Pagina 1 van 6

Boordtarief

Geplaatst: 16 jan 2015, 20:14
door trainlovertje
NMBS heeft laten weten dat vanaf 1 febrauri 2015 het nieuwe boordtarief geldt:

http://www.belgianrail.be/nl/vervoersbe ... arief.aspx


Er zijn (gelukkig) enkele uitzonderingen waarbij het niet aangerekend wordt volgens de FAQ:

Dit supplement van € 7 wordt niet aangerekend voor:

Producten die niet via de verkoopautomaat te verkrijgen zijn
Verkoop vanuit een stopplaats zonder automaat of loket
Verkoop vanuit een stopplaats waarvan in het verkoopsysteem van de treinbegeleider is aangegeven dat de verkoopautomaat buiten werking is
In het geval van een algemene panne van het systeem
De Diabolo-toeslag voor Brussel Nationaal Luchthaven

Er zijn al artikels op het internet verschenen waarin staat dat er geen uitzonderingen gemaakt worden hierop, maar dat blijkt dus niet waar te zijn.
Verder hebben volgende stations nog geen automaat: Beignée, Boortmeerbeek, De Hoek, Florée, Florival, Forchies, Hambos, Ham sur Sambre, Juslenville, Lillois, Milmort, Pepinster-Cité, Stockem, Viville, Vorst-Zuid, Wolfstee, Zwankendamme. Dit laatste is trouwens gesloten vanaf 14 december 2014.

Re: Boordtarief

Geplaatst: 16 jan 2015, 20:33
door rdv
trainlovertje schreef:NMBS heeft laten weten dat vanaf 1 febrauri 2015 het nieuwe boordtarief geldt:

http://www.belgianrail.be/nl/vervoersbe ... arief.aspx


Er zijn (gelukkig) enkele uitzonderingen waarbij het niet aangerekend wordt volgens de FAQ:

Dit supplement van € 7 wordt niet aangerekend voor:
Verkoop vanuit een stopplaats waarvan in het verkoopsysteem van de treinbegeleider is aangegeven dat de verkoopautomaat buiten werking is
Ik heb toch al een aantal keer meegemaakt dat de automaat een groen lampje gaf, maar dat er toch iets misging met het aankopen van een ticket. Of dat er zodanig veel zonlicht op het toestel stond dat je het scherm niet kon lezen. Of dat het touchscreen niet correct werkte (elders selecteren dan waar je klikt).

De conflicten zullen dus nog niet van de baan zijn.

Re: Boordtarief

Geplaatst: 17 jan 2015, 11:09
door dentheo
Dat vind ik ook het zwakste punt uit de lijst.
Het is dus niet het feit dat de automaat stuk is dat bepalend is voor de boete, maar wel of de communicatieketen van de automaat tot bij de begeleider foutloos werkt.
De klant mag dus 7 euro betalen voor storingen in het netwerk groots...

Of, en nu moet ik voorzichtig zijn, is het omdat de NMBS zijn begeleiders misschien niet "betrouwd" ?
De NMBS-controler "ziet" het lampje op de automaat nooit op zijn bureel in Brussel, dus de info moet tot op zijn bureel komen om de afrekening van de begeleiders "grondig" te kunnen controleren ?
Dat lijkt mij dan een intern probleem, daar moet de klant niet voor opdraaien.
Wie heeft het mailadres van Cornu ?

Re: Boordtarief

Geplaatst: 17 jan 2015, 16:33
door trainlovertje
Je kan altijd klacht schrijven naar klantendienst, en die zullen dat dan ook wel ondervinden als er nog mensen zijn met hetzelfde probleem. Dan krijg je dat geld gwn teruggestort (denk ik).
dentheo schreef:Of, en nu moet ik voorzichtig zijn, is het omdat de NMBS zijn begeleiders misschien niet "betrouwd" ?
De NMBS-controler "ziet" het lampje op de automaat nooit op zijn bureel in Brussel, dus de info moet tot op zijn bureel komen om de afrekening van de begeleiders "grondig" te kunnen controleren ?
Dat lijkt mij dan een intern probleem, daar moet de klant niet voor opdraaien.
Wie heeft het mailadres van Cornu ?
denk dat ze hier ook gewoon naar het Duitse systeem willen, daar betaal je altijd 40 euro als je zonder ticket op de trein zit (ik denk zelfs ook als de automaat kapot is, maar dat weet ik niet (zag ik ooit in een reportage). als je dan achteraf je 40 euro kan terugvragen, weet ik ook niet). kzou Cornu trouwens niet mailen, maar aangetekend schrijven ^^

Re: Boordtarief

Geplaatst: 17 jan 2015, 17:22
door Asterix
trainlovertje schreef:Dit supplement van € 7 wordt niet aangerekend voor:
[...]
Verkoop vanuit een stopplaats zonder automaat of loket
Dan denk ik als taalpurist: als dus OF het ene OF het andere ontbreekt mag je zonder toeslag je ticket op de trein kopen?

