brussel - Frankfurt met ICE

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
karendb

brussel - Frankfurt met ICE

Bericht door karendb »

Hallo iedereen,
Ik hoop dat jullie me wat meer informatie kunnen geven.
Ik ga op 24-27 april naar Frankfurt met enkele vriendinnen. Wij wonen allemaal in andere uithoek van het land.
Ik zou graag die Europa spezial tickets aan 39 euro willen bestellen. Via de site van NMBS kan ik gewoon brussel-frankfurt typen en krijg ik het EBS ticket erbij. Dit klopt toch? Op de site van NMBS kun je wel niet uw plaatsen ingeven. Dit vind ik vrij ambetant daar we toch graag willen samenzitten, bv. aan tafel of gesloten coupé.
Via de site van DB kun je ook tickets boeken en kan je zelf uw stoel kiezen, maar ik vermoed dat je daar de plaats van vertrek moet ingeven. Ik denk dat je niet met uw ticket van Europa spezial van DB verder kunt reizen van brussel of van station naar brussel. Voor mij is dit erg ambetant want iedereen vertrekt op een andere plaats, kan ik dus ook niet samen boeken, of ben ik verkeerd?

Alvast merci voor jullie hulp!
Groetjes Karen
groentje
Berichten: 7272
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: brussel - Frankfurt met ICE

Bericht door groentje »

Bijna alle Belgische stations zijn ook gekend bij DB, hoor, dus kan het goed zijn dat de Europa-Spezial geldig is vanaf elk afzonderlijk station, en op de website kan je normaal zelf je plaatsen kiezen. Desnoods bestelt 1 persoon de reserveringen voor alle reserveringen, maar alle anderen bestellen een ticket zonder reservatie, beiden kunnen/moeten afzonderlijk besteld worden. Of je neemt de lokettoeslag voor lief, en je vraagt het aan de lokettist.
trainlovertje
Berichten: 2342
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: brussel - Frankfurt met ICE

Bericht door trainlovertje »

Europa-Spezial is enkel geldig vanuit Luik en Brussel naar het geboekte station in Duitsland. Als je via Deutsche Bahn een ticket vanuit een ander Belgisch station (dus niet Luik of Brussel) naar bijvoorbeeld Frankfurt boekt, betaal je altijd de volle pot: Normalpreis (voor Frankfurt zal dat rond de 100 euro per rit per persoon liggen). Je kan wel Europa-Spezial nemen via DB, en daarbij een gewoon NMBS-biljet naar Brussel (of Luik) kopen.
Als je via NMBS Europe boekt, krijg je EBS er wel bij, en mag je dus gratis naar elk Belgisch station rijden. Maar het is inderdaad zo dat je via NMBS Europe niet je zitplaatsen kan selecteren, maar je mag er wel vanuit gaan dat jullie langs of achter elkaar zullen zitten (moest dat niet het geval zijn, staat dat volgens mij vermeld op de website als je de tickets wil boeken). En als de trein niet te druk is, kan je ook gewoon op een andere plek in de trein zitten als die stoel niet gereserveerd is.

Wat betreft dat jullie niet vanuit zelfde station vertrekken: als je via DB koopt, moet je gewoon in het vertrekstation een biljet kopen. Als je via NMBS Europe koopt, dan moet je het internationale biljet op zak hebben voor je de eerste trein opstapt (dus eventueel per post opsturen, ...) Je kan wel samen boeken, want het vertrekstation van de nationale (niet ICE) trein naar Brussel, staat niet vermeld op het ticket.

Grtz
trainlovertje
groentje
Berichten: 7272
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: brussel - Frankfurt met ICE

Bericht door groentje »

Ik heb het even nagekeken, en inderdaad, Die Bahn verkoopt inderdaad geen kaartjes meer vanuit sommige Belgische stations :evil: Ik probeerde het met een willekeurige reis vanuit Herzele, en een andere uit Lebbeke.
Maar er zitten wel nog altijd meer stations dan Brussel en Luik in het systeem, ik krijg bijvoorbeeld een Sparangebot voor een rit van Mechelen naar Keulen, over 2 maanden, inclusief Belgische trein. Vanuit Brugge en Kortrijk lukt ook, Oudenaarde ook. Ik zou dus desnoods een kaartje kopen vanuit een groter station vroeger op de lijn, dan lukt het wel. Een beetje ingewikkelder, dat wel, maar ook niet zo moeilijk.
Ik ben eens wat aan het spelen gegaan, en ik heb gemerkt dat een losse reservering, zonder ticket, niet mogelijk is voor reizen van en naar het buitenland. Wat wél lukt, is dat 1 persoon voor zichzelf een kaartje koopt, en pakweg 4 reservaties koopt. Je krijgt dan Sitzplätze anzeigen, je klikt daarop, en je krijgt de trein te zien, met alle reserveerbare zitplaatsen. Er zullen 4 plaatsen aangeduid staan, maar je kan die wijzigen, klik gewoon op de pijltjes links en rechts om van rijtuig te veranderen. Daarna klik je op Weiter, en ga je verder met de boeking. Je hebt dan 1 ticket en 4 reservaties gekocht, dus de anderen moeten nog elk een eigen ticket kopen, maar zonder de reservatie. E-tickets zijn op naam, en tenzij je een Bahncard hebt, of een andere manier een gebruikersnaam, kan je geen tickets kopen voor een ander. Ieder zal dus zijn eigen ticket moeten kopen.
En mocht je niet zo goed zijn in Duits, dan kan je helemaal in het begin ook de taal instellen. Ik vergeet dat meestal...
Laatst gewijzigd door groentje op 16 jan 2015, 20:21, 1 keer totaal gewijzigd.
rvdborgt
Berichten: 4325
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: brussel - Frankfurt met ICE

