Pagina 3 van 6

Re: Boordtarief

Geplaatst: 07 feb 2015, 02:51
door groentje
Ik was mijn portefeuille vergeten... op de tram. Ik heb ze niet meer teruggezien, ik moest dus wel aangifte doen. En hoe laat je je identificeren zonder identiteitskaart?

Re: Boordtarief

Geplaatst: 07 feb 2015, 13:02
door Hobbes
Gisteren meegemaakt op de IC van Brussel naar Antwerpen: Twee mensen zitten in 1e klasse (man had een kaartje 1e klasse, vrouw had een kaartje 2de klasse maar had wel de boordchef verwittigd dat ze een klasseverhoging wou).

Boordchef komt langs, ze vragen dus die klasseverhoging: 3,90 euro + 7 euro boordtarief!!!!
Is dit nu nog normaal?? Men heeft een geldig ticket, wegens omstandigheden zit men in 1e klasse en wil men er voor bijbetalen en dan lapt men er zomaar eens even 7 euro bij?

Uiteraard zijn die mensen verhuisd naar het platform. Ik was beschaamd in de NMBS haar plaats... :roll:

Re: Boordtarief

Geplaatst: 07 feb 2015, 19:51
door dentheo
Beesty schreef: Laat jou dan gewoon identificeren voor een C170 die je nadien kan laten annuleren mits vertoon van jou geldig abonnement. :-)
Wat is een C170 ?

Re: Boordtarief

Geplaatst: 07 feb 2015, 20:09
door Steven
Een c170 is het document dat men opmaakt wanneer men geen geldig vervoersbewijs kan kopen. Hiermee moet je dan binnen de aangegeven tijd naar het loket om u in orde te zetten. Doch als ik het goed begrijp zal dat voortaan altijd 8€ kosten. Een ticket aan boordtarief dat je laat terugbetalen (vergeten abo of vrijkaart) kost u nadien niets want geen 8€ administratiekosten.

Re: Boordtarief

Geplaatst: 07 feb 2015, 23:36
door Beesty
groentje schreef:Ik was mijn portefeuille vergeten... op de tram. Ik heb ze niet meer teruggezien, ik moest dus wel aangifte doen. En hoe laat je je identificeren zonder identiteitskaart?
Da's natuurlijk een ander paar mouwen :-) Dan zou ik eerder van 'verlies' spreken ipv 'vergeten'.
Dan heb je idd de goeie keuze gemaakt van aangifte te doen.

Re: Boordtarief

Geplaatst: 07 feb 2015, 23:43
door Beesty
Hobbes schreef:Boordchef komt langs, ze vragen dus die klasseverhoging: 3,90 euro + 7 euro boordtarief!!!!
Is dit nu nog normaal?? Men heeft een geldig ticket, wegens omstandigheden zit men in 1e klasse en wil men er voor bijbetalen en dan lapt men er zomaar eens even 7 euro bij?
Is het boordtarief dan ook van toepassing op klasseverhoging..? Ook wel straf dan!

Re: Boordtarief

Geplaatst: 08 feb 2015, 16:50
door trainlovertje
Ik heb net een beetje gelezen in de nieuwe vervoersvoorwaarden omtrent het boordtarief, en het volgende viel mij op:
Artikel 16, §1, De “Toeslag Boordtarief” wordt echter niet geïnd in volgende gevallen: - aankoop van een biljet met een “stopplaats” als vertrekpunt
Dus gezocht wat Stopplaats volgens het lexicon is: Plaats waar reizigers kunnen in- of uitstappen en waar geen verkoopmogelijkheid bestaat.
En Station: De in het Binnenlands Spoorboekje vermelde plaats waar reizigers kunnen in- of uitstappen en waar verkooppersoneel en/of een verkoopautomaat aanwezig is.
Dit stemt dus wel overeen zoals ik het eerder begrepen had, maar de formulering zal tot verwarring leiden.

Met andere woorden: nagenoeg elke kleine 'stopplaats' is eigenlijk geen stopplaats meer, maar een station. België telt sinds vorige week dus nog maar een tiental stopplaatsen.

Re: Boordtarief

Geplaatst: 08 feb 2015, 17:49
door dentheo
Was "ooit" de definitie niet dat een station een stopplaats was met een wissel ? :D :D

Re: Boordtarief

Geplaatst: 20 feb 2015, 18:55
door Stijn91
Is het normaal dat ik een brief krijg omdat de TBG mijn abbonnement niet kon inlezen, (C170 - vaststelling van onregelmatigheid) werd opgemaakt en dat ik nu toch nog zou moeten betalen?

Ik ben daarmee direct naar loket geweest toen ik dit voor had waarbij men bevestigde dat mijn abbonnement op mijn chipkaart stond. Een aantal dagen later had ik hetzelfde voor en ben ik een document gaan halen met bewijs van abonnement.

Re: Boordtarief

Geplaatst: 21 feb 2015, 01:50
door Shrek
Stijn91 schreef:Is het normaal dat ik een brief krijg omdat de TBG mijn abbonnement niet kon inlezen, (C170 - vaststelling van onregelmatigheid) werd opgemaakt en dat ik nu toch nog zou moeten betalen?

