Intercités nemen met een Frankrijk Pass

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2062
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Intercités nemen met een Frankrijk Pass

Bericht door Dieselfreak »

Ik ben momenteel Frankrijk aan het verkennen met een One Country Pass. Nu zeggen diverse bronnen dat voor bepaalde Franse treinen een reservering/toeslag vereist is, waaronder een aantal Intercités. Welke dat precies zijn, wordt meestal niet vermeld. Hier staat wel:
Routevoorbeelden:

Paris - Clermont-Ferrand

Paris - Limoges - Toulouse

Bordeaux - Toulouse - Montpellier - Marseille - Nice
Zijn dat alle IC's die een reservering vereisen? Kun je de andere gewoon nemen met een One Country Pass zonder verder iets te moeten doen?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
benoit
Berichten: 147
Lid geworden op: 09 okt 2010, 15:25

Re: Intercités nemen met een Frankrijk Pass

Bericht door benoit »

Inderdaad, dit zijn de drie grote lijnen doorheen Frankrijk waarop op de Intercités in principe reservatie verplicht is.
Let wel dat op sommige van deze lijnen ook Intercités rijden die de lijn niet volledig volgen en dus geen reservatieplicht hebben. Alle Intercités de Nuit hebben reservatieplicht.

Bv Op Paris-Orléans-Limoges-Brive-Toulouse-Cerbère is er reservatieplicht, maar niet op de Intercités Paris-Oléans-Tours en Paris-Orléans-Salbris-Vierzon-Montlucon
Op Paris-Nevers-Clermont Ferrand is er reservatieplicht, maar niet op Paris-Montargis-Cosne-Nevers

Alle uurregelingen en folders per lijn (met aanduiding of er al dan niet reservatieplicht is) vind je hier : http://intercites.sncf.com/reseau-inter ... lunea-teoz

Hopelijk ben je hiermee geholpen :wink:
groentje
Berichten: 7272
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Intercités nemen met een Frankrijk Pass

Bericht door groentje »

Het was vroeger toch wel duidelijker, de Intercités met reservatieplicht werden Téoz genoemd, de andere Intercités (Corail was al even afgeschaft). Men heeft er nu een amalgaam van gemaakt, wat de communicatie er niet echt makkelijker op maakt.
Overigens, ik vermoed dat die toeslagen best wel meevallen, hoor. Er zijn geen, of grotere, contingenten voor reizigers met passes of andere kortingen dan op TGV, en de toeslagen zijn kleiner. Bon, ik weet niet of ik, met mijn FIP-coupon, onder dezelfde voorwaarden val, maar als ik een TGV reserveer tussen Rijsel en pakweg Marseille, dan betaal ik daarvoor tussen de 2 en 14 euro, als ik het wel heb, op voorwaarde dat er nog plaats is voor passhouders. Op een Intercitéstrein tussen Clermont-Ferrand en Paris-Bercy, en tussen Paris-Austerlitz en Limoges, betaalde ik telkens 1,50 euro...
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2062
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Intercités nemen met een Frankrijk Pass

Bericht door Dieselfreak »

groentje schreef:Overigens, ik vermoed dat die toeslagen best wel meevallen, hoor. Er zijn geen, of grotere, contingenten voor reizigers met passes of andere kortingen dan op TGV, en de toeslagen zijn kleiner. Bon, ik weet niet of ik, met mijn FIP-coupon, onder dezelfde voorwaarden val, maar als ik een TGV reserveer tussen Rijsel en pakweg Marseille, dan betaal ik daarvoor tussen de 2 en 14 euro, als ik het wel heb, op voorwaarde dat er nog plaats is voor passhouders. Op een Intercitéstrein tussen Clermont-Ferrand en Paris-Bercy, en tussen Paris-Austerlitz en Limoges, betaalde ik telkens 1,50 euro...
& Waar kun je die toeslag kopen? Kan dat aan de automaten in de Franse stations? En ben je dan verplicht een trein van een specifiek uur te nemen? Trouwens, wat gebeurt er als je gecontroleerd wordt op een trein waarvoor toeslag vereist is en je hebt die niet betaald?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
benoit
Berichten: 147
Lid geworden op: 09 okt 2010, 15:25

