Treintrajectkaart Route

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
Plaats reactie
Sil

Treintrajectkaart Route

Bericht door Sil »

Hallo iedereen,

Aangezien ik bij de NMBS zelf geen concreet antwoord krijg een poging hier:

Ik woon rechtover het station van Sint-Denijs-Boekel en ga elke dag met de trein naar Gent. Top, een station rechtover mijn deur. Echter, ik ben veel sneller op mijn werk als ik met de auto naar het station van Zingem (lijn Oudenaarde-Gent) ga en van daar naar Gent (10 min auto, 20 min trein). Ik heb een jaar geleden dan ook voor een abonnement Zingem-Gent gekozen met lijnabonnement aangezien ik in Gent de tram neem.

Ik heb echter niet altijd die auto ter beschikking en dan ga ik toch van Sint-Denijs-Boekel naar Gent. Dit moet dan over Zottegem aangezien er zeker in de spits niet altijd een gegarandeerde aansluiting is vanuit Oudenaarde. Hier doe ik dus in de Spits 50 min over, buiten de spits ruim 1u20min. Laten we zeggen 2/3 van de tijd ga ik via Zingem, 1/3 vertrek ik van Sint-Denijs-Boekel, wat dus al heel wat extra kosten heeft opgeleverd aan treinkaartjes. Ik overweeg dus een abonnement te nemen van Sint-Denijs-Boekel tot Gent maar toch nog 2/3 van mijn tijd langs Zingem te gaan. Ik weet dus niet of dit mag. Op bepaalde tijdstippen buiten de spits is het korter om de trein tot in Oudenaarde te nemen en van daar de bus tot in Sint-Denijs-Boekel. Maar tijdens de spits is het in theorie wel korter over Zottegem.

Mijn vraag is dus: stel nu dat ik dit abonnement neem en ik zit op een trein in de spits naar Oudenaarde (om in Zingem af te stappen), kan ik dan in de problemen geraken? Ik denk dat de gemiddelde conducteur op de lijn Gent-Oudenaarde niet weet dat er geen gegarandeerde aansluiting is naar Sint-Denijs-Boekel vanuit Oudenaarde, Maarja. Ik wil natuurlijk ook geen boetes 2/3 van mijn tijd.

Bedankt!
fets
Berichten: 183
Lid geworden op: 06 sep 2009, 10:19
Locatie: 1210

Re: Treintrajectkaart Route

Bericht door fets »

Als de aangerekende reisweg tussen Gent en Sint-Denijs-Boekel over Zingem en Oudenaarde loopt, dan mag je je reis aanvatten of beëindigen op eendert welk punt op dit traject.

Als ik even naar de Infrabel kaart kijk, lijkt het zo wel te zijn. De route via Zottegem lijkt me langer. (En daar mag je dus niet onderbreken)
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Treintrajectkaart Route

Bericht door Steve »

Mij lijkt het ook dat de zogenaamde "aangerekende reisweg" via Oudenaarde en Zingem verloopt (zo'n 30 km tot het eerste station van de Zone Gent namelijk Sint-Pieters, tegenover 31 à 32 km via Zottegem en Balegem). Dat betekent dus dat je met een abonnement S-D-Boekel - Zone Gent probleemloos mag in- en uitstappen op elk station op die reisweg, inclusief Zingem.

Ook als je eventueel via Zottegem zou reizen, is dat geen enkel probleem. Je mag immers een andere reisweg nemen als je er daarmee sneller raakt, en bij een gunstigere aansluiting zal dat zeker het geval zijn. Je mag dan (in theorie) echter niet in- en uitstappen op haltes onderweg, behalve natuurlijk Zottegem voor de overstap.

Al bij al dus geen enkel probleem, en het zou me sterk verbazen mocht een treinbegeleider zich hier überhaupt vragen bij stellen (en dan nog zou het onterecht zijn).
Sil

Re: Treintrajectkaart Route

Bericht door Sil »

Bedankt voor het advies, dat zou heel goed nieuws zijn.
Het enige wat mij een probleem leek is dus dat er eigenlijk in theorie geen aansluiting is via Oudenaarde en die treinreis dus in theorie, volgens de dienstregeling onmogelijk is.
80% van de tijd is er enkel gegarandeerde aansluiting via Zottegem.

