www.bahn.de - vertrekstation in België ingeven

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
Plaats reactie
basp

www.bahn.de - vertrekstation in België ingeven

Bericht door basp »

Hallo,

Ik ben weer eens aan het rondkijken om deze zomer (vanaf 27 juli - 10 à 14 dagen) ergens te gaan fietsen. Graag wil ik weer eerst een stuk met de trein doen. Ik dacht te vertrekken in Salzburg.

Nu kan ik op https://www.b-europe.com/ nergens aanvinken dat ik mijn fiets wil meenemen en op http://reiseauskunft.bahn.de/bin/query. ... ountry=BEL kan ik geen Belgisch treinstation selecteren.

Zie ik een mogelijkheid over het hoofd om op http://www.bahn.de een ticket vanuit een Belgisch station te boeken. Of wat is het meest interessante Duitse station aan de Belgische grens om die richting uit te gaan?

(misschien zou het inderdaad vreemd zijn om een ticket België - Oostenrijk te boeken op een Duitse site...)

Alvast bedankt!

mvg, Bart
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: www.bahn.de - vertrekstation in België ingeven

Bericht door Steven »

Ga gewoon naar bahn.be (ja dat werkt) en je krijgt de site onmiddellijk in het Nederlands. Ik kan er perfect mijn eigen woonplaats als vertrek opgeven en SALZBURG als aankomstplaats. Hij doet me zelfs prijsvoorstellen (niet voor alle verbindingen). Wat je soms al eens kan oplossen door uw traject in 2 te delen en dus 2afzonderlijke tickets te kopen.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: www.bahn.de - vertrekstation in België ingeven

Bericht door trainlovertje »

Het beste at je kan doen volgens mij: op bahn.de vanaf Aachen Hbf een ticket kopen tot Salzburg, en bij Reisopties 'Fiets meenemen in de trein' aanvinken bij de uitgebreidere reisopties. Vanaf Aachen Hbf omdat: 1) Je kan enkel een reis binnen Duitsland online vastleggen als je je fiets wil meenemen, inclusief de grensstations zoals Salzburg. Je zal dus een biljet tot Aken moeten bijkopen. 2) Fiets meenemen op de ICE is niet mogelijk. Daarom stap je sowieso in Aachen over op de Regional Express naar Düsseldorf of Rheydt (ja, helaas, want het treinverkeer op de spoorlijn tussen Aken en Keulen is op dat moment onderbroken, of je moet met een Schienenersatzverkehr-bus tot in Düren, maar hierop kan je volgens mij geen fiets meenemen, en praktisch lijkt het me ook niet echt) en dan verder met IC/EC-richting München/Salzburg. 3) Waarom dan vanaf Aken precies: je kan een Nationaal NMBS biljet gebruiken hiervoor, want dit wordt bediend door de L-trein Spa- Aachen en daarenboven omdat de prijs tussen bijvoorbeeld Aken - Salzburg en Keulen - Salzburg vaak dezelfde is.

Hoe het komt dat je geen Belgisch station kan ingeven, snap ik niet goed. Of bedoel je uit Belgisch station vertrekken inclusief fiets meenemen? Want dat is inderdaad niet mogelijk.

Ik hoop niets over het hoofd gezien te hebben, maar ik zou het alvast zo oplossen.

Grtz
basp

Re: www.bahn.de - vertrekstation in België ingeven

Bericht door basp »

ok bedankt. Via bahn.be kan ik inderdaad een Belgisch station kiezen.

Vreemdgenoeg werkt het ondertussen via bahn.de ook, waarschijnlijk heb ik daarstraks dan iets verkeerd gedaan.
Sorry voor mijn vraag dan en bedankt voor jullie reactie!

Ik ga nog wat voortzoeken/plannen.

