Boordtarief

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Boordtarief

Bericht door overweg13 »

Shrek schreef:
trainlovertje schreef: Hoeveel het zal opbrengen? Ruwe schatting: naar eigen zeggen van NMBS rijdt ongeveer 1% zwart. Dat zijn dus de rakkers die geen ticket hebben bij aanwezigheid op de trein en noch kunnen betalen. Dan schat ik: iets meer dan 1% stapt op zonder geldig vervoersbewijs en kan wel betalen (dit is de doelgroep). Iets meer dan 1% van het aantal reizigers op een weekdag (850.000) komt overeen met ongeveer 10.000 reizigers, wat 70.000 euro wordt. Dit bedrag geldt dus per dag, al denk ik dat het nog meer zal zijn. Dat wordt op jaarbasis toch zeker een 2 miljoen euro?
Je vergeet wel de boetes af te trekken die voor het boordtarief werden uitgeschreven (12€ als ik me niet vergis). Maar dat bedrag zal wel niet zo heel hoog geweest zijn vrees ik.
En vermoedelijk zal het aantal biljetten met boordtarief ook snel verminderen. Het is zoals met milieubelastingen: als de bevolking haar gedraag heeft aangepast, brengen milieuheffingen vanzelf minder op.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Boordtarief

Bericht door Steve »

Welnee, eigenlijk is de MOBIB-kaart niet hetzelfde als de identiteitskaart, rijbewijzen of (klassieke) bankkaarten: behalve de chip (die verborgen zit achter het metaalkleurige plaatje) zit er in de kaart een antenne ingebakken waarmee de chip draadloos uitgelezen kan worden. Voor de genoemde kaarten (behalve recente kredietkaarten) is dat niet het geval, en is er dus steeds fysiek contact nodig tussen de chip (via het metalen plaatje) en de kaartlezer.

Aan de binnenkant ziet je kaart er ongeveer zo uit - je kunt het mogelijk zien door de kaart tegen fel licht te houden:
Afbeelding Als er een probleem is met de antenne (de stroken aan de rand van de kaart) en/of de verbinding tussen de chip (het rechthoekje) en de antenne, dan kan je kaart moeilijker tot niet leesbaar worden.

Best dus omruilen, en aandringen in dien nodig. Het feit dat men de kaart aan het loket nog kan uitlezen, wil niet zeggen dat ze daarom perfect in orde is.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Boordtarief

Bericht door trainlovertje »

overweg13 schreef:
Shrek schreef:
trainlovertje schreef: Hoeveel het zal opbrengen? Ruwe schatting: naar eigen zeggen van NMBS rijdt ongeveer 1% zwart. Dat zijn dus de rakkers die geen ticket hebben bij aanwezigheid op de trein en noch kunnen betalen. Dan schat ik: iets meer dan 1% stapt op zonder geldig vervoersbewijs en kan wel betalen (dit is de doelgroep). Iets meer dan 1% van het aantal reizigers op een weekdag (850.000) komt overeen met ongeveer 10.000 reizigers, wat 70.000 euro wordt. Dit bedrag geldt dus per dag, al denk ik dat het nog meer zal zijn. Dat wordt op jaarbasis toch zeker een 18 miljoen euro?
Je vergeet wel de boetes af te trekken die voor het boordtarief werden uitgeschreven (12€ als ik me niet vergis). Maar dat bedrag zal wel niet zo heel hoog geweest zijn vrees ik.
En vermoedelijk zal het aantal biljetten met boordtarief ook snel verminderen. Het is zoals met milieubelastingen: als de bevolking haar gedraag heeft aangepast, brengen milieuheffingen vanzelf minder op.
@Shrek: ik heb eigenlijk nooit een TBG iemand de 12,5 euro zien aanrekenen. Zelden 3 euro. Dus ik denk niet dat dat veel verschil zal maken.
@overweg13: dat zou kunnen, maar het kan zijn dat ze het de volgende keer gewoon opnieuw proberen zonder ticket. Wat er nu wel bijkomt, is de 8 euro administratiekosten die erbij komen als je je abonnement vergeet. Dit zal sowieso niet minderen, want dat doet niemand met opzet.
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: Boordtarief

Bericht door Stijn91 »

Hiernet telefoontje gehad, ik zal in de loop van deze week nog een mailtje ontvangen dat ik geen rekening moet houden met de boete, persoon stelde wel voor om eventuele nieuwe treinkaart in het station te laten maken om problemen te voorkomen.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Boordtarief

Bericht door dentheo »

Worden die kaarten in het station ook gemaakt draadloos ?
Of gebruikt men in hun machines de chipcontactbanen ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Patrick
Berichten: 2289
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:42
Locatie: FI (= Ieper)

Re: Boordtarief

Bericht door Patrick »

Heb tijdje geleden van een TBG gehoord dat er nu veel minder discussies over vervoerbewijzen zijn.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Boordtarief

Bericht door Steve »

Van andere mensen in het vak hoor ik wel dat er toch een aantal zaken over het hoofd gezien zijn, in het bijzonder reisverlengingen en klasverhogingen.

