Boordtarief

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Boordtarief

Bericht door trainlovertje »

dentheo schreef:Worden er eigenlijk elk jaar een paar honderd automaten bijgekocht, zodat we binnen enkele jaren er één hebben op elk perron ?
Want op bepaalde stations staat de "enige" soms wel erg onhandig.
Niets van gehoord, en denk ook niet dat die er komen. In station Neerwinden, neem ik wel vrij vaak de trein, staat de automaat op spoor 2. De treinen die op spoor 2 stoppen, rijden enkel naar Landen (Landen is het daaropvolgende station trouwens). Daar stapt zelden iemand op. Op spoor 1 komen de treinen naar Leuven, de luchthaven, Brussel, Gent en De Panne, waar 95% van de reizigers dus opstapt.
Het probleem in Neerwinden is, zoals bij meerdere stopplaatsen, dat je minstens 3 minuten voor het vertrek ook al klaar moet staan op spoor 1 wil je je trein niet missen, want er is geen tunnel, enkel een overweg die dus enkele minuten op voorhand dichtgaat.

Resultaat: mensen zijn te laat en lopen het spoor over een gesloten overweg. Heb zelfs een keer mensen die een ticket aan het kopen waren zien doorlopen voor een trein op 100 tot 200m. Je moet maar durven... (ik stond te bibberen, serieus gemeend) Hier gaan nog ongelukken van komen vrees ik, en dan ga je de mensen horen klagen, vooral de 'geboren' NMBS-klagers (zo ken ik er wel een aantal) ;s
ronny
Berichten: 535
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:48
Locatie: Ramsel

Re: Boordtarief

Bericht door ronny »

dentheo schreef:Worden er eigenlijk elk jaar een paar honderd automaten bijgekocht, zodat we binnen enkele jaren er één hebben op elk perron ?
Want op bepaalde stations staat de "enige" soms wel erg onhandig.
Ik heb al opgevangen dat er sprake is van nog meer loketten te sluiten zoals deze in Diest en Aarschot. In de plaats zullen dan nog een aantal extra automaten komen.
Voor de vorderingen is men ook op zoek naar een oplossing zodat niet langs het loket moet gegaan worden.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Boordtarief

Bericht door dentheo »

trainlovertje schreef: Het probleem in Neerwinden is, zoals bij meerdere stopplaatsen, dat je minstens 3 minuten voor het vertrek ook al klaar moet staan op spoor 1 wil je je trein niet missen, want er is geen tunnel, enkel een overweg die dus enkele minuten op voorhand dichtgaat.

Resultaat: mensen zijn te laat en lopen het spoor over een gesloten overweg. Heb zelfs een keer mensen die een ticket aan het kopen waren zien doorlopen voor een trein op 100 tot 200m. Je moet maar durven... (ik stond te bibberen, serieus gemeend) Hier gaan nog ongelukken van komen vrees ik, en dan ga je de mensen horen klagen, vooral de 'geboren' NMBS-klagers (zo ken ik er wel een aantal) ;s
Wanneer de overweg vervangen zou zijn door een viaduct is het nog verder lopen....
Ik zeg niet dat men er duizenden moet kopen voor miljarden...maar elk jaar enkele tientallen om de ergste gevallen op te lossen.
Men zal er toch moeten kopen om de gevandaliseerden te vervangen.
Theo
Groeten vanop de Heide
cracker1985

Re: Boordtarief

Bericht door cracker1985 »

Wat is er veranderd voor abonnees die hun abonnement vergeten (naar aanleiding van invoering van het boordtarief)?
In eerste instantie dacht ik: Niets, er werd immers ook nergens over gecommuniceerd... Je mag nog steeds twee keer per jaar je abonnement vergeten, zich vergissen is immers menselijk

Niets blijkt minder waar te zijn.
Toen ik gisteren, nadat een collega die het meemaakte, uit ongeloof op de site ging zoeken, zag ik dit:

----

Wat verandert er voor de abonnees?

Er verandert niets als je reist met een geldig abonnement.

Als je reist met een vervallen abonnement, koop je een biljet aan Boordtarief (prijs van het biljet + € 7) zoals elke reiziger zonder geldig vervoersbewijs.
Als je je abonnement bent vergeten, zijn er 2 mogelijkheden:

Koop een biljet aan Boordtarief (prijs van het biljet + € 7) en ga binnen de 14 kalenderdagen (datum van de feiten inbegrepen) naar het loket van jouw keuze met het gekochte boordbiljet samen met je abonnement dat geldig was op de dag van de feiten. In dit geval betaalt NMBS het volledige bedrag terug.

