Vertraging IC bus

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
reiziger123
Berichten: 70
Lid geworden op: 22 mei 2009, 21:01

Vertraging IC bus

Bericht door reiziger123 »

Ik heb op de website van B-Europe een Europa Special ticket gekocht van Roermond naar Dusseldorf per IC Bus met vertrek om 14.55 uur.
De bus kwam niet verschijnen en een medereiziger had aan de buschauffeur gevraagd in Roermond wanneer de bus zou komen. Dit was niet bekend, er was een ongeluk gebeurd, wellicht komt de bus enkele uren later en anders is de volgende bus om 19.45 uur. Ik had aan het loket gevraagd of we met hetzelfde ticket ook via Venlo per trein mochten maar hiermee kon NS mij niet helpen. We hebben ongeveer een uur gewacht en toen besloten 2 reizigers die haast hadden een taxi te nemen voor 60 euro. Ik mocht mee en dus betaalden we 20 euro per persoon.

Weet iemand of reizen per trein toegestaan is als de IC bus niet rijdt?

Kan ik rekenen op vergoeding bij vertraging?
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Vertraging IC bus

Bericht door trainlovertje »

Ik ken alleen het systeem als je je ticket koopt bij Deutsche Bahn. Bij NMBS Europe zit het volgens mij iets anders.
Je stuurt best eens een bericht naar https://www.facebook.com/NMBSEurope, daar krijg je gewoonlijk de meest juiste informatie.
Ik kan je wel verzekeren: taxikosten krijg je niet terug, tenzij misschien als je de laatste bus van die dag boekte en dat die dan minstens een uur vertraging heeft.
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Vertraging IC bus

Bericht door rvdborgt »

trainlovertje schreef:Ik ken alleen het systeem als je je ticket koopt bij Deutsche Bahn. Bij NMBS Europe zit het volgens mij iets anders.
Je stuurt best eens een bericht naar https://www.facebook.com/NMBSEurope, daar krijg je gewoonlijk de meest juiste informatie.
Ik kan je wel verzekeren: taxikosten krijg je niet terug, tenzij misschien als je de laatste bus van die dag boekte en dat die dan minstens een uur vertraging heeft.
Dat is nog maar de vraag. De IC Bus valt onder dezelfde regelgeving als de treinen van DB en bij mijn weten is dan ook Verordening 1371/2007 van toepassing. Dat wil dan ook zeggen dat niet de vereiste assistentie is verleend (waarbij herroutering via de trein een optie kan zijn). Idem trouwens als de bus onder de Verordening voor busvervoer zou vallen, want ook dan is er bij uitval assistentie nodig. In beide gevallen moet de vervoerder dat uit zichzelf aanbieden. Dat is hier duidelijk niet gebeurd, dus er is sowieso sprake van een inbreuk. De extra kosten moet je in eerste instantie terugvragen, daar waar je je ticket hebt gekocht en dat is de NMBS. Levert dat geen tevredenstellende reactie op, dan kun je een klacht indienen bij de toezichthouder:
http://www.mobilit.belgium.be/nl/spoorw ... s/rechten/

Groetjes,
Rian
reiziger123
Berichten: 70
Lid geworden op: 22 mei 2009, 21:01

Re: Vertraging IC bus

Bericht door reiziger123 »

Ik heb bericht gekregen van de NMBS over de afschaffing van de IC Bus. Volgens de NMBS: "De Verordening bepaalt dat de voortzetting van de reis onder vergelijkbare vervoersomstandigheden dient te gebeuren, wat in uw geval dus per bus was en niet met trein of taxi. NMBS Europe treedt voor IC bus enkel op als verkoper. U vermeldt ook dat de vervoerder in gebreke is door het niet verlenen van assistentie. Voor IC bus is de vervoerder Deutsche Bahn. Indien u dit wenst, kunt u hen contacteren voor verdere uitleg en beslissing over terugbetaling van de bijkomende kosten voor de taxi."
NMBS betaalt wel de enkele reis terug voor de niet-gebruikte busreis (volledig bedrag).