Ik stel voor dat ze een uitzondering maken, zoals: geen boordtarief voor alle vervoerbewijzen die een "supplement" zijn (die dus een reeds geldig vervoerbewijs vereisen op het moment van afleveren)
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Boordtarief

Bericht door rdv »

Steve schreef:Van andere mensen in het vak hoor ik wel dat er toch een aantal zaken over het hoofd gezien zijn, in het bijzonder reisverlengingen en klasverhogingen.

Ik stel voor dat ze een uitzondering maken, zoals: geen boordtarief voor alle vervoerbewijzen die een "supplement" zijn (die dus een reeds geldig vervoerbewijs vereisen op het moment van afleveren)
De automaten zijn geen oplossing voor een klasverhoging. Vorige week probeerde ik een klasverhoging voor een RailPass uit een automaat te halen. Er komt dan een cryptische boodschap die ik 2x moest lezen voor ik ze begreep. Het komt erop neer dat je de "reisparameters" van je oorspronkelijk ticket moet ingeven, waarnaar je teruggestuurd wordt naar het startscherm dat dan blijkbaar in "klasverhogingsmodus" opereert (maar dit kan je visueel niet opmerken). Ik koos opnieuw voor een RailPass, de mogelijkheid om een klasverhoging voor een RailPass te kopen was wel zichtbaar, maar niet geactiveerd. Ik kon enkel een nieuwe RailPass 1e of 2e klasse kopen. Ook het loket kon me geen klasverhoging voor een RailPass verkopen, enkel één voor een normaal ticket. In mijn geval (Gent - Brussel) was dat maar iets duurder dan een klasverhoging voor een RailPass, maar als je van De Panne naar Hasselt zou sporen, zou het verschil groot zijn.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Boordtarief

Bericht door overweg13 »

rdv schreef:
De automaten zijn geen oplossing voor een klasverhoging. Vorige week probeerde ik een klasverhoging voor een RailPass uit een automaat te halen. Er komt dan een cryptische boodschap die ik 2x moest lezen voor ik ze begreep. Het komt erop neer dat je de "reisparameters" van je oorspronkelijk ticket moet ingeven, waarnaar je teruggestuurd wordt naar het startscherm dat dan blijkbaar in "klasverhogingsmodus" opereert (maar dit kan je visueel niet opmerken). Ik koos opnieuw voor een RailPass, de mogelijkheid om een klasverhoging voor een RailPass te kopen was wel zichtbaar, maar niet geactiveerd. Ik kon enkel een nieuwe RailPass 1e of 2e klasse kopen. Ook het loket kon me geen klasverhoging voor een RailPass verkopen, enkel één voor een normaal ticket. In mijn geval (Gent - Brussel) was dat maar iets duurder dan een klasverhoging voor een RailPass, maar als je van De Panne naar Hasselt zou sporen, zou het verschil groot zijn.
Ik vraag me af of een klasverhoging voor een railpass wel bestaat. Ik vermoed dat jij een supplement bedoelt dat eigenlijk neerkomt op het prijsverschil tussen een lijntje op een railpass 2de klas en eentje op een railpass 1ste klas. Ik heb er eigenlijk nog nooit bij stilgestaan, maar is het niet zo dat je dan een gewone klasverhoging moet kopen (dus eigenlijk een standaardtarief, tenzij je recht hebt op een persoonlijke reductie.)?
Hoewel:
Art. 51 van de vervoersvoorwaarden:
Een klasverhoging is enkel mogelijk indien het vervoerbewijs dat de reiziger in 2de klas gebruikt, eveneens in 1ste klas bestaat. Het betreft een toeslag die overeenstemt met het prijsverschil van de biljetten in beide klassen aan het tarief waarop de reiziger recht heeft en voor het afgelegde traject, met een minimumheffing vermeld in het Deel 5 "Tarieven" van de Vervoersvoorwaarden. Wat betreft de biljetten aan forfaitaire prijs, wordt het verschil tussen de forfaitaire prijzen in beide klassen aangerekend.
De reiziger is verplicht deze klasverhoging aan te kopen aan een van de verkoopkanalen (zie art. 14 §1). Doet hij dit niet, dan zal het treinbegeleidingspersoneel een klasverhoging uitgeven voor het af te leggen traject in 1e klas, aan "Boordtarief".

