ICE's in Duitsland nemen met een One Country Pass

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2064
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

ICE's in Duitsland nemen met een One Country Pass

Bericht door Dieselfreak »

Ik ben van plan volgende maand Duitsland te verkennen met een One Country Pass. De site van interrail geeft aan:

"Reserveren voor gewone ICE hogesnelheidstreinen is optioneel. Reserveren voor de ICE van Frankfurt naar Parijs en voor de snelle ICE sprinters is verplicht.".

Aangezien voor de gewone ICE reserveren niet verplicht is, moet je dan ook geen toeslag betalen? Kan je dus met een Interrail Pass een gewone ICE nemen net zoals iedere andere trein?
Verder: wordt op het station aangegeven of het om een gewone ICE of een ICE-sprinter gaat? Volgens Wikipedia zijn de volgende treinen ICE-sprinters:

1091
1093 Berlijn — Frankfurt am Main 3:36 3:37

1092
1090 Frankfurt am Main — Berlijn 3:37 3:35
1094 Hamburg Essen Düsseldorf Keulen 3:29
1095 Keulen Düsseldorf Duisburg Essen Hamburg 3:29
1097 Hamburg Hannover Frankfurt am Main 3:21

Vallen alle overige ICE's, behalve die van Frankfurt naar Parijs, onder de niet-reserveringsplichtige? En zijn er verder nog treinen in Duitsland waarvoor nog een toeslag of reservering vereist is? Elders op interrail staat:

"Voor internationale treinen geldt dat de InterRail pas geldig moet zijn in alle landen waar de trein doorheen rijdt."

Betekent dit dat je met een Pass die enkel voor Duitsland geldig is, geen trein kunt nemen die naar een van de buurlanden rijdt, ook al verlaat je Duitsland niet?

Alvast bedankt voor de antwoorden.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
FLV-FGSP
Berichten: 1885
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: ICE's in Duitsland nemen met een One Country Pass

Bericht door FLV-FGSP »

Duitsland is een aangenaam land voor Interrailers, buiten die genoemde Sprinters en nachttreinen heb je geen last van toeslagen en verplichte reserveringen. Als je zo'n ICE naar Parijs alleen binnen Duitsland gebruikt, hoef je ook niet te reserveren.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: ICE's in Duitsland nemen met een One Country Pass

Bericht door kika »

Er zijn nog enkele reserveringsplichtige treinen (TGV naar Marseille, Thalys binnen Duitsland) en wat 'speciale gevallen' zoals de HKX (Keulen-Hamburg). Voor zover ik weet is bvb. de TGV op binnenlandse trajecten niet reservervingsplichtig.
The_Knitter
Berichten: 587
Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:33
Locatie: Zwijndrecht NEDERLAND

Re: ICE's in Duitsland nemen met een One Country Pass

Bericht door The_Knitter »

Bij HKX is de InterRail niet geldig.
Ook bij een paar andere private spoorwegmaatschappijen is de interrail (deels) niet geldig.

Met je Interrail-pas mag je in vrijwel alle IC's en ICE's stappen. Geldt ook voor een gros aan EC's. EN en CNL zijn wel reserveringsplichtig, net als de ICE van- en naar Frankrijk (maar binnen Duitsland mag je wel zonder reservering), en de Thalys is ook reserveringsplichtig, net als de TGV.

Je kan optioneel een zitplaatsreservering voor een IC of ICE boeken voor €4,50 (ook aan het loket of online). Dan ben je gewis van een zitplaats. Mijn ervaring is, en ik heb al vele IC's en ICE's met Interrail gehad, dat er altijd wel ergens een plekje te vinden zijn. Maar bijvoorbeeld de ICE's tussen Frankfurt en Nederland zitten altijd ramvol, dus die reserveer ik altijd. Als ik een reis met een ICE heb van een aantal uren, doe ik meestal ook een zitplaatsreservering. Gewoon, voor het comfort. Maar dat is uiteraard weer niet verplicht.

Indien er geen vrije zitplaats is, die niet gereserveerd is, mag je wel mee, maar zal je moeten staan.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2064
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: ICE's in Duitsland nemen met een One Country Pass

Bericht door Dieselfreak »

Oké, dat weet ik dus ook weer allemaal.

Het verschil tussen de gewone ICE en de Sprinter is trouwens te merken in de internationale treinplanner van de NMBS-website. Als je bijvoorbeeld de ICE Hamburg - Keulen selecteert die 9 keer stopt, heb je de keuze tussen wel of geen zitplaatsreservering, maar als je de ICE selecteert die enkel in Essen en Düsseldorf stopt, is er geen keuze, dan is plaatsreservering automatisch inbegrepen. Dat is dus een Sprinter.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: ICE's in Duitsland nemen met een One Country Pass

Bericht door kika »

Er zijn nauwelijks sprinters en als het niet opvalt in de kortere reistijd (bijvoorbeeld omdat je tussen Aachen en Keulen neemt), kan je het nog op het perron nemen en bij zo'n korte afstand zijn er bijna altijd veel alternatieven.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2064
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: ICE's in Duitsland nemen met een One Country Pass

Bericht door Dieselfreak »

Weet iemand hoe het zit met de Bayerische Zugspitzbahn? Daar dit geen gewone spoorlijn is, maar een metersporige tandradbaan, neem ik aan dat Interrail daarop niet bruikbaar is?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: ICE's in Duitsland nemen met een One Country Pass

Bericht door kika »

Interrail heb ik niet, maar ik raad je wel aan om even precies uit te zoeken welke treinen je daar zou willen nemen, er is meer dan enkel het tandradgedeelte: zo is het Bayern ticket gewoon geldig tussen Garmisch-Partenkirchen en Grainau, heel dikke kans dat je interrail daar dus ook geldig is, voor het tandrad gedeelte mag je dan weer diep in je buidel tasten: http://zugspitze.de/media/downloads/zah ... 4_netz.jpg Het is trouwens hetzelfde bedrijf dat veel kabelbanen e.d. daar uitbaat, je kan eventueel een rond'rit' maken.
Elgar
Berichten: 621
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:41

Re: ICE's in Duitsland nemen met een One Country Pass

Bericht door Elgar »

Je krijgt trouwens een kleine korting op de ticketprijs van de Zugspitzebahn als je met de trein in Garmisch-Partenkirchen toegekomen bent.
Ik wist het niet, maar de lokettiste vroeg er zelf naar!
Plaats reactie