Boordtarief

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Boordtarief

Bericht door kika »

Stijn91 schreef:Hoe komt het dat het niet lukt in de trein maar dan wel in de stations?
Ander leesapparaat, andere spanning? Uiteraard is het abnormaal dat je daarvoor een administratiekost (en een hoop rompslomp) voor aan je broek krijgt.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Boordtarief

Bericht door Steven »

Een mobiel toestel is altijd fragiel. Die vaste toestellen in de stations zitten gewoon op netspanning die toch stabiel is daar waar de ibis op batterijen werkt en die spanning is alles behalve constant te noemen wat voor bepaalde elektronische onderdelen niet altijd het beste is om perfect te werken.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Boordtarief

Bericht door Steve »

Wellicht werkt je kaart niet goed meer. Door verschillende oorzaken (ongelukkige behandeling zoals buigen van de kaart, maar misschien ook een productiefout) kan bv de verbinding tussen de chip en de antenne slecht zijn. Dan is het goed mogelijk dat je kaart soms wel (zoals bij toestellen met meer vermogen) en soms niet gelezen wordt. Ik zou de kaart laten omruilen om verdere problemen te vermijden.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Boordtarief

Bericht door dentheo »

Is dat een "draadloze" kaart of met chip en contactpuntjes ?
Met die laatste heb ik ook van tijd tot tijd herrie, die contactjes zijn blijkbaar ook kwetsbaar , ook in de leestoestellen.
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Boordtarief

Bericht door Steven »

mobib is draadloos, de kaart moet gewoon kortbij het leestoestel gehouden worden.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Boordtarief

Bericht door dentheo »

Op mijn Mobib zit ook een chip....
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Boordtarief

Bericht door Steven »

alle kaarten hebben een chip maar daarom is die niet altijd zichtbaar he. Het blijven elektronische kaarten, indien er de wens is om contact te leggen met een ander toestel zoals met bankkaarten dan brengt men een zichtbare chip aan die contact kan leggen.
profke
Berichten: 629
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

Re: Boordtarief

Bericht door profke »

ik had iets gelijkaardigs voor.

mijn chippkaart werkte al regelmatig niet (ongeveer 1-2x op 10 werkte die niet)
al enkele malen naar loket gegaan, en daar zei men me steeds dat kaart wel in orde was, en dat TBG zijn appparaat maar moest bijwerken;

vorigeweek kwam dan dit:

controle (smorgens), werkt weer niet. ("heb je het papiertje nog? =>nee. da's al 8 maand oud, en was al volledig afgeblankt)
TBG: "dan moet je naar loket gaan om uw kaart te laten bekijken"
ik: "daar ben k al een keer of 3 geweest..."
TBG: "ik zal eens een briefje maken, dan moeten ze u wel helpen".
ik: "euhm, ok, danku?".

TBG geeft me "briefje" en wandelt verder . Blijkt een C170 te zijn, aka "boete 75 euro te betalen of kaart voorleggen aan loket" met mededelingen "mobib", "kaart onleesbaar".

in de terugrit werkte mijn kaart (wederom) wel.
ikke de maandag erop naar station.

Loketbediende: "dees kan ik niet gratis afhandelen, je zal niet 75, maar wel 8 euro moeten betalen".
ikke: "euhm, excuseer"?
Loketbediende: "ja, dat is het boordtarief dat je moet betalen",
ikke: "maar ik had toch geldig abonnement, en ik sta nu aan loket, niet aan boord"?
loketbediende: "niets aan te doen, nu betalen, en dees klachtenforumlier invullen om te open dat je het terugkrijgt."

hij heeft wel (omdat hij me herkende als zijnde daar al 3x geweest te zijn) nu mijn kaart vervangen door een nieuw exemplaar...

ik ben dus nu in "blijde" verwachting van een terugbetaling van 8 euro... ben eens curieus....
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Boordtarief

Bericht door trainlovertje »

Ik ben ook al 7 euro armer doordat ik een ticket aan boordtarief heb moeten betalen. Automaat in het station kapot. Niet helemaal kapot, want het groene lichtje bovenaan brandde gewoon nog, maar betalen ging niet. Bancontact-terminal reageerde niet als ik mijn kaart erin stak, en munstukken kwamen er onderaan ook gewoon weer uit.
Dus ticket op trein gekocht (ja, ik kreeg al snel controle ^^). De TBG gaf toe dat het nieuwe systeem nogal eens flatert en gaf me meteen een papierstrookje met gegevens van de klantendienst mee om mijn €7 terug te vragen.
Benieuwd als ik dat ga terug krijgen, want de automaat was misschien 'niet kapot genoeg', ook al was het onmogelijk een ticket te kopen. Zouden ze zo goed georganiseerd zijn om daar een zeker controleteam voor op te richten dat nagaat als automaten toch kapot zijn (maar niet in hun systeem als defect worden vermeld)?
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Boordtarief

Bericht door overweg13 »

