Klantvriendelijkheid

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Klantvriendelijkheid

Bericht door Steven »

nochtans recent een privé bedrijf (een koerierdienst) gehad die een zwakke service leverde (neen ik heb niet voor die koerier gekozen, dat deed de verzender), niet voor de eerste maal trouwens en die zullen het nog blijven doen. Toch blijven ze bestaan en toch blijven er vele gebruik van maken. Niet elk privé bedrijf gaat er onderdoor als ze een zwakke service leveren.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Klantvriendelijkheid

Bericht door kika »

Steven schreef:Niet elk privé bedrijf gaat er onderdoor als ze een zwakke service leveren.
Anders gezegd: zolang er voldoende files blijven, zullen er mensen blijven treinen? :wink:
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Klantvriendelijkheid

Bericht door Steven »

kika schreef:
Steven schreef:Niet elk privé bedrijf gaat er onderdoor als ze een zwakke service leveren.
Anders gezegd: zolang er voldoende files blijven, zullen er mensen blijven treinen? :wink:
Zelf zonder files, zie topic over "geen rijbewijs" :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Klantvriendelijkheid

Bericht door K V B »

kika schreef:
Steven schreef:Niet elk privé bedrijf gaat er onderdoor als ze een zwakke service leveren.
Anders gezegd: zolang er voldoende files blijven, zullen er mensen blijven treinen? :wink:
Laten we gewoon competitie toelaten. Partikuliere busdiensten bijvoorbeeld.
steved
Berichten: 131
Lid geworden op: 30 aug 2006, 12:48

Re: Klantvriendelijkheid

Bericht door steved »

rvdborgt schreef:
Steven schreef:De tbg heeft geen andere keuze. Alle tickets op de trein kunnen enkel met die toeslag verkocht worden. Zij kunnen die toeslag niet uitschakelen.
In de vervoersvoorwaarden staat dat toch anders. Vaak moet er weliswaar een toeslag bij worden geteld, maar in artiekl 16 staat ook:

De “Toeslag Boordtarief” wordt echter niet geïnd in volgende gevallen:
- aankoop van een biljet met een “stopplaats” als vertrekpunt;
- aankoop van een biljet tegen afgifte van een vordering;
- aankoop van een biljet uitgegeven in het kader van een conventie;
- aankoop van een grensoverschrijdend vervoerbewijs van/naar een station van het gamma naar Lille en van/naar “Elk Luxemburgs Station”;
- aankoop van een grensoverschrijdend vervoerbewijs met vertrek uit Maastricht, Maastricht Randwyck, Eijsden, Roosendaal en Aachen;
- aankoop van een “Euregio-Ticket”;
- aankoop van een biljet “Stand Alone Diabolotoeslag”;
- algemene panne van het verkoopsysteem op het volledige distributienet van de NMBS (loketten en automaten).

Het vervoerbewijs zal verkocht worden aan de verkoopprijs geldig aan de verkoopkanalen vermeld in art. 14 §1.

Dus ofwel weet het personeel niet hoe het afzetten van de toeslag werkt ofwel houdt de NMBS zich niet aan de eigen voorwaarden.

Bij een loket dat onaangekondigd dicht is, moet je inderdaad wel eerst de toeslag betalen en die dan achteraf weer terugclaimen.

Groetjes,
Rian
Allemaal voorgeprogrammeerd in IBIS. Tbg kan zelf NIETS, NIETS, NADA maar dan ook SCHNOLL NIENTE af, uit, aan- of invinken!

grtz
steved
Berichten: 131
Lid geworden op: 30 aug 2006, 12:48

Re: Klantvriendelijkheid

Bericht door steved »

dentheo schreef:
Bordensteker schreef:Ik ken iemand die af en toe vanuit Nederland op de L-trein van Roosendaal naar België reist en ik was laatst al lichtelijk verbaasd dat hij de indruk gaf nog steeds zonder de boordtarief-verhoging een biljet bij de TBG te kunnen kopen. Maar dat berust dus op de uitzonderingen die Rian noemt.
Terzijde zij opgemerkt dat de in Roosendaal langverwachte NMBS-automaat tot dusverre nog niet geplaatst is.
Dat klopt.
Ik ken iemand die bij de Tbg in Roosendaal netjes een retourtje +65 koopt voor een bestemming in Belgie , zonder toeslag.
Het is een Tbg die het zelf voorgesteld heeft, toen hij vertelde dat hij in Essen ging uitstappen om zo'n ding te kopen.
Dat doet hij nu altijd zo.
En dat blijkt te kunnen.
De Tbg kan de toeslag blijkbaar toch zelf uitschakelen...(sttt...)
Dat kan hij niet! Bij de vvb vanuit Roosendaal (standaard/gopass1/senior/WE) komt geen boordtarief kijken! Cfr de hierboven genoemde uitzonderingen. And try not to shoot the messenger, de tbg doet ook maar z'n werk.

grtz
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Klantvriendelijkheid

Bericht door dentheo »

Wat is een vvb ?
Theo
Groeten vanop de Heide
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Klantvriendelijkheid

Bericht door trainlovertje »

dentheo schreef:Wat is een vvb ?
vervoersbewijs? ;p
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1781
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Klantvriendelijkheid

Bericht door Portbou »