Aangezien ik de taxi heb kunnen delen met anderen is mijn nadeel erg klein. Ik vraag me echter af of de redenering van de NMBS juist is. Ik heb het vermoeden dat als ik de DB zou contacteren men mij terug naar de NMBS zou verwijzen. Daarnaast rijden er geen andere bussen van Roermond naar Düsseldorf, een vergelijkbare vervoersomstandigheid is er niet.
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Vertraging IC bus

Bericht door rvdborgt »

reiziger123 schreef:Ik heb bericht gekregen van de NMBS over de afschaffing van de IC Bus. Volgens de NMBS: "De Verordening bepaalt dat de voortzetting van de reis onder vergelijkbare vervoersomstandigheden dient te gebeuren, wat in uw geval dus per bus was en niet met trein of taxi. NMBS Europe treedt voor IC bus enkel op als verkoper. U vermeldt ook dat de vervoerder in gebreke is door het niet verlenen van assistentie. Voor IC bus is de vervoerder Deutsche Bahn. Indien u dit wenst, kunt u hen contacteren voor verdere uitleg en beslissing over terugbetaling van de bijkomende kosten voor de taxi."
NMBS betaalt wel de enkele reis terug voor de niet-gebruikte busreis (volledig bedrag).

Aangezien ik de taxi heb kunnen delen met anderen is mijn nadeel erg klein. Ik vraag me echter af of de redenering van de NMBS juist is. Ik heb het vermoeden dat als ik de DB zou contacteren men mij terug naar de NMBS zou verwijzen. Daarnaast rijden er geen andere bussen van Roermond naar Düsseldorf, een vergelijkbare vervoersomstandigheid is er niet.
"Vergelijkbare vervoersomstandigheden" zijn helemaal niet per definitie precies hetzelfde vervoermiddel, zeker niet als je daar uren op moet wachten.
Inderdaad is DB de vervoerder maar de NMBS heeft een ticket verkocht en is dus de plaats waar je moet klagen en zij moeten zelf je klacht afhandelen of zelf doorsturen naar de vervoerder die de klacht zou moeten afhandelen.

De vervoerder heeft echter nooit het laatste woord. Als je graag een beslissing wilt met enig juridisch gewicht, dan kun je bij de toezichthouder (gratis) klagen:
http://www.mobilit.belgium.be/nl/spoorw ... s/rechten/

ALs je dat doet, ben ik wel benieuwd naar de beslissing.

Groetjes,
Rian
reiziger123
Berichten: 70
Lid geworden op: 22 mei 2009, 21:01

Re: Vertraging IC bus

Bericht door reiziger123 »

Bedankt voor de snelle reactie.
Ik weet nog niet of ik dit ga melden bij de toezichthouder. Als ik het doe, laat ik wat horen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Vertraging IC bus

Bericht door Shrek »

Ik vind niet dat je een trein een "vergelijkbaar" vervoer kunt noemen.
Als je een bus neemt om goedkoop ter bestemming te raken moet je niet hopen op hoogwaardig treinvervoer imo.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Vertraging IC bus

Bericht door trainlovertje »

Ik weet niet goed waar ik het moet plaatsen, en een nieuw topic openen vond ik de moeite niet, dus zet ik het hier maar even neer:
De IC Bus Brussel - Roermond - Düsseldorf zou vanaf 3 mei 2016 niet meer rijden. Ik vind dat die het nog lang heeft volgehouden, als je kijkt naar sommige andere busverbindingen die DB eerder al schrapte.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Vertraging IC bus

Bericht door kika »

Shrek schreef:Ik vind niet dat je een trein een "vergelijkbaar" vervoer kunt noemen.
Als je een bus neemt om goedkoop ter bestemming te raken moet je niet hopen op hoogwaardig treinvervoer imo.
Dat ging in 2006 zeker op, maar als je beenruimte, stopcontact, snacks, wi-fi, airco, chauffeur die je bagage er in en uithaalt,... én bij bepaalde verbindingen ook de reistijd bekijkt, of vergelijkt met een Desiro of een Klassiekje, dan krijg ik wél een beeld van gelijkaardig of vergelijkbaar vervoer. Als je zo'n te krappe Eurolinesbus uit 2001 vergelijkt met een AM96 tussen Oostende en Luik, dan geef ik je wel gelijk. Of je het per verbinding variabel wilt maken -en het dus de facto afhangt van de nukken van de lokale vervoerder-, is nog een tweede zaak, persoonlijk zou ik zeggen van gelijkwaardig met minstens L, S, IR, e.d. verbindingen (enkele uitzonderingen daargelaten).
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Vertraging IC bus

