden.aspx

Groetjes,
Rian
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Schooltreinkaart Roosendaal

Bericht door dentheo »

Rian,
er zijn tekens die erop wijzen dat Roosendaal nu toch een belgisch tariefpunt gaat worden incl. automaat..misschien wordt het dan iets makkelijker.
Theo
Groeten vanop de Heide
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Schooltreinkaart Roosendaal

Bericht door rvdborgt »

dentheo schreef:er zijn tekens die erop wijzen dat Roosendaal nu toch een belgisch tariefpunt gaat worden incl. automaat..misschien wordt het dan iets makkelijker.
Die tekens zijn er niet. Het enige wat er verandert, is dat er inderdaad een automaat in Roosendaal zal komen. Het tarief blijft ongewijzigd.

Groetjes,
Rian
ohsnap

Re: Schooltreinkaart Roosendaal

Bericht door ohsnap »

He studen1991,

Ik wil aankomend schooljaar ook in Antwerpen naar school en woon ook in Breda. Weet jij inmidels al wat meer over de prijzen van die schooltreinkaart? Heb er ook naar zitten zoeken maar kom er ook niet uit.

Kloppen die prijzen die rvdborgt zegt?
Dat valt me dan echt alles mee.. Had het een stuk duurder verwacht!

Hoop dat je dit nog leest en me wat verder kunt helpen ;)

Groetjes
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Schooltreinkaart Roosendaal

Bericht door rvdborgt »

ohsnap schreef:Ik wil aankomend schooljaar ook in Antwerpen naar school en woon ook in Breda. Weet jij inmidels al wat meer over de prijzen van die schooltreinkaart? Heb er ook naar zitten zoeken maar kom er ook niet uit.
Die prijzen vind je vooralsnog niet in een online prijsmodule maar wel in de vervoersvoorwaarden:
http://www.belgianrail.be/nl/klantendie ... arden.aspx

In deze PDF (geen idee of deze URL lang houdbaar is):
http://www.belgianrail.be/nl/klantendie ... EA293.ashx

De tabel voor schoolttreinkaarten naar Roosendaal staat op blz. 145. Voor Antwerpen heb je de prijs nodig voor 28 km.

Groetjes,
Rian
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Schooltreinkaart Roosendaal

Bericht door dentheo »

Bovenstaande draad is ondertussen twee jaar oud.

Staan jullie nog achter het advies ?

En hoe heeft het in praktijk gewerkt ?

Ik kreeg nu de vraag voor een treinstudente uit Roosendaal.

Alvast bedankt,
Theo
Groeten vanop de Heide
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Schooltreinkaart Roosendaal

Bericht door rvdborgt »

dentheo schreef:Bovenstaande draad is ondertussen twee jaar oud.

Staan jullie nog achter het advies ?

En hoe heeft het in praktijk gewerkt ?

Ik kreeg nu de vraag voor een treinstudente uit Roosendaal.
De situatie is ongewijzigd, alleen de prijzen zijn iets verhoogd. Van de praktijk kan ik weinig vertellen, anders dan dat ik er verder geen klachten over zie.
Dus voor een student uit Roosendaal:
- Bij een aanwezige studenten-OV-kaart in Nederland (is geldig tot de grens): bij de NMBS een abonnement vanaf Roosendaal Grens kopen.
- Zonder abonnement in Nederland: bij de NMBS een abonnement vanaf Roosendaal kopen.

Verder: bij internationale reizen niet in- of uitchecken met een OV-chipkaart. Het NMBS-abonnement heeft als het goed is een streepjescode voor de poortjes in Roosendaal.

Groetjes,
Rian
brigitteblij

Re: Schooltreinkaart Roosendaal

Bericht door brigitteblij »

Goedemiddag,

Mij is het helaas nog niet helemaal duidelijk....

Mijn zoon gaat reizen vanaf (Oosterhout/bus ->Breda naar Antwerpen.

Ik begrijp dat ov kaart voordeliger is ivm bus vanuit Oosterhout en trein naar Roosendaal.

Echter, is een campuskaart niet veel voordeliger dan een schooltreinkaart? Ondanks dat hij iedere dag van de week op en neer gaat?

Graag advies.

vr gr Brigitte
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Schooltreinkaart Roosendaal

Bericht door trainlovertje »

brigitteblij schreef:Goedemiddag,

Mij is het helaas nog niet helemaal duidelijk....

Mijn zoon gaat reizen vanaf (Oosterhout/bus ->Breda naar Antwerpen.

Ik begrijp dat ov kaart voordeliger is ivm bus vanuit Oosterhout en trein naar Roosendaal.

Echter, is een campuskaart niet veel voordeliger dan een schooltreinkaart? Ondanks dat hij iedere dag van de week op en neer gaat?

Graag advies.

vr gr Brigitte
Brigitte

Een snelle berekening: ik vergelijk met de prijzen uit de vervoersvoorwaarden: https://www.belgianrail.be/nl/klantendi ... AD4A90.pdf (zie pagina's 157 en 158), want ik kan ze online niet berekenen.
We nemen aan dat het traject tussen Antwerpen en Roosendaal 40 kilometer bedraagt, want ik ken de exacte afstand niet.
Schooltreinkaart voor 12 maanden onbeperkt reizen: €668
Campus voor 10 enkele ritten: €21,90
Als je dus meer dan (668/21,90)*10=305 ritten per jaar maakt, is een schooltreinkaart voordeliger. Als je minder dan 305 ritten aflegt, is een campus voordeliger.
Met andere woorden: als je meer dan 150 keer per jaar op en af pendelt, is het voordeliger om een schooltreinkaart te nemen. Ik denk dat een student makkelijk over die 150 komt. Ook is een schooltreinkaart praktisch gemakkelijker, want dan moet je niet steeds een lijntje invullen en niet om de 10 ritten (dus elke week) een nieuw validatiebiljet kopen.

Is dit een antwoord op je vraag?
Groeten
Plaats reactie