(Alvast mijn excuses als deze vraag al eens gesteld werd)
Waarom werd er gekozen voor automaten op stations in plaats van op de treinen ?
Met de tegenwoordige stand van draadloze communicatietechnieken zouden die toch voldoende bedrijfszeker kunnen zijn.
Bovendien minder gevoelig voor vandalisme... en de treinbegeleider kan ten allen tijde zelf vaststellen of een reiziger die beweert dat de automaat niet werkt te goeder trouw is of niet.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Klantvriendelijkheid

Bericht door kika »

* Iedere trein zou dan een automaat moeten hebben, wanneer je een break koppelt, volstaat in principe dat 1 van beiden een automaat heeft mits het goed is aangeduid (met een sticker ofzo). Dat maakt de materiaalpuzzel ingewikkelder en je bent verplicht de buitenkant van je treinen schoon te houden.
* Ik kan het mis hebben, maar volgens mij heb je dan ook veel meer automaten nodig.
* Grijsrijders: niet betalen totdat je een controleur ziet en dan snel richting automaat. De ene keer ga je gratis, de andere keer betaal je pas vanaf die halte. Iets gelijkaardigs zie (zag) je bij bvb. de OV-chipkaart waar mensen al uit checkten voor ze bij de halte waren.
* Bij bvb. de SWB zijn de automaten er uit gehaald want: het is een hoop gewicht, neemt ruimte in en ging toch regelmatig kapot, vermoedelijk door de schokken.

Als laatste argument dat ik kan bedenken, wishful thinking, telkens wanneer een NMBS-medewerker de geldlade bij een automaat moet legen of het wisselgeld moet aanvullen, kan die defecten opmerken en doorgeven: vandalisme, kapotte verlichting of luidsprekers etc. Als dat enkel in een depot gebeurd (arme mens die daar alle treinen moet aflopen met volle tassen met muntjes), is er toch net een tikkeltje minder medewerker-klant (mens-mens) interactie.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Klantvriendelijkheid

Bericht door Steve »

kika schreef: * Ik kan het mis hebben, maar volgens mij heb je dan ook veel meer automaten nodig.
Ik ben daar zelfs vrij zeker van...

Wat treinstellen betreft, heb je praktisch gezien al geen andere keuze dan er in elk stel eentje te plaatsen (zie ook je eerste puntje) - elke andere oplossing is praktisch gezien onhaalbaar. Alleen al met de treinstellen zit je dus al met bijna 900 te installeren automaten, terwijl er zo'n 550 stations zijn (waarvan een beperkt aantal met meerdere automaten, maar volgens mij nog steeds minder dan 900 in totaal).

En dan moet je nog de vele gesleepte treinen meetellen (M4, M5, M6, I11 enzovoort), waardoor je in totaal ongetwijfeld aan minstens dubbel zoveel automaten komt als wat er nu in de stations en stopplaatsen staat. Voor die gesleepte treinen zit je dan ook nog eens met de vraag hoe je het kunt beheren - eentje per rijtuigenstam is praktisch gezien moeilijk haalbaar (zou de broodnodige flexibiliteit enorm beperken) en bij lange stammen van 8 tot 12 rijtuigen ook nog eens onwenselijk, maar je kunt er natuurlijk ook geen in elk rijtuig plaatsen...

Veel vergelijkingen met buitenlandse voorbeelden zijn volgens mij ook gebaseerd op wat één welbepaalde operator op een of meerdere nevenlijnen doet, met een specifieke verzameling rollend materieel. Dat is natuurlijk een heel andere context dan wat wij hier kennen.

Overigens, nog een mogelijke moeilijkheid: een automaat op de vaste grond beschikt over een vaste (bekabelde) verbinding met het netwerk, terwijl er bij een automaat op de trein onvermijdelijk met een draadloze verbinding zal moeten worden gewerkt. Dat is niet onmogelijk, maar is per definitie toch minder betrouwbaar, zeker voor bijvoorbeeld het verlengen van een abonnement waarvoor er systematisch een link met de centrale databank nodig zal zijn.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Klantvriendelijkheid

Bericht door kika »

Steve schreef:…terwijl er bij een automaat op de trein onvermijdelijk met een draadloze verbinding zal moeten worden gewerkt. Dat is niet onmogelijk, maar is per definitie toch minder betrouwbaar, zeker voor bijvoorbeeld het verlengen van een abonnement waarvoor er systematisch een link met de centrale databank nodig zal zijn.
Je kan er eventueel ook voor kiezen om slechts een beperkt assortiment al rijdende aan te bieden. Maar die betrouwbaarheid, daar draait heel veel om. Ben benieuwd hoeveel mensen vandaag extra mogen betalen dan wel zwart rijden nu handy-ticket.de er uit ligt. Helaas geldt dan niet dezelfde regel als opstappen bij een halte zonder werkende automaat, dus ook Duitse vervoerders mogen wat aan die klantvriendelijkheid doen.
Treinenman
Berichten: 359
Lid geworden op: 22 nov 2008, 15:17

Re: Klantvriendelijkheid

Bericht door Treinenman »

TB_worden schreef:Wat ik nog altijd moet tegenkomen, is de eerste vriendelijke loketmedewerker... Allemaal, en tot nu toe zonder uitzondering, norse boeren en boerinnen. Ik vraag me af waarom die zo tegen hun job op zien? Gebuisde bestuurders, begeleiders of stationschefs?

Gelukkig is het een uitstervend ras... Een automaat is nog vriendelijker...
In Lier zijn ze ook niet vriendelijk aan het loket... ik moet de eerste vriendelijke loketmedewerker ook nog tegenkomen. Zelfs een 'goeiedag' kan er niet af.
De trein is altijd een beetje reizen.
Plaats reactie