Re: Intercités nemen met een Frankrijk Pass

Bericht door benoit »

Dieselfreak schreef: & Waar kun je die toeslag kopen? Kan dat aan de automaten in de Franse stations? En ben je dan verplicht een trein van een specifiek uur te nemen? Trouwens, wat gebeurt er als je gecontroleerd wordt op een trein waarvoor toeslag vereist is en je hebt die niet betaald?
Aan de automaten betwijfel ik, maar aan de loketten die nog in zowat alle stations aanwezig zijn waar er Intercités stoppen kan je dit kopen.
Bij een "Intercités à réservation obligatoire" moet je die specifieke trein nemen, met toegewezen plaats. Bij gewone mag je vrij de trein en je plaats kiezen.
Accelerat
Berichten: 2771
Lid geworden op: 01 sep 2006, 22:37
Locatie: Canada

Re: Intercités nemen met een Frankrijk Pass

Bericht door Accelerat »

Gewoon een forfait-reservering kopen aan de automaat. 8)
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2062
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Intercités nemen met een Frankrijk Pass

Bericht door Dieselfreak »

Weet iemand trouwens hoe het zit met de RER in en rond Parijs? C, D en E worden door de SNCF uitgebaat, dus dat zou geen probleem mogen zijn. A en B echter worden door RATP gebruikt, dus dat is waarschijnlijk een ander verhaal.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Elgar
Berichten: 621
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:41

Re: Intercités nemen met een Frankrijk Pass

Bericht door Elgar »

Een Interrail Pass is niet geldig op de RER's en trouwens ook niet op de treinen van Transilien. Transilien zijn de door de SNCF gereden treinen in de regio Île-de-France.
De perrons van de RER's en ook een groot aantal van de Transiliens zijn afgeschermd met poortjes. Met een gewoon ticket geraak je daar niet door.
groentje
Berichten: 7272
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Intercités nemen met een Frankrijk Pass

Bericht door groentje »

Ze hebben bij de Franse spoorwegen blijkbaar ook last van de 'beperkoloog'.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Intercités nemen met een Frankrijk Pass

Bericht door K V B »

groentje schreef:Ze hebben bij de Franse spoorwegen blijkbaar ook last van de 'beperkoloog'.
Dat is nooit anders geweest. In mijn jeugd reisden we door Frankrijk met BIJ biljetten, en die kwamen met een hele folder waar in stond welke treinen je wel en niet mocht nemen...
rvdborgt
Berichten: 4325
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Intercités nemen met een Frankrijk Pass

Bericht door rvdborgt »

Elgar schreef:Een Interrail Pass is niet geldig op de RER's en trouwens ook niet op de treinen van Transilien. Transilien zijn de door de SNCF gereden treinen in de regio Île-de-France.
De perrons van de RER's en ook een groot aantal van de Transiliens zijn afgeschermd met poortjes. Met een gewoon ticket geraak je daar niet door.
Bij mijn weten geldt Interrail op alle treinen van de SNCF, incl. de door de SNCF gereden RER's. Je kunt daarvoor zelfs een "contremarque de passage" halen aan een loketje, waarmee je dan door die poortjes kan komen.

Groetjes,
Rian
Elgar
Berichten: 621
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:41

Re: Intercités nemen met een Frankrijk Pass

Bericht door Elgar »

rvdborgt schreef:
Elgar schreef:Een Interrail Pass is niet geldig op de RER's en trouwens ook niet op de treinen van Transilien. Transilien zijn de door de SNCF gereden treinen in de regio Île-de-France.
De perrons van de RER's en ook een groot aantal van de Transiliens zijn afgeschermd met poortjes. Met een gewoon ticket geraak je daar niet door.
Bij mijn weten geldt Interrail op alle treinen van de SNCF, incl. de door de SNCF gereden RER's. Je kunt daarvoor zelfs een "contremarque de passage" halen aan een loketje, waarmee je dan door die poortjes kan komen.

