Vrijbiljetten NMBS

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
Plaats reactie
apestaart
Berichten: 309
Lid geworden op: 04 aug 2009, 08:35
Locatie: Oostende

Vrijbiljetten NMBS

Bericht door apestaart »

Mijn vader werkte vroeger bij de RMT en had dus recht op vrijbiljetten (dat zijn treinticketten waarmee men in België gratis met de trein kan reizen) en als hij op pensioen ging had hij verder recht op.
Nu is mijn vader overleden en de vraag is nu of mijn moeder daar verder recht op heeft als weduwe.
Bordensteker
Berichten: 1291
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Re: Vrijbiljetten NMBS

Bericht door Bordensteker »

Allereerst van harte gecondoleerd met het overlijden van uw vader.

In het boekje “De NMBS-Groep en ik!” (uitgave van de voormalige Holding, thans HR Rail, juni 2011, en aan mij uitgereikt eind vorige zomer) staat op bladzijde 43 over dit onderwerp: “Gepensioneerden, weduwen (weduwnaars) en wezen ontvangen hun verkeersvoordelen op hun privéadres ieder jaar in de maand december.”

Dus: voor gepensioneerden van de NMBS zelf komt na overlijden alleen het reisrecht te vervallen van degene die zélf aan zijn of haar laatste reis begonnen is. De weduwe/weduwnaar en wezen behouden dus de verkeersvoordelen die ze hadden vanwege hun relatie tot het heengegane ex-personeelslid of de ex-gepensioneerde.

Maar dit is wat voor de gezinsleden van NMBS-ers geldt!
Wat er voor ex-RMT’ers overeengekomen is, weet ik niet. Ik zou me kunnen voorstellen dat ook bij de RMT de weduwe zulke rechten behoudt. Maar ziets kan daar best heel anders geregeld zijn.
Plaats reactie