OV Chipkaart perikelen...

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
Plaats reactie
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

OV Chipkaart perikelen...

Bericht door K V B »

Deze zomers was ik een paar keer in Nederland onderweg. Nu voor het eerst met een (wegwerp) OV chipkaart.
In totaal hebben we vier treinreizen gemaakt:
- Arnemuiden - Rotterdam-
- Rotterdam - Harlingen haven.
- Harlingen Haven - Amsterdam.
- Amsterdam - Basel - Bern.
De eerste drie met een wegwerp OV chipkaart die we gewoon ter plekke kochten. De vierde reis met een internationaal vervoersbewijs dat we gewoon hier in Zwitserland hadden gekocht.

Een paar waarnemingen:

Ik heb een aantal conduteurs de volgende vragen gesteld:
Vraag: "Hoe weet ik of ik bij het overstappen naar een andere vervoerder overstap?"
Antwoord: "Dat zie je op het voertuig."
Daarop vroeg ik wat ik zou moeten doen in het hypothetische geval dat ik met een OV Chipkaart onderweg ben van Eindhoven naar Eijsden, en in Maastricht op de NMBS stoptrein overstap. Geen enkele conducteur wist daar het goede antwoord op.
Het goede antwoord is hier "inchecken in Eindhoven en uitchecken in Eijsden". Want de NMBS stoptrein geld binnen Nederland als een NS trein. Echter de antwoorden die ik kreeg waren:
- Uitchecken bij een NS paal en inchecken bij een NMBS paal.
- Uitchecken bij een NS paal in Maastricht. En zonder inchecken verdern
- Je hebt hier een internationaal treinkaartje voor nodig. (Dit nadat de conducteur eerst even met een collega overlegde...)...

Dus het personeel zelf komt er ook niet uit. Hoe moet de reiziger dit doen?

Toen we overstapten in Leeuwarden heb ik tijdens het overstappen niet in en uitgecheckt, want daar was geen tijd voor. Ook in de omgekeerde richting hebben we dit niet gedaan, en het heeft nooit problemen opgeleverd. Is dat omdat men het momenteel nog door de vingers ziet, of omdat het werkelijk niet nodig is?
(Toen ik de kaartjes voor Rotterdam - Harllingen Haven kocht kwam er de melding dat er op een deel van het traject geen eerst klas is. De trein naar Harlingen had echter wel degelijk eerste klas...)

Al bij al blijf ik het een onding vinden, die OV chipkaart. Wie dat bedacht heeft?
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: OV Chipkaart perikelen...

Bericht door rvdborgt »

K V B schreef:Ik heb een aantal conduteurs de volgende vragen gesteld:
Vraag: "Hoe weet ik of ik bij het overstappen naar een andere vervoerder overstap?"
Antwoord: "Dat zie je op het voertuig."
Daarop vroeg ik wat ik zou moeten doen in het hypothetische geval dat ik met een OV Chipkaart onderweg ben van Eindhoven naar Eijsden, en in Maastricht op de NMBS stoptrein overstap. Geen enkele conducteur wist daar het goede antwoord op.
Het goede antwoord is hier "inchecken in Eindhoven en uitchecken in Eijsden". Want de NMBS stoptrein geld binnen Nederland als een NS trein. Echter de antwoorden die ik kreeg waren:
- Uitchecken bij een NS paal en inchecken bij een NMBS paal.
- Uitchecken bij een NS paal in Maastricht. En zonder inchecken verdern
- Je hebt hier een internationaal treinkaartje voor nodig. (Dit nadat de conducteur eerst even met een collega overlegde...)...

Dus het personeel zelf komt er ook niet uit. Hoe moet de reiziger dit doen?
Dank je voor dit experiment. Als je het niet erg vindt, citeer ik dit even anoniem in een mail aan NS. Het verbaast me trouwens niks.
De vervolgvragen zouden natuurlijk zijn:
- Wat moet je dan doen als je naar Eygelshoven Markt gaat? (Dit zijn rode DB-treinen die in Nederland nog steeds onder NS rijden. In Eygelshoven staan NS-paaltjes.)
- Wat moet je dan doen als je naar Glanerbrug gaat? (Dit zijn rode DB-treinen die in Nederland wel onder DB rijden. In Glanerbrug staan... NS-paaltjes!)