Als je geen biljet koopt aan Boordtarief, voor welke reden dan ook, zal de treinbegeleider een Vaststelling van Onregelmatigheid opstellen (€ 75). Je moet dan je abonnement dat geldig was op de datum van de vaststelling, binnen de 14 kalenderdagen (datum van de feiten inbegrepen) voorleggen aan het loket samen met de vaststelling van onregelmatigheid. Deze wordt afgesloten en je moet geen € 75 betalen, enkel de administratiekosten (8€).


Ik reageerde in dus in eerste instantie vol ongeloof, tot mijn collega me het biljet toonde dat ze had moeten kopen voor haar enkeltje Luik - Brussel (14,80€ + 7€ boordtarief). Met de terugkeer 's avonds erbij heeft deze "vergetelheid", die tot 31.01.2015 twee keer per jaar gratis kon gebeuren, haar 43,60€ gekost... Op vertoon van dit ticket in combinatie met een geldig abonnement, zal de NMBS dit weliswaar terugbetalen. Al vraag ik me af of deze betaling contant aan het loket zal gebeuren of bijvoorbeeld per overschrijving?

Toegegeven, op elf jaar pendelen is het mij maar één keer overkomen, portefeuille vergeten. In dat geval kost het je wel 8€ aan "administratiekosten".
Hoewel, als ik mijn portefeuille vergat, dan ook mijn identiteitskaart... Het legitimeren in de trein kan dan ook onder eender welke naam, vrees ik...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Boordtarief

Bericht door Shrek »

dit lijkt mij de enige manier om de echte fraudeurs eruit te halen. Ik heb al genoeg commedianten gezien die hun abbo "vergeten waren".
Ik zie er ook geen probleem in dat je eerst een biljet moet kopen, zolang je achteraf je geld maar terugkrijgt.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Boordtarief

Bericht door Steve »

Ik vind het eerlijk gezegd ook behoorlijk fair dat men nog steeds het volledige bedrag terugbetaalt, bovendien onmiddellijk aan het loket zonder verdere formaliteiten. Ik lees bovendien ook niets meer over een beperking qua aantal keren per jaar. Het feit dat men geld moet voorschieten zal wellicht voldoende ontradend werken.

Een heel andere zaak wordt het als je voor een terugbetaling je moet richten tot de klantendienst, zoals bijvoorbeeld bij een defecte automaat (die niet als dusdanig vermeld staat op het toestel van de TBG). De service is daar dermate traag en inefficiënt dat het een echte straf wordt.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Boordtarief

Bericht door dentheo »

Maar als je ook geen geld bij hebt, dan kost het dus 8€.
Want dan wordt de administratiekost niet kwijtgescholden.
Dan moet men in het eerste geval de "maakkost à 7€" ook niet terugbetalen.
Dit is krom ? Waarom ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Boordtarief

Bericht door Steve »

dentheo schreef:Maar als je ook geen geld bij hebt, dan kost het dus 8€.
Want dan wordt de administratiekost niet kwijtgescholden.
Dan moet men in het eerste geval de "maakkost à 7€" ook niet terugbetalen.
Dit is krom ? Waarom ?
Hetzelfde geldt al jaren voor een "gewoon" geval van een reiziger zonder vervoerbewijs: je betaalt ofwel meteen een biljet met een maakloon/boordtarief, ofwel heb je een (veel hogere) boete aan je broek. Ik meen dat bij andere spoorbedrijven ook iets vergelijkbaars van toepassing is. Of bijvoorbeeld de politie, waar de onmiddellijke inning je vrijstelt van verdere vervolging.

Overigens kun je tegenwoordig ook met kredietkaarten betalen bij de TBG: dat scheelt al een stuk. Niet iedereen zal een kredietkaart hebben, maar het is toch alweer een extra betaalmogelijkheid die geboden wordt.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Boordtarief

Bericht door Shrek »

dentheo schreef:Maar als je ook geen geld bij hebt, dan kost het dus 8€.
Want dan wordt de administratiekost niet kwijtgescholden.
Dan moet men in het eerste geval de "maakkost à 7€" ook niet terugbetalen.
Dit is krom ? Waarom ?
Dat is een groot verschil he. Als je geen geld bijhebt ben jij in overtreding en is het logisch dat je een boete betaald. Wanneer je een biljet koopt ben je in regel, de nmbs is jou gewoon geld verschuldigd als je je abbo kan aantonen aan het loket.
cracker1985

Re: Boordtarief

Bericht door cracker1985 »

Ik vind het vooral een gemiste kans dat dit niet aan de abonnees werd gecommuniceerd.