Groetjes,
Rian
Wat vast staat is dat het zeer onduidelijk is of het nu geldig is of niet, op internet kom ik beide beweringen tegen.
Ik dacht dat men zo'n "contremarque de passage" enkel kon afhalen voor een rit tussen de luchthaven Charles De Gaulle en Paris-Nord en ook alleen maar in deze richting.

Een tweetal jaren geleden is het mij alleszins niet (volledig) gelukt om enkel met een Interrail pass vanuit Paris-Est naar La Ferté-Milon te reizen om daar dan over te stappen op een TER naar Reims.
In Paris-Est bots je namelijk op de poortjes. Zowel bij de infobalie van Transilien als van Grandes Lignes kon men mij niet zeggen of een Interrail geldig was. Men wist het niet, maar men had een sterk vermoeden van niet...
Dan maar een ticketje tot het eerste station op de route gekocht, louter om de barrière te passeren. Bij controle op de trein, had men zo'n Interrail blijkbaar nog nooit gezien, maar na enige tijd de pass te bestuderen, kreeg ik de melding dat het in orde was. Er staat dan ook zwart wit vermeld dat het geldig is bij SNCF.
Accelerat
Berichten: 2771
Lid geworden op: 01 sep 2006, 22:37
Locatie: Canada

Re: Intercités nemen met een Frankrijk Pass

Bericht door Accelerat »

rvdborgt schreef:
Elgar schreef:Een Interrail Pass is niet geldig op de RER's en trouwens ook niet op de treinen van Transilien. Transilien zijn de door de SNCF gereden treinen in de regio Île-de-France.
De perrons van de RER's en ook een groot aantal van de Transiliens zijn afgeschermd met poortjes. Met een gewoon ticket geraak je daar niet door.
Bij mijn weten geldt Interrail op alle treinen van de SNCF, incl. de door de SNCF gereden RER's. Je kunt daarvoor zelfs een "contremarque de passage" halen aan een loketje, waarmee je dan door die poortjes kan komen.

Groetjes,
Rian
Moet je wel zeggen dat je er Parijs mee moet doorkruisen naar een buitenwijk anders is het antwoord simpel: Betalen. Dat is mijn ervaring op het gare de Lyon althans.
rvdborgt
Berichten: 4325
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Intercités nemen met een Frankrijk Pass

Bericht door rvdborgt »

Accelerat schreef:
rvdborgt schreef:
Elgar schreef:Een Interrail Pass is niet geldig op de RER's en trouwens ook niet op de treinen van Transilien. Transilien zijn de door de SNCF gereden treinen in de regio Île-de-France.
De perrons van de RER's en ook een groot aantal van de Transiliens zijn afgeschermd met poortjes. Met een gewoon ticket geraak je daar niet door.
Bij mijn weten geldt Interrail op alle treinen van de SNCF, incl. de door de SNCF gereden RER's. Je kunt daarvoor zelfs een "contremarque de passage" halen aan een loketje, waarmee je dan door die poortjes kan komen.
Moet je wel zeggen dat je er Parijs mee moet doorkruisen naar een buitenwijk anders is het antwoord simpel: Betalen. Dat is mijn ervaring op het gare de Lyon althans.
Als ik het goed heb, is de exploitatie tussen gare de Lyon en gare du Nord door de RATP. En dan moet je dus betalen. Verder moet je bij de RATP niet direct kennis verwachten over de geldigheid van tickets bij de SNCF. Wél zouden ze je moeten kunnen vertellen welke lijnen/lijndelen er onder RATP of SNCF vallen.

Groetjes,
Rian
Elgar
Berichten: 621
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:41

Re: Intercités nemen met een Frankrijk Pass

Bericht door Elgar »

Zonet ontdekt, op http://be.voyages-sncf.com/nl/pass/stoel-reservering kan je uw reservaties in combinatie met een Interrail pass Frankrijk nu online doen!
Plaats reactie