Goedkoopste manier om te reizen van België naar Nederland.

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
Plaats reactie
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Goedkoopste manier om te reizen van België naar Nederland.

Bericht door HLE 2302 »

Goeie avond.

Ik heb een vriend die vrijdag met de trein van Kortrijk naar Amsterdam wil reizen. Ik heb samen met hem wat zitten uitzoeken wat de goedkoopste manier is, maar we snappen niet echt wat het prijssysteem full flex en dergelijke van B-Europe inhoud.

Het plan is om te reizen met een GO PASS vanuit kortrijk tot grensstation Essen, en vandaar dan verder naar Amsterdam. We raken er echter niet uit wat nu het goedkoopste is vanaf Essen. Een treinticket van Essen naar Amsterdam, of een apart ticket van Essen tot Roosendaal, om dan een ticket te kopen van Roosendaal naar Amsterdam, alsook weten we niet welke speciale/goedkopere tarieven er eventueel zijn in Nederland, voor een persoon van 22 jaar.

Aangezien op dit forum ook wat Nederlandse collega's zitten vroeg ik me af of deze raad wisten.

Alvast hartelijk bedankt !

Mvg,
Aaron.
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
rvdborgt
Berichten: 4322
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Goedkoopste manier om te reizen van België naar Nederlan

Bericht door rvdborgt »

HLE 2302 schreef:Ik heb een vriend die vrijdag met de trein van Kortrijk naar Amsterdam wil reizen. Ik heb samen met hem wat zitten uitzoeken wat de goedkoopste manier is, maar we snappen niet echt wat het prijssysteem full flex en dergelijke van B-Europe inhoud.

Het plan is om te reizen met een GO PASS vanuit kortrijk tot grensstation Essen, en vandaar dan verder naar Amsterdam. We raken er echter niet uit wat nu het goedkoopste is vanaf Essen. Een treinticket van Essen naar Amsterdam, of een apart ticket van Essen tot Roosendaal, om dan een ticket te kopen van Roosendaal naar Amsterdam, alsook weten we niet welke speciale/goedkopere tarieven er eventueel zijn in Nederland, voor een persoon van 22 jaar.
In Nederland zijn er geen bijzondere kortingen voor jongeren op binnenlandse tickets. Is er ook een terugreis? En zo ja, wanneer?

Voor een enkele reis: Enkele reis Essen - Amsterdam met jongerenkorting. Geef op de http://www.b-europe.com aan dat je jongere bent. Geldt op werkdagen pas vanaf 9 uur.
Voor een retour met de terugreis t/m maandag (paasmaandag): Benelux-weekend. Is iets goedkoper dan jongerentarief. Geef op de website heen- en terugreis tegelijk op, anders zie je dit tarief niet (is alleen als retour te koop).
Voor een retour met terugreis na paasmaandag: zowel heen als terug jongerenkorting.

Je legt je niet vast op een bepaalde trein, wel op een bepaalde dag voor de reis.

Groetjes,
Rian
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Goedkoopste manier om te reizen van België naar Nederlan

Bericht door HLE 2302 »

Vrijdag is de heenreis, zondag is de terugreis.
Als ik de op de website van B-Europe H/T neem komen er 2 enkele reizen aan met jongerentarief, geen benelux weekend ?

Het plan is om de gewone benelux te nemen, er staat ook iets van Semi Flex voor 14 € of full flex voor 24 € ... Wat is het verschil tussen deze 2 ?
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
rvdborgt
Berichten: 4322
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Goedkoopste manier om te reizen van België naar Nederlan

Bericht door rvdborgt »

HLE 2302 schreef:Vrijdag is de heenreis, zondag is de terugreis.
Als ik de op de website van B-Europe H/T neem komen er 2 enkele reizen aan met jongerentarief, geen benelux weekend ?