Zowat tegen de tendens in: ik ben voorstander van het boordtarief. Ik zou ze niet te eten willen geven, de profiteurs die vroeger gratis reisden tussen Brussel en Halle, omdat ze erop rekenden dat er toch geen controle kwam. Als er toch controle kwam, kregen ze veelal een biljet zonder maakloon. Ik denk dat de moeilijkheden die er af en toe zijn niet opwegen tegen de voordelen van het systeem. Een evaluatie over enkele maanden kan er eventueel toe leiden dat de scherpe kantjes eraf gaan, en ondertussen zullen velen zich wel al nieuwe gewoonten hebben aangemeten. Ik ben zelfs benieuwd hoe veel dit de NMBS uiteindelijk zal opbrengen. Eerlijke reizigers kunnen er maar wel bij varen.
Met vriendelijke groet

overweg13
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Boordtarief

Bericht door trainlovertje »

overweg13 schreef:Zowat tegen de tendens in: ik ben voorstander van het boordtarief. Ik zou ze niet te eten willen geven, de profiteurs die vroeger gratis reisden tussen Brussel en Halle, omdat ze erop rekenden dat er toch geen controle kwam. Als er toch controle kwam, kregen ze veelal een biljet zonder maakloon. Ik denk dat de moeilijkheden die er af en toe zijn niet opwegen tegen de voordelen van het systeem. Een evaluatie over enkele maanden kan er eventueel toe leiden dat de scherpe kantjes eraf gaan, en ondertussen zullen velen zich wel al nieuwe gewoonten hebben aangemeten. Ik ben zelfs benieuwd hoe veel dit de NMBS uiteindelijk zal opbrengen. Eerlijke reizigers kunnen er maar wel bij varen.
Ik blijf zelf ook voorstander van het boordtarief, ondanks het voorval dat ik hierboven beschreven heb. Maar dan moeten ze ook degenen die dit door omstandigheden onterecht hebben moeten betalen, ook terugbetalen. En ik vrees dat dát nog wel eens een zwak punt kan worden, wat binnenkort zal leiden tot een berg klachten.
Evalueren doen ze wel bij NMBS, maar eruit leren weet ik nog niet zo. Vaak omdat ze de middelen niet hebben.
Hoeveel het zal opbrengen? Ruwe schatting: naar eigen zeggen van NMBS rijdt ongeveer 1% zwart. Dat zijn dus de rakkers die geen ticket hebben bij aanwezigheid op de trein en noch kunnen betalen. Dan schat ik: iets meer dan 1% stapt op zonder geldig vervoersbewijs en kan wel betalen (dit is de doelgroep). Iets meer dan 1% van het aantal reizigers op een weekdag (850.000) komt overeen met ongeveer 10.000 reizigers, wat 70.000 euro wordt. Dit bedrag geldt dus per dag, al denk ik dat het nog meer zal zijn. Dat wordt op jaarbasis toch zeker een 18 miljoen euro?

edit: 70.000 maal 250 is bij benadering niet 1,8 of 2 miljoen, maar 18 miljoen euro. sorry, rekenfoutje...
Laatst gewijzigd door trainlovertje op 23 feb 2015, 16:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Boordtarief

Bericht door Shrek »

trainlovertje schreef: Hoeveel het zal opbrengen? Ruwe schatting: naar eigen zeggen van NMBS rijdt ongeveer 1% zwart. Dat zijn dus de rakkers die geen ticket hebben bij aanwezigheid op de trein en noch kunnen betalen. Dan schat ik: iets meer dan 1% stapt op zonder geldig vervoersbewijs en kan wel betalen (dit is de doelgroep). Iets meer dan 1% van het aantal reizigers op een weekdag (850.000) komt overeen met ongeveer 10.000 reizigers, wat 70.000 euro wordt. Dit bedrag geldt dus per dag, al denk ik dat het nog meer zal zijn. Dat wordt op jaarbasis toch zeker een 2 miljoen euro?
Je vergeet wel de boetes af te trekken die voor het boordtarief werden uitgeschreven (12€ als ik me niet vergis). Maar dat bedrag zal wel niet zo heel hoog geweest zijn vrees ik.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Boordtarief

Bericht door Steven »

Niet vergeten dat men nu gestart is met 7€ maar dat men de intentie heeft eens het systeem wat vlot draait dit bedrag te verhogen.
groentje
Berichten: 7263
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Boordtarief

Bericht door groentje »

Mijn grootste bezwaar is dat mensen die te goeder trouw zijn in dezelfde zak belanden als de hardnekkige zwartrijder. En het valt inderdaad nog af te wachten hoe de klachtenafhandeling zal gebeuren, ervaringen met de vertragingsvergoedingen zijn niet van die aard dat ze me veel vertrouwen inboezemen. En zoals gezegd, de prijs gaat ongetwijfeld nog omhoog...
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: Boordtarief

Bericht door Stijn91 »

Is exact hetzelfde als een bankkaart/identiteitskaart/nieuwe rijbewijzen.

Ik heb vrijdag zelf nog een mail verzonden om te laten weten wat ik moet doen, ik heb namelijk bewijs dat het abonnement wel degelijk opgeladen is.
Plaats reactie