Bericht door kika »

trainlovertje schreef:Ik weet niet goed waar ik het moet plaatsen, en een nieuw topic openen vond ik de moeite niet, dus zet ik het hier maar even neer:
De IC Bus Brussel - Roermond - Düsseldorf zou vanaf 3 mei 2016 niet meer rijden. Ik vind dat die het nog lang heeft volgehouden, als je kijkt naar sommige andere busverbindingen die DB eerder al schrapte.
Welke zijn er zoal geschrapt? Ik ben het overzicht een beetje kwijt.

reiziger123: misschien ondertussen te laat, maar als het niet te laat is, is het zeker de moeite waard van er even voor te gaan zitten. Je kan er misschien ook later weer andere reizigers mee helpen!
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Vertraging IC bus

Bericht door trainlovertje »

Bij IC Bus weet ik dat vorig jaar München - Freiburg geschrapt is, alsook het deeltraject München - Nürnberg op de verbinding Zürich - Nürnberg. Ook waren er toen een aantal geschrapte haltes en verminderd aantal ritten bij internationale ritten.
Dezer dagen breidt DB het IC Bus netwerk dan weer fors uit (Parijs en Milaan worden vanaf april ook bediend), maar de maatschappij laat deze lijn dus toch links liggen.
reiziger123
Berichten: 70
Lid geworden op: 22 mei 2009, 21:01

Re: Vertraging IC bus

Bericht door reiziger123 »

Jammer dat de bus van Roermond naar Dusseldorf stopt. De verbinding was voor mij goedkoper en sneller dan omreizen per trein via Venlo of Heerlen.

Ik wil binnenkort weer met de bus reizen maar zie dat de NMBS 2 euro transactiekosten vraagt voor betaling met American Express :twisted: .

In verhouding is 2 euro genoeg geld bovenop een kaartje van 9 euro.
Volgens EU-regels mogen alleen de werkelijke kosten worden doorberekend. Ik kan me niet voorstellen dat de werkelijke kosten 22,22% bedragen :evil: .
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Vertraging IC bus

Bericht door trainlovertje »

En nu de Brussel - Roermond - Düsseldorf niet meer rijdt, heeft DB een Luik - Maastricht - Düsseldorf ingelegd, 2 keer per dag als ik me niet vergis. Düsseldorf - Maastricht lijkt me wel interessant, maar op het deeltraject Maastricht - Luik denk ik niet dat ze meer volk gaan zien dan bijvoorbeeld tussen Brussel en Roermond.
reiziger123
Berichten: 70
Lid geworden op: 22 mei 2009, 21:01

Re: Vertraging IC bus

Bericht door reiziger123 »

Ik zat zaterdag 18 juni helemaal alleen in de IC Bus.
Tussen Luik en Maastricht geen reizigers (alleen de chauffeur).
Tussen Maastricht en Düsseldorf alleen ik met de chauffeur.

Helaas weten de Limburgers niet dat er deze bus rijdt. Er wordt geen reclame gemaakt.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Vertraging IC bus

Bericht door rdv »

Ik zat gisteren op de middagbus van Antwerpen naar Eindhoven. Ook een vrij lage bezetting, een 30-tal mensen. Zetelnummers gaan over de 100, maar er zijn volgens mij geen 100 zetels op een dubbeldekker.
Zeer comfortabel voor een bus, afstand tussen de zetels ruim (zoals op de Duitse ICs) en zetels kunnen wat naar achter klappen. De wifi aan boord deed het wel niet,wel aan iedere plaats een stopcontact. Een bus wiebelt en botst wel meer dan een trein, dus schrijven ging wat moeilijker.

Ondanks de heel vlotte rit kwamen we maar 5' voor tijd in Eindhoven aan. Daar waren er redelijk wat opstappers (veel meer dan afstappers) met bagage, dus is de bus wellicht te laat vertrokken naar Düsseldorf (er wordt 5' stilstand voorzien in Eindhoven).

Koffie en frisdrank zijn in een automaat beschikbaar (1,5 EUR voor 0,5 l water of koffie) - niet getest.

Conclusie van mijn eerste rit/test: voor herhaling vatbaar (je wint 30' op het traject Antwerpen - Eindhoven), maar toch best voldoende buffertijd rekenen bij aansluitingen.

De Flixbus die tegelijkertijd vertrok (naar Amsterdam) had wel veel meer succes (maar kwam al van ?).
Plaats reactie