"Vreemde" vertraging..

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
Plaats reactie
demon326

"Vreemde" vertraging..

Bericht door demon326 »

Hallo allemaal,

Er lijkt mij geen beter forum dan dit voor mijn vraag eens te stellen! Elke vrijdag neem ik om 10.11 in Hasselt de trein richting Gent(die via Diest, Aarschot, Brussel gaat). Het valt mij op dat wij tussen Aarschot en Brussel regelmatig zo traag voorruit gaan dat een fietser nog sneller is.. De treinen komenden van Brussel, op het spoor ernaast hebben echter wel een stuk hogere snelheid en rijden dus niet zo traag. Zelfs op het snelle rijpad, tussen leuven en brussel-noord halen we de vertraging niet in. Ik vroeg mij dus af hoe het komt dat we daar altijd trager, tot soms stilstaande voort gaan?

Hoewel het een rechtstreekse verbinding naar Gent is, moet ik in Brussel overstappen om daar de snellere trein naar Gent te nemen, daar ik er ten laatste om 12.00, inclusief enige vertraging moet zijn en dan is vertraging niet al te leuk als je moet overstappen.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: "Vreemde" vertraging..

Bericht door trainlovertje »

Zou ermee te maken kunnen hebben dat IC2232 (die jij gewoonlijk neemt) te kort achter IC1733 rijdt. Die trein rijdt van Luik naar Quiévrain, via Landen, Leuven, Brussel en Mons en naar mijn ervaring zijn op die verbinding regelmatig vertragingen. Tussen beide treinen bestaat een marge van 6 minuten.
Als deze laatstgenoemde trein dus ongeveer 5 minuten vertraging heeft, zal de bestuurder een geel seinlicht te zien krijgen, wat betekent dat het volgende seinlicht rood is (dit betekent hetzelfde als een rood licht in het wegverkeer). Vanaf het moment dat de trein over het gele sein rijdt, moet de bestuurder al beginnen te remmen zodat hij zeker op tijd kan stoppen, want de remafstanden bij treinen zijn lang en soms moeilijk in te schatten. Daardoor dat geslenter.
Als de trein het rode seinlicht nadert en het seinlicht daarna op geel springt, blijft dat geslenter duren tot aan het volgende seinlicht (meestal ongeveer een kilometer verder). Dit blijft dus duren tot de afstand tussen beide treinen groot genoeg is en het eerstvolgende seinlicht groen is.

Als ik op Railtime kijk, zal het bovenstaande scenario waarschijnlijk van toepassing geweest zijn op vrijdag 20 februari:
http://railtime.be/website/ShowTrain.as ... 0&pid=stid
http://railtime.be/website/ShowTrain.as ... 0&pid=stid

Hopelijk is dat een antwoord op jouw vraag.
Plaats reactie