Ik ben daarmee direct naar loket geweest toen ik dit voor had waarbij men bevestigde dat mijn abbonnement op mijn chipkaart stond. Een aantal dagen later had ik hetzelfde voor en ben ik een document gaan halen met bewijs van abonnement.
Heb je toen ze niet konden inlezen op de trein meteen een kaartje gekocht? In dat geval is het niet normaal dat je nog moet betalen.

Als je toen niet onmiddellijk een kaartje kocht krijg je een administratieve kost van 8€ aangerekend. Dat is normaal.

Re: Boordtarief

Geplaatst: 21 feb 2015, 05:15
door groentje
Dus omdat hun spullen niet werken, moet je als reiziger altijd geld bijhebben? Daar zou ik toch tegen protesteren. Ik krijg een steeds grotere hekel aan die nieuwe boordtoeslag...

Re: Boordtarief

Geplaatst: 21 feb 2015, 08:29
door overweg13
groentje schreef:Dus omdat hun spullen niet werken, moet je als reiziger altijd geld bijhebben? Daar zou ik toch tegen protesteren. Ik krijg een steeds grotere hekel aan die nieuwe boordtoeslag...
Ik ken het exacte bedrag niet, maar ik weet wel zeker dat je altijd een bepaalde som geld op zak moet hebben, omdat je anders als landloper beschouwd kunt worden. En anders is dit een hardnekkige stadssage die al minstens een eeuw meegaat.

Re: Boordtarief

Geplaatst: 21 feb 2015, 08:57
door groentje
De wet op de landloperij is afgeschaft in 1993, Vic. Sindsdien kan je niet meer opgepakt worden voor het feit te weinig geld op zak te hebben.

Re: Boordtarief

Geplaatst: 21 feb 2015, 09:31
door rdv
dentheo schreef:
trainlovertje schreef: Het probleem in Neerwinden is, zoals bij meerdere stopplaatsen, dat je minstens 3 minuten voor het vertrek ook al klaar moet staan op spoor 1 wil je je trein niet missen, want er is geen tunnel, enkel een overweg die dus enkele minuten op voorhand dichtgaat.

Resultaat: mensen zijn te laat en lopen het spoor over een gesloten overweg. Heb zelfs een keer mensen die een ticket aan het kopen waren zien doorlopen voor een trein op 100 tot 200m. Je moet maar durven... (ik stond te bibberen, serieus gemeend) Hier gaan nog ongelukken van komen vrees ik, en dan ga je de mensen horen klagen, vooral de 'geboren' NMBS-klagers (zo ken ik er wel een aantal) ;s
Wanneer de overweg vervangen zou zijn door een viaduct is het nog verder lopen....
Ik zeg niet dat men er duizenden moet kopen voor miljarden...maar elk jaar enkele tientallen om de ergste gevallen op te lossen.
Men zal er toch moeten kopen om de gevandaliseerden te vervangen.
Bij een viaduct weet je tenminste - als je het station kent - hoe lang op voorhand je er moet zijn. Er zijn ook veel viaducten waar je met een tra op en of kan vanop het perron (bvb. Zellik). Ik vind het problematischer bij stations waar het soms onvoorspelbaar is wanneer en hoelang de overweg open zal zijn (bvb. stations langs L53 met veel goederenverkeer). Eigenlijk zou men op elk perron een automaat moeten zetten. Maar goed, dat kost dan weer meer geld, etc. 't Zou interessant zijn inzicht te krijgen in de criteria die men gebruikt heeft om te bepalen waar de automaat komt. Want je moet natuurlijk ook rekening houden met beschikbaarheid van electriciteit en telecom, passeerbaarheid (niet in smalle onderdoorgangen bvb), lichtinval, etc.

Re: Boordtarief

Geplaatst: 21 feb 2015, 10:44
door Stijn91
Shrek schreef:
Stijn91 schreef:Is het normaal dat ik een brief krijg omdat de TBG mijn abbonnement niet kon inlezen, (C170 - vaststelling van onregelmatigheid) werd opgemaakt en dat ik nu toch nog zou moeten betalen?

Ik ben daarmee direct naar loket geweest toen ik dit voor had waarbij men bevestigde dat mijn abbonnement op mijn chipkaart stond. Een aantal dagen later had ik hetzelfde voor en ben ik een document gaan halen met bewijs van abonnement.
Heb je toen ze niet konden inlezen op de trein meteen een kaartje gekocht? In dat geval is het niet normaal dat je nog moet betalen.

Als je toen niet onmiddellijk een kaartje kocht krijg je een administratieve kost van 8€ aangerekend. Dat is normaal.
Voorval was op 19/01
Nee, TBG liet me weten dat ik het best met het C170 attest naar het station van Denderleeuw kon gaan om het daar te laten inlezen, heb ik direct gedaan waarbij men mij bevestigde dat ik geen rekening moest houden met de 10,90 EUR omdat ze mijn chipkaart konden inlezen, over een ticket kopen vertelde zei de TBG niks.

10 dagen later hetzelfde voor gehad en dan in station Ternat een document gaan halen waarbij opstaat dat ik een geldig abonnement heb, hoe komt het dat het niet lukt in de trein maar dan wel in de stations?