Het is te zeggen: als ik in Sint-Denijs-Boekel de trein neem naar Oudenaarde dan komt hij in 90% van de gevallen pas aan als de trein naar Gent-Sint-Pieters als vertrokken is (niet omdat hij vertraging heeft ofzo, dat is gewoon zo met de dienstregeling). Vandaar dat je als je in Sint-Denijs-Boekel vertrekt als enige optie hebt om via Zottegem te reizen aangezien er daar wel een aansluiting is met de trein naar Gent. Van Gent naar Sint-Denijs-Boekel hetzelfde verhaal, als de trein van Gent aankomt in Oudenaarde, is die naar Sint-Denijs-Boekel al weg.

Maar als de aangerekende reisweg telt zoals jullie zeggen, dan maakt dit niet uit en mag men er niet moeilijk over doen als ik met mijn abonnement tot Sint-Denijs-Boekel op de trein naar Oudenaarde zit, waarbij de conducteur mogelijk heel goed weet dat ik de trein naar Sint-Denijs-Boekel nooit kan halen, want dat die al weg is in Oudenaarde als mijn trein aankomt in Oudenaarde. (Dat is echt in 90% van de gevallen zo).

Klopt mijn redenering?

Bedankt!
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Treintrajectkaart Route

Bericht door Steve »

De redenering klopt: de aangerekende reisweg is eenvoudigweg de kortste afstand per spoor tussen de twee punten, zonder te kijken naar het eventuele treinaanbod daar.

Ander voorbeeldje in de buurt: een treinkaart Burst - Aalst zal kijken naar de 10-tal km afstand via lijn 82 (het kleine overblijfsel waar enkel een paar P-treinen rijden tijdens de week) en dus zul je ook maar voor die afstand betalen, terwijl je meestal via Denderleeuw zal reizen en aldus 17 km aflegt.

In jouw geval loopt die aangerekende reisweg duidelijk via Oudenaarde, dus mag je in- en uitstappen op elk station op die reisweg.

Via Zottegem mag ook (omdat je er zo inderdaad sneller kan raken dan via Oudenaarde), maar in theorie enkel voor een volledige verplaatsing van Boekel tot Gent. Al zal het in de praktijk weinig problemen opleveren als je elders zou op- en afstappen: als reiziger kun je immers niet weten wat de aangerekende reisweg precies is, en in dit geval verschilt het amper.
Sil

Re: Treintrajectkaart Route

Bericht door Sil »

Steve schreef:De redenering klopt: de aangerekende reisweg is eenvoudigweg de kortste afstand per spoor tussen de twee punten, zonder te kijken naar het eventuele treinaanbod daar.

Ander voorbeeldje in de buurt: een treinkaart Burst - Aalst zal kijken naar de 10-tal km afstand via lijn 82 (het kleine overblijfsel waar enkel een paar P-treinen rijden tijdens de week) en dus zul je ook maar voor die afstand betalen, terwijl je meestal via Denderleeuw zal reizen en aldus 17 km aflegt.

In jouw geval loopt die aangerekende reisweg duidelijk via Oudenaarde, dus mag je in- en uitstappen op elk station op die reisweg.

Via Zottegem mag ook (omdat je er zo inderdaad sneller kan raken dan via Oudenaarde), maar in theorie enkel voor een volledige verplaatsing van Boekel tot Gent. Al zal het in de praktijk weinig problemen opleveren als je elders zou op- en afstappen: als reiziger kun je immers niet weten wat de aangerekende reisweg precies is, en in dit geval verschilt het amper.
Ok schitterend nieuws, bedankt! Dan zal mijn abonnement binnenkort Boekel-Gent worden ipv Zingem-Gent! :-)
Plaats reactie