Duurder om minder ver en trager te treinen?

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
Plaats reactie
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Duurder om minder ver en trager te treinen?

Bericht door kika »

Ik dacht dat het een relatief wijd verspreid concept was dat wanneer je met een tragere trein een kortere reisweg aflegt dat het dan goedkoper is, of op z'n minst hetzelfde tarief. Ben ik tegen een fout in de reisplanner van de NMBS gelopen, of een gekkigheid van 1 of ander tariefsysteem? Ik wil een ritje Antwerpen-Amsterdam Lelylaan maken, ik dacht dat is net zo duur als een kaartje naar Amsterdam Centraal, of een paar cent verschil: 18,30€ tot Centraal (Rail Plus, Voordeelurenkaart), en 19€ tot in Lelylaan (waarbij ik overstap van de ICD in Schiphol). Kan ik niet 'afzien van een deel van de reisweg' en gewoon overstappen in Schiphol?
wattman
Berichten: 264
Lid geworden op: 23 apr 2007, 20:48

Re: Duurder om minder ver en trager te treinen?

Bericht door wattman »

Zijn beide verbindingen wel met de IC Direct? In dat tarief moet toeslag voor Rotterdam - Schiphol zitten.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Duurder om minder ver en trager te treinen?

Bericht door kika »

ja hoor, om in Lelylaan te geraken stap je gewoon in schiphol over van diezelfde icd, op een sneltrein als ik me niet vergis, die hetzelfde traject volgt maar vaker stopt.
rvdborgt
Berichten: 4325
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Duurder om minder ver en trager te treinen?

Bericht door rvdborgt »

kika schreef:Ik dacht dat het een relatief wijd verspreid concept was dat wanneer je met een tragere trein een kortere reisweg aflegt dat het dan goedkoper is, of op z'n minst hetzelfde tarief. Ben ik tegen een fout in de reisplanner van de NMBS gelopen, of een gekkigheid van 1 of ander tariefsysteem? Ik wil een ritje Antwerpen-Amsterdam Lelylaan maken, ik dacht dat is net zo duur als een kaartje naar Amsterdam Centraal, of een paar cent verschil: 18,30€ tot Centraal (Rail Plus, Voordeelurenkaart), en 19€ tot in Lelylaan (waarbij ik overstap van de ICD in Schiphol). Kan ik niet 'afzien van een deel van de reisweg' en gewoon overstappen in Schiphol?
Dat mag zeker. Het is helaas geen fout van de NMBS maar de kromme internationale tarieven van NS. Volgend jaar komt dat als het goed is niet meer voor.

Groetjes,
Rian
rdv
Berichten: 1243
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Duurder om minder ver en trager te treinen?

Bericht door rdv »

In de categorie "minder ver" kan ook dit voorbeeld:
Amsterdam - Antwerpen: 70 EUR
Amsterdam - Parijs: 35 EUR.
Kan ik een ticket naar Parijs boeken en in Antwerpen uitstappen?
Ik vind in de Thalys voorwaarden niets terug over "afzien van een deel van de reisweg".
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Duurder om minder ver en trager te treinen?

Bericht door Shrek »

rdv schreef:In de categorie "minder ver" kan ook dit voorbeeld:
Amsterdam - Antwerpen: 70 EUR
Amsterdam - Parijs: 35 EUR.
Kan ik een ticket naar Parijs boeken en in Antwerpen uitstappen?
Ik vind in de Thalys voorwaarden niets terug over "afzien van een deel van de reisweg".
Wat kunnen ze je maken als je gewoon uitstapt in Antwerpen? :wink:
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5316
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Duurder om minder ver en trager te treinen?

Bericht door Steve »

Inderdaad - ook al staat er niets formeels over in, ik zie moeilijk in hoe men je zou kunnen verplichten om toch maar op de trein te blijven zitten (los van het feit dat dit sowieso bijna onmogelijk te contoleren is).
Horatio
Berichten: 140
Lid geworden op: 22 apr 2011, 22:14

Re: Duurder om minder ver en trager te treinen?

Bericht door Horatio »

Steve schreef:Inderdaad - ook al staat er niets formeels over in, ik zie moeilijk in hoe men je zou kunnen verplichten om toch maar op de trein te blijven zitten (los van het feit dat dit sowieso bijna onmogelijk te contoleren is).
Haha,
Stel je voor dat je dit zou doen en op het moment dat je in Antwerpen wil uitstappen de treinbegeleider zegt: "tuttuttut, je hebt betaald tot Parijs en tot Parijs zal je meegaan!!"
Daar sta je dan :lol:
rdv
Berichten: 1243
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Duurder om minder ver en trager te treinen?

Bericht door rdv »

Horatio schreef:
Steve schreef:Inderdaad - ook al staat er niets formeels over in, ik zie moeilijk in hoe men je zou kunnen verplichten om toch maar op de trein te blijven zitten (los van het feit dat dit sowieso bijna onmogelijk te contoleren is).
Haha,
Stel je voor dat je dit zou doen en op het moment dat je in Antwerpen wil uitstappen de treinbegeleider zegt: "tuttuttut, je hebt betaald tot Parijs en tot Parijs zal je meegaan!!"
Daar sta je dan :lol:
De mannen & vrouwen van Securail zullen blij zijn met het uitje naar Parijs. :)

De andere richting zal wel niet mogen/kunnen zeker? Is er ticketcontrole ad deur in Antwerpen?
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Duurder om minder ver en trager te treinen?

Bericht door kika »

Er is nog een subtiel verschil gezien het overstappen op een andere trein en verder reizen in dezelfde richting (maar niet tot hetzelfde eindstation). En een overduidelijk verschil in dat ik het over een normale vaste prijs had.
ReisThijs
Berichten: 84
Lid geworden op: 10 feb 2009, 15:09
Locatie: Utrecht

Re: Duurder om minder ver en trager te treinen?

Bericht door ReisThijs »

Je mag een internationale reis onbeperkt onderbreken, overstappen op een andere trein om in dezelfde richting verder te reizen mag dus altijd. (Mits het geen ticket met treinbinding betreft, zoals bij Thalys)
wattman schreef:Zijn beide verbindingen wel met de IC Direct? In dat tarief moet toeslag voor Rotterdam - Schiphol zitten.
Het maakt voor het tarief geen verschil of de verbindingen met IC Direct zijn, reizigers met een internationaal ticket hoeven geen toeslag te betalen.
Plaats reactie