TGV brussel- frankrijk

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
Plaats reactie
johan V
Berichten: 95
Lid geworden op: 04 apr 2013, 16:47

TGV brussel- frankrijk

Bericht door johan V »

Zijn de uren van de TGV frankrijk reeds gekend van brussel naar cannes(fr) voor de maand Juni 2015,en rijden deze tgv's nog rechtstreeks,of moet er ergens overgestapt worden?
benoit
Berichten: 147
Lid geworden op: 09 okt 2010, 15:25

Re: TGV brussel- frankrijk

Bericht door benoit »

De heenreis kan rechtstreeks met de dagelijkse TGV die rond de middag vertrekt. Voor de terugreis zal je moeten overstappen.

Via deze link kan je de volledige uurregeling tussen Brussel en Nice downloaden (geldig tot 4/07)
http://www.sncf.com/ressources/bruxelle ... miglia.pdf

Via Parijs / Lyon / Marseille heb je natuurlijk veel meer mogeljkheden.
Alle fiches van TGV verbindingen vind je hier: http://www.sncf.com/fr/trains/tgv/horai ... aux-lignes

Gewoonlijk gaan de boekingen 3 maanden op voorhand open.

Groeten,
Benoit
johan V
Berichten: 95
Lid geworden op: 04 apr 2013, 16:47

Re: TGV brussel- frankrijk

Bericht door johan V »

Dag Benoit,welk is de redenering van de nmbs dat er een tgv rechtstreeks brussel naar nice bolt bij de heenreis en bij de terugreis niet.Ik begrijp dit niet goed
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22506
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: TGV brussel- frankrijk

Bericht door Steven »

Die vraag stel je beter aan de sncf die hierover meer te zeggen heeft.
benoit
Berichten: 147
Lid geworden op: 09 okt 2010, 15:25

Re: TGV brussel- frankrijk

Bericht door benoit »

Inderdaad, je dan die vraag (in het Frans wel) hier stellen. Het volstaat om gewoon een account aan te maken en je vraag te stellen. Er wordt in principe snel op gereageerd.

http://www.imaginetgv.com/tgvnord
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: TGV brussel- frankrijk

Bericht door Shrek »

johan V schreef:Dag Benoit,welk is de redenering van de nmbs dat er een tgv rechtstreeks brussel naar nice bolt bij de heenreis en bij de terugreis niet.Ik begrijp dit niet goed
Dat is nu eenmaal het TGV-netwerk, de treinen rijden van overal naar overal.
Het zou goed kunnen dat de Brussel-Nice zijn traject vervolgt naar Perpignan en van daaruit pas terugkeert naar Brussel. Een echte tegentrein is er dus niet.
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1476
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Re: TGV brussel- frankrijk

Bericht door msts.be »

Shrek schreef:
johan V schreef:Dag Benoit,welk is de redenering van de nmbs dat er een tgv rechtstreeks brussel naar nice bolt bij de heenreis en bij de terugreis niet.Ik begrijp dit niet goed
Dat is nu eenmaal het TGV-netwerk, de treinen rijden van overal naar overal.
Het zou goed kunnen dat de Brussel-Nice zijn traject vervolgt naar Perpignan en van daaruit pas terugkeert naar Brussel. Een echte tegentrein is er dus niet.
In SJ stond de volgende verklaring: de SNCF zou de materieelomloop van de driespanning TGV-R willen optimaliseren en dus moesten er treinen sneuvelen.
Een andere verklaring ligt in het feit dat dit jaar de LGV Med zijn eerste groot onderhoud krijgt waar op lange stukken rails etc vervangen gaan worden. Dit betekent dat treinen op bepaalde stukken op tegenspoor gaan moeten rijden en er dus minder capaciteit is. Daardoor moesten er meer dan 70 TGV's geschrapt worden.

Dat er geen tegentrein is is larie: vroeger (2004-2008) kwam de 9826 aan rond 18u in Nice, datzelfde stel keerde de dag daarop dan terug als 9864 met vertrek rond 10u. Je gaat me toch niet vertellen dat ze nu liever voor de lol lege ritten gaan rijden tussen Nice en Marseille om die TGV-R daar te krijgen ? Dat noem ik dan op zijn zacht gezegd "sub-optimalisatie" :x :roll:
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22506
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: TGV brussel- frankrijk

Bericht door Steven »

Maar die lege rit gaat dan misschien wel door op een een totaal ander uur dat waarschijnlijk niet interast is voor de reizigers. Misschien zelfs al tijdens de nacht.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: TGV brussel- frankrijk

Bericht door Shrek »

msts.be schreef:Dat er geen tegentrein is is larie: vroeger (2004-2008) kwam de 9826 aan rond 18u in Nice, datzelfde stel keerde de dag daarop dan terug als 9864 met vertrek rond 10u. Je gaat me toch niet vertellen dat ze nu liever voor de lol lege ritten gaan rijden tussen Nice en Marseille om die TGV-R daar te krijgen ? Dat noem ik dan op zijn zacht gezegd "sub-optimalisatie" :x :roll:
Die trein rijdt niet voor de lol maar neemt reizigers mee naar andere bestemmingen. Dat wordt dan ook een trein die geen tegentrein heeft, maar zorgt niet voor lege kilometers.
johan V
Berichten: 95
Lid geworden op: 04 apr 2013, 16:47

Re: TGV brussel- frankrijk

Bericht door johan V »

Naar ik vernomen heb zou deze TGV naar brussel niet meer vertrekken in nice,maar wel in toulon rond 11h15,daarmee begrijp ik er niets meer van,dit is toch hetzelfde traject(nice -cannes-st rafael-toulon)???
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: TGV brussel- frankrijk

Bericht door Shrek »

johan V schreef:Naar ik vernomen heb zou deze TGV naar brussel niet meer vertrekken in nice,maar wel in toulon rond 11h15,daarmee begrijp ik er niets meer van,dit is toch hetzelfde traject(nice -cannes-st rafael-toulon)???
Bedoel je niet 8u16?

Maar er valt mij wel iets anders op met die trein van 11u15 in Toulon. Dat is een TGV-R die een deel van het traject gekoppeld rijdt met een TGV-Duplex ter versterking.
Vroeger reed de TGV-R Nice-Brussel en reed de Duplex mee op Marseille-Lille. Nu rijdt de TGV-R Marseille-Brussel en doet de Duplex Nice-Lille.
Dit zorgt natuurlijk voor veel meer capaciteit op het stuk naar Nice, maar mensen richting Brussel moeten wel overstappen. Omdat dit een overstap is binnen dezelfde trein is dit makkelijk haalbaar in Marseille of Lille. Je bent dus niet langer onderweg dan vroeger :wink:
Plaats reactie