Elektronische portefeuille niet zo elektronisch ?

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
Plaats reactie
am62
Berichten: 840
Lid geworden op: 20 mei 2006, 20:40

Elektronische portefeuille niet zo elektronisch ?

Bericht door am62 »

Als MOBIB kaarthouder probeer ik het saldo van de elektronische portefeuille op te vragen, maar op de webstek van de NMBS word je verwezen naar de oude website (moederkaart met 12 nummers). Iemand een link naar het nieuwe systeem en waarom koppelt de NMBS dit niet aan MyNMBS ? Er staat 'Ontdek onze troeven op MyNMBS", misschien houdt de NMBS nog een troef achter de hand want tot op heden is het buiten het toevoegen van treinopvolging via sms (max. 4 treinen) een zeer flauw beestje.

Ik zal de NMBS via mail contacteren en het antwoord lezen jullie wel in deze draad. Ik vermoed dat je het wel kan via de automaat, maar is de optie via internet verdwenen ?
am62
Berichten: 840
Lid geworden op: 20 mei 2006, 20:40

Re: Elektronische portefeuille niet zo elektronisch ?

Bericht door am62 »

Snel antwoord van het Contactcenter :
De info die u vraagt , is voorlopig enkel nog te verkrigen aan het loket.
De electronische portefeuille is om verscheidene redenen enkel te raadolgen aan het loket( voorlopig)
Wat voor mij duidelijk maakt dat de NMBS het de gebruiker moeilijker maakt en de vervaldata van die EP met veel plezier tegemoet ziet komen zodat de saldi verloren gaan. Ik zal binnenkort eens piepen aan een automaat. Als je het daar kan controleren maakt het een en ander toch veel simpeler dan die omslachtige controle via het loket. Misschien de vraag nu eens stellen aan de Ombudsvrouw* (eerst ben ik verplicht via de NMBS te werken dacht ik wat bij deze is gebeurd) want het systeem elektronische portefeuille is onduidelijk. Wat met verschillende saldi op verschillende data ? Ik vermoed dat die allemaal op verschillende data aflopen ? Hoe kan je als klant weten wanneer welk bedrag van je rekening gaat ? Of is de datum van het laatst bijgekomen bedrag de maatstaf ? Niet dat ik handel in saldo's... ik breng enkel de compensatie van 60 minuten of meer in, met de rest houd ik me niet bezig, maar 't is maar een schimmig systeem van compensatie op dit moment.

* Klacht ingediend op 25/12/2014. Ik houd jullie op de hoogte.
NicoA

Re: Elektronische portefeuille niet zo elektronisch ?

Bericht door NicoA »

Heb je nog je aankoopbewijsje? Daarop staan 2 series van 12 cijfers, als je het nummer ingeeft links op het papiertje krijg je in principe je saldo. Ik moet wel toegeven dat ik aan het loket heb moeten vragen om mijn saldo te laten transfereren van mijn oud abonnement naar het Mobib abonnement.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Elektronische portefeuille niet zo elektronisch ?

Bericht door Steve »

Technisch gezien heb je nog steeds een moederkaart(nummer) per abonnement op je MOBIB-kaart, want het principe van de kaart is dat er meerdere vervoerbewijzen op kunnen staan. Volgens mij moet het met dat moederkaartnummer (niet hetzelfde als dat van de MOBIB-kaart, die staat dus nog een trapje hoger) wel lukken, zoals NicoA hierboven aangeeft.

En als ik me niet vergis, verschijnt dat nummer van de moederkaart ook op de automaten, als je de inhoud van je MOBIB-kaart uitleest.
am62
Berichten: 840
Lid geworden op: 20 mei 2006, 20:40

Re: Elektronische portefeuille niet zo elektronisch ?

Bericht door am62 »

Even de test gedaan met het nummer van het reçu dat ik ontving bij het maken van de kaart (12 cijfers inderdaad) en het werkt...

Bedankt NicoA voor de tip !
@Steve, dat zou best kunnen hoor dat het op de automaat verschijnt, ik probeer het binnenkort nog eens.

Alleen spijtig dat het Contactcenter er zich zo snel vanaf maakt want er is toch een oplossing, alleen wordt die voor de klant bijna angstvallig geheim gehouden. Hopelijk kan de Ombudsvrouw hierbij bemiddelen zodat reizigers toch geïnformeerd worden op de website of bij ontvangst van hun Mobibkaart (al was het een folder met relevante info op), want nu krijg je enkel de kaart en een voor velen nietszeggende ontvangststrook.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Elektronische portefeuille niet zo elektronisch ?