Het helpt daarbij natuurlijk niet dat NS in Maastricht, Heerlen en Roosendaal voor de internationale stoptreinen consequent de vervoerder verkeerd vermeldt in alle informatiemedia.

Groetjes,
Rian
The_Knitter
Berichten: 587
Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:33
Locatie: Zwijndrecht NEDERLAND

Re: OV Chipkaart perikelen...

Bericht door The_Knitter »

Voor reizen van- en naar een station die gelegen is in Nederland, en paaltjes bezit zoals Eijsden, Gronau of Eygelshoven Markt, dient daar bij NS uitgecheckt te worden. De paaltjes op dit station zijn ook enkel en alleen van NS. De trein rijdt t/m de grens onder het attest van NS, en NS zorgt voor de kostenverdeling van deze ritten. Daar rij je met DB of NMBS, maar voor de treinreis reis je eigenlijk binnen Nederland met NS, en vanaf de grens met DB of NMBS.

En het is erg jammer dat veel conducteurs het niet weten. Zelfs het stationspersoneel op Heerlen, Maastricht of Enschede weet het niet altijd ...
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: OV Chipkaart perikelen...

Bericht door K V B »

The_Knitter schreef:Voor reizen van- en naar een station die gelegen is in Nederland, en paaltjes bezit zoals Eijsden, Gronau of Eygelshoven Markt, dient daar bij NS uitgecheckt te worden. De paaltjes op dit station zijn ook enkel en alleen van NS. De trein rijdt t/m de grens onder het attest van NS, en NS zorgt voor de kostenverdeling van deze ritten. Daar rij je met DB of NMBS, maar voor de treinreis reis je eigenlijk binnen Nederland met NS, en vanaf de grens met DB of NMBS.
Ik stelde die vraag dan ook als reactie op het antwoord dat ik op mijn eerste vraag kreeg. Ik weet namelijk dat "wat op de trein staat" helemaal geen uistluitsel geeft wie de vervoerder is. Gebeurt het overigens in Nederland wel eens dat vervoerders bij elkaar materiaal lenen?

In Zwitserland, waar ik woon, is het wat dit betreft nog ingewikkelder. Maar daar heb je hier normaal als reiziger geen last van, tenzij je met een interrail kaart onderweg bent.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: OV Chipkaart perikelen...

Bericht door K V B »

En ik vraag me ook af hoe men officieel omgaat met korte overstappen. Zolang ik mij kan herinneren is de overstap tussen de IC en de stoptrein naar Harlingen in Leeuwarden behoorlijk kort, maar wel best te doen, want ze staan altijd tegenover elkaar op hetzelfde peron.
Maar die handige, korte overstappen wreken zich nu wel.
Men heeft in Nederland dus decennia lang geïnvesteerd om het OV vlot en gebruiksvriendelijk te maken, en alles geoptimeerd zodat je als reiziger vlot kan overstappen. (En Zwitserland doet dit ook, heeft dit van de NS afgekeken). En dan verzint men dat men moet in en uitchecken bij overstappen... Dit terwijl dit doorgaans helemaal niet nodig is.
Als je immers in Rotterdam incheckt, en vervolgens in Harlingen Haven weer uitcheckt dan moet het systeem toch best wel in staat zijn om uit te vissen waar je van NS op Arriva overgestapt bent...
The_Knitter
Berichten: 587
Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:33
Locatie: Zwijndrecht NEDERLAND

Re: OV Chipkaart perikelen...

Bericht door The_Knitter »

Hier maakt men bij binnenlands treinverkeer met de OVChip alleen onderscheid tussen NS, Arriva, Syntus, Connexxion en Veolia . Overige vervoerders, zoals DB en NMBS, worden in Nederland inderdaad als NS gezien.

