Campuskaart en 26 jaar worden

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
Plaats reactie
reiziger123
Berichten: 70
Lid geworden op: 22 mei 2009, 21:01

Campuskaart en 26 jaar worden

Bericht door reiziger123 »

Ik heb al jarenlang een campuskaart en wordt in november 26 jaar :(
Als ik deze maand een valideringsbiljet koop, blijft de kaart dan 7 weken geldig of is de geldigheid beperkt tot mijn verjaardag?
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5306
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Campuskaart en 26 jaar worden

Bericht door Steve »

Als ik het me goed herinner, moet de laatste validering ten laatste op de vervaldag van de moederkaart beginnen. Maar je mag die dan dus wel nog opgebruiken. Test anders eens aan een automaat wat je precies voorgesteld wordt.
Frank
Berichten: 229
Lid geworden op: 31 jan 2006, 23:48

Re: Campuskaart en 26 jaar worden

Bericht door Frank »

Ik dacht ook dat er opstond op die moederkaart "Laatste validering voor...". Anderzijds kan ik het niet meteen zwart op wit vinden dat het is toegestaan, eerder integendeel eigenlijk.

Uit de vervoersvoorwaarden: Rechthebbenden: Campuskaarten worden uitgereikt aan leerlingen en studenten jonger dan 26 jaar die ingeschreven zijn in een privé of publieke onderwijsinstelling (van het vrij (katholiek) of het gemeenschapsonderwijs).

Je moet dus jonger zijn dan 26 om ze te krijgen, dat is logisch. Maar als je op een bepaald moment niet jonger meer bent dan 26, lijkt deze bepaling boven water te komen: De houder van een Campuskaart die niet meer aan de vereiste voorwaarden van rechthebbende voldoet, is verplicht het afgiftestation hiervan onmiddellijk op de hoogte te brengen en, bij het verstrijken van de lopende geldigheidsmaand, de treinkaart (moederkaart + valideringsbiljet) terug te geven.

Misschien begin november pas de kaart kopen dan zodat je november nog uit kan doen?
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5306
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Campuskaart en 26 jaar worden

Bericht door Steve »

... maar in de algemene bepalingen over Treinkaarten lees je het volgende:
De moederkaart blijft echter steeds geldig tot op de vervaldag van de validering, zelfs als de geldigheidsdatum van de moederkaart vervallen is.
Wat je daar citeert over het afgeven van de kaart, gaat toch vooral over de studievoorwaarden, met andere woorden: als je stopt met studeren en een inkomen hebt, ben je verondersteld de kaart terug te geven (al loopt het in de praktijk zelden zo'n vaart - is ook moeilijk te controleren).

Ik zou gewoon afgaan op wat de verkoopkanalen als mogelijkheid geven, en dat is volgens mij een validering die ten laatste begint op de uiterste geldigheidsdatum van de moederkaart. Ik zie niet in wat men je dan zou kunnen maken.
Plaats reactie