ICE zonder treinbinding

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
Plaats reactie
reiziger123
Berichten: 70
Lid geworden op: 22 mei 2009, 21:01

ICE zonder treinbinding

Bericht door reiziger123 »

Over enkele weken kom in aan met het vliegtuig in Frankfurt.
In zou graag met de trein naar Aken willen reizen.

Aangezien in niet weet of ik te vroeg of te laat aankom en niet weet of ik lang op mijn koffer moet wachten is een kaartje met treinbinding niet geschikt.

Zijn er momenteel andere aanbiedingen bij DB zonder treinbinding?

Als het niet anders gaat koop ik een kaartje Normalpreis met Railplus-korting tot de grens. Zijn deze kaarten ook te koop bij de conducteur?
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2059
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: ICE zonder treinbinding

Bericht door Dieselfreak »

Voor de ICE is er binnen Duitsland toch geen reserveringsplicht? Behalve dan voor die paar ICE Sprinters. Ik heb al vaak de ICE in Duitsland genomen met een gewoon vervoerbewijs, zonder problemen.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: ICE zonder treinbinding

Bericht door trainlovertje »

Treinbinding is niet hetzelfde als reserveringsplicht. Treinbinding wil zeggen dat er op je ticket staat dat je specifiek die bepaalde trein moet nemen. Een reservatie is het reserveren van een bepaalde zetel, waar jij sowieso recht op hebt.

De Normalpreis is normaal het enige biljet zonder treinbinding, en van speciale acties heb ik niets gemerkt op de website de voorbije weken.

Ik weet natuurlijk niet wanneer je gaat landen, maar als je nu eens kijkt voor de ICE International naar Brussel. Als die bijvoorbeeld 2 uur na aankomst van je vliegtuig vertrekt, zou ik deze reserveren. Het is namelijk de enige rechtstreekse trein, en een vliegtuig met meer dan een uur of meer vertraging komt volgens mij niet veel voor. Als dit niet echt uitkomt, zou ik ook gewoon een Normalpreis nemen. (Dit is slechts een optie, hoe ikzelf het zou doen.)

En ja, de Normalpreis is te koop bij de 'Zugchef', maar met een toeslag van €7,50 (http://www.bahn.de/p/view/service/vertr ... arte.shtml, onder de tab 'Fahrkarten im Zug)
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: ICE zonder treinbinding

Bericht door kika »

https://de.wikipedia.org/wiki/Rail%26Fly daarvoor is het vast al te laat? Ik weet niet of tot een grenspunt verkocht wordt aan boord.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2059
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: ICE zonder treinbinding

Bericht door Dieselfreak »

trainlovertje schreef:Treinbinding is niet hetzelfde als reserveringsplicht. Treinbinding wil zeggen dat er op je ticket staat dat je specifiek die bepaalde trein moet nemen. Een reservatie is het reserveren van een bepaalde zetel, waar jij sowieso recht op hebt.

De Normalpreis is normaal het enige biljet zonder treinbinding, en van speciale acties heb ik niets gemerkt op de website de voorbije weken.
Ah, is het dus zo dat je met andere vervoerbewijzen dan het Normalpreisbiljet en de Interrail Pass toch maar één bepaalde ICE-trein kunt nemen in Duitsland? Dat wist ik niet! En een zetel, daar heb je zonder reservering niet sowieso recht op. Want als alle zitplaatsen bezet zijn als jij op de trein stapt, dan zit er niets anders op dan recht te staan.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: ICE zonder treinbinding

Bericht door trainlovertje »

Dieselfreak schreef:Ah, is het dus zo dat je met andere vervoerbewijzen dan het Normalpreisbiljet en de Interrail Pass toch maar één bepaalde ICE-trein kunt nemen in Duitsland? Dat wist ik niet! En een zetel, daar heb je zonder reservering niet sowieso recht op. Want als alle zitplaatsen bezet zijn als jij op de trein stapt, dan zit er niets anders op dan recht te staan.
Ja, bij alle Sparepreistickets en meeste aanbiedingen moet je op voorhand een trein kiezen die jij wil nemen en aan die trein hoor je je te houden, behalve in geval van vertraging etc. Dit geldt enkel voor treinen van het Fernverkehr (ICE, IC, EC, CNL). In Duitsland heb je niet veel andere losse tickets dan een Normalpreis en een Sparpreis, behalve de tickets die aangeboden worden door een Verkehrsverbund (maar deze zijn normaal nooit geldig op Fernverkehr-treinen, op dan weer enkele uitzonderingen na, maar hier geldt dan geen treinbinding).
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: ICE zonder treinbinding

Bericht door groentje »

Uitzondering zijn sommige supermarkttickets, zoals vorig jaar het ticket van REWE, de enige beperking daarop, was dat het niet geldig was op vrijdag, geloof ik.
Plaats reactie