Bericht door rvdborgt »

trainlovertje schreef:Europa-Spezial is enkel geldig vanuit Luik en Brussel naar het geboekte station in Duitsland. Als je via Deutsche Bahn een ticket vanuit een ander Belgisch station (dus niet Luik of Brussel) naar bijvoorbeeld Frankfurt boekt, betaal je altijd de volle pot: Normalpreis (voor Frankfurt zal dat rond de 100 euro per rit per persoon liggen).
Dat klopt helemaal niet. Zowel DB als NMBS verkoopt Europa-Spezial van en naar alle stations die de NMBS als internationaal tariefpunt heeft aangegeven. De prijzen zijn ook hetzelfde bij NMBS en DB. De NMBS werkt tegenwoordig (onderliggend) dan ook via het DB-systeem voor reizen naar Duitsland.
trainlovertje schreef:Je kan wel Europa-Spezial nemen via DB, en daarbij een gewoon NMBS-biljet naar Brussel (of Luik) kopen.
Dat moet je dus juist NIET doen.
trainlovertje schreef:Als je via NMBS Europe boekt, krijg je EBS er wel bij, en mag je dus gratis naar elk Belgisch station rijden.
Op je tickets staat niet (meer) "EBS" maar de echte stationsnaam. Zowel bij boekingen via DB als via NMBS.
Ik zou echter wel via DB boeken als je reserveringen wilt (dat is niet verplicht). Wat je kunt doen, is vanaf elk vertrekstation apart boeken en bij 1 persoon alle zitplaatsen boeken. De andere personen boek je dus zonder zitplaatsreserveringen. Je kunt bij DB namelijk bij 1 persoon meerdere reserveringen boeken.

Groetjes,
Rian
Laatst gewijzigd door rvdborgt op 16 jan 2015, 20:25, 1 keer totaal gewijzigd.
rvdborgt
Berichten: 4325
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: brussel - Frankfurt met ICE

Bericht door rvdborgt »

groentje schreef:Ik heb het even nagekeken, en inderdaad, Die Bahn verkoopt inderdaad geen kaartjes meer vanuit sommige Belgische stations :evil: Ik probeerde het met een willekeurige reis vanuit Herzele, en een andere uit Lebbeke.
Dat kan een beperking van de online boeking zijn. DB heeft doorgaans ALLE bestemmingen in het systeem die andere vervoerders hebben opgegeven. De NMBS heeft niet voor alle Belgische stations in het internationale tarief gestopt (en dan kunnen andere spoorwegen zoals DB daar geen kaartjes naar verkopen), maar Herzele en Lebbeke wel. Grote kans dat die stations aan het DB-loket wel te koop zijn, maar daar heb je in België niet zoveel aan natuurlijk...

Groetjes,
Rian
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: brussel - Frankfurt met ICE

Bericht door kika »

