3 en 4 maanden voorverkoop: splitsen?

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
Plaats reactie
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

3 en 4 maanden voorverkoop: splitsen?

Bericht door kika »

Ik probeer weer een kaartje te regelen voor Barcelona-Antwerpen: DB en CD verkopen ze die niet online, bij SNCF en RENFE kan ik geen Railplus aangeven en de NMBS die wilt hem (nog?) niet verkopen. Thalys verkoopt nog geen kaartjes voor de datum dat ik graag wil reizen (eind augustus, begin september), maar via Rijsel vind ik ook prima. Rijsel-Antwerpen is met IC nog niet boekbaar. Is het nu slimmer om te wachten op het moment dat ik de complete rit in 1 ticket kan boeken of tellen 2 tickets ook als 1 reis met bijbehorende reizigersbescherming (denk vertraging en aansluitingen missen)? En is het dan slimmer om tot Lille of tot Parijs te boeken in geval van splitsen?
Laatst gewijzigd door kika op 18 mei 2014, 22:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: 3 en 4 maanden voorverkoop: splitsen?

Bericht door Steven »

Uw reis opsplitsen in meerdere tickets kan in vele gevallen de prijs wel zwaar drukken. Heb zo al meermaals belgie Oostenrijk geboekt met soms tot bijna 50% verschil tov alles in 1 ticket.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: 3 en 4 maanden voorverkoop: splitsen?

Bericht door kika »

Bedankt voor het snelle antwoord, bij deze gelijk de knoop doorgehakt. De SNCF is de gelukkige (?) winnaar van mijn centen. Renfe had goedkopere kaartjes voor het traject tot Parijs, maar verloor vlak voor het einde tussen Parijs en Rijsel. Ze hadden nog wel geprobeerd door in een eerste schermpje 151€ te beloven om dan in het tweede plots naar 195,10€ te stijgen. Iets teveel van het goede. Tijdens het controleren van de prijs voor een standaard biljetje Rijsel-Antwerpen ging de NMBS aan de haal met de prijs voor gekste routeberekening:
nmbs-gekkigheid.png
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: 3 en 4 maanden voorverkoop: splitsen?

Bericht door Steven »

Zotte dingen :-)
The_Knitter
Berichten: 587
Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:33
Locatie: Zwijndrecht NEDERLAND

Re: 3 en 4 maanden voorverkoop: splitsen?

Bericht door The_Knitter »

En dat terwijl Lille Europe - Lille Flandres maar een magere 10 minuten lopen is (en dan heb je nog de metro en bus daar). Volgens mij geeft DB ook aan om te lopen, maar NMBS kiest een "leuke" route per trein, die veel meer centen en tijd kost.
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: 3 en 4 maanden voorverkoop: splitsen?

Bericht door Kristofke »

De NMBS is op de hoogte dat het traject Franse grens - Barcelona niet te boeken is.

Dat komt omdat de sncf deze verbinding in een ander reservatie systeem hebben ondergebracht waar de NMBS tot op heden geen toegang tot heeft.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: 3 en 4 maanden voorverkoop: splitsen?

Bericht door kika »

Kristofke schreef:De NMBS is op de hoogte dat het traject Franse grens - Barcelona niet te boeken is.

Dat komt omdat de sncf deze verbinding in een ander reservatie systeem hebben ondergebracht waar de NMBS tot op heden geen toegang tot heeft.
Zou prachtig zijn als dat soort zaken (niet per sé in detail) er fatsoenlijk uit komt rollen. Voor overstappen tussen Paris Nord en gare de Lyon is het wel mogelijk dat er staat dat je ter plaatse voor die verplaatsing je moet voorzien van een vervoerbewijs. Iets als 'probeer een trein vroeger of later' is dan niet behulpzaam. Nog beter is natuurlijk als het allemaal overal verkrijgbaar is :wink:

Bedankt voor de informatie in ieder geval, altijd handig om te weten. Qua reizigersrechten, is er daar nog iemand die weet of het splitsen in verschillende tickets invloed heeft? Bijvoorbeeld i.v.m. vertragingen en reservaties?
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: 3 en 4 maanden voorverkoop: splitsen?

Bericht door rvdborgt »

kika schreef:Bedankt voor de informatie in ieder geval, altijd handig om te weten. Qua reizigersrechten, is er daar nog iemand die weet of het splitsen in verschillende tickets invloed heeft? Bijvoorbeeld i.v.m. vertragingen en reservaties?
Je gaat dan in principe verschillende vervoersovereenkomsten aan en dat heeft nadelen.
Bij vertraging onderweg waarbij je om moet boeken kan het nog meevallen, zeker als je tickets van dezelfde distributeur komen. Bij klachten achteraf zal men je daar echter steevast op wijzen.

Groetjes,
Rian
Plaats reactie