Bericht door Steven »

Het is een optie dat het callcenter dit zelf niet weet.
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Elektronische portefeuille niet zo elektronisch ?

Bericht door rvdborgt »

am62 schreef:ik breng enkel de compensatie van 60 minuten of meer in, met de rest houd ik me niet bezig,
Vraag dan gewoon conpensatie in geld aan i.p.v. elektronisch tegoed. De NMBS doet zijn best om dat te verzwijgen, maar dat kan gewoon.

Groetjes,
Rian
am62
Berichten: 840
Lid geworden op: 20 mei 2006, 20:40

Re: Elektronische portefeuille niet zo elektronisch ?

Bericht door am62 »

rvdborgt schreef:Vraag dan gewoon conpensatie in geld aan i.p.v. elektronisch tegoed. De NMBS doet zijn best om dat te verzwijgen, maar dat kan gewoon.Groetjes, Rian
De NMBS verzwijgt dat inderdaad zeer mooi want een optie tot terugbetaling is niet te vinden op het PDF formulier (ook niet bij online invullen).
am62
Berichten: 840
Lid geworden op: 20 mei 2006, 20:40

Re: Elektronische portefeuille niet zo elektronisch ?

Bericht door am62 »

Ondertussen via de ombudsvrouw antwoord gekregen in verband met deze zaak :
De NMBS verontschuldigt zich voor de foutieve informatie die zij u eerder verstrekte.

Om uw saldo online via My NMBS te raadplegen dient u het nummer met twaalf cijfers van uw treinkaart (moederkaart) in te vullen. Nogal wat reizigers pogen om het saldo van hun Elektronische Portefeuille via het nummer van de MOBIB-kaart te raadplegen. Daarom zullen de klanten van de NMBS in de nabije toekomst het nummer van hun treinkaart niet meer hoeven in te geven wanneer zij hun saldo via My NMBS wensen te raadplegen.

Aan de automaat is het vooralsnog niet mogelijk om uw saldo te raadplegen. Dit kan u dus enkel online of aan het loket.

De NMBS stelt dat uw saldo tot nader order onbeperkt geldig blijft. Uw tegoed vloeit dus niet terug naar de NMBS.
Nog een opmerking : in de brief staat dat het geld niet terug naar de NMBS vloeit... Nochtans lees ik in de mail van een bureauchef van de NMBS in verband met de toekenning van de compensatie :

We storten dit bedrag in uw elektronische portefeuille. U kunt het gebruiken bij uw volgende aankopen aan het loket van NMBS-producten van het binnenlands verkeer. Het bedrag blijft geldig tot 11/01/2016. Verlies die datum niet uit het oog!. Duidelijk is anders... de bureauchef weet waarschijnlijk niet dat het expliciet in de brief staat... Ik heb om verduidelijking gevraagd.
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Elektronische portefeuille niet zo elektronisch ?

Bericht door rvdborgt »

am62 schreef:We storten dit bedrag in uw elektronische portefeuille. U kunt het gebruiken bij uw volgende aankopen aan het loket van NMBS-producten van het binnenlands verkeer. Het bedrag blijft geldig tot 11/01/2016. Verlies die datum niet uit het oog!. Duidelijk is anders... de bureauchef weet waarschijnlijk niet dat het expliciet in de brief staat... Ik heb om verduidelijking gevraagd.
Mijn ervaring is dat er tot nu toe inderdaad helemaal geen limiet op zat. Ik was die termijn van een jaar uit het oog verloren en heb vorig jaar tegoed opgebruikt dat over een periode van 3 jaar is opgebouwd.

Groetjes,
Rian
am62
Berichten: 840
Lid geworden op: 20 mei 2006, 20:40

Re: Elektronische portefeuille niet zo elektronisch ?

Bericht door am62 »

rvdborgt schreef:Mijn ervaring is dat er tot nu toe inderdaad helemaal geen limiet op zat. Ik was die termijn van een jaar uit het oog verloren en heb vorig jaar tegoed opgebruikt dat over een periode van 3 jaar is opgebouwd.

Groetjes,
Rian
Ik ben een aantal keer het saldo kwijtgespeeld, daarom mijn nieuwe opmerking voor de NMBS.
NicoA

Re: Elektronische portefeuille niet zo elektronisch ?

Bericht door NicoA »

Eventjes melden dat je nu ook je saldo kan raadplegen via je MyNMBS login.
Plaats reactie