Pagina 1 van 1

Duurder om minder ver en trager te treinen?

Geplaatst: 13 aug 2014, 00:28
door kika
Ik dacht dat het een relatief wijd verspreid concept was dat wanneer je met een tragere trein een kortere reisweg aflegt dat het dan goedkoper is, of op z'n minst hetzelfde tarief. Ben ik tegen een fout in de reisplanner van de NMBS gelopen, of een gekkigheid van 1 of ander tariefsysteem? Ik wil een ritje Antwerpen-Amsterdam Lelylaan maken, ik dacht dat is net zo duur als een kaartje naar Amsterdam Centraal, of een paar cent verschil: 18,30€ tot Centraal (Rail Plus, Voordeelurenkaart), en 19€ tot in Lelylaan (waarbij ik overstap van de ICD in Schiphol). Kan ik niet 'afzien van een deel van de reisweg' en gewoon overstappen in Schiphol?

Re: Duurder om minder ver en trager te treinen?

Geplaatst: 13 aug 2014, 12:28
door wattman
Zijn beide verbindingen wel met de IC Direct? In dat tarief moet toeslag voor Rotterdam - Schiphol zitten.

Re: Duurder om minder ver en trager te treinen?

Geplaatst: 13 aug 2014, 13:27
door kika
ja hoor, om in Lelylaan te geraken stap je gewoon in schiphol over van diezelfde icd, op een sneltrein als ik me niet vergis, die hetzelfde traject volgt maar vaker stopt.

Re: Duurder om minder ver en trager te treinen?

Geplaatst: 15 aug 2014, 22:41
door rvdborgt
kika schreef:Ik dacht dat het een relatief wijd verspreid concept was dat wanneer je met een tragere trein een kortere reisweg aflegt dat het dan goedkoper is, of op z'n minst hetzelfde tarief. Ben ik tegen een fout in de reisplanner van de NMBS gelopen, of een gekkigheid van 1 of ander tariefsysteem? Ik wil een ritje Antwerpen-Amsterdam Lelylaan maken, ik dacht dat is net zo duur als een kaartje naar Amsterdam Centraal, of een paar cent verschil: 18,30€ tot Centraal (Rail Plus, Voordeelurenkaart), en 19€ tot in Lelylaan (waarbij ik overstap van de ICD in Schiphol). Kan ik niet 'afzien van een deel van de reisweg' en gewoon overstappen in Schiphol?
Dat mag zeker. Het is helaas geen fout van de NMBS maar de kromme internationale tarieven van NS. Volgend jaar komt dat als het goed is niet meer voor.

Groetjes,
Rian

Re: Duurder om minder ver en trager te treinen?

Geplaatst: 19 aug 2014, 11:19
door rdv
In de categorie "minder ver" kan ook dit voorbeeld:
Amsterdam - Antwerpen: 70 EUR
Amsterdam - Parijs: 35 EUR.
Kan ik een ticket naar Parijs boeken en in Antwerpen uitstappen?
Ik vind in de Thalys voorwaarden niets terug over "afzien van een deel van de reisweg".

Re: Duurder om minder ver en trager te treinen?

Geplaatst: 19 aug 2014, 12:45
door Shrek
rdv schreef:In de categorie "minder ver" kan ook dit voorbeeld:
Amsterdam - Antwerpen: 70 EUR
Amsterdam - Parijs: 35 EUR.
Kan ik een ticket naar Parijs boeken en in Antwerpen uitstappen?
Ik vind in de Thalys voorwaarden niets terug over "afzien van een deel van de reisweg".
Wat kunnen ze je maken als je gewoon uitstapt in Antwerpen? :wink:

Re: Duurder om minder ver en trager te treinen?

Geplaatst: 19 aug 2014, 13:00
door Steve
Inderdaad - ook al staat er niets formeels over in, ik zie moeilijk in hoe men je zou kunnen verplichten om toch maar op de trein te blijven zitten (los van het feit dat dit sowieso bijna onmogelijk te contoleren is).

Re: Duurder om minder ver en trager te treinen?

Geplaatst: 19 aug 2014, 17:55
door Horatio
Steve schreef:Inderdaad - ook al staat er niets formeels over in, ik zie moeilijk in hoe men je zou kunnen verplichten om toch maar op de trein te blijven zitten (los van het feit dat dit sowieso bijna onmogelijk te contoleren is).
Haha,
Stel je voor dat je dit zou doen en op het moment dat je in Antwerpen wil uitstappen de treinbegeleider zegt: "tuttuttut, je hebt betaald tot Parijs en tot Parijs zal je meegaan!!"
Daar sta je dan :lol:

Re: Duurder om minder ver en trager te treinen?

Geplaatst: 19 aug 2014, 21:16
door rdv
Horatio schreef:
Steve schreef:Inderdaad - ook al staat er niets formeels over in, ik zie moeilijk in hoe men je zou kunnen verplichten om toch maar op de trein te blijven zitten (los van het feit dat dit sowieso bijna onmogelijk te contoleren is).
Haha,
Stel je voor dat je dit zou doen en op het moment dat je in Antwerpen wil uitstappen de treinbegeleider zegt: "tuttuttut, je hebt betaald tot Parijs en tot Parijs zal je meegaan!!"
Daar sta je dan :lol:
De mannen & vrouwen van Securail zullen blij zijn met het uitje naar Parijs. :)

De andere richting zal wel niet mogen/kunnen zeker? Is er ticketcontrole ad deur in Antwerpen?

Re: Duurder om minder ver en trager te treinen?

Geplaatst: 20 aug 2014, 09:52
door kika
Er is nog een subtiel verschil gezien het overstappen op een andere trein en verder reizen in dezelfde richting (maar niet tot hetzelfde eindstation). En een overduidelijk verschil in dat ik het over een normale vaste prijs had.

Re: Duurder om minder ver en trager te treinen?

Geplaatst: 22 aug 2014, 13:48
door ReisThijs
Je mag een internationale reis onbeperkt onderbreken, overstappen op een andere trein om in dezelfde richting verder te reizen mag dus altijd. (Mits het geen ticket met treinbinding betreft, zoals bij Thalys)
wattman schreef:Zijn beide verbindingen wel met de IC Direct? In dat tarief moet toeslag voor Rotterdam - Schiphol zitten.
Het maakt voor het tarief geen verschil of de verbindingen met IC Direct zijn, reizigers met een internationaal ticket hoeven geen toeslag te betalen.