Het gebeurt zelden dat men materieel van elkaar leent. Het komt wel eens voor, maar vaak is het niet. Zo heeft de Valleilijn, Connexxion, een tijdje een Plan V gehad, maar die had stickers over de NS-logo's, komen er straks 2 Lint'en te rijden op de Maaslijn ter versterking maar met Veolia-stickers.

In Leeuwarden en Groningen en Maastricht, maar ook Heerlen en vast nog een paar plekken, is een overstap van 4 minuten ook nog wel haalbaar, want de paaltjes staan op de logische locaties, verdeeld over het perron. Ja, als je daar nooit komt moet je wel even een blik werpen waar je het beste heen kan.
Men is wel bezig met "Eenvoudig in- en uitchecken", maar wanneer dat er echt door komt ....
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: OV Chipkaart perikelen...

Bericht door kika »

En dan loop je zo'n arriva hondenkop tegen het lijf: Afbeelding 8)

Probeer eens 'eventjes een uitstapje te maken,' met je gezin, nodig misschien nog de kinderen van de buren uit, die geen OV-chipkaart hebben. Of probeer een eerste-klasseverhoging en toeslag voor de ICD te nemen.

Het is inderdaad 1 gigantisch onding. Ook hoe je je eigen tickets en toeslagen en abonnementen kan controleren is me een raadsel, zeker bij de anonieme varianten. Je kan misschien de laatste reisgegevens opvragen, maar als je in 7 haasten overstapt en dan eens je zit nog eens wilt kijken of je correct ingecheckt bent, gaat dat niet.
The_Knitter
Berichten: 587
Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:33
Locatie: Zwijndrecht NEDERLAND

Re: OV Chipkaart perikelen...

Bericht door The_Knitter »

Daar geef ik je gelijk in, ja.

Bij een anonieme kaart kan er niet een abonnement opgeladen worden. Controleren van transactie-overzicht en opgeladen producten kan via de kaartautomaat en ov-chipkaart.nl (en deels via Mijn NS). Maar het is allemaal wel ingewikkeld genoeg. En dat voor "gemak voor de reiziger" en "één kaart voor al het OV". Dat laatste werkt sowieso al niet, is al bewezen. Er zijn abonnementen die absoluut niet samen werken, dus moet je daarvoor 2 kaarten hebben.....
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: OV Chipkaart perikelen...

Bericht door kika »

Er zijn nog tal van gekkigheden hoor: je moet uit- en inchecken als je via een omweg wilt reizen. Als je dat pakweg in Rotterdam wilt doen, moet je eerst naar beneden. Want als reizigers op het perron gebruik zouden maken van een paaltje gaan beneden de poortjes niet meer open. Ik heb er begrip voor dat niet iedere corner case er vanaf het begin correct in zit, maar als je boven 'overstapt' en je probeert 5 minuten later beneden naar buiten te gaan, moet gewoon die overstap worden omgezet. En 27,5€ minimum per persoon voor je eerste vertrek is simpelweg exorbitant voor occasionele reizigers of toeristen. Mijn NS is trouwens al een week helemaal onbruikbaar voor me, al 4 keer contact met de klantenservice gehad en het werkt nog steeds niet (niet meer). Wat betreft het nodig hebben van 2 kaarten: dat is niet anders als vroeger, sommigen konden op 1 (sterabbo+traject van de NS en regionaal vervoer) maar dan had je weer eentje extra nodig voor de interliner ofzo. Maar als de belofte van die hele ov-chipkaart is dat het eenvoudiger is en dat je maar 1 kaartje nodig hebt, dan is daar iets serieus scheef gelopen.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: OV Chipkaart perikelen...