Vertrek vanuit Aken ga ik nog wat verder uitproberen...
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: www.bahn.de - vertrekstation in België ingeven

Bericht door groentje »

Je kan natuurlijk beginnen met een dagje de spieren losrijden en naar een Duits station fietsen... En in dat geval zou ik eerder opteren voor Mönchengladbach of een ander station iets noordelijker dan Aachen, met de trein moet je sowieso rondrijden over Mönchengladbach naar Keulen. En als je het een beetje goed plant, kan je dezelfde dag nog mee met de nachttrein naar Oostenrijk. Salzburg kan je volgens mij wel niet rechtstreeks bereiken, dat betekent dus overstappen in München, Innsbruck of Passau. Nachttreinen nemen over het algemeen fietsen mee, mits reservatie.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: www.bahn.de - vertrekstation in België ingeven

Bericht door trainlovertje »

groentje schreef:Je kan natuurlijk beginnen met een dagje de spieren losrijden en naar een Duits station fietsen... En in dat geval zou ik eerder opteren voor Mönchengladbach of een ander station iets noordelijker dan Aachen, met de trein moet je sowieso rondrijden over Mönchengladbach naar Keulen. En als je het een beetje goed plant, kan je dezelfde dag nog mee met de nachttrein naar Oostenrijk. Salzburg kan je volgens mij wel niet rechtstreeks bereiken, dat betekent dus overstappen in München, Innsbruck of Passau. Nachttreinen nemen over het algemeen fietsen mee, mits reservatie.
Die optie zou ikzelf ook overwegen, alleen een minpunt: je kan nachttrein met fiets niet online reserveren.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: www.bahn.de - vertrekstation in België ingeven

Bericht door groentje »

Probeer eens op de website van de ÖBB (www.oebb.at), daar lijkt het wel mogelijk te zijn om voor de fiets te reserveren op de EN naar Wenen (daarnet even uitgetest). En zoniet zou ik overwegen om gewoon bij het internationale loket langs te gaan, ook al kost het dan 7 euro meer... Ze hebben quasi het volledige DB-aanbod, ook de Sparpreise, en kunnen normaal aan het reservatiesysteem. En het is slechts 7 euro per dossier, niet per ticket, dus als je zowel heen- als terugticket koopt, ben je toch maar 7 euro extra kwijt.
basp

Re: www.bahn.de - vertrekstation in België ingeven

Bericht door basp »

trainlovertje schreef:je kan een Nationaal NMBS biljet gebruiken hiervoor, want dit wordt bediend door de L-trein Spa- Aachen en daarenboven omdat de prijs tussen bijvoorbeeld Aken - Salzburg en Keulen - Salzburg vaak dezelfde is.
Hey,

Nog even meegeven dat het reisplan nog wat is aangepast - ingekort. ( Lang gedacht/gehoopt dat ik iemand kon overtuigen om mee te gaan, maar dit is jammergenoeg niet gelukt... )

Ik ga met de trein tot in Hanau (station voorbij Frankfurt am Main) en dan in Kahl am Main meteen kamperen. (trein Antwerpen-Centraal => Leuven => Welkenraedt => Aachen => Wupertal => Hanau). Ik zie dat ik met mijn fietsticket tot in Aken mag ( http://www.belgianrail.be/nl/vervoersbe ... 4EFDC.ashx ) maar met mijn railpass ga ik dan tot in Hergenrath, om dan nog een los ticket tot in Aken te nemen.
  • * Dan ga ik naar Lohr Am Main (75km)
  • * Bad Kissingen (65km)
Ik dacht dan om vanuit "Espenau-Mönchehof" (om het centrum van Kassel te vermijden) terug naar Aken te treinen.

Vraag: De "Normale prijs"-ticketen kan ik daar gewoon uit de automaat halen? (de Spaaraanbiedingen kan ik enkel online boeken - en moet ik dus die specifieke trein nemen?)

mvg, Bart
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: www.bahn.de - vertrekstation in België ingeven

Bericht door groentje »

De meeste automaten bieden ook Sparpreise aan, hoor, sommige automaten in lokale stations bieden slechts een beperkt aanbod buiten de vervoersverbondtickets, maar ik geloof dat die aan het verdwijnen zijn.
Vanaf Espenau-Mönchehof kan je natuurlijk ook een kaartje tot Warburg nemen (9,50 voltarief), en vanaf daar verder reizen met een NRW-ticket (29 euro). Voltarief van Espenau naar Aken is 52 euro...
basp