Re: Boordtarief

Geplaatst: 17 jan 2015, 18:16
door trainlovertje
Jeroen schreef:
trainlovertje schreef:Dit supplement van € 7 wordt niet aangerekend voor:
[...]
Verkoop vanuit een stopplaats zonder automaat of loket
Dan denk ik als taalpurist: als dus OF het ene OF het andere ontbreekt mag je zonder toeslag je ticket op de trein kopen?
dat dacht ik ook meteen. als ze één keer een dispuut hierover zullen voeren met een reiziger, zullen ze het daarna wel herformuleren ;d

Re: Boordtarief

Geplaatst: 17 jan 2015, 20:53
door jotie
trainlovertje schreef: denk dat ze hier ook gewoon naar het Duitse systeem willen, daar betaal je altijd 40 euro als je zonder ticket op de trein zit (ik denk zelfs ook als de automaat kapot is, maar dat weet ik niet (zag ik ooit in een reportage). als je dan achteraf je 40 euro kan terugvragen, weet ik ook niet).
In Duitsland wordt een onderscheid gemaakt tussen regionaal verkeer (Nahverkeer) en langeafstandsverkeer (Fernverkehr). In Nahverkehr worden in de trein vaak geen tickets verkocht (maar niet altijd, want er zijn private vervoersbedrijven die gretig tickets op de trein verkopen). Kan je bij een controle geen vervoerbewijs tonen, dan betaal je in zo'n geval 40 euro. Dat is al zo sinds 2007. Nu heb ik wel al meegemaakt dat de KiN (Kundenbetreuer in Nahverkehr) toch een gewoon ticket verkoopt, maar in minstens evenveel gevallen werd genadeloos die 40 euro gevraagd.

In het Fernverkehr is de regeling anders. Daar is er sprake van de Bordpreis. Dat is een toeslag ten belope van 10% van de ticketprijs, met een minimum van 5 euro en een maximum van 10 euro.

Het staat reizigers natuurlijk altijd vrij om bij de desbetreffende vervoersmaatschappij hun beklag te doen, en te proberen om de extra heffing te recupereren. In Nordrhein-Westfalen zijn er de voorbije jaren een aantal ticketautomaten opgeblazen of in brand gestoken. In dat soort gevallen zal het wellicht wel lukken om tot een vergelijk te komen. Hoe meer alternatieven er echter ontwikkeld worden zoals SMS-ticketing, hoe minder kan op coulance.

Re: Boordtarief

Geplaatst: 17 jan 2015, 21:26
door trainlovertje
ben idd vergeten te specifiëren: ik had het over DB Regio.
trouwens, in sommige kleinere dieseltreinen van DB Regio zijn er ook ticketautomaten, maar zal hier maar niet te ver over uitwijken.

Re: Boordtarief

Geplaatst: 28 jan 2015, 21:37
door ferry
En ondertussen wordt de opening van stationsloketten meer en meer in tijd beperkt! KLantvriendelijkheid is ver te zoeken!
In bepaalde stations(bvb het toch drukke station van Leuven) zijn nog amper twee loketten geopend!

Re: Boordtarief

Geplaatst: 30 jan 2015, 17:13
door groentje
ferry schreef:En ondertussen wordt de opening van stationsloketten meer en meer in tijd beperkt! KLantvriendelijkheid is ver te zoeken!
In bepaalde stations(bvb het toch drukke station van Leuven) zijn nog amper twee loketten geopend!
Maar je hebt het niet begrepen, ferry. Die toeslag is om mensen te verplichten om de alternatieve verkoopskanalen te gebruiken, zoals het internet, de automaten, je GSM... Loketten zijn zo ouderwets. Enig vermoeden van sarcasme is uiteraard volkomen ongepast.

Re: Boordtarief

Geplaatst: 31 jan 2015, 19:26
door ferry
Heb het wel begrepen maar een klantvriendelijk bedrijf moet klantvriendelijk werken en niet met allerhande zgz moderne snufjes!!

Re: Boordtarief

Geplaatst: 31 jan 2015, 19:35
door Steven
ferry schreef:Heb het wel begrepen maar een klantvriendelijk bedrijf moet klantvriendelijk werken en niet met allerhande zgz moderne snufjes!!
Modern bedrijf? Wat doen banken? Ze sluiten ook zoveel mogelijk loketten en zetten alles online of aan automaten. Wat zijn online winkels? Toch allemaal juist hetzelfde, de spoorwegen volgen dus eigenlijk een trend die al veel langer bezig is in de privésector. Als je dat niet hebt zien aankomen vraag ik me af waar je de laatste jaren woonde?

Is het daarom allemaal positief of negatief? Wie zal het zeggen, niemand die een glazen bol heeft, feit is dat men veel automatiseert. De spoorwegen lopen daarin zelfs achter tov de meeste andere zaken die men de laatste 30 jaar al heeft geautomatiseerd.

Re: Boordtarief

Geplaatst: 31 jan 2015, 20:05
door Shrek
ferry schreef:Heb het wel begrepen maar een klantvriendelijk bedrijf moet klantvriendelijk werken en niet met allerhande zgz moderne snufjes!!
Als er aan elk station een automaat staat is dit niet echt een achteruitgang van de klantvriendelijkheid.
Je kan met alle vragen nog steeds terecht bij de treinbegeleider. Het is enkel het echt verkopen dat hij niet meer (gratis) doet.
De treinbegeleider afschaffen en vervangen door een automaat zou pas een achteruitgang in klantvriendelijkheid zijn :wink:

Re: Boordtarief

Geplaatst: 31 jan 2015, 20:26
door Steven
Wetende dat er al heel veel stations waren zonder loket waar nu een automaat staat gaan we op die plaatsen zelfs een hele stap vooruit. Het werd eens tijd dat ook die plaatsen extra comfort kregen.

Re: Boordtarief

Geplaatst: 31 jan 2015, 23:07
door dentheo
Worden er eigenlijk elk jaar een paar honderd automaten bijgekocht, zodat we binnen enkele jaren er één hebben op elk perron ?
Want op bepaalde stations staat de "enige" soms wel erg onhandig.