Bericht door K V B »

kika schreef:Het is inderdaad 1 gigantisch onding. Ook hoe je je eigen tickets en toeslagen en abonnementen kan controleren is me een raadsel, zeker bij de anonieme varianten. Je kan misschien de laatste reisgegevens opvragen, maar als je in 7 haasten overstapt en dan eens je zit nog eens wilt kijken of je correct ingecheckt bent, gaat dat niet.
Ik denk dat de OV Chipkaart nog een ernstig probleem is.
Het principe van een open instapregime is dat je als reiziger er zelf voor verantwoordelijk bent dat je het correcte veroersbewijs op zak hebt. Maar dan moet je als reiziger ook zelf kunnen controleren dat je dat hebt. Zo geld in Zwitserland bij stempelkaarten: Na afstempelen dien je zelf te controleren dat er een goede, duidelijke stempel op staat, en als gewone reiziger kan je dat ook gewoon.
Bij een gesloten instapregime echter is het bedrijf er voor verantwoordelijk dat het personen zonder vervoersbewijs er buiten houdt, en is iedereen die "binnen" is, in principe in de regel. Zwartrijden bestrijd je dan niet met controles, maar met poortjes...
Als je echter beide systemen mengt dan kan je problemen hebben. In het VK heeft men het opgelost door gewoon nog steeds papieren kaartjes te gebruiken op de trein, die de reizigers nog steeds zelf kan interpreteren. Rond London heb je dan wel de "Oyster" maar die is bewust zeer eenvoudig gehouden.

De fundamentele fout in de OV chipkaart is dus dat men deels nog steeds een open instapregime hanteerd, maar aan de andere kant het de reizigers moeilijker maakt om te controleren of ze wel in de regel zijn. Juist dat zal er volgens mij toe leiden dat het moeilijker zal worden voor de vervoersbedrijven om effectief zwartrijden te bestrijden, omdat men niet anders zal kunnen doen dan in geval van twijfel in het voordeel van de reiziger te handelen, en hier staat dan de deur wagenwijd open voor misbruiken...
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: OV Chipkaart perikelen...

Bericht door kika »

K V B schreef:Het principe van een open instapregime is dat je als reiziger er zelf voor verantwoordelijk bent dat je het correcte veroersbewijs op zak hebt. Maar dan moet je als reiziger ook zelf kunnen controleren dat je dat hebt. […] Als je echter beide systemen mengt dan kan je problemen hebben. In het VK heeft men het opgelost door gewoon nog steeds papieren kaartjes te gebruiken op de trein, die de reizigers nog steeds zelf kan interpreteren. Rond London heb je dan wel de "Oyster" maar die is bewust zeer eenvoudig gehouden.

De fundamentele fout in de OV chipkaart is dus dat men deels nog steeds een open instapregime hanteerd, maar aan de andere kant het de reizigers moeilijker maakt om te controleren of ze wel in de regel zijn. Juist dat zal er volgens mij toe leiden dat het moeilijker zal worden voor de vervoersbedrijven om effectief zwartrijden te bestrijden, omdat men niet anders zal kunnen doen dan in geval van twijfel in het voordeel van de reiziger te handelen, en hier staat dan de deur wagenwijd open voor misbruiken...
Er valt voor te argumenteren dat de kosten voor poortjes en hekken op een kleinere halte niet opwegen tegen de voordelen. Steekproeven zal je sowieso altijd moeten doen, al is het maar voor de 1e-2e klasse te checken. Door het gemakkelijk te maken voor vele mensen om hun kaarten op te laden (automatisch opladen als je tegoed onder <5 euro is bijvoorbeeld) en het hard te spelen in gevallen van twijfel (bvb. papieren kaartjes afschaffen voor een rechter uitspraak deed), krijg je al minder klachten. En meer geld op de rekening van de vervoerders. Als je met gekkigheidjes begint als een 'snelle' trein tussen Rotterdam en Amsterdam waar je een aparte incheckzuil hebt waarvoor je niet voor moet uitchecken, passagetunnels zonder poortjes moet bouwen bij stations voor mensen zonder ov-chipkaart, een stationspassageproduct aanbiedt dat niet combineerbaar is met een NS-reisrecht op dezelfde kaart en heel veel meer geld ieder jaar kwijt bent aan het onderhouden van dat systeem an sich dan vind ik het gek dat het hele ding überhaupt is ingevoerd. De fundamentele fouten zijn dat ze besparingen noch meer gebruiksgemak opleveren, ergo: ze halen geen van de belangrijkste doelen.
Plaats reactie