Men kan wel maandelijks een mail sturen met promotie voor onder andere tijdelijke B-Dagtrips, maar relevante informatie, zoals het boordtarief voor abonnees die hun abonnement vergeten, wordt dan weer niet meegedeeld.
am62
Berichten: 840
Lid geworden op: 20 mei 2006, 20:40

Re: Boordtarief

Bericht door am62 »

cracker1985 schreef:Ik vind het vooral een gemiste kans dat dit niet aan de abonnees werd gecommuniceerd.

Men kan wel maandelijks een mail sturen met promotie voor onder andere tijdelijke B-Dagtrips, maar relevante informatie, zoals het boordtarief voor abonnees die hun abonnement vergeten, wordt dan weer niet meegedeeld.
Ik heb van de NMBS toch een mail gekregen (toegestuurd op 17 januari) met onder andere deze inhoud :
Wat verandert er voor de abonnees?

Je reist met een geldig abonnement:
Natuurlijk verandert er niets voor jou.

Je reist met een vervallen abonnement:
Zoals elke reiziger zonder geldig vervoerbewijs, koop je een biljet aan Boordtarief (prijs van het biljet + 7€).

Je bent je abonnement vergeten:
Koop een biljet aan Boordtarief (prijs van het biljet + 7€) en ga binnen de 14 kalenderdagen (datum van de vergetelheid inbegrepen) naar het loket van jouw keuze met het biljet gekocht aan boord samen met je abonnement dat geldig was op de dag van de vergetelheid. Het volledige bedrag zal je worden terugbetaald.
Koop je geen biljet aan Boordtarief (prijs van het biljet + 7€), voor welke reden dan ook, dan zal de treinbegeleider een vaststelling van onregelmatigheid opstellen (75€). Je dient je abonnement dat geldig was op de datum van de vaststelling, binnen de 14 kalenderdagen (datum van de vergetelheid inbegrepen) voor te leggen aan het loket samen met de vaststelling van onregelmatigheid. Deze wordt afgesloten en je moet de 7€ niet betalen enkel nog de administratiekosten (8€).
Voor meer info surf naar www.nmbs.be
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Boordtarief

Bericht door groentje »

Terzelfdertijd, wat met mensen wiens portefeuille werd gestolen? Hopen dat ze geld kunnen lenen van een toevallige collega die ze dan later terugbetalen? Want als mijn vrijkaart (zelfde regeling als voor een abonnement), die steeds in mijn portefeuille zit, verdwijnt, is dat normaal samen met die portefeuille. Geen geld om te betalen, evenmin een bankkaart, geen ID, geen abo... Fijn om zo dubbel gestraft te worden.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Boordtarief

Bericht door trainlovertje »

groentje schreef: Geen geld om te betalen, evenmin een bankkaart, geen ID, geen abo... Fijn om zo dubbel gestraft te worden.
Als je dan ook geen ID hebt, betekent dat toch dat je meteen aan de politie overgedragen wordt? Of niet? Dan bekijkt iedereen je alsof je een crimineel bent ;s
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Boordtarief

Bericht door groentje »

De laatste keer dat ik het voor had (een slordige 10 jaar geleden) heb ik het niet gedurfd om de trein te nemen, en ben ik met de bus huiswaarts gekeerd. Met een vraag tot betaling van 15 euro, toen, achteraf te voldoen,voor een ritje van Brussel naar Leuven. Ik was wel aangifte gaan doen, en had een bewijs van identiteit, zij het zonder foto.
Beesty
Berichten: 380
Lid geworden op: 13 apr 2006, 21:36

Re: Boordtarief

Bericht door Beesty »

groentje schreef:De laatste keer dat ik het voor had (een slordige 10 jaar geleden) heb ik het niet gedurfd om de trein te nemen, en ben ik met de bus huiswaarts gekeerd. Met een vraag tot betaling van 15 euro, toen, achteraf te voldoen,voor een ritje van Brussel naar Leuven. Ik was wel aangifte gaan doen, en had een bewijs van identiteit, zij het zonder foto.
Je ID vergeten is NIET hetzelfe als verlies/diefstal .. Dus aangifte doen zou ik al helemaal niet doen, wetende dat jouw ID-kaart geanuleerd wordt enzo. Laat jou dan gewoon identificeren voor een C170 die je nadien kan laten annuleren mits vertoon van jou geldig abonnement. :-)
Plaats reactie