Re: www.bahn.de - vertrekstation in België ingeven

Bericht door basp »

groentje schreef:De meeste automaten bieden ook Sparpreise aan, hoor, sommige automaten in lokale stations bieden slechts een beperkt aanbod buiten de vervoersverbondtickets, maar ik geloof dat die aan het verdwijnen zijn.
Vanaf Espenau-Mönchehof kan je natuurlijk ook een kaartje tot Warburg nemen (9,50 voltarief), en vanaf daar verder reizen met een NRW-ticket (29 euro). Voltarief van Espenau naar Aken is 52 euro...
Ok, bedankt voor de tip!
Ik ga nog een adres van een camping dichterbij Warburg opzoeken. Dan kan ik misschien ineens daar opstappen.
basp

Re: www.bahn.de - vertrekstation in België ingeven

Bericht door basp »

precies wat lang gewacht om mijn fietsticket te boeken :?

want ik krijg de melding "Het meenemen van fietsen is helaas niet mogelijk - Ihre gewünschte Fahrradmitnahme ist leider nicht möglich"

Code: Selecteer alles

Aachen Hbf - Wuppertal Hbf	Mo, 27.07.2015 ab 12:13 an 14:00	RE 10421	 
Wuppertal Hbf - Hanau HbfMo, 27.07.2015	ab 15:14an 18:33	IC 2027
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: www.bahn.de - vertrekstation in België ingeven

Bericht door rvdborgt »

basp schreef:precies wat lang gewacht om mijn fietsticket te boeken :?

want ik krijg de melding "Het meenemen van fietsen is helaas niet mogelijk - Ihre gewünschte Fahrradmitnahme ist leider nicht möglich"

Code: Selecteer alles

Aachen Hbf - Wuppertal Hbf	Mo, 27.07.2015 ab 12:13 an 14:00	RE 10421	 
Wuppertal Hbf - Hanau HbfMo, 27.07.2015	ab 15:14an 18:33	IC 2027
Hm... als ik Wuppertal - Hanau los probeer, dan komt die melding niet. Ik zou dan een loket of reisbureau vragen. Of bellen: +49 1806 99 66 33. Dat kan ook met afhalen aan de DB-automaat (BahnTix).

Groetjes,
Rian
basp

Re: www.bahn.de - vertrekstation in België ingeven

Bericht door basp »

Het is inderdaad het stuk "Wuppertal - Hanau" dat vol zit voor de fiets (want voor dat stuk is reservatie voor de fiets mogelijk/noodzakelijk).

Op dinsdag krijg ik die fout niet... toch maar gekozen voor vertrek op maandag; maar dan dikwijlser overstappen:

Code: Selecteer alles

Aachen Hbf [27.07. - 12:13] => Düsseldorf Hbf [27.07. an 13:34]
Düsseldorf Hbf [27.07. ab 14:28] => Mainz Hbf [27.07. an 16:38] 
Mainz Hbf [27.07. ab 17:00] => Frankfurt(Main)Hbf [27.07. an 17:36] 
Frankfurt(Main)Hbf [27.07. ab 18:02] =>  Hanau Hbf [27.07. an 18:22]
samen met het stuk Antwerpen - Leuven; Leuven - Welkenraedt; Welkenraedt - Aken wordt het wel een druk dagje treinen + overstappen ;-)

(In Aken heb ik een buffer van een uur ingebouwd, want ik heb gekozen voor "Sparpreise" én dan moet ik die specifieke Duitse treinen nemen)
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: www.bahn.de - vertrekstation in België ingeven

Bericht door rvdborgt »

basp schreef:Het is inderdaad het stuk "Wuppertal - Hanau" dat vol zit voor de fiets (want voor dat stuk is reservatie voor de fiets mogelijk/noodzakelijk).
Dat acht ik niet bewezen, aangezien ik die foutmelding niet kreeg als ik alleen Düsseldorf - Hanau probeerde. Het zou niet de eerst bug zijn...

Groetjes,
Rian
Plaats reactie