trainlovertje schreef:Europa-Spezial is enkel geldig vanuit Luik en Brussel naar het geboekte station in Duitsland. Als je via Deutsche Bahn een ticket vanuit een ander Belgisch station (dus niet Luik of Brussel) naar bijvoorbeeld Frankfurt boekt, betaal je altijd de volle pot: Normalpreis (voor Frankfurt zal dat rond de 100 euro per rit per persoon liggen). Je kan wel Europa-Spezial nemen via DB, en daarbij een gewoon NMBS-biljet naar Brussel (of Luik) kopen.
Dat is niet waar, je kan prima - bijvoorbeeld - Gent Sint-Pieters-Frankfurt voor 39€ halen. Daarnaast is er nog Antwerpen met haar IC-bus, maar laten we er maar niet teveel alternatieven bijslepen. Er staat niet iets op als EBS, je bent dan wel gebonden aan een Kortrijk/Gent/Mons/... als startpunt. Je kan moeilijk lopen doen met 'via' stations, maar daar krijg je gegarandeerd geen goedkope kaartjes.
Als je via NMBS Europe boekt, krijg je EBS er wel bij, en mag je dus gratis naar elk Belgisch station rijden. Maar het is inderdaad zo dat je via NMBS Europe niet je zitplaatsen kan selecteren, maar je mag er wel vanuit gaan dat jullie langs of achter elkaar zullen zitten (moest dat niet het geval zijn, staat dat volgens mij vermeld op de website als je de tickets wil boeken). En als de trein niet te druk is, kan je ook gewoon op een andere plek in de trein zitten als die stoel niet gereserveerd is.
Terecht punt: je kan het er op wagen gewoon zonder reservatie te gaan. Wat je zegt over 'waarschijnlijk dicht bij elkaar:' vergeet dan niet alle tickets tegelijkertijd te kopen. Nog niet vermeld, maar reserveringen via NMBS zijn duurder: 50 cent per persoon. Vanaf 6 personen kan je ook een groepsreservatie overwegen, reservering is dan 2€/pp bij DB. In eerste klasse zitten ze in de ticketprijs.
Wat betreft dat jullie niet vanuit zelfde station vertrekken: als je via DB koopt, moet je gewoon in het vertrekstation een biljet kopen. Als je via NMBS Europe koopt, dan moet je het internationale biljet op zak hebben voor je de eerste trein opstapt (dus eventueel per post opsturen, ...) Je kan wel samen boeken, want het vertrekstation van de nationale (niet ICE) trein naar Brussel, staat niet vermeld op het ticket.
Het vertrekstation van de nationale niet ICE trein naar Brussel/Luik staat wel degelijk vermeld op het ticket van DB.

Edit: venstertje niet open laten staan en dan later op versturen klikken, dan heeft Rian al de beste tips verteld: 1 iemand doet de reserveringen voor iedereen :D
trainlovertje
Berichten: 2342
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: brussel - Frankfurt met ICE

Bericht door trainlovertje »

Vreemd... Ik heb 5-tal willekeurige Belgische stations uitgeprobeerd via de site van DB, en bij geen enkele kon ik de Europa-Spezial boeken. Zelfs vanuit Antwerpen-Centraal lukte het niet.
Dus wat ik zei over het bijkopen van een nationaal ticket: enkel doen als je de Europa-Spezial via DB aankoopt en als dat ticket niet geldt vanuit het vertrekstation. Maar dit komt dus sowieso duurder uit dan via NMBS Europa boeken.
Dit maakt het dus allemaal weer ingewikkelder.

Maar wat ik eerlijk gezegd nog nooit gezien heb, is dat het vertrekstation in België (waar je de nationale trein neemt naar Brussel) op de NMBS Europe-tickets vermeld staat. Op de DB tickets is dat wel het geval en moet je dus wel apart boeken (en hopen dat je vanuit elk station waar jullie willen vertrekken het Europa-Spezial tarief geldt), maar ik dacht dus dat die alleen maar naar Luik en Brussel konden geboekt worden.
Henk
Berichten: 231
Lid geworden op: 02 feb 2006, 12:41
Locatie: Oostende

Re: brussel - Frankfurt met ICE

Bericht door Henk »

trainlovertje schreef:Vreemd... Ik heb 5-tal willekeurige Belgische stations uitgeprobeerd via de site van DB, en bij geen enkele kon ik de Europa-Spezial boeken. Zelfs vanuit Antwerpen-Centraal lukte het niet.
Dus wat ik zei over het bijkopen van een nationaal ticket: enkel doen als je de Europa-Spezial via DB aankoopt en als dat ticket niet geldt vanuit het vertrekstation. Maar dit komt dus sowieso duurder uit dan via NMBS Europa boeken.
Dit maakt het dus allemaal weer ingewikkelder.

Maar wat ik eerlijk gezegd nog nooit gezien heb, is dat het vertrekstation in België (waar je de nationale trein neemt naar Brussel) op de NMBS Europe-tickets vermeld staat. Op de DB tickets is dat wel het geval en moet je dus wel apart boeken (en hopen dat je vanuit elk station waar jullie willen vertrekken het Europa-Spezial tarief geldt), maar ik dacht dus dat die alleen maar naar Luik en Brussel konden geboekt worden.
Vanuit Oostende lukt dat perfect. Je moet natuurlijk wel vooruitgaan in de tijd, want Europa-Spezial is enkel bij vroege boeking mogelijk en beperkt beschikbaar. Probeer eens op een datum over 2 maanden.
trainlovertje
Berichten: 2342
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: brussel - Frankfurt met ICE

Bericht door trainlovertje »

Heb het nu net nog eens getest een Europa-Spezial vanuit paar willekeurige stations te boeken (Antwerpen Centraal zat er weer bij), en nu blijkt het WEL te lukken... Weet niet hoe het komt, maar dus: sorry voor wat ik daarstraks zei, want je kan dus wel uit meerdere Belgische stations een Europa-Spezial boeken.

