Jaarabonnement: taxi terugbetaald afschaffing laatste trein
Jaarabonnement: taxi terugbetaald afschaffing laatste trein
In het midden van mijn abonnement, wordt de laatste trein (ik werk tot 22 u) die ik neem een heel stuk vervroegd, waardoor ik niet meer thuis geraak. Er werd mij gezegd dat ik nu op kosten van de NMBS met de taxi mag rijden. Klopt dit ? Of wordt mijn jaarabonnement voor een deel terugbetaald als ik het terugggeef ?
Re: Jaarabonnement: taxi terugbetaald afschaffing laatste tr
De taxi is enkel in het geval je niet meer thuis geraakt wanneer de dienstregeling dit wel nog voorziet, dat kan je in dit geval niet inroepen.
Re: Jaarabonnement: taxi terugbetaald afschaffing laatste tr
Inderdaad, dat gaat over een (onvoorzien) geschrapte laatste trein, een gemiste aansluiting enzovoort. Niet over een (geplande en lang op voorhand gecommuniceerde) gewijzigde dienstregeling - ze zouden zich blauw betalen aan taxikosten als iedereen plots een taxi mag nemen omdat de laatste trein iets vervroegd is...
Je jaarabonnement inleveren en deels terugbetaald krijgen is wel mogelijk - zie hier: http://www.belgianrail.be/nl/klantendie ... ugbetaling
Je jaarabonnement inleveren en deels terugbetaald krijgen is wel mogelijk - zie hier: http://www.belgianrail.be/nl/klantendie ... ugbetaling
Re: Jaarabonnement: taxi terugbetaald afschaffing laatste tr
Het is anderzijds wel een zeer valide punt: je sluit een contract af voor 12 maanden en halverwege worden de voorwaarden substantieel aangepast. Het werd dan wel lang op voorhand aangekondigd, die 5 euro administratiekost bij terugbetaling zouden ze zelf moeten slikken. Zegt mijn rechtvaardigheidsgevoel, een jurist zegt misschien iets anders.
Re: Jaarabonnement: taxi terugbetaald afschaffing laatste tr
De vraag is natuurlijk hoe je dat "contract" van 12 maanden interpreteert. In principe biedt het je onbeperkte toegang tot alle treinen op het gekozen traject (of zelfs op het volledige net), dus het gaat niet om een overeenkomst specifiek voor een bepaalde trein of reismogelijkheid. Je kunt dan natuurlijk de keuze maken om je gebruik van dat abonnement te beperken tot één welbepaalde trein, maar dat houdt natuurlijk altijd een zeker risico in. Die ene trein afschaffen (of in dit geval zelfs eerder vervroegen) is dan wel bijzonder sneu als je precies daarop rekende, maar voor het globale aanbod op de gekozen reisweg (aantal treinen per dag) zal het amper of niet wegen.
Neemt natuurlijk niet weg dat het een bijzonder spijtige situatie blijft... maar er een echte compensatie uit krijgen (bovenop de gebruikelijke regels voor terugbetalingen) lijkt me wat moeilijk. Al is het gerust een poging bij de klantendienst waard - ik zou dan wel realistisch zijn en niet vragen dat ze je tot het einde van het abonnement je taxi terugbetalen, maar wel een iets gunstigere regeling toepassen bij de terugbetaling van je abonnement. Het eerste zal bij voorbaat mislukt zijn, het tweede kan je misschien nog uit de brand slepen.
Neemt natuurlijk niet weg dat het een bijzonder spijtige situatie blijft... maar er een echte compensatie uit krijgen (bovenop de gebruikelijke regels voor terugbetalingen) lijkt me wat moeilijk. Al is het gerust een poging bij de klantendienst waard - ik zou dan wel realistisch zijn en niet vragen dat ze je tot het einde van het abonnement je taxi terugbetalen, maar wel een iets gunstigere regeling toepassen bij de terugbetaling van je abonnement. Het eerste zal bij voorbaat mislukt zijn, het tweede kan je misschien nog uit de brand slepen.
Re: Jaarabonnement: taxi terugbetaald afschaffing laatste tr
Er is een precedent, maar het geval is niet helemaal vergelijkbaar.
Toen de NMBS in 1993 stopte met de weekendbediening van Muizen en Hever, zijn een aantal pendelaars met weekenddiensten en met een jaarabonnement naar de rechter gestapt om een deel van de aankoopsom terug te vorderen. De rechter oordeelde dat de NMBS een deel van het contract niet had uitgevoerd en veroordeelde de NMBS tot het terugbetalen van 2/7 van de waarde van het abonnement na dienstregelingswijziging.
Toen de NMBS in 1993 stopte met de weekendbediening van Muizen en Hever, zijn een aantal pendelaars met weekenddiensten en met een jaarabonnement naar de rechter gestapt om een deel van de aankoopsom terug te vorderen. De rechter oordeelde dat de NMBS een deel van het contract niet had uitgevoerd en veroordeelde de NMBS tot het terugbetalen van 2/7 van de waarde van het abonnement na dienstregelingswijziging.
Re: Jaarabonnement: taxi terugbetaald afschaffing laatste tr
Maar komt dat niet ongeveer overeen met wat de klassieke terugbetalingsregels stipuleren (mogelijk ongeacht de reden)? Of kwam die (nog) nadeliger dan die 2/7e van de waarde uit? Of bestond die überhaupt niet in 1993?FLV-FGSP schreef:Er is een precedent, maar het geval is niet helemaal vergelijkbaar.
Toen de NMBS in 1993 stopte met de weekendbediening van Muizen en Hever, zijn een aantal pendelaars met weekenddiensten en met een jaarabonnement naar de rechter gestapt om een deel van de aankoopsom terug te vorderen. De rechter oordeelde dat de NMBS een deel van het contract niet had uitgevoerd en veroordeelde de NMBS tot het terugbetalen van 2/7 van de waarde van het abonnement na dienstregelingswijziging.
In feite kan die gedeeltelijke terugbetaling zonder motief tot op zekere hoogte als een commercieel gebaar gezien worden, want in principe is een handelaar daar niet toe verplicht.