Treintrajectkaart en het grenspuntenprobleem

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
Plaats reactie
NLBE

Treintrajectkaart en het grenspuntenprobleem

Bericht door NLBE »

Hallo allemaal,

Ik wil binnenkort een treintrajectkaart aanschaffen, maar nu speelt het volgende:
Ik heb een tijd geleden een halftijdsetreinkaart aangeschaft. De bedoeling was Brussel – Roosendaal Grens, omdat ik een NS Dal Vrij abonnement heb en dit dus geldig is op het Nederlandse net vanaf het grenspunt.
Echter de baliemedewerker van de NMBS vertelde me dat dit niet mogelijk was en dat de enige mogelijkheid met de halftijdsetreinkaart Brussel – Roosendaal is, ondanks dat ik aangaf dat dit op de website staat (http://www.belgianrail.be//~/media/File ... kaart.ashx). Hierin staat: “Geldigheidsgebied. Geldig op een traject tussen 2 Belgische stations of stopplaatsen, inculsief grenspunten.”

Welnu, ik heb vervolgens de Vervoersvoorwaarden van de NMBS gelezen, editie 01-02-2014 en ik kom een onduidelijkheid tegen (http://www.belgianrail.be/nl/klantendie ... 1E805.ashx).

Pagina 60:
2.1.1.1. Bijzondere voorwaarden van treinkaarten
“Art. 76. Trajecttreinkaart
§1. De Trajecttreinkaart wordt uitgegeven tussen 2 stations, onbewaakte stopplaatsen of grenspunten.”

Pagina 99:
2.2.3. Bijzondere voorwaarden van vervoerbewijzen van en naar Roosendaal
“Art. 134. Roosendaal – Trajecttreinkaart
§1. De Roosendaal - Trajecttreinkaart wordt uitgegeven voor een traject met vertrek vanuit een Belgisch station of onbewaakte stopplaats of grenspunt (uitgezonderd vanuit Roosendaal-Grens) naar Roosendaal en vice versa en steeds via Roosendaal-grens.”

Ik heb nu een halftijdsetreinkaart Brussel – Roosendaal welke duurder is dan Brussel – Roosendaal Grens. Voordat ik een trajecttreinkaart aanschaf wil ik zeker weten wat leidend en mogelijk is.
Kan iemand mij vertellen, is het nu wel of niet mogelijk een trajecttreinkaart aan te schaffen met Brussel – Roosendaal Grens i.p.v. Brussel – Roosendaal? Dat zou namelijk een aanzienlijke besparing opleveren.
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Treintrajectkaart en het grenspuntenprobleem

Bericht door rvdborgt »

NLBE schreef:Ik wil binnenkort een treintrajectkaart aanschaffen, maar nu speelt het volgende:
Ik heb een tijd geleden een halftijdsetreinkaart aangeschaft. De bedoeling was Brussel – Roosendaal Grens, omdat ik een NS Dal Vrij abonnement heb en dit dus geldig is op het Nederlandse net vanaf het grenspunt.
Echter de baliemedewerker van de NMBS vertelde me dat dit niet mogelijk was en dat de enige mogelijkheid met de halftijdsetreinkaart Brussel – Roosendaal is, ondanks dat ik aangaf dat dit op de website staat (http://www.belgianrail.be//~/media/File ... kaart.ashx). Hierin staat: “Geldigheidsgebied. Geldig op een traject tussen 2 Belgische stations of stopplaatsen, inculsief grenspunten.”

[...]

Kan iemand mij vertellen, is het nu wel of niet mogelijk een trajecttreinkaart aan te schaffen met Brussel – Roosendaal Grens i.p.v. Brussel – Roosendaal? Dat zou namelijk een aanzienlijke besparing opleveren.
Onafhankelijk van wat er technisch mogelijk is, heeft de NMBS zich met deze onduidelijkheid in de voorwaarden in de juridische positie gemanoeuvreerd dat ze verplicht zijn om je een halftijdse treinkaart naar Roosendaal grens te leveren. Een onduidelijkheid in de voorwaarden mag een kkant namelijk in zijn voordeel uitleggen. Het is aan de aanbieder van de dienst om de voorwaarden eenduidig te formuleren.

Ik zou van de klantendienst van de NMBS het prijsverschil terugvragen en vragen op welke manier je de volgende keer wel een halftijdse treinkaart naar de grens kunt krijgen. Als de NMBS weigert, ga je naar de ombudsman.

Groetjes,
Rian
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Treintrajectkaart en het grenspuntenprobleem

Bericht door rvdborgt »

Ik heb de voorwaarden van de NMBS nog eens goed bekeken en kom tot de volgende conclusie:
In het "productgamma" "Roosendaal" is een abonnement naar Roosendaal Grens niet mogelijk. Maar dat hoeft ook niet, want dat zit al in het normale aanbod, zoals (voor Campuskaart en halftijdse treinkaart) omschreven in artikel 64 §2:

"Ze zijn geldig voor 10 ritten (5 heen- en terugritten) tussen 2 stations (grenspunten inbegrepen) in 1ste of 2de klas."

Bovendien zag ik net een klacht van een andere reiziger met een Campuskaart naar Roosendaal Grens en die blijkt op 26 september nog een valideringsbiljet daarvoor te hebben gekocht. De voorwaarden zijn op dit punt trouwens niet gewijzigd na de invoering van de bijzondere tarieven naar Roosendaal.

Dus: vraag de meerkosten terug van de halftijdse treinkaart naar Roosendaal (denk ook aan de moederkaart en de pasfoto daarvoor) en vraag de volgende keer aan het loket (een ander loket misschien) gewoon weer om een halftijdse treinkaart naar Roosendaal Grens. Kun je trouwens de valideringsbiljetten niet ook bij de automaat kopen? Dat bespaart je dan eventuele discussies aan het loket.

Groetjes,
Rian
Plaats reactie