Het plan is om de gewone benelux te nemen, er staat ook iets van Semi Flex voor 14 € of full flex voor 24 € ... Wat is het verschil tussen deze 2 ?
14,90 (maal 2) is een Benelux-weekend Essen - Amsterdam Centraal. Selecteer het tarief en klik op "Details". Als je doorklikt met "Bevestig selectie" zie je dat ook weer als je daar op de tab "Tarieven" klikt. 24,80 is vol tarief zonder enige korting. Jongerentarief is 16,10 enkele reis.

Met je internationale ticket mag je de IC Direct (voorheen: Fyra) zonder toeslag gebruiken.

Voor de terugreis op zondag zijn er trouwens werkzaamheden. De snelste reis is dan IC Direct naar Breda, vervangende bus naar Noorderkempen en verder met de trein. De planners zijn helaas nog niet volledig, maar als je "via Noorderkempen" afdwingt in de DB-planner, dan komt het al in de buurt:

http://reiseauskunft.bahn.de/bin/query.exe/n

Dit zou dan ieder uur moeten kunnen (er ontbreken nog treinen in de planner).

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5306
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Goedkoopste manier om te reizen van België naar Nederlan

Bericht door Steve »

Dan moet die IC Direct natuurlijk wel rijden... :wink:
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Goedkoopste manier om te reizen van België naar Nederlan

Bericht door HLE 2302 »

rvdborgt schreef:
HLE 2302 schreef:Vrijdag is de heenreis, zondag is de terugreis.
Als ik de op de website van B-Europe H/T neem komen er 2 enkele reizen aan met jongerentarief, geen benelux weekend ?

Het plan is om de gewone benelux te nemen, er staat ook iets van Semi Flex voor 14 € of full flex voor 24 € ... Wat is het verschil tussen deze 2 ?
14,90 (maal 2) is een Benelux-weekend Essen - Amsterdam Centraal. Selecteer het tarief en klik op "Details". Als je doorklikt met "Bevestig selectie" zie je dat ook weer als je daar op de tab "Tarieven" klikt. 24,80 is vol tarief zonder enige korting. Jongerentarief is 16,10 enkele reis.

Met je internationale ticket mag je de IC Direct (voorheen: Fyra) zonder toeslag gebruiken.

Voor de terugreis op zondag zijn er trouwens werkzaamheden. De snelste reis is dan IC Direct naar Breda, vervangende bus naar Noorderkempen en verder met de trein. De planners zijn helaas nog niet volledig, maar als je "via Noorderkempen" afdwingt in de DB-planner, dan komt het al in de buurt:

http://reiseauskunft.bahn.de/bin/query.exe/n

Dit zou dan ieder uur moeten kunnen (er ontbreken nog treinen in de planner).

Groetjes,
Rian
Hartelijk dank voor het vlotte antwoord, en indien we zouden terugkeren over Roosendaal, wat is dan de vlotste verbinding ?

Mvg.
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
rvdborgt
Berichten: 4322
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Goedkoopste manier om te reizen van België naar Nederlan

Bericht door rvdborgt »

HLE 2302 schreef:
rvdborgt schreef:Voor de terugreis op zondag zijn er trouwens werkzaamheden. De snelste reis is dan IC Direct naar Breda, vervangende bus naar Noorderkempen en verder met de trein. De planners zijn helaas nog niet volledig, maar als je "via Noorderkempen" afdwingt in de DB-planner, dan komt het al in de buurt:

http://reiseauskunft.bahn.de/bin/query.exe/n

Dit zou dan ieder uur moeten kunnen (er ontbreken nog treinen in de planner).
Hartelijk dank voor het vlotte antwoord, en indien we zouden terugkeren over Roosendaal, wat is dan de vlotste verbinding ?
Probeer het zelf door "via Roosendaal" af te dwingen in de planner. Maar ik zou het niet doen. Het duurt langer en je zit vijf kwartier in de stopbus van Roosendaal tot Kapellen i.p.v. een halfuur in de snelbus van Breda tot Noorderkempen. Voor de tickets maakt het niet uit.

Groetjes,
Rian
Plaats reactie