In dat geval raad ik toch aan via DB te boeken, maar dan moet het wel in meerdere keren gebeuren, omdat het over verschillende vertrekstations gaat.
Als het om kleinere stations gaat, kan je dus waarschijnlijk niet via DB de Europa-Spezial boeken, en doe je het beter via NMBS Europe. Of je neemt een ticket naar het dichtstbijzijnde station waar DB wel Europa-Spezial aanbiedt, en koopt dat een gewoon biljet tot dat station bij. Of nog beter: je neemt een Europa Spezial van DB uit een station dat verder weg ligt van Brussel ten opzichte waarvan je vertrekt; dan hoef je niets bij te betalen. En dan heb je dus zekerheid over de gewenste zitplaatsen.

Edit: Europa-Spezial naar Frankfurt lijkt 44 euro te zijn vanuit een willekeurig Belgisch station dat niet Luik of Brussel is (ipv 39). Dus uiteindelijk betaal je wel 5 euro meer dan via NMBS Europe.
Henk
Berichten: 231
Lid geworden op: 02 feb 2006, 12:41
Locatie: Oostende

Re: brussel - Frankfurt met ICE

Bericht door Henk »

trainlovertje schreef:Of je neemt een ticket naar het dichtstbijzijnde station waar DB wel Europa-Spezial aanbiedt, en koopt dat een gewoon biljet tot dat station bij. Dan heb je zekerheid over de gewenste zitplaatsen.
Zoals eerder al gezegd in dit draadje: je koopt dan gewoon een biljet van een station eerder op het traject. Stap je bv. in Oostkamp op, koop dan een biljet Brugge-Frankfurt
trainlovertje
Berichten: 2342
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: brussel - Frankfurt met ICE

Bericht door trainlovertje »

Henk schreef:
trainlovertje schreef:Of je neemt een ticket naar het dichtstbijzijnde station waar DB wel Europa-Spezial aanbiedt, en koopt dat een gewoon biljet tot dat station bij. Dan heb je zekerheid over de gewenste zitplaatsen.
Zoals eerder al gezegd in dit draadje: je koopt dan gewoon een biljet van een station eerder op het traject. Stap je bv. in Oostkamp op, koop dan een biljet Brugge-Frankfurt
vergat ik te typen, heb het erbij gezet ;p
rvdborgt
Berichten: 4325
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: brussel - Frankfurt met ICE

Bericht door rvdborgt »

trainlovertje schreef:Edit: Europa-Spezial naar Frankfurt lijkt 44 euro te zijn vanuit een willekeurig Belgisch station dat niet Luik of Brussel is (ipv 39). Dus uiteindelijk betaal je wel 5 euro meer dan via NMBS Europe.
En heb je de prijs bij de NMBS ook opgezocht? Dat zou dan ook 44 euro moeten zijn.
Net geprobeerd: Gent - Frankfurt op woensdag 15 april om 5:38. Prijs via DB 39 euro. Zoals gezegd: beperkt beschikbaar.

Groetjes,
Rian
trainlovertje
Berichten: 2342
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: brussel - Frankfurt met ICE

Bericht door trainlovertje »

rvdborgt schreef:
trainlovertje schreef:Edit: Europa-Spezial naar Frankfurt lijkt 44 euro te zijn vanuit een willekeurig Belgisch station dat niet Luik of Brussel is (ipv 39). Dus uiteindelijk betaal je wel 5 euro meer dan via NMBS Europe.
En heb je de prijs bij de NMBS ook opgezocht? Dat zou dan ook 44 euro moeten zijn.
Net geprobeerd: Gent - Frankfurt op woensdag 15 april om 5:38. Prijs via DB 39 euro. Zoals gezegd: beperkt beschikbaar.

Groetjes,
Rian
denk dat ik niet dezelfde datum had, het zal dus idd zo zijn dat het aantal aan €39 gewoon beperkt is.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: brussel - Frankfurt met ICE

Bericht door kika »

trainlovertje schreef:denk dat ik niet dezelfde datum had, het zal dus idd zo zijn dat het aantal aan €39 gewoon beperkt is.
Goedkoopste en kleinste contignent is 39€ (voor het traject t/m Frankfurt/Main), vanaf daar steeds een paar euros erbij totdat je aan de normaalprijs zit (44€,49€,59€,…). Verder zijn er zeker wel wat fouten in dat systeem, vanuit Anzegem zijn er bijvoorbeeld geen Spartarieven te verkrijgen, wel vanuit Kortrijk. Waarom is me een raadsel, gelukkig zijn dat soort uitzonderingen in de minderheid.
Plaats reactie