De vette tekst zou wel eens kunnen impliceren dat je gewoon een klasverhoging van €4.10 (Railpasstarief) kunt aankopen.
Met vriendelijke groet

overweg13
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Boordtarief

Bericht door trainlovertje »

http://www.belgianrail.be//~/media/File ... lPass.ashx
Dit bestand zegt: klasverhoging voor RailPass is enkel beschikbaar op de trein en aan loket en dat je daarvoor eigenlijk een klasverhoging voor een afzonderlijk vervoersbewijs moet kopen.

Maar ik denk dat dit ondertussen verouderd is, want je kan dit tegenwoordig ook aan de automaat kopen, en kan je dus ook een boordtarieftoeslag krijgen zoals overweg13 citeerde uit de vervoersvoorwaarden.
Afzonderlijke klasverhoging voor RailPass bestaat dus niet.
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Boordtarief

Bericht door rvdborgt »

trainlovertje schreef:Afzonderlijke klasverhoging voor RailPass bestaat dus niet.
Volgens de vervoersvoorwaarden wel en dus is de NMBS verplicht om die op aanvraag te verkopen. Bovendien, als er tegenstrijdige voorwaardne zijn, dan geldt de voor de klant gunstigste versie.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Boordtarief

Bericht door overweg13 »

Toch is het eigenaardig dat je zomaar een klasverhoging tegen railpasstarief zou kunnen kopen. De passen zijn eigenlijk toch bedoeld voor reizigers die net iets trouwer zijn dan de occasionele klant. De verplichting om binnen het jaar 10 enkele reizen af te leggen bestaat niet als je 1 afzonderlijke klasverhoging kunt kopen.
Maar zoals Rian schrijft: de vervoersvoorwaarden zijn vrij duidelijk.
Met vriendelijke groet

overweg13
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Boordtarief

Bericht door rdv »

rvdborgt schreef:
trainlovertje schreef:Afzonderlijke klasverhoging voor RailPass bestaat dus niet.
Volgens de vervoersvoorwaarden wel en dus is de NMBS verplicht om die op aanvraag te verkopen. Bovendien, als er tegenstrijdige voorwaardne zijn, dan geldt de voor de klant gunstigste versie.

Groetjes,
Rian
In de vervoersvoorwaarden wordt voor enkele producten expliciet de mogelijkheid tot klasverhoging uitgesloten (bvb. voor Go Pass, dagtrips), maar niet voor Rail Pass. Op de automaat is er een bullet voorzien om een klasverhoging aan te kopen, maar is die gedeactiveerd. Lijkt me dat er een programmeringsfout in de automaten zit.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Boordtarief

Bericht door trainlovertje »

trainlovertje schreef:Ik ben ook al 7 euro armer doordat ik een ticket aan boordtarief heb moeten betalen. Automaat in het station kapot. Niet helemaal kapot, want het groene lichtje bovenaan brandde gewoon nog, maar betalen ging niet. Bancontact-terminal reageerde niet als ik mijn kaart erin stak, en munstukken kwamen er onderaan ook gewoon weer uit.
Dus ticket op trein gekocht (ja, ik kreeg al snel controle ^^). De TBG gaf toe dat het nieuwe systeem nogal eens flatert en gaf me meteen een papierstrookje met gegevens van de klantendienst mee om mijn €7 terug te vragen.
Benieuwd als ik dat ga terug krijgen, want de automaat was misschien 'niet kapot genoeg', ook al was het onmogelijk een ticket te kopen. Zouden ze zo goed georganiseerd zijn om daar een zeker controleteam voor op te richten dat nagaat als automaten toch kapot zijn (maar niet in hun systeem als defect worden vermeld)?
Net geen half jaar later mijn €7 teruggestort gekregen. Volgens de mail die ik erbij kreeg, is er een onderzoek gevoerd en daaruit werd geconcludeerd dat het onmogelijk was een ticket te kopen. Ik had niet verwacht dat er nog een antwoord zou komen, maar dus toch: ze maken er op de klantendienst wel hun werk van. Het kan dus even duren, maar je krijgt wel degelijk je geld terug.
Zou het werkelijk onderzocht zijn of gaan ze ervan uit dat alleen mensen die zoiets meemaken een klacht hierover insturen? Ik heb namelijk mijn vervoerbewijs niet moeten opsturen, wel heb ik het vertrekstation gemeld.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1781
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Boordtarief

Bericht door Portbou »

Een half jaar werk aan zo'n dossiertje :cry:

Suggestie voor toch nog een ietsiepietsie klantvriendelijkheid : stort 10€ terug ipv 7€.
Plaats reactie